test: Tesla Model Y Performance
Teslaen greier det «umulige»
Tesla-eiere fremstår ofte som en dypt religiøs menighet, overbevist om at Elon Musk kan gå på vannet. Kanskje er det fordi modeller som Model Y Performance kombinerer nesten umulige egenskaper?
I Berlin har endelig Teslas nye megafabrikk begynt å pumpe ut modeller til det europeiske markedet.
I likhet med andre bilprodusenter har Tesla vært plaget av pandemi og krig, slik at den første runden med familie-SUV-en Model Y ble hentet fra Kina.
Problemet har likevel ikke vært verre enn at Model Y er Norges mest solgte bil så langt i år.
Litt morsomt er det likevel å registrere at verden ikke nødvendigvis har gått så mye framover på 100 år. Du kunne få Ford Model T, så lenge den var sort. Og for øyeblikket er det slik med den tyskproduserte Model Y Performance også.
Noen biler tar man gjerne selv om den bare fantes i rosa metallic med forgylte pyntedetaljer. Og Model Y Performance – på tross av noen svakheter vi skal komme tilbake til – er en slik.
For Tesla klarer altså å putte egenskaper inn i denne bilen det nærmest skal være umulig å kombinere, og som i alle fall de aller fleste konkurrentene ikke er i nærheten av.
Rask og effektiv
I Norge slåss Model Y med andre typiske SUV-modeller til familie- og praktisk bruk. Eksempelvis Audi Q4 e-tron quattro, Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach-E og VW ID. 4 GTX.
Les våre tester av:
Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro
Ford Mustang Mach-e AWD Long Range
Noen av disse er innom og snuser på nivået til Model Y Performance på enkelte områder, men ingen setter sammen en tilsvarende pakkeløsning.
Den mest åpenbare fordelen har Model Y Performance på den «umulige» kombinasjonen av ytelser og effektivitet. De to elmotorene, der den kraftigste fornuftigvis driver bakhjulene, har en samlet effekt på 534 hk/393 kW og et dreiemoment på monsteraktige 660 Nm.
Tesla måler 0–100 km/t med rullende start, mens vi alltid fra stillestående. Det forklarer forskjellen på fabrikkstallet på 3,7 sekunder, mot vårt testresultat på 4,1 sekunder. Uten at det er så mye å bry seg om, for både fra start og i forbikjøringsakselerasjon er Model Y Performance blant de aller raskeste bilene vi har testet.
Og av konkurrentene er det bare Mustang i GT-versjon som gjør et tappert, men mislykket forsøk på å holde følge.
Les også: Test av Ford Mustang Mach-e GT
Imponerende effektivitet
Vel og bra, i sin enkleste form handler god akselerasjon kun om vekt, ytelse og grep mot underlaget. Noe alle kan få til.
Mer komplisert blir det når du skal få dette til å spille sammen med ønsket om maksimal effektivitet. For mange av de som kaster masse effekt inn i elbilene sine, får smake steken i form av høyt energiforbruk og ditto kortere rekkevidde per kilowatt batteri.
Og vi ønsker vel ikke elbiler som tapper ned kraftmagasinene våre raskere enn nødvendig, eller?
Freidig nok klarer Tesla Model Y Perfomance også den biffen. Med et testforbruk på snaut 1,5 kWh/mil er det bare Hyundai Ioniq 5 som ligger i samme området av de konkurrentene vi har testet.
Av lavt forbruk følger det nødvendigvis solid rekkevidde fra batteriet på 75 kWh. I vår test ender det opp på 510 kilometer, et tall bare Ioniq 5 (470 km) er i stand til å nærme seg. Røkla må innom hurtigladeren 80–120 km før det tar slutt i Model Y Performance. Det er rett og slett en liten bragd.
Fra lim til trikkeskinner
Ikke helt perfekt
Det er selvsagt vanskelig å kombinere alle bilegenskaper med så sportslig innfallsvinkel. Det går mest utover komforten – fjæringen er stram og støynivået ligger i den øvre delen sammenlignet med konkurrentene. Samtidig er vi på et nivå de fleste kan akseptere, særlig når bonusen er så stor i sportslig retning. Som vi har sagt før – kulhetsfaktoren i Teslas minimalistiske førermiljø skal vi ikke bestride. Men er fortsatt av den oppfatning av at et infodisplay foran føreren og noen velvalgte hurtigknapper ville gjort betjeningen kjappere og sikrere.
En annen vanskelig kombinasjon er den mellom plass, lastekapasitet og veiegenskaper.
En stor, tung og rommelig bil er sjelden den mest spenstige å ratte på svingete veier.
Feil igjen. Vi har tidligere sagt at Long Range utgaven av Model Y er det nærmeste du kommer en sportsbil i SUV-format, men her har vi faktisk noe som er en sportsbil i SUV-format.
Performance har strammere hjuloppheng, fetere dekk og kraftigere bremser enn Long Range. Dermed går følelsen i veigrepet fra lim til trikkeskinner, og en svært direkte styring gjør at du nærmest bare behøver å tenke sving, før bilen lystrer kommandoen.
Kombinert med hestesparket i ryggen kan du fort få skilsmissekrav fra copiloten, usedvanlige bilsyke baksetepassasjerer og ferdig lapskaus med eggerøre fra handleposene i bagasjerommet.
Det er litt galskap dette, men av den deilige sorten. Særlig fordi det faktisk kombineres med utrolig praktiske egenskaper. Her har du hengerfeste som standard, 1600 kg hengervekt, enorm bagasjeplass takket være solide dimensjoner og rom både under panseret og bagasjeromsgulvet. I tillegg er bakseteplassen helt på stell.
Til og med en hattehylle har Model Y fått. Familiebil og sportsbil under samme tak? Check.
Vi Menn Bil mener:
De fleste klarer seg uten en familie-SUV med slike ytelser. Samtidig er det litt imponerende at noen klarer å lage en elbil for entusiastene, uten at det går utover energieffektivitet og praktiske egenskaper
TEKNISKE DATA
Tesla Model Y Performance Tesla Model Y Long Range
Motor: 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 393/534 340/462
Dreiemoment, Nm: 660 527
Egenvekt, m/fører, kg: 2072 2056
Tilhengervekt, kg: 1600 1600
Lengde/bredde/høyde, cm: 475/192/162
475/192/162
Bagasjerom, liter: 970 970
Standard dekkdimensjon: F:255/35-21
B:275/35-21 255/45-19
Batterikapasitet, kWh: 75 75
Rekkevidde, WLTP km: 514 542
Rekkevidde i 200 km test: 510 540
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,71 1,69
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,7 5,1
Toppfart, km/t: 250 217
Pris fra, kr: 604 200 564 200
TESTDATA
Model Y Performance Model Y Long Range
0–100 km/t, sek: 4,1 5,2
60–100 km/t: 1,8 2,2
80–120 km/t: 2,3 2,7
Støy 100 km/t, dBA: 69,0 68,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,47 1,4
Misvisning 100 km/t: 99 100
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 39 2022
Denne saken ble første gang publisert 13/08 2022, og sist oppdatert 15/08 2022.