Test: VW ID.Buzz GTX 7-seter

Et funn for storfamilien, og den går som et olja lyn

Takket være lave elbilavgifter blir den rommelige syvseteren svært prisgunstig. Tross 4WD, stort batteri og meget gode ytelser. 

Pluss ikon
<b>STILIG:</b> En fullverdig syvseter med mange praktiske egenskaper. Mer VIP-aktig i svart, enn de livlige retrofargene vi er vant til å se ID.Buzz i.
STILIG: En fullverdig syvseter med mange praktiske egenskaper. Mer VIP-aktig i svart, enn de livlige retrofargene vi er vant til å se ID.Buzz i. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Store syvsetere har lenge vært drømmen for de som trenger masse plass til folk og last. Der selv store SUV-modeller eller flerbruksbiler kommer til kort, har varebiler med personbilinnredning vært en suksessoppskrift. Rent bortsett fra at bilavgiftene aldri har vært snille med slike biler – enda mer tydelig de siste årene, der avgiftspolitikken har styrt kundene i retning av elektriske biler.

Også på dette området har tilbudet av elbiler bedret seg. Vi har tidligere kjørt tester av Mercedes V-klasse og Citroën e-space Tourer.

Les også: Test av elektriske syvsetere: Dette har tidligere personvarebiler aldri har vært i nærheten av

Men det var i 2023 med introduksjonen av VW ID.Buzz at det virkelig ble fart i markedet. Da havnet den på en imponerende 22. plass i salgsstatistikken for personbiler. Et klart tegn på at biltypen er ettertraktet.

Les også: Test: ID. Buzz Pro: Det beste argumentet for ID Buzz finner du helt bak

Endelig firehjulsdrift

Det er i 2025 den virkelige storoffensiven kommer. Nå kan nemlig ID.Buzz leveres i GTX-versjon. Det betyr firehjulsdrift, både i kort og lang versjon, fem, seks eller syv seter og batterikapasitet på 79 (kort) eller 86 kW (lang).

<b>RASK OG STØDIG:</b> 4WD og 340 hk setter fart i sakene, men bilen kjennes også stabil og trygg på vinterføre. 
RASK OG STØDIG: 4WD og 340 hk setter fart i sakene, men bilen kjennes også stabil og trygg på vinterføre.  Foto: Terje Bjørnsen

Men best av alt – prisen starter rett over 600 000 kroner, og selv den dyreste Exclusive-utgaven holder seg under 800 000 kroner. Fortsatt ikke gratis, men siden man må punge ut med rundt 1,4 millioner for tilsvarende biler med forbrenningsmotor, blir biltypen nå tilgjengelig for en langt større kundegruppe.

Les også: Test: VW ID. 7 GTX stasjonsvogn: Vi har fått en ny elbil-favoritt

Plassmonster

Vår testbil er en VW ID.Buzz GTX i lang utgave og med syv seter. Det siste året har vi kjørt SUV- og flerbruks-modeller med syv seter og gode plassforhold, men dette er en helt annen verden.

Denne bilen er konstruert fra bunnen av for å være et plassmonster – ikke minst grunnet det nære slektskapet med varebilversjonen ID.Buzz Cargo.

Da nytter det ikke med fancy design. Den berømte brødboks-malen kommer til sin rett, og selv om ID.Buzz byr på noen fine retroelementer fra den første folkevognbussen, har de praktiske egenskapene fortrinnsrett.

<b>ROMMER MYE:</b> Stor, firkantet kupe og svære sidedører sørger for at langversjonen av ID.Buzz fort blir storfamiliens drøm.
ROMMER MYE: Stor, firkantet kupe og svære sidedører sørger for at langversjonen av ID.Buzz fort blir storfamiliens drøm. Foto: Terje Bjørnsen

Det starter med store, elektrisk betjente skyvedører bak. Innstigning og innlasting er såre enkelt, selv på en trang parkeringsplass. Døråpningen er enorm etter personbilstandard, og setenemekanismen for å skyve i lengderetning, folde fremover eller legge sammen seterygger fungerer upåklagelig.

<b>GOD PLASS:</b> Ingen grunn til klaustrofobi på andre seterad. 60/40-splitt gir gode, individuelle justeringsmuligheter. 
GOD PLASS: Ingen grunn til klaustrofobi på andre seterad. 60/40-splitt gir gode, individuelle justeringsmuligheter.  Foto: Terje Bjørnsen

Svelger det meste

Hvis familien får nyss om at det kommer en bil av denne typen på test, dukker det straks opp forespørsler om frakt av gjenstander som ikke får plass i selv rommelige familiebiler. ID.Buzz gaper villig opp, og med nedfelte seterygger jafser den i seg svære TV-er, barnesenger og skrivebord med ben uten å mukke. Gjerne alt på en gang.

Det er en omfattende jobb å ta de innvendige målene på ID.Buzz GTX i lang utgave. Men verdt strevet, særlig siden resultatene er svært gode, og fordi man får prøvd ut de mange sitteplassene.

<b>SMART:</b> Begge seteradene har godt justeringsmonn. Dermed kan du få brukbar bagasjeplass, selv som syvseter. 
SMART: Begge seteradene har godt justeringsmonn. Dermed kan du få brukbar bagasjeplass, selv som syvseter.  Foto: Terje Bjørnsen

En viktig del av fleksibiliteten handler om at du kan justere hver seterad rundt 20 cm i lengderetning. Da kan du tilpasse ben- og bagasjeplassen etter behov.

Det er egentlig bare når du flytter tredje seterad langt frem, og andre seterad langt tilbake at benplassen på de to bakerste setene blir for knapp til voksne, men likevel tilstrekkelig for barn. Litt finjustering rundt midtposisjonen, og du har bortimot limousinekomfort på begge rader, samt brukbar bagasjeplass.

<b>INGEN NØD:</b> Den tredje seteraden omtales ofte som nødseter. men her er de fullgode sitteplasser. 50/50 splitt sørger for god fleksibilitet. 
INGEN NØD: Den tredje seteraden omtales ofte som nødseter. men her er de fullgode sitteplasser. 50/50 splitt sørger for god fleksibilitet.  Foto: Terje Bjørnsen

Full feriebagasje for syv personer er for mye forlangt, men med et eller to seter felt ned, blir lastekapasiteten straks en annen. Lurer du på takhøyde og kupebredde, så er selvsagt det også i toppklasse.

Nesten personbilstandard

VW har gjort en god jobb med å gjemme bort varebilfølelsen på førerplass. Du kjenner igjen det meste fra personbilmodellene, og selv om sittestillingen blir noe mer rett opp og ned enn i en personbil, tar gode seter opp noe av slakken.

<b>BEKVEMT:</b> VW har gjort en god jobb med å gjemme bort varebilfølelsen på førerplass.
BEKVEMT: VW har gjort en god jobb med å gjemme bort varebilfølelsen på førerplass. Foto: Terje Bjørnsen

Vind- og veistøy blir også mer merkbart enn i en ren personbil, mens fjæringskomforten oppleves som akseptabel.

Lynrask kassebil

Med 4WD og 340 hk viser ID.Buzz GTX rene racingtakter når vi snakker om en rommelig flerbruksbil. Uten at forholdene er optimale, gjør den 0-100 km/t unna på 6,2 sekunder, et par tiendeler raskere enn oppgitt.

<b>NESTEN PERSONBIL:</b> Det er trivelig å sette seg bak rattet på ID.Buzz. Med unntak av sittestillingen er det mye som minner om VWs personbiler her. 
NESTEN PERSONBIL: Det er trivelig å sette seg bak rattet på ID.Buzz. Med unntak av sittestillingen er det mye som minner om VWs personbiler her.  Foto: Terje Bjørnsen

Forbikjøring fra 60-100 km/t på 3,3 sekunder kan spare familien for berg og dalbane-turen på Tusenfryd. Lett overmotorisering sørger for mer enn tilstrekkelige fartsressurser de gangene bilen er fylt opp, kanskje også med en henger på slep.

ID.Buzz i langversjon kjennes større ut enn lengden på 4,96 meter tyder på, omtrent det samme som en ID.7 stasjonsvogn. Årsaken er den lange akselavstanden på 3,24 meter, 18 cm mer enn ID.7, og at du sitter langt frem i bilen.

<b>RASK KASSE:</b> Forbikjøring fra 60-100 km/t på 3,3 sekunder er nærmest sjokkerende fort for en stor kassebil.  
RASK KASSE: Forbikjøring fra 60-100 km/t på 3,3 sekunder er nærmest sjokkerende fort for en stor kassebil.   Foto: Terje Bjørnsen

De første turene er det smart å følge med i de litt for små sidespeilene, slik at du ikke legger siden inn i en hindring, eller klipper bakhjulene på en fortauskant. Det blir fort en vanesak, og overskygges av de mange praktiske fordelene bilen byr på.

Rekkevidde og forbruk

Vi målte forbruk og rekkevidde i løpet av 600 km variert kjøring, og gode vinterforhold med +3 til -10 grader. Bilen brukte fra 2,5 til 3 kWh, med rekkevidde mellom 290 til 340 km. Hurtiglading i -6 grader med forvarmet batteri ga toppeffekt på 163 kW, lavere enn med tilsvarende batteri i ID.7 ved sommertemperatur (200 kW).

Bilen holdt likevel høy ladefart over et bredt register (95 kW ved 80 prosent) slik at ladetiden fra 10-80 prosent ble en knapp halvtime. Vi skulle gjerne sett et litt lavere forbruk, men gitt konsept, utforming og drivlinje noe man tross alt kan si seg fornøyd med.

Vi Menn Bil mener:

Du får ikke noen rommeligere og mer praktisk bil til denne prisen. Dessuten er ID.Buzz GTX i lang versjon med syv seter og stort batteri svært gunstig priset, sammenlignet med andre ID.Buzz-modeller. Eksempelvis bare 30 000 kroner dyrere enn en kort GTX, med fem seter og mindre batteri. Når bilen er et slikt plassvidunder, kan sikkert mange leve med at egenskapene for øvrig ikke er helt på personbilnivå.

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 6,2

60-100 km/t: 3,3

80-120 km/t: 4,4

Støy 50 km/t, dBA: 60,5

Støy 100 km/t, dBA: 68,5

Testforbruk, kWh/mil: 2,7

Rekkevidde i test, km: 315

Misvisning 50 km/t: 48

Misvisning 100 km/t: 97

TEKNISKE DATA

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 250/340

Dreiemoment, Nm: 560

Egenvekt, m/fører, kg: 2780

Tilhengervekt, kg: 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 496/199/192

Akselavstand, cm: 324

Bakkeklaring, cm: 15,7

Bagasjerom, liter: 1340-1878

Standard dekkdimensjon: F:235/50-20 B:265/45-20

Batterikapasitet, kWh: 86

Rekkevidde, WLTP km: 461

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,04

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,4

Toppfart, km/t: 160

Pris fra, kr: 629 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn