Roadtrip: Porsche Taycan 4S
Veien er målet
Porsche med elbil. Det høres kjedelig ut, på grensen til trist. Men som vanlig går vi til oppgaven med flid og ukuelig mot. Og kommer ut i den andre enden med en godfølelse som nesten gjør vondt.
Det er alltid en smule høytidsstemning når det står Porsche i testkalenderen. Andre oppgaver kjennes ikke like viktige, ting kan utsettes og flyttes på. Her gjelder det å utnytte de få dagene man har den ettertraktede bilen fra sportsbilsmia i Stuttgart-Zuffenhausen i garasjen. Og der bør den jo helst ikke stå for lenge. En Porsche som ikke er i bevegelse bør man skamme seg over å låne. Derfor er det bare en ting som gjelder: Ut på test, så av gårde på roadtrip.
Denne gangen er det ekstra spesielt. Du må ha bodd i en hule på Novaja Semlja de siste årene om du har unngått å snappe opp at Taycan er den første helelektriske produksjonsbilen fra Porsche. I Norge er som vanlig spenningsnivået enda høyere enn i resten av verden. Her har vi god råd, bedre insentiver og enda bedre infrastruktur til å glede oss over nye elbiler. Og i Porsche-verden er Taycan for rene tilbudsvaren å regne. Basisprisen for en Taycan 4S ligger på 960 000 kroner, mens Panamera 4 E-Hybrid og Porsche 911 4S i utgangspunktet koster 450 000 og 850 000 kroner mer. Det betyr at mange Porsche-kunder tar spranget til elbil, mens andre elbilkunder også tar spranget til Porsche.
Taycan ble lansert for publikum og presse høsten 2019, så bare en liten oppfriskning av det viktigste før vi trykker på startknappen og durer i vei: Konseptet er en firedørs sportscoupé som foreløpig kommer i tre utgaver, alle med firehjulsdrift: Taycan 4S, Turbo og Turbo S. Den viktigste forskjellen går på batteristørrelse, pris og ytelser. Kort oppsummert har 4S et batteri på 71 kWh netto, mens de to andre har 83,7 kWh. Den normale effekten (du får ekstra korttidseffekt med launch control) er på 435 og 626 hk, mens dreiemomentet er på 640, 850 og 1050 Nm.
Batteri-oppgradering
Som det sømmer seg en luksusbilprodusent kan du velge og vrake i utstyr, og vår Taycan 4S har blant annet en viktig oppgradering: Det store batteriet fra Turbo-modellene, og med på lasset følger mer ytelse: 490 hk og 650 Nm. For mange vil dette være den optimale kombinasjonen, særlig siden du kan plusse på drøyt fem mil i WLTP-rekkevidde.
Men nok snikksnakk. Hit the road, eller i første omgang vårt lukkede testområde med mulighet til å kjenne på Taycan under trygge forhold. Ikke helt uventet leverer Taycan som bestilt; den sitter som limt i kjøreøvelsene og matcher Tesla Model S Long Range på tiendedelene når det gjelder akselerasjon (se testdata-tabellen for detaljer). Dernest er det 200 km testrunde for forbruk og rekkevidde. Her har Tesla satt standarden så det holder, og hverken Audi, Jaguar eller Mercedes har vært i nærheten av Model S Long Range. Testforbruk og -rekkevidde på 1,66 kWh/mil og 540 km står fortsatt som klar bestenotering, men vår Porsche Taycan skal ha honnør for det laveste forbruket blant europeiske utfordrere: 1,99 kWh/mil og rekkevidde på 420 km er et respektabelt resultat. Men det vi liker aller best er ladetiden.
Lynlading
Porsche Taycan er den første produksjonsbilen med 800V batterisystem, mot normalt 400V. Det sørger blant annet for raskere lading på de nye lynladerne, i ferd med å dukke opp på flere steder i landet. Vi prøvde oss på to Ionity-ladere og en Grønn Kontakt-lader på 150 kW. Flere forhold spiller inn for optimal ladefart, vi så snaut 200 kW på det raskeste. Langt viktigere er det at bilen tilsynelatende tåler høy fart over tid. På Ionity ladet vi fra 20 til 90 % på drøyt 30 minutter og fra 20 til 85 % på 30 minutter hos Grønn Kontakt. Med våre kjøredata på de aktuelle ladepunktene ga det 290 og 260 km rekkevidde.
Som så ofte før, når mest mulig kjøreopplevelse skal pakkes inn på kortest mulig tid, flykter vi til Agder, Vestfold og Telemark. Her får du førsteklasses naturopplevelser og et variert veinett med moderat trafikk. Det er bare å synke ned i førersetet og nyte et av verdens beste roadtrip-områder. I det som må være verdens beste elbil. For allerede det øyeblikket Taycan forlater motorveistrekket på E18 til fordel for smale, svingete og kuperte veier glemmer du nettopp det: Du kjører ikke elbil lenger. Du kjører Porsche.
Umiddelbar Porsche-følelse
For alle som har hatt gleden av den opplevelsen – enten det er i en gammel Boxster, en luksusutstyrt Cayenne, eller i en sportslig 911 – finnes det en fellesnevner. Et DNA som kan være vanskelig å beskrive, men lett å kjenne igjen. De visuelle referansene på førerplass, uansett hvor skjermbasert de er her, får du umiddelbart Porsche-følelse av. Det gjelder både instrumentering og sikten forover. Et fallende panser, med de tydelige skjermbuene i klassisk 911- og Boxsterstil. Det gir glimrende oversikt; allerede etter 10 minutter plasserer du den nesten to meter brede bilen perfekt selv på smale veier.
Testbilen har både firehjulsstyring og den største dekkpakken. Det betyr ordentlige valser; 265/35-21 på forhjulene og 305/30-21 bak. Det gir et nesten magnetisk veigrep. Du styrer, bilen går dit du peker. Så direkte og presist at det må en liten tilvenningsperiode til før du blir fortrolig med den umiddelbare responsen.
På rattet har du den velkjente vribryteren for kjapt skifte mellom ulike kjøreprogram. Normal fungerer til det aller meste, og har fordelen av en såpass smidig fjæring at komfortopplevelsen er god, selv på bortglemte fylkesveier med mange tall i veinummeret. Vil du ha enda bedre presisjon og kontante bevegelser er det bare å flikke et steg til høyre til sportsprogrammet. Da strammer bilen opp dynamikksystemene og magnetismen erstattes av nylagte trikkeskinner. Jeg tviler på om noen er interessert i å finne ut hvor grensestolpene for veigrepet går på offentlig vei. I så fall bør akuttpsykiatrien ta en grundig sjekk under topplokket når vedkommende kommer ut av varetekt eller intensivavdeling.
Vond å levere fra seg
En morsom gimmick er det kunstige lydbildet du kan slå av og på. I mine ører høres det mest ut som Han Solos Millenium Falcon fra Star Wars på Hyperdrive. Jeg vet ikke om Taycan kan gjøre Kessel Run på mindre enn 12 parsers, men på småveiene utenfor sivilisasjonen kjennes den i alle fall ut som «the fastest ship in the Galaxy». En bonuseffekt er at lyden øker følelsen av fart og i tillegg demper noe av den tidvis voldsomme hjulstøyen 21-tommerne produserer.
Litt slukøret må jeg innse at tiden renner ut og at de siste 11–12 milene av roadtripen må foregå på et gjesp av en europavei. Og minnes Porsche-slagordet fra 80-tallet en gang: «Der Weg ist das Ziel» – veien er målet. I så måte er Taycan en ekte Porsche: Så underholdende og engasjerende at det nesten gjør vondt å avslutte turen.
VI MENN BIL MENER
Porsche klarer selvfølgelig dette også. De bygger ikke bare en bil med svært gode elbilegenskaper, men klarer samtidig å bake inn alt som skal til for at du får denne umiskjennelige Porsche-følelsen. Den går hverken billigst, raskest eller lengst. Men den gir en komplett kjøre- og kvalitetsopplevelse ingen andre helt er i nærheten av.
TEKNISKE DATA
Porsche Taycan i tall sammenlignet med Tesla Model S Long Range
Modellbetegnelse: Taycan 4S Performance Plus / Model S Long Range
Motor, cm³: 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk ved o/min: 360/490 386/524
Dreiemoment, Nm ved o/min: 650 660
Egenvekt, m/fører, kg: 2295 2290
Lengde/bredde/høyde, cm: 496/197/138 498/196/144
Bagasjerom, liter: 407–488 895–1795
Standard dekkdimensjon: F: 225/55-19 B: 275/45-19 245/45-19
Batterikapasitet, netto kWh: 83,7 87
Rekkevidde, WLTP km: 463 610
Rekkevidde i 200 km test: 420 540
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 2,11 1,89
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4 3,8
Toppfart, km/t: 250 250
Pris fra, kr: 960 000 810 000
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 4,4 4,4
60–100 km/t, kickdown: 2,1 2,0
80–120 km/t, kickdown: 2,6 2,6
Støy 50 km/t, dBA: 62,5 59,0
Støy 80 km/t, dBA: 67,0 63,5
Støy 100 km/t, dBA: 69,0 66,5
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 1,99 1,66
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 31 2020
Denne saken ble første gang publisert 28/06 2020, og sist oppdatert 26/06 2020.