Nyhet: Jeep Avenger

Offroad-barskingen kommer med rimelig elbil

Amerikanske Jeep er primært kjent for barske biler med solide terrengegenskaper. Nå kommer de også med en liten elektriske SUV under 400 000 kroner der DNA-et skal være ivaretatt

<b>KJØREPROGRAMMER:</b> Avenger er den første forhjulsdrevne Jeep som får Selec Terrain og Hill Descent Control som standard. Selec Terrain-systemet har seks innstillinger: «Evo» for økt rekkevidde, «Sport» for mer moro, «Snø» for maksimalt grep på glatte vinterveier, «Mud» for søle og «Sand» gjør at du ikke kjører deg fast på løst underlag. 
KJØREPROGRAMMER: Avenger er den første forhjulsdrevne Jeep som får Selec Terrain og Hill Descent Control som standard. Selec Terrain-systemet har seks innstillinger: «Evo» for økt rekkevidde, «Sport» for mer moro, «Snø» for maksimalt grep på glatte vinterveier, «Mud» for søle og «Sand» gjør at du ikke kjører deg fast på løst underlag.  Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Jeep er kanskje ikke det første bilmerket man assosierer med elektriske biler, men det skal det bli en slutt på for nå kommer merket for fullt inn på arenaen for elektriske biler.

Jeep starter sin offensiv med modellen Avenger, en 408 centimeter lang SUV, 16 centimeter kortere enn dagens Renegade. Avenger blir dermed den minste bilen Jeep noensinne har laget. Bagasjeplassen er oppgitt til 380 liter.

Først med tohjulstrekk

I første omgang kommer Avenger med forhjulstrekk og en solid bakkeklaring på 20 centimeter. Trolig vil den også bli tilgjengelig med trekk på alle hjulene på et senere tidspunkt.

VINKLER: Jeep Avenger er 408 centimeter lang, 16 centimeter kortere enn dagens Renegade. Med en bakkeklaring på 20 centimeter, og små overheng både foran og bak, har den en angrepsvinkel på 20 grader og en utgangsvinkel på hele 32 grader.
VINKLER: Jeep Avenger er 408 centimeter lang, 16 centimeter kortere enn dagens Renegade. Med en bakkeklaring på 20 centimeter, og små overheng både foran og bak, har den en angrepsvinkel på 20 grader og en utgangsvinkel på hele 32 grader. Foto: Produsent

Fremdriften besørges av en elmotor på 115 kW, tilsvarende 156 hestekrefter, som leverer et dreiemoment på 260 Nm. Et 54 kWt batteri skal gi en rekkevidde over 400 kilometer i henhold til WLTP-normen, ifølge Jeep Norge. Med en ladehastighet på 100 kW skal batteriet kunne lades fra 20 til 80 prosent på 24 minutter.

Avenger er ventet til Norge i månedsskiftet mars/april.
Avenger er ventet til Norge i månedsskiftet mars/april. Foto: Produsent

Jeep er en del av det gigantiske Stellantis-konglomeratet, i likhet med merker som Fiat, Opel, Citroën og Peugeot. Produksjonen starter mot slutten av året i Tychy, Polen, og Avenger er ventet til Norge i månedsskiftet mars/april.

VOLUM: Bagasjerommet skal romme 380 liter.
VOLUM: Bagasjerommet skal romme 380 liter. Foto: Produsent

Prisene klare

Avenger kommer i tre utstyrsversjoner, og selv den rimeligste versjonen, Longitude, skal være meget godt utstyrt, med avanserte førerstøttesystemer, Hill Descent Control, og Jeep Selec-Terrain. Trådløs Apple Carplay og Android Auto er også på plass, sammen med nøkkelløs start og 11 kilowatt ombordlader.

Jeep Norge oppgir en startpris på forlokkende 328 900 kroner for Longitude, 378.900 kroner for den best utstyrte versjonen, Summit. Jeep Norge åpner for bestilling av Avenger.

FIKS: Avenger skal ha 30 liter med lagringsrom inne i bilen.
FIKS: Avenger skal ha 30 liter med lagringsrom inne i bilen. Foto: Produsent

Selec-Terrain innebærer forskjellige kjøreprogrammer som gjør noe med bilens karakter. Du kan velge mellom «Normal» for hverdagskjøring, «Eco» for å øke rekkevidden eller «Sport» for mer kjøreglede.

«Snow» skal gi maksimal trekkraft på isete veier eller stier, i tillegg har Avenger programmene «Mud» og «Sand» som justerer trekkraften for gjørmete eller løst underlag.

SMART: Store oppbevaringsrom i midtkonsollen.
SMART: Store oppbevaringsrom i midtkonsollen. Foto: Produsent

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.