Prøvekjørt: Kia EV3
Seiler opp som en tøff konkurrent
Med sin gode rekkevidde og fine interiør er Kia EV3 svært attraktiv. Prislappen på versjonen du vil ha er derimot ikke like forlokkende.
En strøm av nye elbiler "for folket" oversvømmer markedet. For noen år siden hadde verdens bilprodusenter ikke annet i sikte enn å bygge elbiler, og nå kommer de som perler på snor. Til et lunkent marked.
Fine biler som Renault Scenic og Megane, Peugeot E-308 og E-3008, Zeekr X, Smart #1 og #3, Honda e:NY1, Opel Mokka-e, Alfa Romeo Junior, Mini Aceman, MG HS, Skoda Elroq, BMW iX2 og BYD Dolphin skal slåss med storselgere som VW ID.3, MG4 og Volvo EX30, og i andre europeiske land, bensinbiler i samme størrelse som kanskje koster 100 000 – 200 000 kroner mindre. I Sverige, for eksempel, koster Kia Ceed SW fra 299 000 kroner, 120 000 kroner mindre enn den billigste versjonen av Kia EV3, og den summen kan eldriften neppe utligne.
Les også: Test: Volvo EX30 AWD og RWD: Briljerer på enkelte områder, men det er noe som skurrer
Samtidig lover fremtiden mindre elbiler fra 20 000-25 000 euro. Ja visst, det dreier seg om småbiler, men kanskje er de tilstrekkelig store til å gjøre nytten for mange. Nye Fiat Panda er spennende, og prispresseren Citroën e-C3 er her allerede.
Les også: Prøvekjørt: Citroën ë-C3: Billig, men aldri simpel
Kjemperekkevidde
Til denne overfylte scenen kommer nå Kia EV3, som vi har prøvekjørt i Portugal. Som eneste elbil i klassen kan EV3 skryte av et WLTP-tall på over 600 kilometer rekkevidde, forutsatt at man velger det store batteriet. En liten bil med kjemperekkevidde.
Batteripakken er enten på 58 eller 81 kWt, og versjonen med den "korte" rekkevidden på 430 kilometer går lengre enn mange av konkurrentenes "Long Range"- versjoner. Kia har i tillegg krydret EV3 med moderne elbil-teknikk, som V2L, den er klargjort for V2H, Plug & Charge, har varmepumpe som standard, smart forvarming av batteriene, Chat GPT og et moderne infotainmentsystem, for å nevne noe. Antall sikkerhetssystemer og kjørehjelpassistenter er imponerende og utstyrsnivået er bra. Veldig bra dersom du velger GT-line.
Men så var det dette feltet der de fleste konkurrentene nå leverer: Pris. Et prisnivå fra 359 900 til 499 900 kroner gir ingen umiddelbar følelse av konkurransefortrinn. At bilen har 400-voltssystem og temmelig ordinær makslading (100/128 kW) er en liten skuffelse, og forhjulsdrift i en moderne elbil føles som sparefokus. Men bilen er bygget på dedikert elbilplattform, hvilket bør gi en rekke fordeler.
Rene himmelriket
Design selger og personlig liker jeg det kantete og breiale karosseriet, som minner om gigantiske EV9. Vi finner også likheter med Volvo EX30, men EV3 er kanskje litt flottere. Den er seks centimeter lengre enn Volvo EX30, litt bredere og høyere. På innsiden er forskjellen enorm. Bagasjerommet er på 460 liter mot Volvos 318 liter.
Baksetet er delbart - det er det ikke i Volvo-en. Frunken rommer 25 liter, mot syv liter i EX30 – til tross for at EV3 har forhjulsdrift mens EX30 har bakhjulsdrift. Baksetet er mye rommeligere, selv om det heller ikke er gigantisk. Takhøyden er svært god, mens beinplassen bare er ok for en voksen på 180 centimeter. Foran er det komfortable seter og storbilfølelse.
Les også: Test: Kia EV9: Et funn for de som trenger masse plass
Sammenlignet med EX30 er interiøret rene himmelriket dersom man setter pris på knapper og brytere, brukervennlige, ordentlige knapper på rattet, samt flere skjermer. Sammenlignet med det minimalistiske og kjølige interiøret i EX30, er det koselig inne hos EV3.
Ikke all plasten er av høyeste kvalitet, men interiøret føles overveiende velbygd og trivelig. Liker man derimot Tesla-spartansk futurisme er Volvo-en det rette valget.
Jeg velger meg utvilsomt Kias interiør, som representerer et velkomment steg tilbake til det tradisjonelle. Lekent og kult er det uttrekkbare bordet på senterkonsollen (ikke i standardversjonen), som kan brukes til en kaffekopp og matpakke mens man lader og leser Vi Menn eller ser på Netflix. Du kan for øvrig også laste ned Spotify, og litt lenger frem i tid kan man koble bankkortet til bilens betalingstjeneste og på den måten betale for parkering, eksempelvis.
Akkurat passe med krefter
De tre skjermene fungerer fint, men infotainmentsystemet er ikke like intuitivt som Teslas. Finnes det noen andre bilmodeller som når opp til det nivået egentlig? Navigasjonssystemet blir jeg ikke helt venn med, noe som medfører at jeg kjører feil et par ganger. Chat GPT-tjenesten var ikke tilkoblet. På utstyrsnivå GT-Line inngår blant annet head up-display med AR og fingergjenkjenning for din sidespeil- og sitteinnstilling. Du får også ventilerte seter foran og 360-graders kamera.
Så ruller vi av gårde, like udramatisk som i en hvilken som helst elbil. Gassresponsen er fin og bilen har flere kjøreprogrammer, som blant annet eco og komfort og sport. Jeg tviler på at mange kommer til å velge noe annet enn komfortmodus.
Den er ikke like hyperkvikk i akselerasjonen som Mini eller Tesla, og det er et stykke opp til kjørefølelsen i EX30, som har et spenstige chassis med bakhjulsdriftens kjøredynamikk. På den bløte asfalten i Portugal spinner EV3 lett på forhjulene og de 204 hestekreftene føles akkurat passe.7,5-7,9 sekundet til 100 km/t (avhengig av versjon) er den nye normalen. Den tyngre GT-line med bredere dekk er litt tregere. Den burde hete Luksus-line.
En av klassens bedre biler
Styringen er lett, men uten særlig styrefølelse eller tilbakemelding, og bilen krenger forsiktig i svingenenår den presses. Regenereringen har tre nivåer, samt et nivå der bilen stopper helt, og enpedalskjøring fungerer fint også når man rygger. Pluss for at det nivået man har valgt fortsatt er aktivert neste gang man starter bilen. EV3 har også adaptiv cruisekontroll som bremser inn i kurver og et filholdersystem som merker at du holder i rattet. Du trenger ikke "reaktivere" programmet ved å svinge, som er tilfelle i mange andre bilmodeller.
Dempingen er oppgradert med doble ventiler som skal gi bedre komfort over skarpe ujevnheter og på dårlig underlag, og EV3 kjører virkelig bekvemt og lett duvende. Lydnivået er lavt og i sum føles den som en større bil enn den faktisk er. Fin gange, bra akselerasjon, trygge kjøreassistenter og komfortable sitteplasser. Kort sagt en bil man gjerne kjører.
Forbruket er oppgitt til 1,42–1,69 kWt per mil, og det virker rimelig ved vanlig kjøring på sommerføre. Hurtigladingen fikk vi ikke testet på denne prøvekjøringen, men Kia oppgir at 10–80 prosent skal ta 29 til 31 minutter ved gode forhold, noe som er høyst normalt sammenlignet med konkurrentene, men også ganske bra med tanke på batterienes størrelse. Men ti minutter dårligere enn Kia EV6 med sin 800-voltsarkitektur. Og mindre kWt per minutt enn Y-modellen til Donald Trumps nye leder for Department of Government Efficiency.
Les også: Test: Kia EV6 GT mot konkurrentene: Hurtigtoget fra Kia utfordrer de etablerte
Dommen:
Jeg lander på at Kia EV3 er et veldig trivelig bekjentskap. Den gode rekkevidden er ekstra forlokkende og sikkert utslagsgivende for mange. Bekvem, rommelig, lettkjørt og moderne, samt også ganske luksuriøs med høyere utstyrsnivå. Definitiv en av klassens bedre biler, men ikke den morsomste. Dessuten synes den for kostbar med den store batteripakken.
Tekniske data
Kia EV3
Motor: EL
Fremdrift: Forhjulsdrift
Effekt, kW/hk: 150/204
Dreiemoment, Nm: 283
Egenvekt, kg: 1810
L/B/H, cm: 430/185/156
Akselavstand, cm: 268
Bakkeklaring, cm: 14
Bagasjerom, liter: 460 -1250
Frunk, l: 25
Tilhengervekt, kg: 1000
Taklast, kg :80
Batteri, kWh: 81,4
Rekkevidde, WLTP km: 605
Maks ladehastighet, DC: 128
Ladetid 10-80 %, DC, min: 31
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,49
Standard dekkdimensjon: 215/50R19
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,7
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr: 429 900
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2024