Honda e
Dette blir prisen på Honda e
Honda tar mål av seg å selge 3.000 biler av selskapets første elbil, Honda e. Nå er prisen på Honda e klar.
Honda e blir den japanske bilprodusentens første helelektriske bil. Honda e ble første gang vist frem som en prototyp i Frankfurt i 2017 som «urban ev concept».
På den store bilutstillingen i Genève tidligere i år ble bilen vist frem som «Honda e Prototype», men nå er det bestemt at det offisielle navnet på bilen enkelt og greit blir Honda e.
Honda e i Norge
I mai i år var Norge det første landet Honda tok bilen til bilen til, etter at de viste den frem i Genève tidligere i år. Det er også et signal om at Norge er et viktig marked for Honda.
– Dette er en bil vi skal lykkes med i Norge, sa Axel Taebel som er sjef for Honda i Norden til SIDE3 i mai i år. Han pekte på at Norge er et viktig marked, at vi har fokus på elektrifisering, at vi har infrastrukturen på plass og at elbiler har fått aksept i befolkningen.
LES OGSÅ: Nå er Bentleys kabriolet til fire millioner til salgs i Norge
– Sammenlignet med en del andre land i Europa, ligger Norge 5–10 år foran i elbil-utviklingen, sa Taebel.
Ser vi på salgsstatistikken til Honda hittil i år, så forstår man hvorfor Honda må lykkes med Honda e. Selskapet er ikke å finne på listen over det 20 mest solgte bilmodellene i år.
Honda e: Pris
Fakta: Honde e
Ytelse, hk: 136/153
Pris, kr: fra 266.200
En "avansert" utgave vil ha 153 hk og vil koste 294.900 kroner.
Startprisen på Honda e er satt til 266.200 kroner. Den serieproduserte utgaven av Honda e ble avduket på Frankfurt Motorshow i dag.
Ifølge en pressemelding fra Honda, har over 40.000 uttrykt sin interesse for bilen siden avdukningen tidliger i år. Hvorvidt "uttrykt interesse" inkluderer faktiske forhåndsbestillinger vites ikke.
De som alt har reservert en Honda e, vil bli invitert til en lokal forhandler for å foreta en faktisk bestilling. De første kundene vil få denne muligheten alt nå i september.
Norge, sammen med Tyskland, Frankrike og Storbritannia, vil være de aller første landene som får tilgang til Honda e.
Honda e kan leveres sommeren 2020
Honda vil trolig krype oppover salgsstatistikken når de sommeren 2020 kan starte leveringen av Honda e.
Til SIDE3 sa Axel Taebel tidligere i år at produksjonen er planlagt å starte i desember i år og at de forventer å kunne levere ut de første bilene i mars neste år.
Dette er nå altså blitt til sommeren 2020.
LES OGSÅ: Dette er Europas 12 fineste togturer
Ifølge ettermarkedssjef i Norge, Per Smedberg, tar Honda i Norge mål av seg til å selge 3.000 Honda e i løpet av 2020.
Rekkevidde Honda e: Minst 200 kilometer
Rekkevidden på Honda e er foreløpig oppgitt til minst 200 kilometer.
– Er 200 kilometer nok til å friste et kresent norsk elbil-publikum?
– Rekkevidden er minst 200 kilometer. Vi har ikke gått ut med en eksakt rekkevidde før vi vet at vi kan levere det vi lover, sa Taebel da vi snakket med han i mai i år.
Der avslørte han også en aldri så liten ukjent detalj ved bilens batteri:
– Den rekkevidden vi oppgir ved lansering skal aldri degraderes. Batteriets kapasitet vil alltid være 100 prosent. Du skal som kjøper av en Honda e ikke oppleve at du mister rekkevidde på grunn av at batteriets ytelse blir dårligere over tid, sa Taebel.
Han forklarte dette med at batteriet vil ha en «reservekapasitet», slik at det alltid kan levere 100 prosents batteriytelse.
Hvor stort batteriet på Honda e blir, har vi ikke fått opplysninger om.
Bestilling, reservasjon og levering
Honda startet med forhåndsreservasjon av Honda e 16. mai i år. Mot et depositum på 8.000 kroner (800 euro) kunne man sikre seg en tidlig levering av Honda e.
På nettsidene til Honda kan du fortsatt reservere en en bil.
Honda e: Design
Designet på Honda e er spesielt og absolutt noe som skiller seg ut i mengden. Designen har et retropreg over seg og både fronten og bakenden har en symmetri som vi tror mange vil like godt. Ellers er bilen preget av rene linjer. Speilene består av to kameraer, som viser bilder på skjermer inne i bilen.
Sjefdesigner for interiøret, Akinori Myoui, fortalte oss tidligere i år at inspirasjonen til interiøret kommer fra måten vi i Skandinavia innreder hjemmene våre.
På dashbordet er det brukt treverk, mens bilsetene er trukket i møbelstoff istedenfor typiske stoffer som tradisjonelt brukes i biler. For å understreke "hjemmekosen" er hele baksetet formet som en sofa og ikke individuelle seter som ofte er vanlig.
– Vi har forsøkt å lage et interiør som kommuniserer på mange nivå. De som sitter i bilen skal kommunisere med hverandre, med omverdenen via nettverk og bilens informasjon- og underholdningssystemer og med det som skjer utenfor bilen, sier Myoui.
Unge og urbane
Målgruppen for Honda e er ikke storfamilien, men sikter seg inn mot et urbant publikum.
– Målgruppen kan være single, par uten barn eller for alle som vil ha en bil nummer to for reiser til og fra arbeid. En familie på fire som skal på langtur, bør nok heller vurdere vår nye Honda CR-V Hybrid, uttalte Nordensjef Axel Taebel.
Smarte løsninger
Honda e er full av smarte løsninger. Dørhåndtakene spretter for eksempel automatisk ut når du låser opp bilen. Skal du bare åpne døren, så er det en «Tesla Model 3-vri» som gjelder. Her må du trykke inn håndtaket på den ene siden og så gripe fatt i den andre siden som popper ut.
Inne i bilen er dashbordet i hele bilens bredde dekket med ulike skjermer. I front for fører får man et informasjonspanel, mens det i midten finnes to berøringsfølsomme skjermer som kan brukes til navigasjon eller for å vise en film.
Bilen har til og med HDMI-inngang, noe som vi tror må være den første bilen i verden som har.
Et tastetrykk bytter om rekkefølgen på de to underholdningsskjermene i midten.
På hver side ved dørene finner man skjermer som viser bildet som «speilkameraene» fanger inn.
Hele baksetet kan legges ned, slik at man får et noenlunde romslig bagasjerom.
LES OGSÅ: (+) Test av Tesla Model 3
Honda e: Lading
Honda e kan lades med vanlig støpsel eller via hurtigladere. Ved bruk av hurtiglader skal man kunne lade opp kapasiteten til 80 prosent i løpet av 30 minutter.
Honda e har bakhjulsdrift.