Prøvekjørt: Ford Explorer

Fords viktigste bil er en Volkswagen

Den nye Ford Explorer går rett inn i den mest populære delen av markedet for elektriske SUV-modeller. Bør det bekymre potensielle Ford-kunder at det faktisk befinner seg en VW ID.4 under karosseriet?

Pluss ikon
<b>FRISKT PUST:</b> Den nye Ford Explorer byr på en hyggelig, småsportslig kjørefølelse pakket inn i stram karosseridesign. 
FRISKT PUST: Den nye Ford Explorer byr på en hyggelig, småsportslig kjørefølelse pakket inn i stram karosseridesign.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Ford Explorer går rett inn i det svært populære og lett overfylte markedet for elektriske familie-SUV-er i prisområdet rundt 500 000 kroner. Dermed er det en svært viktig bil for Ford, og enda en valgmulighet for norske bilkjøpere.

Spørsmålet jeg umiddelbart stiller meg er selvsagt om Explorer klarer å bringe noe nytt og bra inn i miksen, eller om det bare er en kopi av VW ID.4 med Ford-merket i front. Nå er samarbeid på tvers av bilmerker, enten de er en del av samme konsern eller ikke, noe vi allerede har sett mye av, og sannsynligvis vil se mer av på nye elbiler i årene fremover. Det blir trolig et viktig virkemiddel for de etablerte bilmerkene i kampen mot en flom av billige Kina-biler.

Noen av de mest innbitte Ford-entusiastene vil kanskje kjenne seg skuffet over at dette ikke er 100% Ford fra A til Å. Det tror vi likevel et blikk på prislappen raskt vil døyve. For et slikt industrisamarbeid er selvsagt kostnadseffektivt.

<b>FIN BLANDING:</b> Tradisjonell betjening kombineres med en lettbetjent storskjerm. Som de fleste andre biler i denne klassen er materialkvaliteten innvendig bare sånn passe. 
FIN BLANDING: Tradisjonell betjening kombineres med en lettbetjent storskjerm. Som de fleste andre biler i denne klassen er materialkvaliteten innvendig bare sånn passe.  Foto: Produsenten

Bra pris og utstyrsnivå

De mest attraktive utgavene av Ford Explorer koster nemlig mellom 450 og 500 000 kroner. Så langt utgjør den firehjulsdrevne versjonen rundt 80% av forhåndssalget, og den best utstyrte utgaven er mest populær. Kanskje det ikke står så dårlig til med den norske familieøkonomien likevel? Prisene på de to AWD Extended Range-versjonene med batteri på 79 kW er absolutt konkurransedyktige: Henholdsvis 478 000 og 499 000 kroner.

Begge utgavene er velutstyrt, og behovet for ekstrautstyr ikke spesielt påtrengende. Varmepumpe for bedre effektivitet i kulde (10 500 kroner) og elektrisk inn/utfellbart hengerfeste (10 000 kroner) er blant det mest nyttige. Noe av forklaringen på den høye andelen av 4WD i forhåndsbestillingene skyldes sannsynligvis liten prisforskjell til de bakhjulsdrevne Extended Range-utgavene med 77 kW batteri. De koster 449 000 og 470 000 kroner.

Oppgitt rekkevidde varier fra 602 og 572 km for de bakhjulsdrevne, til 566 til 532 for AWD-modellene. 20-tommers felg mot 19-tommer og høyere utstyrsgrad står for rekkeviddereduksjonen i Premium-modellene.

Velkjent drivlinje

Drivlinjen overtar Ford Explorer relativt uendret fra VW ID.4. Det betyr 286 hk og 545 Nm dreiemoment utgaven med bakhjulsdrift, der 0-100 km/t tar 6,4 sekunder. AWD-utgaven har 340 hk og 679 Nm dreiemoment å rutte med. Det reduserer tiden på 0-100 km/t-spurten til 5,3 sekunder.

Elmotorer har i stor grad utradert forskjellene mellom bilfabrikkenes mer eller mindre gode motoralternativ, og karakter er erstattet av et umerkelig lydbilde og umiddelbar respons. Også i Ford Explorer er det mer enn nok krefter, der pedalfølelsen gjør det lett å kjøre mykt, mens lynrask akselerasjon bare er en liten fotbevegelse unna.

Ford oppgir hurtigladeladefart på maksimalt 135 kW for den bakhjulsdrevne Explorer og 185 kW for AWD-modellen. Optimal ladetid fra 10-80% skal ligge på henholdsvis 28 og 26 minutter, så i praksis betyr ikke den høyere lade-toppfarten så mye.

Noen forskjeller er det

Når jeg spør Fords europeiske designsjef Amko Leenarts om hva som er særegenhetene for Ford Explorer, er han tydelig på at utvendig design og kortere karosseri (4,47 mot 4,58 m i ID.4) er viktige skillelinjer. I tillegg sier han at Ford også har kunnet avstemme understellet med eget oppsett for støtdempere, foringer, fjæring og stabilisatorstag.

<b>KORTERE:</b> Ford Explorer er 10 cm kortere enn opphavet fra VW. Det gir etter vår mening et mer snertent utseende
KORTERE: Ford Explorer er 10 cm kortere enn opphavet fra VW. Det gir etter vår mening et mer snertent utseende Foto: Produsenten

Førsteinntrykket av Explorer på kuperte og svingete veier i Slovenia er i hovedsak positivt: En lettkjørt familie-SUV med kjapp respons ved svingkjøring og en fastere, mer presis kjørefølelse enn mange av konkurrentene. Det mest gledelige er at bilen beholder en ganske smidig fjæringskomfort og sluker det meste underlaget byr på av uhumskheter.

Så vet jeg fra tidligere lanseringer at inntrykket kan endre seg på norske veier, men uansett tror jeg det livlige inntrykket vil holde seg når bilen ankommer Norge tidlig på høsten. Det synes jeg er bra, for både Focus, Kuga og Mondeo har vært folkebiler med det lille ekstra når det kommer til kjøreglede, noe som sikkert mange vil like at er videreført i Explorer. Indikasjonen fra lanseringen tyder dessverre på at Ford Explorer arver en av svakhetene fra ID.4-plattformen – markert dekkstøy på grov asfalt.

Så snakker vi midtkonsoll

Også innvendig har Ford gjort en jobb for å gi Explorer eget preg. Joda, de som går bilen nøyere etter i sømmene vil finne VW-likheter, men de er stort sett av det gode. Blant annet et velfundert betjeningsopplegg med instrumentpanel foran føreren og tradisjonelle hendler.

<b>SNAKKIS:</b> Jo, midtkonsollet i Ford Explorer har masse lagringsplass og kan organiseres på ulike måter. Men det er likevel litt trist at det er et av hovedpunktene på en ny bil i 2024. 
SNAKKIS: Jo, midtkonsollet i Ford Explorer har masse lagringsplass og kan organiseres på ulike måter. Men det er likevel litt trist at det er et av hovedpunktene på en ny bil i 2024.  Foto: Produsenten

Explorer skiller seg ut med et stort midtkonsoll med opptil 17 liter oppbevaringskapasitet og flere konfigurasjonsmuligheter. Dessuten har den en stor 14,6-tommers skjerm i høydeformat. Etter å ha utforsket skjermbetjeningen i 20 minutter, er inntrykket at den har god menylogikk, behagelig touchskjerm og såpass store symboler at de er enkle å treffe selv på urolig underlag.

Skjermen kan også skyves inn og ut i underkant for å åpne eller lukke et oppbevaringsrom som er låsbart når du forlater bilen. Man kan jo selvsagt stille seg spørsmålet om det er en god eller dårlig ting at utformingen av et midtkonsoll og skjermstørrelse blir et hovedpoeng ved lanseringen av en ny bilmodell, men slik er verden i 2024.

Ikke den med mest plass

Da er det nok viktigere for en norsk SUV-kunde at Ford Explorer kan by på gode, passe sportslige seter med solid reguleringsmonn enten du er stor eller liten. Benplassen i baksetet er rikelig, polstringen bra og selv midtputen virker brukbar for en tredje passasjer bak.

<b>DELING:</b> Gulvplaten kan tas ut, seteryggen deles 40/60 og i tillegg er det en relativt stor skiluke. Det gir fleksibilitet. 
DELING: Gulvplaten kan tas ut, seteryggen deles 40/60 og i tillegg er det en relativt stor skiluke. Det gir fleksibilitet.  Foto: Produsenten

Kortere bil betyr nødvendigvis mindre bagasjerom. 460-470 liter avhengig av modell går likevel inn i kategorien akseptabelt. En løs plate i gulvet kan tas ut ved behov for maksimal lasteplass og fungerer til daglig som et skjul for mindre gjenstander eller ladeutstyr. Bilen har 60/40-deling av bakseteryggen; sammen med skiluke bør det gi tilstrekkelig fleksibilitet, selv om bagasjeplassen ikke er klasseledende.

Tekniske data: Ford Explorer Extended Range AWD

Motor: 2xEL
Effekt, hk/kW: 340/250
Dreiemoment, Nm: 679
Egenvekt m/fører, kg: 2167
Tilhengervekt, kg: 1200
Lengde/bredde/høyde, cm: 447/187/164
Bagasjerom, liter: 470
Standard dekkdimensjon:
Foran: 235/55-19
Bak: 255/50-19
Rekkevidde km, WLTP: 566
Netto batteri, kWh: 79
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,3
Toppfart, km/t: 180
Pris levert Ski, kr: 478 000,-

Dermed er førsteinntrykket av Ford Explorer overveiende positivt. Aller viktigst i dagens verden er at den virker å gi kundene mye bil for pengene.

Dessuten setter jeg pris på et stramt, litt muskuløst designinntrykk, samt at bilen er velutstyrt og praktisk. Vi tradisjonelle bilentusiaster må innse at elbiler med sine konforme drivlinjer, samt tunge batterier plassert i gulvet mellom akslene ikke lenger gir de store forskjellene i karakter. Men likevel føler jeg at Ford Explorer har en ekstra gnist i måten den kjører på. Det er en detalj i alle fall jeg setter pris på.

Og til eventuelt nervøse Ford-kunder: Ingen grunn til bekymring.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 36 2024