Mercedes EQB

Nå kommer den i elektrisk utgave

I fjor kom SUV-flerbruksbilen Mercedes GLB til Norge. Nå kommer Mercedes med et helelektrisk alternativ til den allsidige dieselkunstneren

Pluss ikon
<b>MPV:</b> Mercedes GLB kom til Norge i fjor, og fås med 150 hesters diesel eller en 306-hesters AMG-versjon. I løpet av året kommer en elektrisk versjon med mange av de samme kvalitetene. 
MPV: Mercedes GLB kom til Norge i fjor, og fås med 150 hesters diesel eller en 306-hesters AMG-versjon. I løpet av året kommer en elektrisk versjon med mange av de samme kvalitetene.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Mercedes EQB heter den elektriske nyheten som er basert på samme plattform som EQA, men som er svært like GLB. Det vil si en SUV-liknende bil med flerbrukskvaliteter. EQB er bitte litt lengre enn GLB, men har noe mindre bagasjeplass.

Les også (+): Test av Mercedes GLB

EQB får en batterikapasitet på 66,5 kWh og vil kunne bestilles i forskjellige effektutgaver, noen med over 270 hestekrefter.

REKKEVIDDE. EQB får en batterikapasitet på 66,5 kWh og vil ha en rekkevidde på opptil 419 km (WLTP). Det er planlagt en versjon med enda større batteri og bedre rekkevidde. 
REKKEVIDDE. EQB får en batterikapasitet på 66,5 kWh og vil ha en rekkevidde på opptil 419 km (WLTP). Det er planlagt en versjon med enda større batteri og bedre rekkevidde.  Foto: Produsenten
<b>TIL NORGE:</b> EQB er ventet til Norge på tampen av året. Prisen er ikke klar. 
TIL NORGE: EQB er ventet til Norge på tampen av året. Prisen er ikke klar.  Foto: Produsenten

Det vil også være mulig å velge mellom for- og firehjulstrekk, hvor blant annet modellen EQB 350 4Matic får en rekkevidde på opptil 419 km (WLTP).

I tillegg er det planlagt en versjon med ekstra lang rekkevidde. Med ombordladeren kan EQB lades med opptil 11 kW via ladeboks. På hurtigladestasjon skal du kunne lade bilen med 100 kW, noe som betyr at ladetiden fra 10-80 prosent batterikapasitet tar litt over 30 minutter.

Batteriene er produsert på Daimler-fabrikken i Kamenz, Tyskland, og i Jawor, Polen.

Akselavstanden er på nesten tre meter, og EQB kan som GLB bestilles med en tredje seterad som tilleggsutstyr.

På bakre rad kan to passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter sitte komfortabelt, ifølge Mercedes.

Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 495 liter til 1710 liter i utgaven med fem seter, og fra 465 til 1620 liter i utgaven med syv seter.

<b>WIDESCREEN-COCKPIT:</b> Instrumentpanelet og berøringsskjermen smelter sammen. Med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har du mulighet til å bruke stemmestyring via talekommandoen «Hey Mercedes». Her kan du for eksempel be om å skru opp varmen i bilen eller bytte lys på Ambient Lighting.
WIDESCREEN-COCKPIT: Instrumentpanelet og berøringsskjermen smelter sammen. Med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har du mulighet til å bruke stemmestyring via talekommandoen «Hey Mercedes». Her kan du for eksempel be om å skru opp varmen i bilen eller bytte lys på Ambient Lighting. Foto: Produsenten

Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg som standard, og som et tilvalg kan hele seteraden justeres i lengderetning med 14 centimeter.

<b>ALLSIDIG:</b> EQB kan fås som syvseter. Feller man ned seteryggen på andre- og tredje seterand, får man en stort lasterom med flatt gulv. 
ALLSIDIG: EQB kan fås som syvseter. Feller man ned seteryggen på andre- og tredje seterand, får man en stort lasterom med flatt gulv.  Foto: Produsenten

Det skal frigjøre 190 liter med plass i bagasjerommet. Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.

EQB er ventet til Norge mot slutten av året.