Salget av Skoda-elbilen starter i Norge

Her er elbilen Skoda ENYAQ iV

Årets kanskje mest varslede elbil er omsider lansert. Salget starter i Norge i morgen tirsdag 2. september. 

Pluss ikon
GRUNNLEGGER: Bilen på bildet er en ENYAQ iV Founders Edition, med selvlysende grill, akkurat som noen BMW-modeller. Spesialmodellen skal bygges i 1895 eksemplarer.
GRUNNLEGGER: Bilen på bildet er en ENYAQ iV Founders Edition, med selvlysende grill, akkurat som noen BMW-modeller. Spesialmodellen skal bygges i 1895 eksemplarer. Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Laurin & Klement startet i 1895 bilselskapet som skulle bli forløperen til Skoda. Den tsjekkoslovakiske bilprodusenten ble gradvis overtatt av VW-konsernet på 1990-tallet, og fra å være et østblokk-bilmerke man humret litt av, kom Skoda inn i varmen som et betydningsfullt merke, ikke minst for mange nordmenn.

Skoda Octavia har vært en kjempesuksess, og har i de siste årene vært landets klart mest solgte stasjonsvogn med tradisjonell drivlinje. Ved utgangen av juli i år var Octavia Norges syvende mest solgte bil. 95 prosent av Octavia-salget var diesel. Men fremover kommer veldig mye til å handle om elbilprodusenten Skoda.

For i selskapets 125. år er det endelig klart for Skoda Enyaq iV - elbilen som på et litt langtekkelig vis lenge har vært varslet med konsepter. Konseptbilene Vision E og Vision iV ble vist på bilmessen i Shanghai og Genève i henholdsvis 2017 og 2019.

Enyaq iV blir den første bilen i Skoda-porteføljen som er bygget på Volkswagen-gruppens modulære elbilplattformen (MEB) som også VW ID.3 og ID.4 bygges på. Det samme gjelder Seats Cupra el-Born som kommer neste år.

LED: ENYAQ iV har LED frontlykter og baklykter som standard, mens «Full LED Matrix»-frontlys og full LED baklys i C-form er tilgjengelig som ekstrautstyr.
LED: ENYAQ iV har LED frontlykter og baklykter som standard, mens «Full LED Matrix»-frontlys og full LED baklys i C-form er tilgjengelig som ekstrautstyr. Foto: Produsent

At Enyaq kommer til å bli en ny Skoda-suksess i Norge er hevet over tvil: Den kan fås med firehjulstrekk, med den største batteripakken er rekkevidden oppgitt til 510 kilometer (WLTP) og den skal kunne hurtiglades til 80 prosent på 20 minutter. Enyaq iV er rundt 4,65 meter lang, cirka en 1,90 meter bred og 1,62 meter høy.

Akselavstanden er på 2,77 meter. Bagasjerommet sluker 585 liter, noe som er bra (Superb tar 660 liter), Enyaq kan fås med både tilhengerfeste (9800 kroner) og takstativ. Merk at innstegsmodellen 50 iV ikke kan dra henger.

Enyaq iV kommer i første omgang i forskjellige versjoner der den rimeligste versjonen har 150 hk/109 kW, bakhjulsdrift, 55 kWt batteri og en rekkevidde på 340 kilometer. Hakket over får du 62 kWt batteri, 390 kilometer rekkevidde, bakhjulsdrift og 180 hk/132 kW.

Rekkeviddekongen i serien blir versjonen med 82 kWt batteri, bakhjulsdrift, 204 hk og 510 kilometers rekkevidde.

IRSK INSPIRASJON: Modellnavnet er inspirert av det irske navnet Enya (ikke artisten) som skal bety "kilde til liv".
IRSK INSPIRASJON: Modellnavnet er inspirert av det irske navnet Enya (ikke artisten) som skal bety "kilde til liv". Foto: Produsent

Deretter kommer toppversjonen med to elmotorer og firehjulsdrift. Den har 265hk/195 kW og en rekkevidde inntil 460 kilometer. (Til sammenligning har Audi e-tro 71 eller 95 kWt batteri, mens Tesla Model 3 har opptil 75 kWt batteri).

LENGDE: ENYAQ iV er 4 649 mm lang.
LENGDE: ENYAQ iV er 4 649 mm lang. Foto: Produsent

ENYAQ iV 50: 55 kWh (netto: 52 kWh), 109 kW, bakhjulsdrift og rekkevidde inntil 340 km. PRIS: 348 520 kroner. Forventet levering til kunder: 2. halvår 2021. Kommer standard med stålfelger, full LED hoved, men ikke adaptive. Den store berøringsskjermen og navigasjon er standard, men ikke parkeringssensorer foran og bak eller ryggekamera. 125 kW DC lading er ikke standard. Kan ikke fås med varmepumpe.

ALTERNATIVER: ENYAQ kan fås med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, tre batteristørrelser og fire kraftpakker – fra 109 kW (150 hk) til 225 kW (306 hk). Sistnevnte er RS-modellen.
ALTERNATIVER: ENYAQ kan fås med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, tre batteristørrelser og fire kraftpakker – fra 109 kW (150 hk) til 225 kW (306 hk). Sistnevnte er RS-modellen. Foto: Produsent

ENYAQ iV 60: 62 kWh (netto: 58 kWh), 132 kW, bakhjulsdrift og rekkevidde inntil 390 km. PRIS: 408 520 kroner. Forventet levering til kunder: 1. halvår 2021. 125 kW DC lading er ikke standard.

ENYAQ iV 80: 82 kWh (netto: 77 kWh), 150 kW, bakhjulsdrift og rekkevidde inntil 510 km PRIS: 449 520 kroner. Forventet levering til kunder: 1. halvår 2021

ENYAQ iV 80X: 82 kWh (netto: 77 kWh), 195 kW, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde inntil 460 km. PRIS: 478 520. Forventet levering til kunder: 2. halvår 2021

BÆREKRAFT: I tråd med tidsånden skal materialbruken i interiøret være bærekraftig.
BÆREKRAFT: I tråd med tidsånden skal materialbruken i interiøret være bærekraftig. Foto: Produsent

Enyaq iV kommer i fem forskjellige interiør-alternativer: Loft (standard), Lodge (6500 kroner), Lounge (14 200 kroner), Suite (16 500 kroner) og Eco Suite (19 500 kroner). De første kundebilene leveres tidlig i 2021.

På et senere tidspunkt kommer også coupé-utgaven av ENYAQ iV, samt en RS-variant med 306 hester som også blir tilgjengelig på begge karosserivariantene.

TEKNISKE DATA

Dimensjoner: 4649 x 1879 x 1616 mm

Akselavstand: 2765 mm

Bakkeklaring: 18, 6 cm

Modell: 50 iV 60 iV 80 iV 80x iV RS iV

Batteri: 52 kWt 58 kWt 77 kWt 77 kWt

Fremdrift: 4x2 4x2 4x2 4x4 4×4

Maks kW: 109 kW 132 kW 150 kW 195 kW 225 kW

Systemeffekt: 148 hk 180 hk 204 hk 265 hk

Maks dreiemoment: 220 Nm 310 Nm 310 Nm 425 Nm 460 Nm

0-100 km/t: 11,4 sek 8,7 sek 8,5 sek 6,9 sek 6,2 sek

Toppfart: 160 km/t 160 km/t 160 km/t 160 km/t 180 km/t

Rekkevidde (WLTP): 340 km 390 km 510 km 460 km 460 km

Hengervekt: --- 1000 kg 1000 kg 1200 kg

Foto: Produsent
Foto: Produsent
BRED: Berøringsskjermen er 33 centimeter bred. Den intelligente stemmeassistenten «Laura» forstår 15 språk, inkludert norsk. Smarttelefoner kan integreres i systemet med «Smartlink»-teknologi, «Android Auto, «Apple CarPlay» eller «MirrorLink», og de kan lades induktivt med «Phone Box». En forsterker med fire 20-watts kanaler skal gi god lyd. I ENYAQ 50 iV, driver denne fire høyttalere som standard. Fra ENYAQ 60 iV og oppover er det åtte høyttalere. «ŠKODA Sound System» med til sammen ni høyttalere er tilbehør.
BRED: Berøringsskjermen er 33 centimeter bred. Den intelligente stemmeassistenten «Laura» forstår 15 språk, inkludert norsk. Smarttelefoner kan integreres i systemet med «Smartlink»-teknologi, «Android Auto, «Apple CarPlay» eller «MirrorLink», og de kan lades induktivt med «Phone Box». En forsterker med fire 20-watts kanaler skal gi god lyd. I ENYAQ 50 iV, driver denne fire høyttalere som standard. Fra ENYAQ 60 iV og oppover er det åtte høyttalere. «ŠKODA Sound System» med til sammen ni høyttalere er tilbehør. Foto: Produsent
PHONE BOX: Trådløs lading.
PHONE BOX: Trådløs lading. Foto: Produsent
UTTAK: Baksetet er ustyrt med to USB-C kontakter og 230 V-kontakt.
UTTAK: Baksetet er ustyrt med to USB-C kontakter og 230 V-kontakt. Foto: Produsent
INFORMASJON: ENYAQ iV blir den første Skoda-modellen som er utstyrt med «head-up display» med «agumented reality».For øvrig vises den mest sentrale informasjonen på et nytt 5,3-tommers digitalt dashbord som har fire ulike layouter. Batterilading og temperaturen i kupéen kan også styres fra «ŠKODA Connect»-appen.
INFORMASJON: ENYAQ iV blir den første Skoda-modellen som er utstyrt med «head-up display» med «agumented reality».For øvrig vises den mest sentrale informasjonen på et nytt 5,3-tommers digitalt dashbord som har fire ulike layouter. Batterilading og temperaturen i kupéen kan også styres fra «ŠKODA Connect»-appen. Foto: Produsent
Foto: Produsent
Foto: Produsent
CRYSTAL FACE: Fra ENYAQ iV 80 og oppover blir «Crystal Face» tilgjengelig som tilvalg. Da får ENYAQ iV 130 LED-elementer i de vertikale rillene, og en horisontal stripe som belyser Skoda-grillen.
CRYSTAL FACE: Fra ENYAQ iV 80 og oppover blir «Crystal Face» tilgjengelig som tilvalg. Da får ENYAQ iV 130 LED-elementer i de vertikale rillene, og en horisontal stripe som belyser Skoda-grillen. Foto: Produsent
SMART:Skoda er kjent for smarte løsninger, som isskrape i bensinlokket. Siden Enyaq ikke har bensinlokk, er isskrapen plassert i bagasjeromsdøren.
SMART:Skoda er kjent for smarte løsninger, som isskrape i bensinlokket. Siden Enyaq ikke har bensinlokk, er isskrapen plassert i bagasjeromsdøren. Foto: Produsent
SMART: Rommet under det justerbare bagasjeromsgulvet har en innredning som deler rommet inn i forskjellige områder, slik at ting som lagres der ikke sklir rundt.
SMART: Rommet under det justerbare bagasjeromsgulvet har en innredning som deler rommet inn i forskjellige områder, slik at ting som lagres der ikke sklir rundt. Foto: Produsent