Test BMW i4 M50 xDrive 

Fortsatt den beste entusiast-elbilen

Det har ikke vært mange lyspunkter blant elbilene for dem som setter pris på rendyrket kjøreglede. Et hederlig unntak er BMW i4, nå på plass i oppgradert utgave. 

Pluss ikon
<b>EGENART:</b> BMW har truffet perfekt hos norske bilkjøpere med i4 M50 xDrive. Faceliftutgaven kommer også i en litt mildere xDrive40-versjon. 
EGENART: BMW har truffet perfekt hos norske bilkjøpere med i4 M50 xDrive. Faceliftutgaven kommer også i en litt mildere xDrive40-versjon.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Det er snart tre år siden vi kjørte den første utgaven av BMW i4 M50 xDrive vinteren 2022. Nå har BMW fornyet den elegante, sportslige femdørs-coupeen. En biltype med stor appell til mange bilentusiaster, sulteforet på valgmuligheter mellom intetsigende folkebiler og kostbare SUV-modeller. Med få unntak har nemlig elbilmarkedet snudd ryggen til kjøregleden.

Les også: Test: BMW i4 M50 xDrive: Fyller et tomrom for de av oss som er mer enn normalt opptatt av bil og bilkjøring

Ikke uventet applauderte vi ekstra kraftig etter den første testen av BMW i4 M50 xDrive. «Der satt den», het det i tittelen, og vi poengterte at det endelig kom en elbil der gleden over å dra på roadtrip igjen var på plass. Dessuten var i4 fornuftig priset, i motsetning til alternativ som Audi e-tron GT og Porsche Taycan.

Les også: Test: Audi e-tron GT: Har et veigrep til å bli svimmel av

Les også: Test: Porsche Taycan 4S: Lader lynhurtig og har en kvalitetsopplevelse ingen andre helt er i nærheten av

<b>GODFØLELSE:</b> Straks du har kommet på plass bak rattet, vil du ikke ut igjen. Førermiljø og betjening er i beste BMW-stil. 
GODFØLELSE: Straks du har kommet på plass bak rattet, vil du ikke ut igjen. Førermiljø og betjening er i beste BMW-stil.  Foto: Terje Bjørnsen

95 prosent av salget

Det ble fort klart at mange setter pris på egenskapene en slik bil byr på. BMW i4 ble kort fortalt en braksuksess, særlig siden en slik modell tidligere har vært et rent nisjeprodukt. I perioden 2022–2024 solgte BMW 7766 eksemplarer av i4, der toppmodellen M50 xDrive sto for nesten 95 prosent av salget.

Dermed mangler den kun 224 biler på å være BMWs mest solgte bil i denne perioden, hakk i hæl på SUV-modellen BMW iX. Vi har også testet bakhjulsdrevne i4 eDrive40, som gir mye rekkevidde og kjøreglede for pengene, men som nesten ingen kjøper.

Les også: Test: BMW i4 eDrive40: Kanskje den beste elbilen vi har testet, men ingen kjøper den

I 2024 er faktisk i4 M50 xDrive BMWs bestselger, med en imponerende 13. plass på salgsstatistikken. Faceliften har sikkert hjulpet på interessen, selv om endringene er moderate. Du skal nemlig være over middels BMW-interessert for å se at fronten har fått smalere hovedlys, med lett frisert grill, eller at hekken har lekre laserlys og en mørkere diffusor. Innvendig er det mest merkbart med BMWs nye infotainmentsystem: En lang og slank løsning med to sammenhengene skjermer for instrumenter og betjening. Ellers er det meste heldigvis som før.

<b>KLAR FOR LANGTUR:</b> Sittekomforten er upåklagelig, og i4 er ekte langtursbil. I vår test oppnådde vi 410 km maksimal rekkevidde, hurtiglading fra 10-80% tok 33 minutter. 
KLAR FOR LANGTUR: Sittekomforten er upåklagelig, og i4 er ekte langtursbil. I vår test oppnådde vi 410 km maksimal rekkevidde, hurtiglading fra 10-80% tok 33 minutter.  Foto: Terje Bjørnsen

Skiller seg ut på viktige områder

Det elegante karosseriet er rommeligere enn utseendet tyder på, og den store bakluken gjør i4 langt mer praktisk enn konkurrerende sedanmodeller. Bagasjerommet er relativt langt, og med 470 liter stort nok for de fleste. Innvendig er plassforholdene tilstrekkelige for en komfortabel langtur med fire voksne av normal størrelse foran og bak.

På noen viktige områder skiller BMW i4 M50 xDrive seg positivt ut. Det ene er kvalitet, der vår velutstyrte testbil viser hvorfor det er smart å plukke ut det rette ekstrautstyret.

Som vanlig vet tyske premiumprodusenter å ta seg betalt, men her sitter du igjen med følelsen av at du faktisk får valuta for pengene. Bilen utstråler luksusfølelse i hver detalj, også på de grunnleggende elementene.

<b>LEKENT OPPSETT:</b> En knapp i midtkonsollet gir direkte tilgang til sportslige kjøreinnstillinger. Her er det mye morsomt å skru på. 
LEKENT OPPSETT: En knapp i midtkonsollet gir direkte tilgang til sportslige kjøreinnstillinger. Her er det mye morsomt å skru på.  Foto: Terje Bjørnsen

Særlig tydelig er det på førerplass, der du møter en perfekt kombinasjon av nytt og gammelt. Digitalt dashbord har BMW hatt kontroll på i lang tid, og den nye betjeningslogikken i skjermen over midtkonsollen glir sømløst inn sammen med tradisjonelle hendler og knapper.

Voldsomme ytelser

Ingen annet elbil i BMW-utvalget – kanskje med unntak av BMW i5 – representerer BMW-tradisjonen bedre enn i4. Her kjenner du igjen DNA-et helt tilbake fra 70-tallets legendariske 2002-modell, via en lang rekke sportslige versjoner i 3- og 4-serien.

En ting er de brutale ytelsene. Inntil 400 kW/544 hk og 795 Nm gjør at i4 M50 xDrive kan måle seg med M3. En annen selve kjørefølelsen: Når veiene blir svingete og utfordrende, glemmer du fort at du kjører elbil. Den oppfører seg akkurat slik en sportslig BMW-modell skal, tilfeldigvis med en elektrisk drivlinje.

Les også: Test: BMW M3 Competition mot Audi RS3: De nytes best på stille bakveier

Ok, vi savner selvsagt den potente lyden av en rekkesekser. Men nyter likevel det faktum at bilen selv i normalinnstilling, og enda mer om du velger et sportslig kjøreprogram, sørger for flyten og friheten du gjerne vil kjenne i en BMW. Særlig på vinterføre varter BMW i4 M50 xDrive opp med en kjøreopplevelse ingen andre biler med denne prislappen er i nærheten av. Ikke rart den er blitt en suksess.

<b>ANSIKTSLØFT:</b> Fronten har fått smalere hovedlys, med lett frisert grill.
ANSIKTSLØFT: Fronten har fått smalere hovedlys, med lett frisert grill. Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil mener:

Det er ikke så enkelt for de tyske prestisjemerkene å skille seg ut med sine elbil-modeller. Der elektriske drivlinjer gir likere bilegenskaper, klarer likevel BMW i4 det kunststykket. Her får du BMW-dynamikk på sitt beste, i lekker innpakning og med kvalitetsfølelse i toppklasse. Det har foreløpig ingen klart å kopiere.

TESTDATA

Bilmerke BMW

Modell i4 M50 xDrive

0–100 km/t, sek: 4,0

60–100 km/t: 1,7

80–120 km/t: 2,1

Støy 50 km/t, dBA: 60,0

Støy 100 km/t, dBA: 67,0

Testforbruk, kWh/mil: 1,95

Rekkevidde i test, km: 410

Misvisning 50 km/t: 48

Misvisning 100 km/t: 96

TEKNISKE DATA

Bilmerke BMW

Modell i4 M50 xDrive

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 350/476

Dreiemoment, Nm: 730

Egenvekt, m/fører, kg: 2290

Tilhengervekt, kg: 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 478/185/145

Akselavstand, cm: 286

Bakkeklaring, cm: 12,5

Bagasjerom, liter: 470–1290

Standard dekkdimensjon: F:245/45-18 B:255/45-18

Batterikapasitet, kWh: 81,3

Rekkevidde, WLTP km: 504

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,87

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,9

Toppfart, km/t: 225

Pris fra, kr: 602 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn