Audi A6 Avant e-tron concept
Forsmak på elektrisk Audi A6
En ny og helt elektrisk Audi A6 er trolig på plass i Norge i 2024.
Audi A6-modellene har vært populære i Norge, særlig som diesel, men er blitt utradert fra salgsstatistikken og blitt erstattet av Audi e-tron av helt åpenbare årsaker. Stasjonsvognen var i mange år nordmenns foretrukne bilformat, men ble etter hvert fortrengt av SUV-bølgen.
Inntoget av elektriske bilmodeller har vært helt uten stasjonsvogner, frem til nå. Kinesiske MG er norgesaktuell med modellen MG5 og ventelig kommer en helt elektrisk Opel Astra som stasjonsvogn neste år.
Deler med Porsche
Nylig avslørte Audi et konsept på en elektrisk stasjonsvogn, og nå er bilen på Norgesbesøk.
Konseptets linjer og styling, med en voldsom diffusor, sender kanskje heller tankene til en Audi RS6 Avant, men dette er forsmaken på en elektrisk A6 som er ventet i 2024. Den vil være basert på den nye elbilarkitekturen Premium Platform Electric (PPE), som Porsche og Audi deler.
– Audi A6 Avant e-tron er vår første elektriske stasjonsvogn, og den er like vakker som teknologien er avansert, sier Audi-direktør Elin Sinervo om det nesten fem meter lange konseptet.
Norges status som et foregangsland på elektrifisering av bilparken har åpenbart endret bilprodusentens holdning til dette vesle landet. For nordmenn er hengervekt et svært viktig aspekt ved bilen, men vi er ganske alene om denne vektleggingen. Men ifølge Sinervo har Audi vært lydhøre for den norske importørens innspill om betydningen av solid hengervekt.
- Elektriske A6 Avant vil få ganske så massivt med hengervekt, sier Sinervo under avduking av A6-konseptet på Tjuvholmen i Oslo.
700 kilometer
Ladeteknologien vil være basert på 800 volt slik vi finner i Porsche Taycan og Audi e-tron GT.
Det skal gi muligheten til å lade batteriet med opptil 270 kW effekt, noe som innebærer at du potensielt skal kunne lade 300 kilometer på 10 minutter, ifølge Audi.
I Audi A6 Avant e-tron concept kan de to elektriske motorene levere en samlet effekt på 350 kW, og 800 Nm dreiemoment. Produksjonsklare Audi A6 e-tron vil komme i flere ytelsesvarianter med en ellet to elektromotorer.
Det er tale om en rekkevidde på 700 kilometer på de mest effektive variantene, mens toppmodellen skal greie 0-100 km/t på under fire sekunder.
Ofte ender det opp med å være ganske stort sprik mellom konseptbil og produksjonsklar variant, men dersom du synes Avant-konseptet er barskt, så er det håp med tanke på produksjonsbilen.
- De produksjonsklare modellene til Audi har ofte vært ganske like konseptene, så vi krysser fingrene, sier Bent Martinsen, produktsjef i Audi.