Test BMW i4 M50 xDrive
Fortsatt den beste entusiast-elbilen
Det har ikke vært mange lyspunkter blant elbilene for dem som setter pris på rendyrket kjøreglede. Et hederlig unntak er BMW i4, nå på plass i oppgradert utgave.
Det er snart tre år siden vi kjørte den første utgaven av BMW i4 M50 xDrive vinteren 2022. Nå har BMW fornyet den elegante, sportslige femdørs-coupeen. En biltype med stor appell til mange bilentusiaster, sulteforet på valgmuligheter mellom intetsigende folkebiler og kostbare SUV-modeller. Med få unntak har nemlig elbilmarkedet snudd ryggen til kjøregleden.
Ikke uventet applauderte vi ekstra kraftig etter den første testen av BMW i4 M50 xDrive. «Der satt den», het det i tittelen, og vi poengterte at det endelig kom en elbil der gleden over å dra på roadtrip igjen var på plass. Dessuten var i4 fornuftig priset, i motsetning til alternativ som Audi e-tron GT og Porsche Taycan.
Les også: Test: Audi e-tron GT: Har et veigrep til å bli svimmel av
95 prosent av salget
Det ble fort klart at mange setter pris på egenskapene en slik bil byr på. BMW i4 ble kort fortalt en braksuksess, særlig siden en slik modell tidligere har vært et rent nisjeprodukt. I perioden 2022–2024 solgte BMW 7766 eksemplarer av i4, der toppmodellen M50 xDrive sto for nesten 95 prosent av salget.
Dermed mangler den kun 224 biler på å være BMWs mest solgte bil i denne perioden, hakk i hæl på SUV-modellen BMW iX. Vi har også testet bakhjulsdrevne i4 eDrive40, som gir mye rekkevidde og kjøreglede for pengene, men som nesten ingen kjøper.
Les også: Test: BMW i4 eDrive40: Kanskje den beste elbilen vi har testet, men ingen kjøper den
I 2024 er faktisk i4 M50 xDrive BMWs bestselger, med en imponerende 13. plass på salgsstatistikken. Faceliften har sikkert hjulpet på interessen, selv om endringene er moderate. Du skal nemlig være over middels BMW-interessert for å se at fronten har fått smalere hovedlys, med lett frisert grill, eller at hekken har lekre laserlys og en mørkere diffusor. Innvendig er det mest merkbart med BMWs nye infotainmentsystem: En lang og slank løsning med to sammenhengene skjermer for instrumenter og betjening. Ellers er det meste heldigvis som før.
Skiller seg ut på viktige områder
Det elegante karosseriet er rommeligere enn utseendet tyder på, og den store bakluken gjør i4 langt mer praktisk enn konkurrerende sedanmodeller. Bagasjerommet er relativt langt, og med 470 liter stort nok for de fleste. Innvendig er plassforholdene tilstrekkelige for en komfortabel langtur med fire voksne av normal størrelse foran og bak.
På noen viktige områder skiller BMW i4 M50 xDrive seg positivt ut. Det ene er kvalitet, der vår velutstyrte testbil viser hvorfor det er smart å plukke ut det rette ekstrautstyret.
Som vanlig vet tyske premiumprodusenter å ta seg betalt, men her sitter du igjen med følelsen av at du faktisk får valuta for pengene. Bilen utstråler luksusfølelse i hver detalj, også på de grunnleggende elementene.
Særlig tydelig er det på førerplass, der du møter en perfekt kombinasjon av nytt og gammelt. Digitalt dashbord har BMW hatt kontroll på i lang tid, og den nye betjeningslogikken i skjermen over midtkonsollen glir sømløst inn sammen med tradisjonelle hendler og knapper.
Voldsomme ytelser
Ingen annet elbil i BMW-utvalget – kanskje med unntak av BMW i5 – representerer BMW-tradisjonen bedre enn i4. Her kjenner du igjen DNA-et helt tilbake fra 70-tallets legendariske 2002-modell, via en lang rekke sportslige versjoner i 3- og 4-serien.
En ting er de brutale ytelsene. Inntil 400 kW/544 hk og 795 Nm gjør at i4 M50 xDrive kan måle seg med M3. En annen selve kjørefølelsen: Når veiene blir svingete og utfordrende, glemmer du fort at du kjører elbil. Den oppfører seg akkurat slik en sportslig BMW-modell skal, tilfeldigvis med en elektrisk drivlinje.
Les også: Test: BMW M3 Competition mot Audi RS3: De nytes best på stille bakveier
Ok, vi savner selvsagt den potente lyden av en rekkesekser. Men nyter likevel det faktum at bilen selv i normalinnstilling, og enda mer om du velger et sportslig kjøreprogram, sørger for flyten og friheten du gjerne vil kjenne i en BMW. Særlig på vinterføre varter BMW i4 M50 xDrive opp med en kjøreopplevelse ingen andre biler med denne prislappen er i nærheten av. Ikke rart den er blitt en suksess.
Vi Menn Bil mener:
Det er ikke så enkelt for de tyske prestisjemerkene å skille seg ut med sine elbil-modeller. Der elektriske drivlinjer gir likere bilegenskaper, klarer likevel BMW i4 det kunststykket. Her får du BMW-dynamikk på sitt beste, i lekker innpakning og med kvalitetsfølelse i toppklasse. Det har foreløpig ingen klart å kopiere.
TESTDATA
Bilmerke BMW
Modell i4 M50 xDrive
0–100 km/t, sek: 4,0
60–100 km/t: 1,7
80–120 km/t: 2,1
Støy 50 km/t, dBA: 60,0
Støy 100 km/t, dBA: 67,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,95
Rekkevidde i test, km: 410
Misvisning 50 km/t: 48
Misvisning 100 km/t: 96
TEKNISKE DATA
Bilmerke BMW
Modell i4 M50 xDrive
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 350/476
Dreiemoment, Nm: 730
Egenvekt, m/fører, kg: 2290
Tilhengervekt, kg: 1600
Lengde/bredde/høyde, cm: 478/185/145
Akselavstand, cm: 286
Bakkeklaring, cm: 12,5
Bagasjerom, liter: 470–1290
Standard dekkdimensjon: F:245/45-18 B:255/45-18
Batterikapasitet, kWh: 81,3
Rekkevidde, WLTP km: 504
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,87
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,9
Toppfart, km/t: 225
Pris fra, kr: 602 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn