VW ID.7
Fyller ny elektrisk Volkswagen med luksusutstyr
50 år etter at VW Passat ble lansert for første gang er det klart for en elektrisk VW som kan minne om superpopulære Passat.
Dette er modellen som blir flaggskipet i Volkswagens ID.-familie: ID.7 - en stor familiebil, noen centimeter lengre enn VW Passat, som siden den kom på markedet i Norge har blitt solgt i et sekssifret antall.
Faktisk har ID.7 verdenspremiere temmelig nøyaktig 50 år etter at Passat ble lansert for første gang.
Volkswagen ID.7 er en sedan-modell med stor bakluke. Med en lengde på nesten fem meter skal den ha god plass i coupéen, uten at det går på bekostning av bagasjerommet. Bagasjerommet er på 532 liter, like mye som en Audi Q4 e-tron.
ID.7 er 496 cm lang, noe som er 17 cm lengre enn Passat og 30 cm lengre enn ID.4. Akselavstanden på 296 cm er 17 cm lengre enn Passat.
Høyden er 153 cm og bredden uten speil er 186 cm. ID.7 Pro kan ha taklast og trekke tilhenger på opptil 1000 kilo.
700 km rekkevidde
ID.7 kommer i første omgang med et batteri med en nettokapasitet på 77 kWh, som vil kunne gi en WLTP-rekkevidde på rundt 615 kilometer, avhengig av utstyrsnivå. Med denne batteripakken vil antatt ladehastighet være inntil 170 kW.
Bilen kommer i første omgang med én elektrisk motor som leverer 210 kW/286 hestekrefter til bakhjulene. En versjon med to elmotorer og firehjulstrekk er ventet noe senere.
Etter hvert kommer den med et større batteri (86 kWh), som vil gi en WLTP-rekkevidde på rundt 700 km, og en ladehastighet på inntil 200 kW, ifølge VW.
Luksusutstyr
For å understreke flaggskip-rollen i ID-familien skal ID.7 ha høyere interiørkvalitet med mer bruk av mykere materialer. En 38 centimeter bred berøringsskjerm og head-up display med utvidet virkelighet er også en del av pakka.
Volkswagen har også forsynt ID.7 med et nytt og intelligent klimaanlegg der ventilene kan stemmestyres. Luftstrømmen kan også styres ved trykke på infotainment-skjermen.
De elektronisk kontrollerte ventilene skal distribuere kald eller varm luft raskt gjennom hele coupeen straks føreren nærmer seg bilen. Klimaanlegget skal blant annet justere temperaturen etter solens posisjon og førerens preferanser.
ID.7 kan også fås med panoramasoltak som kan dimmes elektronisk og et 700-watts Harman Kardon-anlegg med 14 høyttalere. Det samme gjelder AGR-sertifiserte Climatronic-seter med kjøling og varme samt tørkefunksjon.
Tror den vil appellere
– Dette blir en praktisk og stor modell, tilpasset kunder som trenger stor plass og lang rekkevidde. Samtidig blir det en bil for de kresne, med en kvalitetsfølelse vi tror kommer til å appellere til mange. Og så er det jo en Volkswagen, noe som innebærer at den uansett skal være innen rekkevidde for en bredde av norske bilkjøpere, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil Norge i Harald A. Møller AS.
ID.7 er ventet til Norge til høsten. 24. august ble prisen på den første versjonen ID-flaggskipet klar. Det handler om en Pro-utgave med en effekt på 286 hk og 77 kWt-batteri, som gir en WLTP-rekkevidde på 611 km på den modellen som nå kan bestilles. Den kan hurtiglades med inntil 170 kW, noe som kan lade batteriet fra 10 til 80 prosent på under en halvtime.
Prisen klar
Fra-prisen på kroner 549.900 inkluderer fra salgsstart også utstyrspakkene assistentpakke og eksteriørpakke.
Det innebærer utstyrselementer som Travel Assist, Area View 360-graders områdevisning, elektrisk bakluke med sensorsstyring og dynamiske LED-Matrix frontlykter. Dette gjelder i en kampanjeperiode som skal vare ut september.
Pro kommer i tillegg med utstyr som blant annet 19-tommers lettmetallfelger, en ny og 15 tommer stor infotainment-skjerm, adaptiv cruisekontrol, navigasjonssystem, tresoners Air Care climatronic, ID. Light, head up-display med Augmented Reality, ryggekamera og elektronisk justerbare luftdyser.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.