Test: Audi Q8 e-tron 55 Sportback

Holder hva den lover

Vår test viser at Audi holder ord når det gjelder de varslede forbedringene på Q8 e-tron.

Pluss ikon
<b>TEST:</b> Sammenlignet med forgjengeren har Q8 e-tron fått et bedre understell. 
TEST: Sammenlignet med forgjengeren har Q8 e-tron fått et bedre understell.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Audi e-tron har vært en braksuksess i Norge. Siden introduksjonen sent i 2018 og frem til utgangen av 2022 er tett på 25 000 biler registrert, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken.

I fjor ble en oppgradert versjon lansert, og samtidig fikk den modellbetegnelsen Q8, som forteller hvor i e-tron-hierarkiet den hører hjemme.

Fortsatt dreier det seg om en 4,9 meter lang SUV og det er ikke foretatt radikale endringer på karosseriet.

Ansiktsløftet er primært synlig i fronten. Den lukkede, typiske elbil-grillen er erstattet av en ny og mer tradisjonelt utseende singleframe-grill, som gjør at bilen ser tøffere ut.

Endringene i fronten er riktignok ikke bare kosmetiske. De skal også gi forbedret kanalisering av luft og dermed optimalisert aerodynamikk, som igjen skal bidra til lavere forbruk.

<b>STERKERE:</b> Antall hestekrefter på 55-versjonen har vokst fra 360 til rundt 408 hk i boost-modus mens dreiemomentet er økt fra 561 til 664 Nm. Toppfarten er elektronisk sperret på 200 km/t.
STERKERE: Antall hestekrefter på 55-versjonen har vokst fra 360 til rundt 408 hk i boost-modus mens dreiemomentet er økt fra 561 til 664 Nm. Toppfarten er elektronisk sperret på 200 km/t. Foto: Terje Bjørnsen

Skuffet på landeveien

Vi testet e-tron for første gang i 2019, og etter flere år med svært gode kjøreopplevelser i Allroad-modeller og Q5, var e-tron en nedtur på humpete, norsk landevei.

"Jeg tenkte i mitt enfold at luftfjæring og høy egenvekt skulle bety at du svever på en rosa sky av fjæringskomfort. Men nei, på denne typen underlag humper og stusser e-tron på en måte vi ikke har opplevd i eksempelvis Q7 eller nye A6", skrev vi i testen.

<b>SKJERMBASERT:</b> Som før kommer den med berøringsskjermer i to etasjer, den øverst på 10,1 tommer og den under på 8,6 tommer, og et helt digitalt instrumentpanel. Den kan også fås med head up-display. Dermed kan den altså skryte av hele fire digitaliserte skjermer. 
SKJERMBASERT: Som før kommer den med berøringsskjermer i to etasjer, den øverst på 10,1 tommer og den under på 8,6 tommer, og et helt digitalt instrumentpanel. Den kan også fås med head up-display. Dermed kan den altså skryte av hele fire digitaliserte skjermer.  Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Her finner du Vi Menn Bils første test av Audi e-tron (2019)

I forbindelse med oppgraderingen av Q8 har Audi-ingeniørene justert karakteren på luftfjæringen for å oppnå bedre komfort.

<b>EKSTRA:</b> Kameraspeil er ekstrautstyr. Det tar noe tid å venne seg til dem sammenlignet med konvensjonelle sidespeil. 
EKSTRA: Kameraspeil er ekstrautstyr. Det tar noe tid å venne seg til dem sammenlignet med konvensjonelle sidespeil.  Foto: Terje Bjørnsen

Frontakslingen er stivet opp og den elektroniske stabilitetskontrollen er også fininnstilt for å gi bilen bedre egenskaper i svingene. I tillegg er styringen tunet.

Vi har testet Q8 e-tron 55 i Sportback-versjon, og vår dom er at inngrepene har virket. Understellet virker mer dynamisk og innstilt på å håndtere 2565 kilo uansett veidekkets beskaffenhet. Q8 e-tron oppfører seg nå likere modellen vi ikke kunne unngå å ha i bakhodet da vi testet e-tron for første gang: A6 Allroad.

Les også: Test Audi A6 Allroad - Dieselbilen har aldri vært bedre enn dette

Det viktigste punktet

Så er vi kommet til det viktigste punktet: Rekkevidde og forbruk. I våre tester av e-tron-modeller har de ikke imponert verken når det gjelder rekkevidde eller forbruk. Da vi testet 55-versjonen for første gang i 2019 ble resultatet en rekkevidde på 370 kilometer med et forbruk på 2,33 kWt per mil. i 2019 var e-tron dermed den minste effektive elbilen vi hadde testet.

Les også: Den minste effektive elbilen vi har testet

I 55-modellen er batterikapasiteten nå økt fra 86,4 kWt til 114 kWt (brutto), mens den oppgitte rekkevidden er økt fra 405 kilometer til 582 kilometer, 600 km for Sportback.

Resultatet etter å ha kjørt Q8 e-tron gjennom vår faste forbrukstest på 200 kilometer ble et forbruk på 2,02 kWt per mil, som tilsvarer en rekkevidde på 525 kilometer. En klar forbedring, med andre ord.

<b>KOMFORT:</b> Audi Q8 e-tron er en svært komfortabel bil og fremstår med solid kvalitetsfølelse i typisk Audi-ånd. 
KOMFORT: Audi Q8 e-tron er en svært komfortabel bil og fremstår med solid kvalitetsfølelse i typisk Audi-ånd.  Foto: Terje Bjørnsen

Årets test ble gjennomført på en bil med vinterdekk og en snittemperatur på 11 grader. Versjonen vi testet i 2019 sto på sommerdekk, men snittemperaturen var omtrent den samme.

Les også: Test av Audi e-tron 50: Mindre batteri, kortere rekkevidde, lavere pris. Kan det være en suksessoppskrift?

Nyhetens interesse

Helhetsinntrykket av Q8 e-tron er at den gjør mye av det samme som forgjengeren, bare litt bedre. Den er stor og komfortabel, med en typisk Audi-tyngde og kvalitetsfølelse.

Den mest merkbare forskjellen ligger i bedre rekkevidde takket være langt større batteri. Ingen bombe, men forbruket er klart lavere enn tidligere. La oss håpe det også blir tilfelle når temperaturen faller under null, der e-tron har slitt med akseptabel rekkevidde.

<b>HURTIGLADING:</b> Gamle e-tron har i våre tester alltid vært blant de beste på hurtiglading og er maks ladehastighet økt fra 150 til 170 kW.  Q8 e-tron 55 skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 31 minutter ved en utetemperatur på 25 grader. 
HURTIGLADING: Gamle e-tron har i våre tester alltid vært blant de beste på hurtiglading og er maks ladehastighet økt fra 150 til 170 kW.  Q8 e-tron 55 skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 31 minutter ved en utetemperatur på 25 grader.  Foto: Martin Jansen

Det blir interessant å se hvordan Q8 e-tron står seg mot langt sterkere konkurranse enn e-tron hadde i starten av karrieren. Særlig i form av BMW iX og Mercedes EQE SUV. Begge har i større grad nyhetens interesse, noe som tidligere har vært sentralt for elbilsuksess. Så får vi se om gamle e-tron kunder er lojale mot Audi, eller om de lar seg friste til å forsøke nye jaktmarker.

Les også: Vil du vite mer om Q8 e-tron 55 og 50, så finner du vår prøvekjøring av bilen fra 2022 her

Vi Menn Bil mener:

Audi holder ord når det gjelder de varslede forbedringene i Q8 e-tron. Spørsmålet er om det er nok. Konkurransesituasjonen er en ganske annen nå enn for bare et par år siden. Men dersom du liker en konservativ stil i solid og typisk Audi-innpakning, er Q8 e-tron et temmelig sikkert kort.

TESTDATA

Testdata for e-tron-modeller sammenlignet med BMW iX xDrive50

Merke: Audi Audi Audi BMW

Modell: Q8 e-tron 55 Sportback e-tron 55 e-tron 55 iX xDrive50

Modellår: 2023 2019 2019 2022

Dekk: Vinterdekk vinterdekk sommerdekk vinterdekk

Utetemperatur: 11 -2 12 -1

Batterikapasitet, kWh, netto: 106 95 95 105

0-100 km/t, sek.: 5,7 5,8 6,0 4,6

60-100 km/t: 2,5 2,7 2,6 2,0

80-120 km/t: 3,1 3,4 3,3 2,6

Støy 100 km/t, dBA: 65,5 63,0 64,5 62,5

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,18 2,27 2,27 1,98

Testforbruk, kWh/mil: 2,02 2,33 2,6 2,39

Rekkevidde. WLTP km: 548 415 415 630

Rekkevidde i 200 km test: 525 370 320 440

TEKNISKE DATA

Merke: Audi Audi Audi BMW

Modell: Q8 e-tron 55 Sportback e-tron 55 e-tron 55 iX xDrive50

Effekt, kW/hk: 300/408 265/369 254/360 385/523

Dreiemoment, Nm: 664 561 561 765

Egenvekt, m/fører, kg: 2595 2565 2565 2585

Tilhengervekt, kg: 1800 1800 1800 2500

Lengde/bredde/høyde, cm: 492/194/162 490/194/158 490/194/158 495/197/170

Bagasjerom, liter: 528-1567 660-1725 660-1725 500-1750

Standard dekkdimensjon: 255/50-20 265/45-21 265/45-21 235/60-20

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,5 5,7 5,7 4,6

Toppfart, km/t: 200 200 200 200

Pris fra, kr: 851 000 642 000 642 000 908 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn