Nye Tesla Model Y

Har lyttet til kritikken

Svak fjæringskomfort, for mye støy og simple materialer i kupeen har vært gjengangere i kritikken av storselgeren Tesla Model Y. Nye Model Y skal ha blitt bedre på alle disse punktene, og i motsetning til Model 3 er blinklysspaken beholdt. 

<b>KOSTBARE INTRODUKSJON:</b> Nye Model Y kommer til Norge i første omgang utelukkende i en Launch Series-utgave med en startpris over 600 000 kroner
KOSTBARE INTRODUKSJON: Nye Model Y kommer til Norge i første omgang utelukkende i en Launch Series-utgave med en startpris over 600 000 kroner Foto: Produsenten
Først publisert

Nå er den etterlengtede oppgraderingen av Tesla Model Y offisiell. I første omgang regnet vi med at det hovedsakelig dreiet seg om en lignende oppdatering som Tesla Model 3 gjennomgikk for litt over ett år siden: Bedre støydemping med akustiske vinduer, nytt utseende foran og bak samt underholdningsskjerm i baksetet.

Dette er på plass i nye Model Y også, men det har skjedd mer. I motsetning til Model 3 har Model Y front- og baklyslister som trekker inspirasjon fra Cybertruck- og Cybercab-designen.

Les også: Prøvekjørt: Tesla Cybertruck AWD: Skuffer på særlig ett område

Bedre fjæringskomfort

Et av de sterkeste ankepunktene mot Model Y har vært fjæringskomforten. Den er kort fortalt for stram. Fjæringen skal nå være justert for mykere demping, bedre komfort, men også mer presis styring.

<b>LISTVERK:</b> Den bakre lyslisten strekker seg over hele kjøretøyet og er ikke bare en av de største lyslistene i bransjen, men også verdens første baklys med et indirekte, eksternt reflektert lyssystem som projiserer lyset på en tilpasset applikasjon, ifølge Tesla
LISTVERK: Den bakre lyslisten strekker seg over hele kjøretøyet og er ikke bare en av de største lyslistene i bransjen, men også verdens første baklys med et indirekte, eksternt reflektert lyssystem som projiserer lyset på en tilpasset applikasjon, ifølge Tesla Foto: Produsenten

Støy og interiørkvaliteten har heller ikke vært blant Model Ys sterke sider, men det skal det også bli en skikk på takket akustisk glass på alle overflater, kombinert med nye lyddempende materialer. Vei- og vindstøy skal være redusert med 20 prosent, ifølge Tesla.

Les også: Test: Tesla Model Y Long Range RWD: Alderen begynner så smått å tynge nordmenns klare bilfavoritt. Men enorm bagasjeplass kan ingen utfordre den på

<b>HENGERVEKT:</b> Model Y kan trekke henger opptil 1600 kilo. 
HENGERVEKT: Model Y kan trekke henger opptil 1600 kilo.  Foto: Produsenten

Mer raffinement i interiøret

Nye Model Y skal også ha en kupe med større raffinement og bedre komfort sammenlignet med forgjengeren. Mer slitesterke materialer, inkludert aluminium og tekstil, og justerbart stemningslys er blant grepene som skal øke komfortopplevelsen.

En ny senterkonsoll skal ha deksler med mer presise, jevne bevegelser. De er dekket av aluminium og skjuler koppholdere og ekstra oppbevaringsplass. Ytterligere aluminiumsdetaljer pryder rattet, dør- og instrumentpanel.

De to forsetene er nå ventilerte og er blitt redesignet for forbedret komfort. Setene på andre rad skal ha blitt mer bekvemme som følge av lengre puter og høyere sidestøtte. Beltespennene skal være lettere tilgjengelig enn tidligere. Setene kan elektrisk lenes tilbake og legges flate, og både første og andre seterad har varmefunksjon.

Passasjerer på andre rad kan nå glede seg over sin egen åttetommers berøringsskjerm med integrert klimakontroll og mulighet for underholdning, spill, lyd og videostrømming.

Les også: Test: Tesla Model X Plaid: Én ting sliter den fortsatt med

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

Fikk mye kritikk

Tesla Model 3-oppdateringen fikk hard kritikk på særlig ett punkt: At spaken for blinklys ble fjernet og erstattet av knapper på rattet.

<b>BEDRE KOMFORT:</b> Komfort og støy har heftet ved Model Y. Den nye versjonen skal være bedre på dette ved blant annet bedre isolering og finere materialer. Forsetene har både varme og kjøling. 
BEDRE KOMFORT: Komfort og støy har heftet ved Model Y. Den nye versjonen skal være bedre på dette ved blant annet bedre isolering og finere materialer. Forsetene har både varme og kjøling.  Foto: Produsenten
<b>MINIMALISTISK:</b> Fortsatt er ytterst minimalistisk førermiljø. Knappene på rattet skal være forbedret og i motsetning til nye Model 3 har Model Y beholdt blinklysspaken. 
MINIMALISTISK: Fortsatt er ytterst minimalistisk førermiljø. Knappene på rattet skal være forbedret og i motsetning til nye Model 3 har Model Y beholdt blinklysspaken.  Foto: Produsenten

Dette reagerte også vi på da vi testet Model 3, og skrev blant annet: «Men på tross av at jeg nå gjennom mange timer bak det nye betjeningsrattet har forsøkt å legge smørsiden til, har jeg vanskelig for å se at fjerningen av hendler – særlig for vindusviskere og blinklys – fører menneskeheten eller bilkjøringen framover».

Les også: Test: Tesla Model 3: Mye er forbedret, men én ting kunne de spart seg for

Til oppgraderingen av Model Y har Tesla i stedet laget en ny blinklysspak. I tillegg er knappene på rattet gjort mer distinkte.

<b>BEDRE BAKI:</b> Også baksetekomforten skal være løftet. 
BEDRE BAKI: Også baksetekomforten skal være løftet.  Foto: Produsenten

Kostbar modell

Den nye Model Y kan nå bestilles i Norge. I første omgang er det kun tale om en Launch-versjon i begrenset antall. Det dreier seg om en Long Range-versjon med firehjulsdrift. Den har en oppgitt rekkevidde på 568 kilometer.

Sprinten fra null til 100 skal den greie 4,3 sekunder, mens topphastigheten ligger rundt 200 km/t. Den kommer også med Launch Series-spesifikke detaljer, som Launch Series-merke på bakluken, innstigningslys, dørterskelskilt og annet.

Les også: Test: Tesla Model Y Long Range: Møter tøffere klima

<b>ELEKTRISK:</b> Baksetene kan felles ned elektrisk. Tilgang på åttetommers berøringsskjerm og Bluetooth.
ELEKTRISK: Baksetene kan felles ned elektrisk. Tilgang på åttetommers berøringsskjerm og Bluetooth. Foto: Produsenten

Den leveres med Acceleration Boost, og prisen starter på 611 000 kroner. Det er rundt 150 000 kroner mer enn dagens Model Y Long Range med firehjulsdrift og over 100 000 kroner mer enn dagens Performance-utgave. Legger du på Autopilot-pakker nærmer prisen seg 700 000 kroner.. Kundeleveringer starter i mars. Tesla vil lansere flere versjoner av den nye Model Y i fremtiden.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn