Nye Tesla Model Y
Har lyttet til kritikken
Svak fjæringskomfort, for mye støy og simple materialer i kupeen har vært gjengangere i kritikken av storselgeren Tesla Model Y. Nye Model Y skal ha blitt bedre på alle disse punktene, og i motsetning til Model 3 er blinklysspaken beholdt.
Nå er den etterlengtede oppgraderingen av Tesla Model Y offisiell. I første omgang regnet vi med at det hovedsakelig dreiet seg om en lignende oppdatering som Tesla Model 3 gjennomgikk for litt over ett år siden: Bedre støydemping med akustiske vinduer, nytt utseende foran og bak samt underholdningsskjerm i baksetet.
Dette er på plass i nye Model Y også, men det har skjedd mer. I motsetning til Model 3 har Model Y front- og baklyslister som trekker inspirasjon fra Cybertruck- og Cybercab-designen.
Les også: Prøvekjørt: Tesla Cybertruck AWD: Skuffer på særlig ett område
Bedre fjæringskomfort
Et av de sterkeste ankepunktene mot Model Y har vært fjæringskomforten. Den er kort fortalt for stram. Fjæringen skal nå være justert for mykere demping, bedre komfort, men også mer presis styring.
Støy og interiørkvaliteten har heller ikke vært blant Model Ys sterke sider, men det skal det også bli en skikk på takket akustisk glass på alle overflater, kombinert med nye lyddempende materialer. Vei- og vindstøy skal være redusert med 20 prosent, ifølge Tesla.
Mer raffinement i interiøret
Nye Model Y skal også ha en kupe med større raffinement og bedre komfort sammenlignet med forgjengeren. Mer slitesterke materialer, inkludert aluminium og tekstil, og justerbart stemningslys er blant grepene som skal øke komfortopplevelsen.
En ny senterkonsoll skal ha deksler med mer presise, jevne bevegelser. De er dekket av aluminium og skjuler koppholdere og ekstra oppbevaringsplass. Ytterligere aluminiumsdetaljer pryder rattet, dør- og instrumentpanel.
De to forsetene er nå ventilerte og er blitt redesignet for forbedret komfort. Setene på andre rad skal ha blitt mer bekvemme som følge av lengre puter og høyere sidestøtte. Beltespennene skal være lettere tilgjengelig enn tidligere. Setene kan elektrisk lenes tilbake og legges flate, og både første og andre seterad har varmefunksjon.
Passasjerer på andre rad kan nå glede seg over sin egen åttetommers berøringsskjerm med integrert klimakontroll og mulighet for underholdning, spill, lyd og videostrømming.
Les også: Test: Tesla Model X Plaid: Én ting sliter den fortsatt med
Fikk mye kritikk
Tesla Model 3-oppdateringen fikk hard kritikk på særlig ett punkt: At spaken for blinklys ble fjernet og erstattet av knapper på rattet.
Dette reagerte også vi på da vi testet Model 3, og skrev blant annet: «Men på tross av at jeg nå gjennom mange timer bak det nye betjeningsrattet har forsøkt å legge smørsiden til, har jeg vanskelig for å se at fjerningen av hendler – særlig for vindusviskere og blinklys – fører menneskeheten eller bilkjøringen framover».
Les også: Test: Tesla Model 3: Mye er forbedret, men én ting kunne de spart seg for
Til oppgraderingen av Model Y har Tesla i stedet laget en ny blinklysspak. I tillegg er knappene på rattet gjort mer distinkte.
Kostbar modell
Den nye Model Y kan nå bestilles i Norge. I første omgang er det kun tale om en Launch-versjon i begrenset antall. Det dreier seg om en Long Range-versjon med firehjulsdrift. Den har en oppgitt rekkevidde på 568 kilometer.
Sprinten fra null til 100 skal den greie 4,3 sekunder, mens topphastigheten ligger rundt 200 km/t. Den kommer også med Launch Series-spesifikke detaljer, som Launch Series-merke på bakluken, innstigningslys, dørterskelskilt og annet.
Les også: Test: Tesla Model Y Long Range: Møter tøffere klima
Den leveres med Acceleration Boost, og prisen starter på 611 000 kroner. Det er rundt 150 000 kroner mer enn dagens Model Y Long Range med firehjulsdrift og over 100 000 kroner mer enn dagens Performance-utgave. Legger du på Autopilot-pakker nærmer prisen seg 700 000 kroner.. Kundeleveringer starter i mars. Tesla vil lansere flere versjoner av den nye Model Y i fremtiden.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn