Audi A6 Avant e-tron concept

Forsmak på elektrisk Audi A6

En ny og helt elektrisk Audi A6 er trolig på plass i Norge i 2024.

I NORGE: Konseptversjonen av Audi A6 Avant er på Norgesbesøk.
I NORGE: Konseptversjonen av Audi A6 Avant er på Norgesbesøk. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Audi A6-modellene har vært populære i Norge, særlig som diesel, men er blitt utradert fra salgsstatistikken og blitt erstattet av Audi e-tron av helt åpenbare årsaker. Stasjonsvognen var i mange år nordmenns foretrukne bilformat, men ble etter hvert fortrengt av SUV-bølgen.

Inntoget av elektriske bilmodeller har vært helt uten stasjonsvogner, frem til nå. Kinesiske MG er norgesaktuell med modellen MG5 og ventelig kommer en helt elektrisk Opel Astra som stasjonsvogn neste år.

Deler med Porsche

Nylig avslørte Audi et konsept på en elektrisk stasjonsvogn, og nå er bilen på Norgesbesøk.

Konseptets linjer og styling, med en voldsom diffusor, sender kanskje heller tankene til en Audi RS6 Avant, men dette er forsmaken på en elektrisk A6 som er ventet i 2024. Den vil være basert på den nye elbilarkitekturen Premium Platform Electric (PPE), som Porsche og Audi deler.

SNURR FILM: «Digital Matrix LED»-frontlyktene kan brukes som en slags filmprojektor. Dersom Audi A6 Avant e-tron for eksempel parkeres foran en vegg når du lader batteriet, kan fører og passasjer bruke tiden til å spille videospill på veggen foran bilen.
SNURR FILM: «Digital Matrix LED»-frontlyktene kan brukes som en slags filmprojektor. Dersom Audi A6 Avant e-tron for eksempel parkeres foran en vegg når du lader batteriet, kan fører og passasjer bruke tiden til å spille videospill på veggen foran bilen. Foto: Produsent

– Audi A6 Avant e-tron er vår første elektriske stasjonsvogn, og den er like vakker som teknologien er avansert, sier Audi-direktør Elin Sinervo om det nesten fem meter lange konseptet.

<b>STERK: </b>I Audi A6 Avant e-tron concept kan de to elektriske motorene levere en samlet effekt på 350 kW, og 800 Nm dreiemoment.
STERK: I Audi A6 Avant e-tron concept kan de to elektriske motorene levere en samlet effekt på 350 kW, og 800 Nm dreiemoment. Foto: Produsent

Norges status som et foregangsland på elektrifisering av bilparken har åpenbart endret bilprodusentens holdning til dette vesle landet. For nordmenn er hengervekt et svært viktig aspekt ved bilen, men vi er ganske alene om denne vektleggingen. Men ifølge Sinervo har Audi vært lydhøre for den norske importørens innspill om betydningen av solid hengervekt.

RS-VIBBER: Diffusoren sender tankene til RS6.
RS-VIBBER: Diffusoren sender tankene til RS6. Foto: Martin Jansen

- Elektriske A6 Avant vil få ganske så massivt med hengervekt, sier Sinervo under avduking av A6-konseptet på Tjuvholmen i Oslo.

700 kilometer

Ladeteknologien vil være basert på 800 volt slik vi finner i Porsche Taycan og Audi e-tron GT.

Det skal gi muligheten til å lade batteriet med opptil 270 kW effekt, noe som innebærer at du potensielt skal kunne lade 300 kilometer på 10 minutter, ifølge Audi.

<b>ELEKTRISK A6:</b> Konseptet er ikke mer enn 1,44 meter høyt. Audi AG-boss Markus Duesmann ser nok frem til å presentere den produksjonsklare modellen. 
ELEKTRISK A6: Konseptet er ikke mer enn 1,44 meter høyt. Audi AG-boss Markus Duesmann ser nok frem til å presentere den produksjonsklare modellen.  Foto: Produsent

I Audi A6 Avant e-tron concept kan de to elektriske motorene levere en samlet effekt på 350 kW, og 800 Nm dreiemoment. Produksjonsklare Audi A6 e-tron vil komme i flere ytelsesvarianter med en ellet to elektromotorer.

Det er tale om en rekkevidde på 700 kilometer på de mest effektive variantene, mens toppmodellen skal greie 0-100 km/t på under fire sekunder.

Ofte ender det opp med å være ganske stort sprik mellom konseptbil og produksjonsklar variant, men dersom du synes Avant-konseptet er barskt, så er det håp med tanke på produksjonsbilen.

- De produksjonsklare modellene til Audi har ofte vært ganske like konseptene, så vi krysser fingrene, sier Bent Martinsen, produktsjef i Audi.