Førsteinntrykk: Honda e:Ny1

Frem fra glemselen

I sitt 75. år har Honda endelig nye biler klare for Europa.

<b>FOR EUROPA:</b> Elektriske Honda e:Ny1 produseres i Kina for Europa.
FOR EUROPA: Elektriske Honda e:Ny1 produseres i Kina for Europa. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Bak det nokså knotete og likegyldig-klingende navnet e:Ny1 (anyone) skjuler det seg noe så sjeldent som en ny bil for Europa fra Honda, sågar en helt elektrisk en.

Honda er en gigant innen flere områder. Foruten biler produserer selskapet båtmotorer, motorsykler, snøfresere, gressklippere og aggregater. I Red Bull-bilen til Max Verstappen sitter en Honda-motor.

Men når det gjelder biler er merket blitt en mygg i Norge. Ser vi på registreringsstatistikken for nye biler i fjor må vi helt ned på 115. plass for å finne en Honda: Den vesle elektriske modellen Honda e.

Les også: Her finner du vår prøvekjøring Honda e

Det begynner å bli lenge siden CR-V var en betydelig modell i Norge, og det begynner å bli noen år siden nevnte Honda e ble lansert.

Les også: Vi Menn Bils test av Honda CR-V Hybrid: Kvalitet i skyggenes dal

<b>KVALITETSRENOMMÉ:</b> Basert på Hondas renommé med å levere biler med god kvalitet, er det grunn til å ha forventninger til e:Ny1.
KVALITETSRENOMMÉ: Basert på Hondas renommé med å levere biler med god kvalitet, er det grunn til å ha forventninger til e:Ny1. Foto: Martin Jansen

400 000 kroner

Men nå skjer det noe - i året da Honda har 75-årsjubileum. For Norges del er det snakk om en ny Honda CR-V som plug in-hybrid, Hondas første ladbare hybrid, og ikke minst den elektriske og forhjulsdrevne kompakt-SUV-en e:Ny1 som har en startpris på 399 900 kroner.

Det handler om en bil med samme lengde som populære Toyota C-HR - 439 centimeter. Den kommer med en elektromotor som produsere 200 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm.

Batteriet har 62 kWt nettokapasitet, noe som skal gi en maksimal rekkevidde rundt 400 kilometer. Maks hurtigladeeffekt er 78 kW og ladeporten er plassert i fronten.

Skarp og klar skjerm

Vi Menn fikk nylig ta en nærmere titt på e:Ny1 ved Hondas europeiske utviklingssenter i Frankfurt der bilen ble offisielt presentert. Innvendig har den elementer som vi kjenner igjen fra Honda e, men ikke det fete skjermoppsettet med fem displayer.

<b>OVERSIKTELIG:</b> Ryddig og pent førermiljø. Litt mye hardplast trekker ned helhetsinntrykket.
OVERSIKTELIG: Ryddig og pent førermiljø. Litt mye hardplast trekker ned helhetsinntrykket. Foto: Produsenten

I stedet har e:Ny1 en 38 centimeter stor, vertikalt stilt berøringsskjerm med tre soner. Den er rask, fargene og ikonene er klare, og navigasjonen er plassert helt øverste på skjermen. Skinnkledd ratt med varme og myke seter i syntetisk skinn er en del av pakka.

USB-merkverdighet

At det dreier seg om en ganske rimelig bil kommer til uttrykk i materialvalget for øvrig. Det er myke plast og elementer i syntetisk skinn helt øverst, mens hardplasten gjør seg mer og mer gjeldende jo lenger ned i cockpiten du kommer.

Minst tiltalende er den blanke og harde plasten på senterkonsollen. Den er utstyrt med knapper for gir og kjøremodus, trådløs ladeplate, 12V-uttak, to USB-porter, koppholdere og et lite oppbevaringsrom.

<b>KLAR:</b> Berøringsskjermen er skarp og klar, og har den soleklare fordelen at navigasjonen vises helt øverst. 
KLAR: Berøringsskjermen er skarp og klar, og har den soleklare fordelen at navigasjonen vises helt øverst.  Foto: Produsenten

En liten pussighet noteres ved at sjåfør og forsetepassasjer må nøye seg med aldrende USB-A-uttak, mens baksetepassasjerene har tilgang på to USB-C-uttak. Sjåførsetet har elektrisk justering, mens rattet kan høyde- og lengdejusteres manuelt.

Som Mercedes EQA

Sitteplassen i baksetet er meget tilfredsstillende. Der er det godt med både benplass og sittehøyde for en person på 180 cm. Bagasjeplassen på 346 liter er på linje Kia Niro og Mercedes EQA. Det er plass til ladekablene i en rom under bagasjeromsgulvet.

<b>PLASS:</b> Bagasjerom på 346 liter. 
PLASS: Bagasjerom på 346 liter.  Foto: Martin Jansen

Skiluke i bakseteryggen finnes ikke, men setene kan felles ned i 60:40-fordeling. Med bakseteryggen nedfelt øker bagasjeromsvolumet til 1136 liter.

To utstyrsnivåer

Honda har åpnet for bestilling av e:Ny1. Prisene starter på 399 900 kroner for laveste utstyrsgrad Elegance, som blant annet inkluderer trådløs Apple Carplay og Android Auto samt Honda Sesing som omfatter diverse førerstøttesystemer.

<b>TIL NORGE:</b> Bilen skal være klar for de første kundene i Norge til høsten. 
TIL NORGE: Bilen skal være klar for de første kundene i Norge til høsten.  Foto: Produsenten

For 439 000 kroner får du den bedre utstyrte Advance-utgaven som i tillegg inkluderer panoramaglasstak, flerkamerasystem, Pioner-anlegg, elektronisk parkeringsassistent, håndfri elektrisk bakluke og varme i rattet.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: El

Effekt, kW/hk: 150/200

Batteri, kWt: 68,8

Dreiemoment, Nm: 310

Egenvekt, kg: 1655

Lengde/bredde/høyde, cm: 439/179/156

Akselavstand, cm: 261

Bagasjerom, liter: 346 - 1136

Nyttelast, kg: 425

Standard dekkdimensjon: 225/50 R18

Rekkevidde, WLTP km: 412

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,8

Maks ladehastighet, kW: 78

Maks ladehastighet, tid: 10-80 % på 45 min

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,6

Toppfart, km/t: 160

Pris fra, kr: 399 900

Ny Honda CR-V

<b>LADBAR HYBRID:</b> Honda CR-V kommer for første gang som plug in-hybrid. Bak ses den selvladende hybriden ZR-V som ikke kommer til Norge.

Samtidig med e:Ny1 presenterte også Honda hybriden ZR-V, som ikke kommer til Norge, og CR-V som ladbar hybrid - Honda første av den sorten og den kommer til Norge. CR-V har lange tradisjoner som en godt likt bil i Norge, men Honda kan nok ikke regne med samme suksess nå i et land der alt handler om elbil. CR-V PHEV er imidlertid en flott bil med masse plass og en elektrisk rekkevidde på 82 kilometer.  

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2023