ELBIL: Volkswagen ID.3
Her er den nye Folkevogna
Først Bobla, så Golf. Mye ligger til rette for at Volkswagens nye elbil ID.3 kan bli enda en salgssuksess fra VW-konsernet.
Elbilen ID.3 kan bli den nye elektriske «folkevogna» fra Volksvagen. Den nye elbilen, som får verdenspremiere i september, får en rekkevidde og pris som gjør den til en attraktiv konkurrent til dagens elbiler.
ID.3 i salg i 2020
Ved utgangen av august var VW Golf Norges nest mest solgte bil med 7251 solgte biler, bare slått av Tesla Model 3 med enorme 11 517 solgte biler. 90 prosent av Golf-salget er e-Golf, og når Volkswagens helt nye elbil ID.3 kommer i midten av 2020, er det rimelig å anta at den raskt vil gjøre seg gjeldende helt i toppen av salgsstatistikken.
Forhåndssalget startet før sommeren, men importøren Møller Mobility Group vil ikke gå ut med konkrete tall.
LES OGSÅ: Europas mest solgte elbil blir oppgradert
- Vi oppgir ikke antall forhåndsbestilinger, men det er flere tusen, kommenterer kommunikasjonssjef Anita Svanes.
Rett før åpningen av bilutstillingen i Frankfurt hadde det kommet inn mer enn 30 000 reservasjoner på ID.3, de fleste fra Tyskland, Norge, Nederland, Sverige og Storbritannia, ifølge Volkswagen.
ID.3 leveres i første omgang med et batteri på 58 kWh, og med en estimert rekkevidde på inntil 420 km etter den nye målestandarden WLTP. Effekten er 204 hk (150 kW), med et maksimalt dreiemoment på 310 Nm. Volkswagen gir 8 år eller 160 000 km garanti på ID.3-batteriene. Volkswagen «WeCharge» gir kundene mulighet til å lade deres ID.3 1ST kostnadsfritt i ett år fra førstegangsregistrering, opp til et maksimum på 2000 kWh. Dette gjelder alle ladestasjonene tilknyttet «WeCharge», inkludert Ionity-nettverket, som har over 100 000 ladepunkter over hele Europa.
Dette blir prisen på VW ID.3
Produksjonen starter i november og utleveringer starter i midten av 2020, ifølge VW. Først på samlebåndet er spesialmodellen ID.3 ST.
- Spesialmodellen får en svært attraktiv startpris under 330.000 kroner. Den vil være komplett utstyrt for det norske markedet med blant annet varmepumpe, adaptiv cruise-control, navigasjon, full-LED frontlys, 18-tommers lettmetallfelger og oppvarmet ratt, seter og frontrute, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.
- Vi er svært fornøyde med å ha fått tildelt en av de største andelene av bilene fra denne første ID.3 serien, sier Edvardsen-Eibak.
Det totale volumet fra fabrikken for ID.3 1ST-serien er satt til 30 000 eksemplarer, ifølge VW. Når produksjonen av ID.3ST er ferdig, skal de andre versjonene av ID.3 produseres.
ID.3 blir tilgjengelig med tre batteristørrelser. Spesialmodellen ID.3 1ST er basert på den mellomste utgaven. Den kommende inngangsmodellen får et batteri med 45 kWh netto energikapasitet, og 330 km rekkevidde (WLTP). Batteriet kan lades med 7,2 kW vekselstrøm, eller 50 kW likestrøm. Som tilvalg leveres 100 kW likestrømslading. Toppfarten er 160 km/h. Det største batteriet vil ha 77 kWh nettoenergi og en rekkevidde på 550 km (WLTP). Her kan batteriet lades med en effekt på 11 kW fra vekselstrømuttak, og opptil 125 kW fra hurtigladere med likestrøm.
Hurtiglading
Du skal kunne hurtiglade ID.3 til en rekkevidde på 290 km på 30 minutter med 100 kW-lading. Til sammenligning er erkekonkurrenten Nissan Leaf 62 KWH E+ klar for hurtigladeeffekt på inntil 100 kW, når slike ladere blir tilgjengelige.
ID.3 ST kommer ferdig spesifisert i tre versjoner. Standardversjonen skal være godt utstyrt. Plus-versjonen får i tillegg IQ Light (oppgraderte LED-lys), samt tofarget eksteriør og andre interiørdetaljer. Toppversjonen Max kommer med panorama glasstak og head-up display.
LES OGSÅ: Slik blir Peugeots elektriske kompakt-SUV
ID.3 får ikke tilhengerfeste
To skår i gleden for mange nordmenn er det nok at ID.3 ikke kommer med hengerfeste, og at det heller ikke er planlagt firehjulstrekk, ifølge VW. ID.3 kommer med elektrisk motor på bakakslingen og dermed bakhjulstrekk.
Drivlinjen i ID.3 består av en synkronmotor med permanente magneter, styringselektronikk og girkasse – alt integrert i bakakselen. Høyvoltsbatteriet er flatt, og montert under gulvet for å spare plass. Foran finnes tilleggsaggregater som klimakompressor og mekanikken til styringen.
Styringselektronikken kontrollerer energiflyten av høyspent strøm mellom motor og batteri. Likespenningen (DC) som er lagret i batteriet konverteres til vekselspenning (AC) for fremdriftsmotoren. Samtidig finnes det et 12-volt elektrisk anlegg, som får lavspenning fra en likespenningstransformator.
Kraftoverføringen fra motor til bakaksel går gjennom en 1-trinns girkasse. Motor, styringselektonikk, og girkasse utgjør en kompakt enhet. Plasseringen av batteriet gir et lavt tyngdepunkt, som på en racerbil, noe som gir en positiv effekt i form av enestående kjøreytelser. Vektfordelingen mellom for- og bakaksel er ideell. I kombinasjon med bakhjulsdrift, gir det nøytrale kjøreegenskaper.
LES OGSÅ: (+) Motorvask - 8 trinn til en ren motor
Størrelse og bagasjerom
ID.3 har en totallengde omtrent som en Golf, men har likevel klassens overlegent lengste akselavstand, ifølge VW. En firedørs ID.3 er 4262 mm lang, 1 809 mm bred og 1 552 mm høy, med en akselavstand på 2 765 mm. Til sammenligning er Nissan Leaf 4490 mm lang, men har en akselavstand på 2700 mm. Den minste egenvekten er 1 719 kg. Tillatt nyttelast er mellom 416 og 541 kg, alt etter utstyrsversjon. Femseteren har et bagasjerom på 385 liter, som er fem liter mer enn en vanlig Golf og 44 liter mer enn i e-Golf.
Egen veggboks
Sammen med industripartnere skal VW gjennom ladesamarbeidet IONITY installere mer enn 400 hurtigladestasjoner innen 2020, med opptil 2400 ladepunkter langs hovedveier og motorveier i Europa. 36 000 ladepunkter er planlagt innen 2025.
Volkswagen forventer imidlertid at rundt 50 prosent av ladingen vil bli gjort hjemme - 20 prosent ved arbeidsplassen. En ny generasjon veggbokser er utviklet med dette i sikte, ifølge VW. Ladeboksene vil kunne lade med en effekt på 11 kW (AC).
Det skal gi vesentlig kortere ladetid enn fra en vanlig 230 volt stikkontakter. Veggboksen har nok effekt til å fullade et stort batteri over natten eller i løpet av en arbeidsdag.
TEKNISKE DATA: Volksvagen ID.3
Effekt: 204 hk (150 kW)*
Dreiemoment: 310 Nm*
Batteri: 45/58/77 kWh
Rekkevidde: 330/420/550 km
Lengde: 4262 mm
Bredde: 1809 mm
Høyde: 1552 mm
Akselavstand: 2765 mm
Bagasjerom: 385 liter
Nyttelast: 416 – 541 kg
Egenvekt, min: 1719 kg
Pris: 330 000 kroner*
*Gjelder versjonen med 58 kWh batteri