Test: ID. Buzz Pro
Det beste argumentet for ID Buzz finner du helt bak
VW ID. Buzz har nesten 75 år med Transporter-tradisjon i ryggen. Med den rike historikken er den så godt som dømt til suksess selv om Buzz-en ikke leverer tipp topp på alle områder.
Nå er produksjonsutgaven av ID. Buzz klar og de første eksemplarene ruller rundt på norske veier. Den kommer foreløpig i en personbil- og en varebilutgave, men flere utgaver er underveis for 2024 og 2025.
Vi har kjørt personbilen, og allerede ved første blikk kjennes retrostilen på designet riktig ut.
ID. Buzz ser ut som en moderne utgave av den opprinnelige Transporter, der både hovedlinjene, detaljene og den friske todelte lakkjobben sørger for at den skiller seg ut i trafikkbildet.
Litt spesielt er det at vi nå kan hilse hekkmotor og bakhjulsdrift velkommen tilbake. ID. Buzz bruker nemlig samme drivlinje som SUV-modellen ID. 4 med en elmotor på 150 kW/204 hk ved bakhjulene og en batteripakke med 77 kW tilgjengelig kapasitet.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av ID.4
En versjon med to motorer og firehjulsdrift er under utvikling, ikke uventet siden ID. 4 GTX allerede leveres med en slik løsning. I tillegg kommer en utgave med lenger akselavstand for blant annet camper- og minibussutgaver.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av ID.4 GTX
Skyvedører
Ikke uventet er mye av interiøret likt det du finner i ID. 4 og noe av retrofaktoren faller i takt med standard seter, skjermløsninger og dashbord.
Økonomisk og praktisk, men ikke særlig spennende. Er du på jakt etter mye plass til en relativt hyggelig pris er nok manglende designsprell til å leve med.
Baksetet er skyvbart slik at du kan være fleksibel med plassutnyttelsen, og to store skyvedører gir enkel adgang selv fra trange parkeringsplasser.
Den innvendige bredden i baksetet er også 10–15 cm større enn selv i rommelige familie-SUV-er, noe du setter pris på hvis tre skal sitte komfortabelt, eller det skal være plass til digre barneseter.
Hovedargumentet for ID. Buzz finner du bak den store hekkluken. Her er det bare å laste inn uten at du trenger å lure på hvor neste bør skal ta veien når du pakker feriebagasjen.
Cargo-versjon
ID Buzz kommer også i en Cargo-versjon med et lasterom på fire kubikk. Gulvet er 2,2 meter langt, pluss 45 centimeter med gjennomlastningsluke. Lasterommet hat plass til to europaller og har flere festekroker i gulvet og festeskinner på sideveggene.
Cargo kan leveres med skyvedører på begge sider. Det er LED-lys på strategiske plasser, og vi setter særlig pris på LED-lysene i bakluken. Nyttelasten er på 633 kilo og Cargo kan som personbilvarianten trekke hengere på opptil ett tonn.
Synes du dette blir for spinkelt, så kommer det en lengre versjon av Buzzen senere som skal ha firehjulstrekk og mer kapasitet når det gjelder hengervekt og nyttelast. Cargo har en oppgitt rekkevidde på 422 kilometer og koster fra 474 480 kroner
Lading og rekkevidde
Det var kaldt med temperatur tidvis under -20 grader da vi kjørte ID. Buzz på test. I forbrukstesten lå snittemperaturen på -10 grader, og da er 2,4 kWh/mil og en maksimal rekkevidde på 315 km et greit resultat.
Høyere vekt og større luftmotstand vil uansett ikke gi samme rekkevidde som i SUV-modellene med samme drivlinje. Bilen hurtigladet relativt raskt selv ved -10 grader. 10 til 80 % tok 36 minutter; vi registrerte en toppfart på 125 kW og en snittfart på 97 kW i den ladesekvensen.
Flerbruksbil
Kjøremessig minner ID. Buzz om sine mindre søsken, men med en typisk følelse av stor flerbruksbil der du sitter langt foran og noe mer rett i ryggen enn i rene personbiler. Morsomt, men neppe tilsiktet, er det at ID. Buzz har tatt med seg det folkevognbuss-typiske klunket når du lukker førerdøren.
Det er nemlig litt mer varebil- enn personbilpreg på noen av komfortdetaljene. Da tenker vi spesielt på mye støy i motorveifart og en veldig markert fjæringslyd på dårlig underlag og i store dumper.
Kjøremessig fungerer ID. Buzz helt greit, og du skal ta i litt før bakhjulene stepper ut på glatt underlag. Da er stabilitetskontrollen i strengeste laget, og gjør det litt vanskelig å holde momentet i svingete oppoverbakker, der du trenger litt slipp for bokstavelig talt å holde hjulene i gang. Skal du ha en virkelig vinterdugelig ID. Buzz ville vi nok ventet på en eventuell firehjulstrekker.
Vi Menn Bil mener:
ID. Buzz er vellykket som rommelig familiebil. At Volkswagen ser bakover i tid designmessig, samt med hekkmotor og bakhjulsdrift, gir bilen en sjarmerende dimensjon.
Tekniske data VW ID. Buzz Pro
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 150/204
Dreiemoment, Nm: 310
Egenvekt, m/fører, kg: 2486
Tilhengervekt, kg: 1000
Lengde/bredde/høyde, cm: 471/199/193
Bagasjerom, liter: 1121–2205
Hengervekt, kg: 1000
Standard dekkdimensjon: F: 235/55-19 B: 255/50-19
Batterikapasitet, kWh: 77
Rekkevidde, WLTP km: 416
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,09
0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,2
Toppfart, km/t: 145
Pris fra, kr: 546 000
Testdata VW ID. Buzz Pro
0–100 km/t, sek: 10,1
60–100 km/t: 5,5
80–120 km/t: 7,8
Støy 100 km/t, dBA: 69,0
Testforbruk, kWh/mil: 2,43
Rekkevidde i test, km: 315
Misvisning 100 km/t: 97
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 16 2023