Ny elbil: Mercedes-Benz EQA 250

Budsjettvennlig kompakt-SUV

Den nye, helelektriske EQA-modellen overrasker med en lav startpris på 408 000 kroner. Bilen kan bestilles fra 4. februar og kommer til Norge i april. 

Pluss ikon
<b>NORGESBIL:</b> Nordmenn er glad i kompakte SUV- og crossover-modeller. Dermed skal nye EQA treffe godt, ikke minst takket være et hyggelig prisbilde. 
NORGESBIL: Nordmenn er glad i kompakte SUV- og crossover-modeller. Dermed skal nye EQA treffe godt, ikke minst takket være et hyggelig prisbilde. 
Først publisert Sist oppdatert

– Mercedes-Benz EQA er nøyaktig den elbilen vi ønsket oss etter den større SUV-modellen EQC. Det sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz i Norge. Konseptet med en kompakt SUV-modell og et prisbilde fra drøyt 400 000 kroner passer perfekt inn i dagens markedssituasjon for elbiler i Norge, sier han.

I anledning verdenspremieren for den nye EQA-modellen har et eksemplar tatt turen til Norge for en statisk visning. I korrekt pandemimodus er det en-til-en gjennomgang, med kirurgiske plasthansker og munnbind på plass.

Les også: Vi har testet Mercedes EQC 400 4Matic

I motsetning til noen konkurrenter – eksempelvis VW-konsernet – har Mercedes foreløpig ingen dedikert elbilplattform. Slik EQC-modellen er basert på GLC, har Mercedes benyttet A-klassen som basis. Mer spesifikt den kompakte SUV-versjonen EQA.

God rekkevidde

TYSKPRODUSERT: EQA-karosseriet møter sitt elektriske underliv på Rastatt-fabrikken i Syd-Tyskland. Tilpasninger fra GLA-modellen gir plass til batteri på 66,5 kWh under kupe og baksete.
TYSKPRODUSERT: EQA-karosseriet møter sitt elektriske underliv på Rastatt-fabrikken i Syd-Tyskland. Tilpasninger fra GLA-modellen gir plass til batteri på 66,5 kWh under kupe og baksete.

Dermed er det ingen store overraskelser i vår se-, sitte- og kjenneprøve av bilen. Den langstrakte og elegante dashbordløsningen er på plass, med en del elbilspesifikke tilpasninger. Plassmessig er bilen i grenseland mellom liten familiebil og rommelig parbil, der bakseteplassen ved første bekjentskap er en mindre begrensning enn bagasjerommet på 340 til 1320 liter.

Kvalitetsfølelsen er høy, slik det sømmer seg en Mercedes. Men det er ikke rart i en velpreparert visningsbil, de øvrige vurderingene får vente til vi har anledning til å teste et produksjonseksemplar.

I et marked der det ikke lenger er nok å bare lansere en skapelig elbil for at salget skal ta av, forteller Myhre at det er mer tilbake til normale, konkurransemessige betingelser for å lokke kundene til seg:

– EQA har de viktigste elbilegenskapene på plass, der rekkevidde på 426 km erfaringsmessig er tilstrekkelig for de aller fleste, sier han. Og tilføyer at Mercedes-typiske premiumegenskaper blir viktige elementer i kampen mot nylanserte Volvo XC40, og kommende konkurrenter som Audi Q4 og Tesla Model Y.

<b>VELKJENT:</b> Interiørløsningen har fungert fint i våre tester av A-klassemodeller, og med elbilspesifikke tilpasninger gjør det sannsynligvis en like god figurer i EQA. 
VELKJENT: Interiørløsningen har fungert fint i våre tester av A-klassemodeller, og med elbilspesifikke tilpasninger gjør det sannsynligvis en like god figurer i EQA. 

Dette er hovedpunktene

Batteri: 66,5 kW utnyttbart

Rekkevidde: 426 km etter WLTP-normen

Forbruk: 1,77 kWh/mil etter WLTP-normen

Hurtiglading: Inntil 100 kW, 30 min fra 10-80%

Hjemmelading: Inntil 11 kW

Hengervekt: 750 kg

Bakkeklaring: 20 cm

Varmepumpe er standard

Kommer med me Charge-løsning for enklere lading og fakturering

Flere versjoner

Det gjør sannsynligvis også den aggressive prissettingen, drøye 400 000 kroner, der Edition 1-modellen kan utfordre mer typiske folkebiler; eksempelvis VW ID. 3 eller Hyundai Kona Electric.

Les også: Test: Vi dro på langtur med ID.3. Slik gikk det.

Les også: Test: Hyundai Kona Electric

Det skal heller ikke dreie seg om en ribbet lokkemodell, eksempelvis finner du infotainment-systemet MBUX, LED frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk bakluke, 18-tommers lettmetallfelger, Ambient lighting med 64 farger, luksuriøse seter med fireveis justerbar korsryggstøtte, ryggekamera og et multifunksjons sportsratt i skinn. Den nye modellen tilpasses med en av de to design- og utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt en nattpakke.

<b>LADELØSNING:</b> Under optimale betingelser skal EQA hurtiglade fra 10-80% på 30 minutter, mens en komplett hjemmelading skal ta snaut 6 timer. 
LADELØSNING: Under optimale betingelser skal EQA hurtiglade fra 10-80% på 30 minutter, mens en komplett hjemmelading skal ta snaut 6 timer. 

Mot slutten av året kommer ytterligere versjoner av EQA; en firehjulsdrevet sak med 200 kW (272 hk), samt en utgave med større batterikapasitet og rekkevidde på over 500 km etter WLTP-normen.

<b>EDITION 1:</b> Førsteutgaven byr tilsynelatende på premiumfølelse og et greit utstyrsnivå. 
EDITION 1: Førsteutgaven byr tilsynelatende på premiumfølelse og et greit utstyrsnivå. 

TEKNISKE DATA Mercedes-Benz EQA 250

Motor: Elektrisk

Effekt, kW/hk:140/190

Dreiemoment, Nm: 375

Egenvekt, m/fører, kg: Ca. 2115

Tilhengervekt, kg: 750

Lengde/bredde/høyde, cm: 446/183/162

Bagasjerom, liter: 340–1320

Lasteevne: Ca. 430 kg

Batterikapasitet, kWh: 66,5

Rekkevidde, WLTP km: 426

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,9

Toppfart, km/t: 160

Pris fra, kr: 408 000 eks levering