Test: Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic
Allsidig diesel-kunstner
Den nye crossover-modellen Mercedes-Benz GLB er en mini-GLS og rene forundringspakken på fire hjul.
Elektrifisering, elektrifisering, elektrifisering. Det er mantraet i bilbransjen nå. Fyll på med honnørord knyttet til klima og utslipp, og du har dagens situasjon i den europeiske bilindustrien. Ikke så rart egentlig, EU truer med gigantiske bøter til dem som ikke oppfyller kravene til samlet utslipp. Noe av det mest oppsiktsvekkende med Mercedes-Benz GLB er derfor at den er en helt vanlig bil, sågar med dieselmotor. Her er det ingen elektrisk drivlinje, ingen ladbare alternativer. Ingen fancy designtriks, den ser bare litt firkantet og ganske konvensjonell ut. Men pirker du under den beskjedne overflaten, åpenbarer det seg en svært allsidig bil.
Det formelig kryr av Mercedes-modeller bygget på fabrikkens kompaktklasseplattform. A-klasse finnes som kombi, sedan, stasjonsvogn, coupé og crossover, mens B-klasse – i tillegg til flerbruksmodellen – nå også kommer i GLB-versjon. Den minner om en liten versjon av gigantiske GLS, og er en flerbruksbil i SUV-aktig form som gjør at det nå finnes en kompakt Mercedes-modell for ethvert behov.
Les også: Wow, her snakker vi klasseledende ytelser
Går i fella
Og det er med nøkkelordet kompakt du går i fella og tenker at GLB er en relativt liten bil. Feil. Faktisk er den 20 cm lengre, 20 cm høyere og har 10 cm lengre akselavstand enn stamfar A-klasse. Det er i alle fall én, kanskje to bilklasser opp når det gjelder volum, og forklarer hvorfor GLB overbeviser med sine praktiske kvaliteter.
Når behov og dermed egenskaper er så godt definert som i A- og B-hierarkiet, behøver du ikke lage en modell som passer for alle. I stedet kan du bygge modeller med svært spesifikke styrker. GLB behøver ikke være vakker – det kan CLA være. Og CLA trenger ikke være spesielt rommelig. Til det har du nemlig GLB.
Om du åpner fordøren, bakdøren eller bagasjeromsluken spiller ikke så stor rolle. Den første tanken er uansett, jøss – her var det masse plass. Når vi prøvesitter og måler interiøret, er det ikke fritt for at tankene går en klasse opp – til GLC-modellen. Og med unntak av noen centimeter innvendig bredde, går faktisk alt i favør av lillebror.
Bagasjerommet er svært, kvadratisk og lettlastet, med en rett bakluke der mange andre knekker innover og stjeler plass. I bagasjeromsgulvet ligger det en hyggelig overraskelse til småbarnsforeldre med stort transportbehov: To ekstraseter, slik at GLB fungerer som syvseter når miniputtene skal på prestisjetungt lokaloppgjør.
Les også: Den beste diesel-luksusbilen for norske forhold
Fleksibel løsning
Siden baksetet er delt 40:20:40 og kan reguleres individuelt i lengderetning og ryggvinkel blir opplevelsen langt bedre enn man skulle tro ved første øyekast. Lengdereguleringen gir selvsagt også god fleksibilitet i forholdet mellom benplass og bagasjeplass.
Det er som nevnt fossile drivlinjer som gjelder; bensinmotor på 163 eller 224 hk, diesel med 116, 150 eller 190 hk. De sterkeste bensin- og dieselutgavene har 4MATIC som standard, mens 150 hk diesel kan leveres både med for- og firehjulsdrift. Vi kjørte sistnevnte drivlinje og i kombinasjon med åttetrinns automatgir er det en riktig trivelig opplevelse. Ikke bråkvikk, men kraftig og nøysom med 320 Nm dreiemoment og et testforbruk rett i overkant av en halvliter per mil.
DOMMEN
GLB er en bil som vokser med oppgavene. Den kommer neppe til å imponere naboene, annet enn når både familien og den svære haugen med bagasje forsvinner inni. Før du hekter på båthengeren eller campingvogna og drar på ferie. Dermed er GLB det trofaste arbeidsjernet i Mercedes' kompaktklasse-utvalg, en rolle den fikser aldeles utmerket.
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 9,9
60–100 km/t, kickdown: 5,3
80–120 km/t, kickdown: 6,9
Støy 50 km/t, dBA: 62
Støy 80 km/t, dBA: 65,5
Støy 100 km/t, dBA: 68,5
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,54
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1950
Effekt, kW/hk ved o/min: 110/150/3400-4400
Dreiemoment, Nm ved o/min:
320/1400-3400
Egenvekt, m/fører, kg: 1735
Tilhengervekt, kg: 2000/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 463/183/166
Akselavstand, cm: 283
Bakkeklaring, cm: 13,5
Bagasjerom, liter: 565–1800
Standard dekkdimensjon: 215/65-17
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,57
CO₂-utslipp, g/km: 152
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,3
Toppfart, km/t: 201
Pris fra, kr: 574 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2020