PRØVEKJØRT: MERCEDES-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV

Voldsomt med krefter, men lite AMG

Enorme ytelser og AMG-logo, men det kommer med en pris.

Pluss ikon
<b>TOPPMODELLEN:</b> AMG-spesifikk Black Panel-grill med vertikale kromspiler, integrert Mercedes-stjerne og AMG-logo preger fronten. AMG-emblemet på panseret signaliserer hvor den kommer fra. 
TOPPMODELLEN: AMG-spesifikk Black Panel-grill med vertikale kromspiler, integrert Mercedes-stjerne og AMG-logo preger fronten. AMG-emblemet på panseret signaliserer hvor den kommer fra.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Opptil 687 hestekrefter. 1000 Nm. 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Det er ganske avsindige tall, særlig for en bil med en egenvekt på 2,6 tonn. Bilen det dreier seg om er Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC SUV - toppmodellen i EQE SUV-serien.

De første utgavene av EQE SUV rullet i land i Drammen havn for temmelig nøyaktig ett år siden.

I første omgang besto utvalget av 350 4Matic, 500 4Matic og Mercedes-AMG-versjonen 43 4Matic. Noe senere fikk de selskap av Toppversjonen med 53-tallet. Adaptiv luftfjæring og bakakselstyring er ikke standard på den rimeligste versjonen, som vi har testet tidligere, men er det på 53-versjonen.

Les også: Test: Mercedes EQE SUV 350 4Matic: Den mest komplette av de elektriske Mercedes-modellene

Utstyrsfest

Standard er også hyperscreen, digert head up-display med utvidet virkelighet (augmented reality), parkeringspakke med 360-graders kamera, kjøreassistentpakke med blant annet adaptiv cruisekontroll samt ekstremt gode Digital Light-hovedlys.

Dette er blant de aller beste lysene som finnes på markedet nå. De varter opp med fjernlys som maskerer ut motgående trafikk og gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med tre svært kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt.

<b>SLEEPER:</b> Bakfra er det egentlig bare tallene og AMG-logoen som avslører at dette såpestykket er en AMG. 
SLEEPER: Bakfra er det egentlig bare tallene og AMG-logoen som avslører at dette såpestykket er en AMG.  Foto: Martin Jansen

Også elektrisk innfellbart tilhengerfeste er standard på 53-utgaven, og den kan trekke 1800 kilo. I tillegg har testbilen ekstrautstyr som 22-tommers felger til rundt 24 000 kroner, digert Burmester surround-anlegg til 7500 kroner ekstra og karbonlistverk til 11 000 kroner.

Les også: Testduell: Mercedes EQE SUV 350 4Matic vs BMW iX xDrive 50: Med de ulike egenskapene, er det ganske lett å plukke sin personlige favoritt

Elektronisk støtte

Den adaptive luftfjæringen er tunet av AMGs ingeniører og understellet endrer karakter med noen trykk på skjermen eller rattet. Det er merkbar forskjell mellom Comfort og Sport+, i den form at bilen er langt strammere i Sport+, mens den i Comfort er den mykeste AMG-en vi noensinne har kjørt.

Også styrefølelsen justeres etter hvilket kjøreprogram du benytter. 4Matic-firehjulstrekket er helt variabelt, noe som innebærer at kreftene kontinuerlig distribueres mellom for- og bakakselen alt etter hvor de trengs mest.

Ifølge Mercedes blir kraftflyten i det helt elektriske og sensorstyrte systemet kontrollert 160 ganger i sekunder. I kjøremodusene Sport og Sport+ er 4Matic-systemet mer bakhjulsvektet sammenlignet med Comfort-modus.

<b>GOD GREP:</b> Ratt i kunststoffet Dinamica og karbon som gir svært god grep. Det er godt å ha noe å klamre seg til når bilen skyter fart. AMG high performance keramiske bremser med dimensjonene 440x40 millimeter foran - til 50 000 kroner ekstra - tar bilen presist og stødig ned i fart.  
GOD GREP: Ratt i kunststoffet Dinamica og karbon som gir svært god grep. Det er godt å ha noe å klamre seg til når bilen skyter fart. AMG high performance keramiske bremser med dimensjonene 440x40 millimeter foran - til 50 000 kroner ekstra - tar bilen presist og stødig ned i fart.   Foto: Martin Jansen

For å øke de sportslige egenskapene ytterligere har bilen også aktive stabilisatorstag som motvirker krengning elektromekanisk.

Resultatet av alle de elektronisk styrte hjelpemidlene er en tungvekter med imponerende sportslige egenskaper, selv om 2,6 tonn er en betydelig masse. Bilen kan også leveres med AMG Track Pace-program som tar rundetider, analyserer ferdighetene og gir deg feedback, men hvor givende det er å kjøre en så blytung bil på bane er en annen sak.

Les også: Test: Mercedes-AMG EQS 53: Her ofres mye for sportsligheten

Uinteressant lyd

Handler det om AMG, kommer man ikke utenom lyd, men her må man greie seg ut brølet fra AMG-tunet sportseksos.

I stedet byr 53-utgaven på helt syntetisk lyd gjennom basskasse og høyttalere. Du kan velge mellom Balanced, Sport og Powerful. Med AMG Dynamic Plus-pakke følger også muligheten for Performance-lyd og en toppfart på 240 km/t.

Lydakkompagnementet er imidlertid ganske uinteressante i en tid der Hyundai Ioniq 5 N greier å imitere en sportsbil med kraftig bensinmotor, automatkasse og sportseksos tilnærmet perfekt.

Les også: Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5 N: Oppfører seg som om den hadde kraftig bensinmotor

Innfrir ikke

AMG-merkingen skaper forventninger, som EQE SUV 53 ikke greier å innfri. Like lite som Taycan Turbo har Turbo, føles dette som en AMG, selv om det kan oppfattes om en avsporing å komme trekkende med Mercedes' rike historie med bensinmotorer fra Aufrecht Melcher Großaspach.

Sett fra et markedsføringsperspektiv er det selvsagt uhyre interessant å ha med AMG-arven videre inn i den helelektriske æraen, og nevnte Hyundai Ioniq 5 N har vist at det er mulig å gjøre det med overbevisning. Elektriske versjoner fra Affalterbach er ikke helt der ennå.

<b>KOMFORT:</b> Dette er nok de minst sportslig utformede AMG sportssetene vi har sittet i. De er derimot komfortable og kommer standard i kunstskinn og mikrofiber. Nappaskinn er tilgjengelig som tilleggsutstyr. 
KOMFORT: Dette er nok de minst sportslig utformede AMG sportssetene vi har sittet i. De er derimot komfortable og kommer standard i kunstskinn og mikrofiber. Nappaskinn er tilgjengelig som tilleggsutstyr. 

Det er litt vanskelig å se poenget med 53-utgaven sammenlignet med standardversjonen i Norge, EQE SUV 350 4Matic.

La oss ta et eksempel. Forskjellen mellom en Mercedes GLE og en GLE fra Mercedes-AMG er vesentlig. Motor, lyd og karakter.

Der en standard GLE i Norge typisk ville vært en plug in-hybrid med firesylindret motor, varter en GLE 63 4Matic opp med fireliters V8 biturbo, opptil 612 hestekrefter og sportseksos. Forskjellen mellom en E-klasse 220 diesel og en G63 er som natt og dag når det gjelder kjøreopplevelse. Slik oppleves ikke EQE SUV 53 sammenlignet med 350-versjonen.

Les også: Prøvekjørt: Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: Tappet ned til det ugjenkjennelige ligger Bygdin der kraftløs. I den svarte stasjonsvognen derimot, er det overflod av kraft

I den helt elektriske bilverdenen er ikke forskjellen mellom rimeligste utgave og AMG-en distinkt nok. Ja, elmotorene i 53-versjonen er tunet av AMGs ingeniører og har mye mer krefter, og bilen er vesentlig kjappere enn 350-utgaven: 215 kW/292 hk mot 460 kW/625 hk, 6,6 sekunder fra 0-100 mot 3,7 for AMG-en.

<b>DIGITALT MILJØ:</b> Nokså hektisk, men oversiktlig førermiljø med lyssterke skjermer og klare kontraster. Hyperskjermen i midten er standard på AMG-versjonen. Passasjerskjermen er ekstrautstyr. 
DIGITALT MILJØ: Nokså hektisk, men oversiktlig førermiljø med lyssterke skjermer og klare kontraster. Hyperskjermen i midten er standard på AMG-versjonen. Passasjerskjermen er ekstrautstyr.  Foto: Martin Jansen

I tillegg varter den opp med noe hvassere egenskaper i svingene. Men vi synes likevel ikke det er nok til å forsvare en startpris som er over halv million kroner høyere - 1 454 625 kroner mot 929 625 kroner.

Les også: Test: Mercedes EQS SUV 450 og 580 4Matic: Selv i kjølig vær og rundt halvfullt batteri lader komfortmesteren lynraskt

Innhugg i rekkevidden

Dessuten følger det med en solid ulempe i form av kraftig innhugg i rekkevidden: Maks 549 kilometer i 350-versjonen mot 447 kilometer i 53-utgaven. Utstyret i testbilen gjør at rekkevidden er oppgitt til 413 kilometer. Det er like langt som en Opel Astra Sports Tourer med 51 kWt-batteri nettokapasitet.

Som andre EQE-er vi har testet, så skjemmer ikke 53-versjonen seg ut på ladestasjonen når det gjelder ladehastighet, men rekkevidden imponerer ikke. Ved rundt minus fem grader lader vi til 80 prosent og får oppgitt 280 kilometer rekkevidde. 280 km rekkevidde i en bil til 1,8 millioner kroner? Da må trolig lynrask akselerasjon, kunstig lydbilde og AMG-logo stå svært høyt på prioriteringslisten.

TEKNISKE DATA

Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ SUV

Motor: 2xEL 

Effekt, kW/hk: 460/625*

Dreiemoment, Nm: 950*

Lengde/bredde/høyde, cm: 488/194/167

Akselavstand: cm: 303 

Maks bakkeklaring, cm: 20,4

Egenvekt, kg: 2615

Maks hengervekt, kg: 1800

Bagasjerom, liter: 520 - 1675

Batterikapasitet, kWh: 90,56 

Maks, hurtiglading, kW: 170 

Varmepumpe: Ja

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr kW): 11/22 

Maks rekkevidde, WLTP km: 375–470

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,26–2,78

Standard dekkdimensjon: 275/40R21

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,7**

Toppfart, km/t: 220***

Pris fra, kr, fra: 1 454 625 

Pris testbil, kr: 1 850 826

* 687 hk og 1000 Nm med boost-funksjon

** 3,5 sek med AMG Dynamic Plus-pakke

*** 240 km/t med AMG Dynamic Plus-pakke

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn