BMW Vision Neue Klasse

Forsmak på elektrisk 3-serie

BMW gir en forsmak på en elektrisk 3-serie og børster støv av et begrep fra 1962. 

<b>ELEKTRISK 3-SERIE:</b> BMW Vision Neue Klasse er en konseptbil, men tross det futuristiske designet så skal ikke det skille seg voldsomt fra bilen som faktisk går i produksjon. 
ELEKTRISK 3-SERIE: BMW Vision Neue Klasse er en konseptbil, men tross det futuristiske designet så skal ikke det skille seg voldsomt fra bilen som faktisk går i produksjon.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

BMW Vision Neue Klasse er en forsmak på en helt ny generasjon med elektriske BMW-er som lanseres fra 2025.

Om konseptbilen Vision Neue Klasse både er futuristisk og nyskapende, så har begrepet Neue Klasse solid historisk forankring med opprinnelse helt tilbake til tidlig på 60-tallet. Da produserte BMW små biler som Isetta og 600 og store sedaner som 501.

Det etterlot et modellvakuum i mellom. BMWs svar på gapet kom i 1962: Neue Klasse.

Til og med Hofmeister-knekken på sidevinduet stammer fra denne tiden. Neue Klasse materialiserte seg i blant annet modellen 1500/1800, ikke helt sjeldent omtalt som modellen som reddet BMW.

Hoppet over en generasjon

Nå har BMW altså børstet støv av Neue Klasse-begrepet og klistret det til konseptbilen som nylig hadde verdenspremiere på bilutstillingen i München.

Visjonsbilen signaliserer et nytt designspråk som fremhever arketypiske BMW-signaturelementer, som nyregrillen og Hofmeister-knekken. Kraftige hjulbuer og den bratte skråstilte hainese-fronten er også karakteristiske BMW-linjer.

<b>REKKEVIDDE:</b> BMW har ikke snakket noe om rekkevidde når det gjelder Neue Klasse, men det kan være tale om rekkevidde helt opp mot 700 kilometer. 
REKKEVIDDE: BMW har ikke snakket noe om rekkevidde når det gjelder Neue Klasse, men det kan være tale om rekkevidde helt opp mot 700 kilometer.  Foto: Produsenten

– Designet på Neue Klasse er så progressivt at det kan se ut som om vi har hoppet over en modellgenerasjon, har sjef for BMW Group Design, Adrian van Hooydonk uttalt.

<b>BREDSKJERM:</b> BMW Panoramic Vision er et head up-display som projiseres nederst på frontruten i full bredde. 
BREDSKJERM: BMW Panoramic Vision er et head up-display som projiseres nederst på frontruten i full bredde.  Foto: Produsenten

Tett på samlebåndsversjonen

Selv om konseptbilen ser svært futuristisk ut, så skal designen være tett på produksjonsutgaven av elektriske 3-serie sedan som er ventet i 2025, ifølge Automotive News som siterer BMW-boss Oliver Zipse.

Nye linjer og tanker finner man også i utformingen av interiøret, som er uten skinn og krom. En ny generasjon BMW iDrive infotainmentsystem skal gi en helt ny digital brukeropplevelse.

Analoge betjeningskontroller er redusert til et minimum, noe som innebærer at det vellykkede iDrive-betjeningshjulet på midtkonsollen forsvinner over i historien.

Nå handler det om rattknapper med haptisk tilbakemelding, en berøringsskjerm, samt BMW Panoramic Vision som får premiere i de kommende Neue Klasse-modellene.

Det dreier seg om en avansert variant av head up-display. BMW Panoramic Vision projiserer informasjon på et mørklagt område i nedre kant av hele frontrutens bredde.

Dette skal gi et ekstremt skarpt bilde, samtidig som relevant informasjon for kjøresituasjonen alltid er tilgjengelig på rett sted – til rett tid, ifølge BMW. Innhold fra berøringsskjermen skal enkelt kunne flyttes til BMW Panoramic Vision med en håndbevegelse.

<b>VERDENSPREMIERE:</b> BMW Vision Neue Klasse hadde nylig verdenspremiere på bilutstillingen i München.  
VERDENSPREMIERE: BMW Vision Neue Klasse hadde nylig verdenspremiere på bilutstillingen i München.   Foto: Uwe Fischer

700 km rekkevidde?

Den nye plattformen omfatter sjettegenerasjons BMW eDrive-teknologi med en helt ny batteriarkitektur.

Cellene er runde og billigere å produsere, samtidig som energitettheten i litium-ionbatteriene øker med mer enn 20 prosent, forbedrer ladehastigheten med opptil 30 prosent og øker rekkevidden med opptil 30 prosent, ifølge BMW.

Selskapet sier ingenting om størrelsen på batteriene eller ladeeffekt, men har tidligere signalisert 270 kW ladehastighet som mulig.

<b>BMW-SJEFER:</b> Designsjef Adrian van Hooydonk (til venstre) og BMW CEO Oliver Zipse sammen med konseptbilen på scenen i München. 
BMW-SJEFER: Designsjef Adrian van Hooydonk (til venstre) og BMW CEO Oliver Zipse sammen med konseptbilen på scenen i München.  Foto: Uwe Fischer

Sportslig SUV

De første Neue Klasse-modellene vil bli produsert ved den nye fabrikken i Debrecen i Ungarn, som kun skal produsere Neue Klasse – i en fabrikk drevet helt uten fossilt brennstoff, følge BMW.

Fra 2026 vil man også produsere Neue Klasse-modeller på fabrikken i München i Tyskland og Kina, ifølge Automotive News. Fra 2027 vil produksjonen av de nye modellene også starte på fabrikken i San Luis Potosi i Mexico.

BMW har allerede sagt at de første modellene som lanseres i Neue Klasse vil være en sedan i 3-serie segmentet og en sportslig SUV. Minst seks modeller vil lanseres i løpet av de første 24 månedene etter at den første modellen ruller ut på veien i 2025.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn