ER DET FLAUT Å KJØPE? DA HANDLER VI PÅ NETT
Dildo, kondom og glidemiddel: Flaue ting kjøper vi på nett
Sexleketøy, kondomer, glidemiddel og klamydiatest handler vi helst på nett. Menn og de under 40 år er mest opptatt av å være anonyme, viser en ny undersøkelse.
Kondomer, glidemiddel og klamydiatest er blant bestselgerne på nett til apotekkjeden Boots. Kommunikasjonssjef Anne Margrethe Aldin Thune bekrefter at kundene foretrekker å kjøpe enkelte produkter diskret på nett fremfor over disk i fysiske apotek.
– Nå kan kundene også få reseptvarer levert per post. Også i denne gruppen kan det finnes produkter som det oppleves enklere å få diskret levert fremfor et personlig oppmøte i apoteket, sier Anne Margrethe Aldin Thune i Boots.
LES OGSÅ: Dette er Europas 12 flotteste togreiser
"Flaue" produkter øker på nett
Denne erfaringen bekreftes også av Klarna, som leverer betalingsløsning til mer enn 4500 norske nettbutikker.
- I bransjer hvor det kan være litt flaut å handle over disk benytter mange seg av netthandel. Vi har blant annet merket dette på en økt interesse blant våre mange nettbutikker som selger erotiske artikler. Det samme er tilfelle med en del apotekvarer hvor kundene foretrekker en diskret handleopplevelse, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Bare i fjor økte omsetningen til de fem største nettapotekene i Klarnas kundeportefølje med 15 prosent på nett. I butikker innen bransjen erotikk økte antall salg med åtte prosent.
Helt anonyme pakker
Kondomeriet har 10 fysiske butikker i Norge, men merker likevel godt at «Kari og Ola Nordmann» oftere velger å handle enkelte produkter anonymt på nett enn over disk i butikk.
– Vi opplever sterk vekst på nett, og en av grunnene til dette er at vi tilbyr helt anonyme pakker. For mange av våre kunder er sex og sexleketøy fortsatt privat, og de setter stor pris på denne tjenesten. Vi bruker kun anonyme esker i utsendelsene våre, og det kommer ikke frem på selve pakken eller etiketten hvem avsenderen er. På den måten kan man være helt trygg på at postmannen ikke vet hvor pakken kommer fra, sier presseansvarlig hos Kondomeriet, Marthe Sørflaten.
LES OGSÅ: Ted Bundy: Han drepte og voldtok minst 30 kvinner
Menn får grønt lys
På Kondomeriet merker de ikke store forskjeller i hva menn og kvinner handler på nett versus i den fysiske butikken, men at det ikke er gitt at mannen kun handler til seg selv.
– Vi ser at mannen gjerne handler til henne eller parforholdet når partneren har gitt grønt løs, men vi ser også en stor økning i salg av leketøy for menn, sier Marthe Sørflaten i Kondomeriet.
Fortsatt litt flaut å kjøpe dildo
– Synes mange det fortsatt er flaut å kjøpe sexleketøy – og ser dere noen kjønnsforskjeller her?
– Vi tror nok at en kvinne som kjøper sexleketøy for første gang er mest flau for å kjøpe dildo, klitorisvibrator eller tilsvarende. Heldigvis er det mange av de kvinnene som opplever dette som mindre flaut, som gjerne tar med seg sin flaue venninne innom butikken, og vipps så er den barrieren brutt, sider Sørflaten.
Menn og unge opptatt av anonymitet
Ifølge undersøkelsen, som er utført av YouGov for Klarna, sier menn og personer i aldersgruppen 18–39 år, at de ikke hadde kjøpt varene de netthandlet i en vanlig butikk, nettopp fordi de ønsker å være anonyme.
I aldersgruppen 18–39 år svarer 36 prosent at de handler på nett for å være anonyme.
Blant menn svarer 26 prosent at de handler enkelte produkter på nett fordi det er anonymt, mens andelen kvinner som mener det samme bare er 17 prosent.
Enklere å returnere varer
Thomas Elvestad i Klarna sier at mange også foretrekker netthandel fordi de opplever det som mindre flaut å returnere varer via nettet. Han tror også mange foretrekker å bli kredittvurdert via nettet når de benytter «Kjøp nå, betal senere»-tilbud, fremfor å måtte bli kredittvurdert i en fysisk butikk.
LES OGSÅ: Denne bilen må Honda lykkes med i Norge
Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 3.–7. oktober 2018 av YouGov på oppdrag fra Klarna. Til sammen har et representativt utvalg på 1011 personer mellom 18–74 år blitt intervjuet.