Med elbil på utenlandstur

Hvordan er det å reise på utenlandstur med elbil i 2023? Vi har testet

Innebærer det fortsatt en konstant tilstand av rekkeviddeangst mellom ladestolpene? Og en salig blanding av apper, ladebrikker - og nå også betalingskort? Vi har vært på bilferie i Danmark, Tyskland og Sverige og sjekket forholdene.

Pluss ikon
<b>EUROPA VENTER:</b> Enten du velger å starte eller avslutte med en fergetur, eller kjører hele veien - tiden er moden for elbilferie i utlandet. 
EUROPA VENTER: Enten du velger å starte eller avslutte med en fergetur, eller kjører hele veien - tiden er moden for elbilferie i utlandet.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Her i Norge har det vært en enorm utvikling av ladestrukturen for elbiler de siste par årene. Et høyst nødvendig trekk, siden salget av elbiler har eksplodert, og gikk helt av skaftet i 2022 med en andel på 80 prosent.

Like voldsom har ikke utviklingen vært i våre naboland, men nå tar elbilsalget seg opp i deler av Europa.

Eksempelvis i Tyskland, der elbilandelen i fjor på beskjedne 17,7 prosent, men med et totalt nybilsalg på 2,65 millioner, kom det 470 000 nye elbiler på tyske veier.

Og da er det klart at mye må gjøres på ladestrukturen, om ferietrafikken skal gli glatt unna. Og det var nettopp ladestrukturen vi ville sjekke da vi tok en VW ID.5 på tur til kontinentet.

Ifølge undersøkelsen «Elbilisten 2023» planlegger 64 prosent av elbileierne å bruke elbilen på ferie, og én av tre skal kjøre til utlandet.

Det er ikke så rart: På ferietur er bilen et fleksibelt transportmiddel, der du enkelt kommer til områder langt utenom de typiske turistfellene, eller bare vil nyte friheten ved å dra dit du vil, når du vil.

Siden de færreste har hatt anledning til å dra på utenlandstur de siste årene, var vi spent på om det har blitt lettere å komme seg rundt med elbil i våre nærmeste ferieland.

Viktige tips for elbilturen

– Sjekk ladeapper og -brikker for utenlandslading

– Bruk Plugsurfing-, Shell Recharge- og Tesla-app (Tesla kun for CCS-plugg)

– Bestill gjerne en ladebrikke/kort i tillegg til app

– Lad når du kan, ikke vent til du må

– Kjør mykt på motorvei, velg heller landevei

– Vær konservativ når du beregner rekkevidde

– Bruk destinasjonslading der det er mulig

Tidligere har nemlig usikkerhet rundt lademulighetene krevd nøye planlegging og stringent reiseplan. Nettopp det motsatte av hva friheten på en bilferie handler om.

Så er 2023 året der vi kan slippe å bry oss om lade- og rekkeviddeangst på langtur?

Sjekk ladeløsningene dine

Uansett hvordan angriper det – ferietur med elbil i utlandet blir en langt fredeligere og bedre opplevelse med noen forberedelser.

<b>VINDKRAFT:</b> Vindmøller har vært vanlig i mange år i Danmark og Tyskland. Et viktig tilskudd til grønn kraft til de mange elbilene som skal på ferietur i sommer. VW ID.5 Pro fungerer bra som ferietransport. 
VINDKRAFT: Vindmøller har vært vanlig i mange år i Danmark og Tyskland. Et viktig tilskudd til grønn kraft til de mange elbilene som skal på ferietur i sommer. VW ID.5 Pro fungerer bra som ferietransport.  Foto: Terje Bjørnsen

En av de aller viktigste er å finne ut hvor langt utenfor Norges grenser dine vanligste ladeapper eller brikker faktisk rekker.

Mange har ladeløsninger gjennom bilmerket, og/eller gjennom medlemskap, eksempelvis i Elbilforeningens ladeklubb.

Du bør ta kontakt med utstederen din, eventuelt lese deg opp på det de har av tilgjengelig informasjon på nett. For mitt vedkommende fant jeg kjapt ut av noen av mine mest brukte ladeleverandører her i Norge, ikke har noe fotavtrykk å snakke om straks du beveger deg utenfor kongeriket.

For å gå rett til sakens kjerne: Etter vår mening er det aller beste å skaffe seg de to appene som samler flere ladenettverk under samme paraply. Da snakker vi om Plugsurfing og Shell Recharge.

Ifølge NAF gir de tilgang til henholdsvis rundt 200 000 og 275 000 ladesteder utenfor Norden. I tillegg til et godt utvalg også i Danmark og Sverige.

<b>HIMMELBJERGET:</b> Kanskje ikke verdens syvende underverk, men på biltur i utlandet for første gang på flere år, er det deilig bare å trille rundt på måfå. 
HIMMELBJERGET: Kanskje ikke verdens syvende underverk, men på biltur i utlandet for første gang på flere år, er det deilig bare å trille rundt på måfå.  Foto: Terje Bjørnsen

Særlig i Tyskland sørget de for et uvurderlig utvalg av ladestasjoner – både hurtige og halvhurtige. For mens vi mest tenker på underveislading, som hurtig- eller superlading, her i Norge, er destinasjonslading – enten det er på hotell, severdigheter eller i byer – en viktig del på utenlandstur.

Det er flott å saktelade over natten, eventuelt få på noen kilowatt mens du handler, eller kikker på de lokale severdighetene.

Tesla-lading for alle

Et tredje verktøy vi ikke ville vært foruten på Europatur er ladeappen til Tesla. Nå er nemlig mange av ladestasjonene deres åpne for andre bilmodeller med CCS-plugg.

<b>LADEPARADIS:</b> Tesla har åpnet mange og store ladestasjoner for andre elbilmodeller med CCS-plugg. I Kliplev i Sør-Danmark er det 24 ladeplasser og ganske fredelig da vi stoppet for å lade. 
LADEPARADIS: Tesla har åpnet mange og store ladestasjoner for andre elbilmodeller med CCS-plugg. I Kliplev i Sør-Danmark er det 24 ladeplasser og ganske fredelig da vi stoppet for å lade.  Foto: Terje Bjørnsen

Etter vår erfaring er ladeopplevelsen hos Tesla den mest sømløse og stødige, mens oversikten i appen er enkel og svært god. Aller viktigst er det imidlertid at Tesla stort sett har svære ladestasjoner med mange ladestolper, mens de fleste andre har to til fire og i noen tilfelle åtte ladestolper på samme stasjon.

Det eneste du må ta hensyn til er at Teslastasjonene er tilrettelagt for ladekontakt på venstre side av bilen. Har du den på høyre side, som på vår ID. 5 testbil, bør du som hovedregel bruke ladestolper der «høyrelading» ikke tar opp en ekstra ladeplass, i hvert fall så lenge det er stort trykk på ladestasjonen.

<b>UTENFOR ALLFARVEI:</b> Niendorf i Schleswig-Holstein er ikke verdens navle. Men på gateserveringen hos Restaurant Fischkiste er det lokale fiskespesialiteter og et typisk sted bare bilferien tar deg til. 
UTENFOR ALLFARVEI: Niendorf i Schleswig-Holstein er ikke verdens navle. Men på gateserveringen hos Restaurant Fischkiste er det lokale fiskespesialiteter og et typisk sted bare bilferien tar deg til.  Foto: Terje Bjørnsen

Betale med kort

Mange har biler med tilgang til Ionity-nettverket, som er bedre utbygd i Europa enn i Norge. Nettopp derfor populært og ofte fullt etter vår erfaring fra turen. Av andre ladenettverk vi hadde godt inntrykk av, er det verdt å nevne E. ON Drive og Circle K (sistnevnte kun i Danmark og Sverige).

<b>KORTBETALING:</b> Mange av ladestasjonene vi var innom er utstyrt med kortbetaling. Her hos Q8 utenfor Horsens i Danmark fikk vi likevel ikke tilgang med betalingskort, og ladebrikke fra Shell Recharge ble redningen. 
KORTBETALING: Mange av ladestasjonene vi var innom er utstyrt med kortbetaling. Her hos Q8 utenfor Horsens i Danmark fikk vi likevel ikke tilgang med betalingskort, og ladebrikke fra Shell Recharge ble redningen.  Foto: Terje Bjørnsen

I Norge diskuterer myndigheter og ladeselskaper konsekvensene av å innføre kortbetaling på ladestasjoner.

Derfor var det noe overraskende at mange av laderne vi var innom hadde kortterminal. Men der vi prøvde løsningen, fikk vi den ikke til å virke.

Hvilket også bringer oss inn på temaet ladebrikke/kort kontra app. Hvis du har, eller har tid til å skaffe en ladebrikke innen avreise, er det noe vi vil anbefale.

Appløsningene er blitt mer stabile, men ikke noe er enklere enn å legge en brikke eller et kort inntil ladestolpen og vente på grønt lys. I vår 10-årige historie med hurtiglading har det til gode å feile.

Lad når du kan

Ellers er det verdt å reflektere litt over hvordan kjørestil, fart og veivalg påvirker forbruket og dermed rekkevidden. Motorveifart i disse tre landene ligger mellom 110–130 km/t og det stjeler rekkevidde sammenlignet med norsk landeveistempo.

Når ferietrafikken er på sitt mest hektiske blir det ofte mye rykk og napp. Vår anbefaling er å følge trafikkstrømmen mest mulig. Det gir lavere forbruk og mer behagelig reise.

Dessuten er det jo ikke så mye å se eller oppleve på en firefelts asfaltstripe. Den gode følelsen av å være på bilferie kommer når du velger de mindre landeveiene.

<b>PÅ BORTGJEMTE STEDER:</b> Paraply-appene til Plugsurfing og Shell Recharge gir deg tilgang til mange ladenettverk i samme app. Som her hos Comfortcharge midt mellom antennene hos T-Mobile og et stille villastrøk i Neustadt. 
PÅ BORTGJEMTE STEDER: Paraply-appene til Plugsurfing og Shell Recharge gir deg tilgang til mange ladenettverk i samme app. Som her hos Comfortcharge midt mellom antennene hos T-Mobile og et stille villastrøk i Neustadt.  Foto: Terje Bjørnsen

Det har også en annen fordel – rekkevidden stiger merkbart. Med vår testbil for turen, en VW ID. 5 Pro med 77 kWh batteri, ga det en rekkeviddevariasjon på rundt 200 kilometer.

Det beste strekket hadde vi på nydelige småveier i Tyskland med 520 kilometer rekkevidde. Det dårligste med 310 kilometer på en vindfull og kjølig dag i 130 km/t gjennom Tyskland og Danmark.

Regel nummer 1

Et annet viktig råd er å holde seg til den gamle, men gode elbilvettregel nummer 1: Lad når du kan, ikke vent til du må.

Skal du likevel ta en pause med en lader i nærheten kan du like godt fylle opp batterikapasiteten, selv om du fortsatt har 40-50 prosent igjen.

Tenk også på at du sjelden kan bruke 100 prosent av batteriet mellom ladinger.

Vi planla etappene ut fra rundt 60 prosent av batterikapasiteten – typisk fra 80 til 20 prosent. I tilfellet med ID. 5 ga det rundt 240 kilometer mellom ladestoppene, noen ganger lenger, noen ganger litt kortere.

LADESTOLPE: Det er fortsatt ikke like sømløst som med en bensin- eller dieselbil, men ladestrukturen er blitt såpass god at tiden er moden for elbilferie i utlandet.
LADESTOLPE: Det er fortsatt ikke like sømløst som med en bensin- eller dieselbil, men ladestrukturen er blitt såpass god at tiden er moden for elbilferie i utlandet. Foto: Terje Bjørnsen

Så hva er svaret på vårt spørsmål om vi kan slippe å bry oss om lade- og rekkeviddeangst på utenlandstur? Ut fra vår erfaring, med en snau uke på kryss og tvers på jakt etter lademuligheter i våre naboland, er svaret på spørsmålet et betinget ja.

Usikkerheten knytter seg i første rekke til hva som skjer når en økende bestand av elbiler både fra Norge og våre naboland skal ut på tur i en kort og hektisk ferieperiode.

Men ville vi likevel tatt elbilen på Europatur i sommer? Da er svaret et klart ja. Til det er eventyrlysten større enn ladeangsten.

Med VW ID. 5 Pro på langtur

Valget av testbil til vår utenlandstur falt på en VW ID. 5 Pro. Den er et slags gjennomsnitt av hva du kan forvente av elbiler i den mest solgte klassen i Norge de siste årene – mellomstore SUV-modeller. Her har du batteri på 77 kWh, oppgitt rekkevidde på 530 km og god plass til bagasje, og familie eller venner i baksetet.

Den bakhjulsdrevne utgaven av ID. 5 har «bare» 150 kW/204 hk, men med elmotorens kvikke respons savner du ikke mer kraft, selv i motorveifart rundt 130 km/t. Bilen er kjapt oppe i toppfarten på 160 km/t, men det er ikke noe å trakte etter sett fra et rekkeviddesynspunkt. Vi ble fort godvenner med navigasjonssystemet i ID.5. Det er både lett å betjene og gir gode instruksjoner underveis.

I tillegg sitter du godt i forsetene, og den stort sett fine asfalten i Danmark og Tyskland tar bort mye av dekkstøyen med sommerdekk – en hovedinnvending mot langturskomforten på grov asfalt i Norge og Sverige. Faktisk skilte det mellom 4–5 dBA i 110 km/t, og det er mye.

Som med elbiler flest merket vi stor variasjon i hurtigladefart – særlig i forhold til utetemperatur og om vi hadde kjørt bilen noen timer før lading. For en typisk 20-80% ladeøkt kom svakeste resultat var på en kjølig dag med snitt på 75 kW, til ladinger med 120 kW med sommertemperatur og 30 mil på forhånd. Totalt kjørte vi 2100 km, med snittforbruk på 1,85 kWh per mil og gjennomsnittlig rekkevidde på 410 km. 

TEKNISKE DATA VW ID. 5 Pro

Motor: EL

Effekt, kW/hk: 150/204

Dreiemoment, Nm: 310

Egenvekt, m/fører, kg: 2118

Tilhengervekt, kg: 1000

Lengde/bredde/høyde, cm: 460/185/162

Bagasjerom, liter: 549–1561

Standard dekkdimensjon: F:235/55-19 B:255/50-19

Batterikapasitet, kWh: 77

Rekkevidde, WLTP km: 533

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,7

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,4

Toppfart, km/t: 160

Pris fra, kr: 508 500

TESTDATA VW ID. 5 Pro

0–100 km/t, sek: 8,4

60–100 km/t: 4,5

80–120 km/t: 6,1

Støy 100 km/t, dBA: 68,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,6

Rekkevidde i test, km: 500

Misvisning 100 km/t: 97

EUROPA-DATA VW ID. 5 Pro

Rekkevidde min/maks, km: 310/520

Forbruk min/maks, kWh/mil: 1,6/2,3

Typisk rekkevidde 80-20% batteri, km: 240

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 29 2023