Test: Audi Q8 e-tron 55 Sportback
Holder hva den lover
Vår test viser at Audi holder ord når det gjelder de varslede forbedringene på Q8 e-tron.
Audi e-tron har vært en braksuksess i Norge. Siden introduksjonen sent i 2018 og frem til utgangen av 2022 er tett på 25 000 biler registrert, ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken.
I fjor ble en oppgradert versjon lansert, og samtidig fikk den modellbetegnelsen Q8, som forteller hvor i e-tron-hierarkiet den hører hjemme.
Fortsatt dreier det seg om en 4,9 meter lang SUV og det er ikke foretatt radikale endringer på karosseriet.
Ansiktsløftet er primært synlig i fronten. Den lukkede, typiske elbil-grillen er erstattet av en ny og mer tradisjonelt utseende singleframe-grill, som gjør at bilen ser tøffere ut.
Endringene i fronten er riktignok ikke bare kosmetiske. De skal også gi forbedret kanalisering av luft og dermed optimalisert aerodynamikk, som igjen skal bidra til lavere forbruk.
Skuffet på landeveien
Vi testet e-tron for første gang i 2019, og etter flere år med svært gode kjøreopplevelser i Allroad-modeller og Q5, var e-tron en nedtur på humpete, norsk landevei.
"Jeg tenkte i mitt enfold at luftfjæring og høy egenvekt skulle bety at du svever på en rosa sky av fjæringskomfort. Men nei, på denne typen underlag humper og stusser e-tron på en måte vi ikke har opplevd i eksempelvis Q7 eller nye A6", skrev vi i testen.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils første test av Audi e-tron (2019)
I forbindelse med oppgraderingen av Q8 har Audi-ingeniørene justert karakteren på luftfjæringen for å oppnå bedre komfort.
Frontakslingen er stivet opp og den elektroniske stabilitetskontrollen er også fininnstilt for å gi bilen bedre egenskaper i svingene. I tillegg er styringen tunet.
Vi har testet Q8 e-tron 55 i Sportback-versjon, og vår dom er at inngrepene har virket. Understellet virker mer dynamisk og innstilt på å håndtere 2565 kilo uansett veidekkets beskaffenhet. Q8 e-tron oppfører seg nå likere modellen vi ikke kunne unngå å ha i bakhodet da vi testet e-tron for første gang: A6 Allroad.
Les også: Test Audi A6 Allroad - Dieselbilen har aldri vært bedre enn dette
Det viktigste punktet
Så er vi kommet til det viktigste punktet: Rekkevidde og forbruk. I våre tester av e-tron-modeller har de ikke imponert verken når det gjelder rekkevidde eller forbruk. Da vi testet 55-versjonen for første gang i 2019 ble resultatet en rekkevidde på 370 kilometer med et forbruk på 2,33 kWt per mil. i 2019 var e-tron dermed den minste effektive elbilen vi hadde testet.
Les også: Den minste effektive elbilen vi har testet
I 55-modellen er batterikapasiteten nå økt fra 86,4 kWt til 114 kWt (brutto), mens den oppgitte rekkevidden er økt fra 405 kilometer til 582 kilometer, 600 km for Sportback.
Resultatet etter å ha kjørt Q8 e-tron gjennom vår faste forbrukstest på 200 kilometer ble et forbruk på 2,02 kWt per mil, som tilsvarer en rekkevidde på 525 kilometer. En klar forbedring, med andre ord.
Årets test ble gjennomført på en bil med vinterdekk og en snittemperatur på 11 grader. Versjonen vi testet i 2019 sto på sommerdekk, men snittemperaturen var omtrent den samme.
Nyhetens interesse
Helhetsinntrykket av Q8 e-tron er at den gjør mye av det samme som forgjengeren, bare litt bedre. Den er stor og komfortabel, med en typisk Audi-tyngde og kvalitetsfølelse.
Den mest merkbare forskjellen ligger i bedre rekkevidde takket være langt større batteri. Ingen bombe, men forbruket er klart lavere enn tidligere. La oss håpe det også blir tilfelle når temperaturen faller under null, der e-tron har slitt med akseptabel rekkevidde.
Det blir interessant å se hvordan Q8 e-tron står seg mot langt sterkere konkurranse enn e-tron hadde i starten av karrieren. Særlig i form av BMW iX og Mercedes EQE SUV. Begge har i større grad nyhetens interesse, noe som tidligere har vært sentralt for elbilsuksess. Så får vi se om gamle e-tron kunder er lojale mot Audi, eller om de lar seg friste til å forsøke nye jaktmarker.
Les også: Vil du vite mer om Q8 e-tron 55 og 50, så finner du vår prøvekjøring av bilen fra 2022 her
Vi Menn Bil mener:
Audi holder ord når det gjelder de varslede forbedringene i Q8 e-tron. Spørsmålet er om det er nok. Konkurransesituasjonen er en ganske annen nå enn for bare et par år siden. Men dersom du liker en konservativ stil i solid og typisk Audi-innpakning, er Q8 e-tron et temmelig sikkert kort.
TESTDATA
Testdata for e-tron-modeller sammenlignet med BMW iX xDrive50
Merke: Audi Audi Audi BMW
Modell: Q8 e-tron 55 Sportback e-tron 55 e-tron 55 iX xDrive50
Modellår: 2023 2019 2019 2022
Dekk: Vinterdekk vinterdekk sommerdekk vinterdekk
Utetemperatur: 11 -2 12 -1
Batterikapasitet, kWh, netto: 106 95 95 105
0-100 km/t, sek.: 5,7 5,8 6,0 4,6
60-100 km/t: 2,5 2,7 2,6 2,0
80-120 km/t: 3,1 3,4 3,3 2,6
Støy 100 km/t, dBA: 65,5 63,0 64,5 62,5
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,18 2,27 2,27 1,98
Testforbruk, kWh/mil: 2,02 2,33 2,6 2,39
Rekkevidde. WLTP km: 548 415 415 630
Rekkevidde i 200 km test: 525 370 320 440
TEKNISKE DATA
Merke: Audi Audi Audi BMW
Modell: Q8 e-tron 55 Sportback e-tron 55 e-tron 55 iX xDrive50
Effekt, kW/hk: 300/408 265/369 254/360 385/523
Dreiemoment, Nm: 664 561 561 765
Egenvekt, m/fører, kg: 2595 2565 2565 2585
Tilhengervekt, kg: 1800 1800 1800 2500
Lengde/bredde/høyde, cm: 492/194/162 490/194/158 490/194/158 495/197/170
Bagasjerom, liter: 528-1567 660-1725 660-1725 500-1750
Standard dekkdimensjon: 255/50-20 265/45-21 265/45-21 235/60-20
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,5 5,7 5,7 4,6
Toppfart, km/t: 200 200 200 200
Pris fra, kr: 851 000 642 000 642 000 908 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn