Test Audi Q6 e-tron

Gir den rette følelsen, men skuffer på særlig to områder

Audis nye luksus-SUV overbeviser på mye, men det er fortsatt mulighet til forbedringer. 

Pluss ikon
<b>HUGGET I FJELL:</b> Audis nye luksus-SUV gir et bunnsolid kvalitetsinntrykk
HUGGET I FJELL: Audis nye luksus-SUV gir et bunnsolid kvalitetsinntrykk Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

En av høstens viktigste bilnyheter har nådd norske veier, og vi har kjørt 800 km med den nye Audi Q6 for å finne ut hva den tyske prestisjeprodusenten har fått til i sin store SUV-modell.

Vi Menn har tidligere i år hatt en grundig gjennomgang av teknikk, utstyr, modellutvalg og priser, så her skal vi i hovedsak konsentrere oss om hvordan Audi Q6 presterer under norske kjøreforhold og bruksbetingelser.

Les også: Her finner du vår første prøvekjøring av Audi Q6 e-tron

En liten repetisjon tar vi uansett: Q6 baserer seg på VW-konsernets Premuim Platform Electric (PPE), som den blant annet deler med nye Porsche Macan og nylig lanserte Audi A6 e-tron i Avant- og Sportback-versjoner.

I korte trekk betyr det lengde på 4,77 meter, pris fra rundt 760 000 kroner for Q6 e-tron quattro og 950 000 kroner for den sportslige SQ6-varianten. I Norge har alle bilene firehjulsdrift og et batteri med brukskapasitet på 94,9 kWh, samt hurtiglading med inntil 270 kW takket være 800 volts arkitektur.

Les også: Audi A6 e-tron: Lokker med 750 kilometer rekkevidde

<b>STRAM REGI:</b> Smale frontlys, moderat grill og tradisjonelle Audi-linjer gir bilen et kompakt uttrykk.
STRAM REGI: Smale frontlys, moderat grill og tradisjonelle Audi-linjer gir bilen et kompakt uttrykk. Foto: Terje Bjørnsen

Med Q8 e-tron i bakspeilet

Da Audi lanserte sin første e-tron (nå Q8 e-tron) i 2018, etablerte de også standarden for hva en elektrisk luksus-SUV skulle være. Den har holdt bra stand mot nye konkurrenter som Mercedes EQE SUV og BMW iX, men mye tyder på at produksjonen av Q8 e-tron går mot slutten. En ting er lanseringen av Q6- og A6-modeller på ren elbilplattform, en annen synkende etterspørsel, en tredje at fabrikken i Belgia ikke er enkel å modernisere.

Les også: Test: Audi Q8 e-tron: N å er den blitt en av våre favoritter

Likevel er det naturlig å ha e-tron og Q8 e-tron i bakspeilet når vi tester den nye modellen i den sportslige SQ6-varianten. Det er en god målestokk for hva Audi har forbedret, og siden det er solgt rundt 27 000 e-tron og Q8 e-tron i Norge, også noe mange potensielle Q6-kunder kan forholde seg til.

Førsteinntrykket i Q6 e-tron er av stram Audi-regi både utvendig og innvendig. Bilen virker mer kompakt enn e-tron, der både designet av front og hekk, samt 15 cm kortere lengde bidrar mest.

Les også: Porsche Macan Electric: Kan leveres med utstyr som nesten ikke finnes lenger

Vellykket førerplass

Det inntrykket forsterkes fra førerplassen. Visuelt gjennom det nye dashbordet, der en todelt skjermløsning i nedre del av dashbordet, er erstattet av en buet, sammenhengende instrument- og betjeningsskjerm.

<b>VELLYKKET:</b> Kombinasjonen av tydelig infodisplay, smart skjermmeny og klassisk betjening er noe vi liker svært godt. 
VELLYKKET: Kombinasjonen av tydelig infodisplay, smart skjermmeny og klassisk betjening er noe vi liker svært godt.  Foto: Terje Bjørnsen

Den ligger høyere i siktlinjen, og sammen med god betjeningslogikk og en smart hurtigmeny i venstre kant av hovedskjermen, bidrar det til en av de beste skjermbetjeningene vi har prøvd. Knapper i rattet og tradisjonelle hendler bidrar ytterligere til sikker betjening under kjøring.

Gode seter og gode innstillingsmuligheter gjør det enkelt for de aller fleste å finne en avslappende sitteposisjon. Kjørefølelsen sørger også for å ta det kompakte inntrykket videre. SQ6-versjonen vi kjørte har et strammere fjæringsoppsett enn normal Q6 e-tron, uten at vi tror standardversjonen blir noen nedtur.

<b>OPPSETT:</b> I tillegg til flere faste oppsett, kan du også legge inn et individuelt valg i drive select-menyen. Forskjellene er merkbare. 
OPPSETT: I tillegg til flere faste oppsett, kan du også legge inn et individuelt valg i drive select-menyen. Forskjellene er merkbare.  Foto: Terje Bjørnsen

Heller tvert om, for av og til kjennes skarpe ujevnheter litt for godt, selv om valgmulighetene i drive select-systemet med luftfjæring (utstyrsavhengig) gir en god spredning fra smidig til stramt.

Her spiller nok også testbilens 21-tommers felger inn. Det er den største dimensjonen i Q6-familien, som for øvrig inkluderer 18-, 19- og 20-tommer på normalutgaven, og 20-tommer i SQ6.

Dessverre er det mer dekkstøy i testbilen enn i eksempelvis BMW iX og Mercedes EQE SUV som vi testet i 2023. Særlig i 100 km/t på grov motorveiasfalt er dette et merkbart komfortminus for SQ6. Så gjenstår det å se om dette er like markert i normalutgaver med snillere dekkdimensjon.

<b>S FOR SPORTSLIG:</b> SQ6-modellen vi har kjørt stiller med heftige 21-tommere, solide bremser og et fast understell. 
S FOR SPORTSLIG: SQ6-modellen vi har kjørt stiller med heftige 21-tommere, solide bremser og et fast understell.  Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Test: BMW iX xDrive50 mot Mercedes EQE SUV 350 4Matic: Med de ulike egenskapene er det ganske lett å plukke sin personlige favoritt

Med sportslig snert

Alle modellene har litt bredere og lavere dekk bak enn foran, det reflekterer også at motoren bak leverer mer effekt.

Dynamikken i SQ6 er det lite å utsette på, tatt i betraktning at vi snakker om en rommelig familie-SUV. Drøyt 2,4 tonn er mye når veien slår krøll på seg, men tross alt nesten 155–175 kg lettere enn de to nevnte konkurrentene og Q8 e-tron 55.

<b>FUNGERER:</b> S-interiør med sportsseter plus i nappaskinn er deilig, men koster selvsagt ekstra.
FUNGERER: S-interiør med sportsseter plus i nappaskinn er deilig, men koster selvsagt ekstra. Foto: Terje Bjørnsen

Vi merker ingen ubehagelige tendenser i kjøreprøvene, og på svingete strekninger har du mer enn nok grep til alt du fornuftigvis kan drive med på offentlig vei. Her kjennes SQ6 merkbart mer sportslig og klassisk Audi-aktig enn e-tron og Q8 e-tron, men totalt sett virker de gamle modellene mer komfortable enn den nye.

Alle som har pakket feriebagasje og baksetepassasjerer i en Audi e-tron vet at det er en takknemlig oppgave. På tross av noe mer kompakte yttermål, viser ikke våre målinger av interiøret noen store tilbakeslag for Q6 e-tron, unntatt på et område:

<b>FAMILIE-SUV:</b> Gode dimensjoner på bagasjerommet. I forhold til Q8 e-tron er det kortere, men har bedre høyde under tak og trekk. 
FAMILIE-SUV: Gode dimensjoner på bagasjerommet. I forhold til Q8 e-tron er det kortere, men har bedre høyde under tak og trekk.  Foto: Terje Bjørnsen

Lengden i bagasjerommet er 10 cm kortere den nye modellen. Til gjengjeld er bagasjerommet noen cm høyere. Bilen har et oppbevaringsrom under panseret på 64 liter (utstyrsavhengig).

Går som et kulelyn

I kupeen er det omtrent uavgjort – Q6 har litt bedre takhøyde, er noe smalere, mens det også mangler en smule på benplassen i forhold til Q8 e-tron. Her snakker vi om noen få centimeter, og når du prøver ut baksetet får du ekte familiebilfølelse.

Som vanlig er det voldsomt fraspark i elmotorene. SQ6-modellen byr på maksimalt 380 kW/517 hk og 855 Nm. Det skal gi 0–100 km/t på 4,3 sekunder. For standardversjonen er tallene 285 kW/388 hk, 855 Nm og 5,9 sekunder.

I våre tester yter SQ6-modellen som forventet. Vi klokker inn 0–100 km/t på 4,4 sekunder, mens forbikjøringsakselerasjonen ligger på omtrent samme nivå som BMW iX xDrive50 og selvsagt raskere enn Q8 e-tron 55 (se testdata for detaljer). Ser vi på tallene for den e-tron S 60 vi testet i 2020 (370 kW/503 hk) er ytelsene nærmest identiske.

Lynrask: Kort fortalt: Ingen grunn til å frykte underskudd på akselerasjonskontoen.
Lynrask: Kort fortalt: Ingen grunn til å frykte underskudd på akselerasjonskontoen. Foto: Terje Bjørnsen

Rekkevidde og lading

Med moderne elbilarkitektur og maksimal hurtigladefart på 270 kW (170 kW i Q8 e-tron) kjører vi frem til en 400 kW-lader hos Eviny med høye forventninger. Og vår SQ6 innfrir: Vi ser drøyt 260 kW i startfasen og farten holder seg over 200 kW frem til 50 % batterikapasitet.

Ladehastigheten synker jevnt etter hvert som batteriet fylles opp, passerer 100 kW ved 80 % og rundt 85 % (55 kW) kjennes som et bra punkt å stoppe. Med så kraftig lader holder Audis påstand om 21 minutter fra 10-80%. Vi prøvde også på en Ionity 350 kW-lader, men den klarte aldri å gi mer enn 150 kW. Her tok lading 10-80% likevel ikke mer enn 28 minutter.

<b>LADEMESTER:</b> Våre målinger tilsier at bilen hurtiglader like kjapt som Audi hevder, men du må på en sprek ladestasjon for å utnytte kapasiteten maksimalt. 
LADEMESTER: Våre målinger tilsier at bilen hurtiglader like kjapt som Audi hevder, men du må på en sprek ladestasjon for å utnytte kapasiteten maksimalt.  Foto: Terje Bjørnsen

Ifølge WLTP-normen har SQ6 e-tron et forbruk på 1,75 kWh/mil. I vår test holder bilen seg like under to kWh/mil i alle normale kjøresituasjoner. Noen variasjoner registrerer vi: 1,6 kWh/mil ved rolig kjøring og 2,5 kWh/mil ved mye småkjøring. I testperioden lå temperaturen i hovedsak rundt 20 grader, altså nær optimale elbilforhold.

Det relativt store avviket i norm kontra virkelig forbruk gir også merkbare utslag i rekkevidde. WLTP sier 596 km, mens vårt testresultat havner på 465 km.

Holder vi oss til de tre målestokk-modellene Q8 e-tron 55, BMW iX xDrive50 og Mercedes EQE 350 SUV, så oppnådde de forbruk/rekkevidde på 2,02/525, 1,84/565 og 2,09/435 km.

Beinplass: Q6s akselavstand er 290 centimeter, kun tre centimeter snauere enn Q8. Det gir godt med beinplass i baksetet.
Beinplass: Q6s akselavstand er 290 centimeter, kun tre centimeter snauere enn Q8. Det gir godt med beinplass i baksetet. Foto: Terje Bjørnsen

Så er det nødvendigvis noen forskjeller i kjøreforholdene, men gitt at de var gode under testen av SQ6 e-tron, føler vi bilen kunne gjort en noe bedre figur her.

Vi Menn Bil mener:

Det er ingen tvil om at Audi har bygget en fin luksus-SUV i ekte Audi-tradisjon. I vår SQ6-versjon står sportsligheten i sentrum, sikkert til glede for alle de som liker å omgi seg med store hjul, stramt understell og de rette bokstavkombinasjonene i Audi-universet. Det går dessverre noe ut over en potensiell høy totalkomfort.

På mer generelt grunnlag synes vi Q6-formatet holder mål som familie-SUV, gir kompakt kjørefølelse og har et velbalansert, moderne interiør og førermiljø. Hurtiglading i toppklasse er bra på langtur, men vi skulle ønske at bilen hadde tatt et tydeligere trinn ned i energiforbruk, og dermed levert et bedre samsvar mellom virkelig rekkevidde og WLTP-tallene.

Prisen for Q6-modeller med «riktig» utstyr havner godt utenfor rekkevidde av vanlige lønnsmottagere. Audi har igjen funnet frem den store kalkulatoren når det gjelder de ulike utstyrspakkene, noe vår testbil til ca. 1,2 millioner er et godt eksempel på.

Pluss: SUV med typiske Audi-kvaliteter, tilstrekkelig plass, rask hurtiglading, velutformet førermiljø

Minus: Hjulstøy på grov asfalt, middels energiforbruk og rekkevidde, høy pris med riktig utstyr

Testdata

Bilmerke Audi Audi

Modell SQ6 e-tron Q8 e-tron 55 Sportback

0–100 km/t, sek: 4,4 5,7

60–100 km/t: 2,0 2,5

80–120 km/t: 2,6 3,1

Støy 50 km/t, dBA: 61,5 60,5

Støy 100 km/t, dBA: 69,0 67,0

Testforbruk, kWh/mil: 1,98 2,02

Rekkevidde i test: 465 525

Misvisning 100 km/t 97 95

Støydata: SQ6 sto på sommerdekk, Q8 på vinterdekk. Målingene for Q8 e-tron er korrigert til sommerdekk med gjennomsnittsforskjellen for biler i denne klassen på 1,5 dBA.

Tekniske data

Bilmerke Audi Audi

Modell SQ6 e-tron Q8 e-tron 55 

Motor: 2xEL 2xEL

Effekt, kW/hk: 380/517 300/408

Dreiemoment, Nm: 855 664

Egenvekt, m/fører, kg: 2425 2595

Tilhengervekt, kg: 2400 1800

Lengde/bredde/høyde, cm: 477/194/165 492/194/163

Bagasjerom, liter: 514–1517 569–1637

Standard dekkdimensjon: F:255/50-20 B:285/45-20 255/50-20

Batterikapasitet, kWh: 94,9 106

Rekkevidde, WLTP km: 596 532

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,75 2,23

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,3 5,6

Toppfart, km/t: 230 200

Pris fra, kr: 935 000 735 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn


Denne saken ble første gang publisert 13/08 2024, og sist oppdatert 16/08 2024.

Les også