Prøvekjørt: BMW iX M60

Et beist av en elbil

Vi har tidligere kåret BMW iX xDrive50 til den nye SUV-kongen i gata. Det var nok litt prematurt.

<b>KVIKK:</b> Vi Menn fikk teste iX-toppmodellen M60 på Gotland Ring-banen. 
KVIKK: Vi Menn fikk teste iX-toppmodellen M60 på Gotland Ring-banen.  Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

523 hestekrefter, 765 Nm og 0-100 km/t på 4,6 sekunder er nøkkeltallene for ytelsene i BMWs store og helt elektriske SUV, iX xDrive50.

Det høres egentlig mer enn tilstrekkelig ut. Men nei. Mange nordmenn mangler verken penger eller sug etter det heftigste, for da BMW åpnet for bestilling på toppmodellen iX M60 i januar, forsvant årets beholdning på drøyt 200 biler i løpet av et par timer.

Det er hentet med krefter ut av de to elektriske motorene. Motoren på bakakselen produserer opptil 486 hk, mens motoren på forakselen bidrar med 258 hk.

Maksimal samlet effekt på de to elektriske motorene er dermed solide 619 hk - nesten 100 hester mer enn iX50.

Les vår test av BMW iX50 her

<b>SLEEPER:</b> Det er ikke mye som skiller M60 fra de øvrige iX-modellene utvendig. Den virkelige forskjellen finnes på akslingene. 
SLEEPER: Det er ikke mye som skiller M60 fra de øvrige iX-modellene utvendig. Den virkelige forskjellen finnes på akslingene.  Foto: Martin Jansen

Ekstremt rask

1000 Newtonmeter var tall vi bare kjente fra biltunere som G-Power og Brabus, men med elbilenes inntog har voldsomt dreiemoment kommet til de serieproduserte bilene også.

<b>FELGER:</b> 21-tommers felger er standard, men M60 kan også fås med 22-tommers felger i Titanium Bronze som matcher listen som strekker seg fra speilene, under vinduene, til bilens bakende. 
FELGER: 21-tommers felger er standard, men M60 kan også fås med 22-tommers felger i Titanium Bronze som matcher listen som strekker seg fra speilene, under vinduene, til bilens bakende.  Foto: Martin Jansen

Og M60 er tross alt et produkt fra BMW M-avdelingen. Faktisk produserer M60 hele 1100 Nm dersom Launch Control er aktivert, noe Vi Menn nylig fikk teste på det flotte Gotland Ring-anlegget på, ja nettopp, Gotland.

Venstrefot på bremsen, høyrefot på gassen. På displayet ser du at kraften bygges mens det skaker lett i bilen. Foten av bremsen, og svosj!

Den 2,6 tonn tunge SUV-en skyter ut av startblokka som en kraftig trimmet sportsbil, og at den greier 0-100 km/t på 3,8 sekunder er vi ikke et øyeblikk i tvil om.

<b>TEST:</b> Tester for akselerasjon, manøvrering og bremser viste oss at M60 er svært smidig tross størrelse og vekt - og enormt rask. 
TEST: Tester for akselerasjon, manøvrering og bremser viste oss at M60 er svært smidig tross størrelse og vekt - og enormt rask.  Foto: Produsent

Fra punktet på banen som kalles Havsörnen og til Mannerheim-sjikanen er det mulig å gi bånn gass gjennom en svak kurve. Da vi tråkker på bremsepedalen før sjikanen er vi oppe i 200 km/t, noe bilen mestrer helt uten drama - til tross for kurven.

Toppfarten er hele 250 km/t, noe som gjør M60 i stand til å regjere det ytterste forbikjøringsfeltet på autobahn (som trolig inkluderer noen hyppige ladestopp). Bremsene tar den digre bilen trygt ned i lavere hastigheter.

Den virkelige forskjellen

Utvendig er det ikke mye som skiller M60 fra 50-versjonen. Men forskjellen avsløres av blant annet bremsekaliprene til det optimaliserte bremsesystemet som er malt i blått og bærer M-logoen. Dessuten kommer den med fetere standardutstyr, som blant annet laserlys og et heftig Bowers & Wilkins-anlegg på 1615 watt med 30 høyttalere.

Den virkelige forskjellen finnes i oppsett og motorisering. M60-versjone har M-tunet luftfjæring med automatisk nivåkontroll, kraftige stabilisatorstag bak og en fordeling av kreftene mellom akslingene og bakhjulene som er mer rettet mot sportslig kjøring - dersom du ønsker det.

<b>AVSLØRT:</b> M60-logoen forteller at M-avdelingen til BMW har hatt en finger med i spillet. 
AVSLØRT: M60-logoen forteller at M-avdelingen til BMW har hatt en finger med i spillet.  Foto: Martin Jansen

Vanlig innstilt er M60 like snill og komfortabel som standardversjonene. Firehjulsstyring er standard, og bidrar til å gjøre den svære bilen svært presis, stabil og kvikk i svingene. I tillegg er M60 lettmanøvrert på trange områder.

Polstret

M-avdelingens avtrykk er det ikke gjort noe nummer av i interiøret, som er like luksuriøst og komfortabelt som i iX50. De kraftige polstrede setene har helt akseptabel sidestøtte, men vi skulle gjerne sett at BMW hadde videreført tradisjonen med muligheten til å forlenge sitteputen.

Du kan lese med om interiør og betjening her

Batteriet er det samme som i iX50, med en bruttokapasitet på 111,5 kWh og nettokapasitet på 105,2 kWh. Maks ladekapasitet er 200 kW, noe som under ideelle forhold gir en ladetid på 35 minutter fra 10 til 80 prosent.

<b>TEKNO:</b> Betjeningen kan virke fryktinngytende på en teknokløne, men det fungerer veldig fint straks det sitter i fingrene, noe som ikke tar lang tid. iDrive-hjulet er beholdt, her er volumbryter og flere smarte hurtigknapper. Vi savner hurtigknapp til seteventilasjonen og skulle gjerne hatt muligheten til å forlenge sitteputen. 
TEKNO: Betjeningen kan virke fryktinngytende på en teknokløne, men det fungerer veldig fint straks det sitter i fingrene, noe som ikke tar lang tid. iDrive-hjulet er beholdt, her er volumbryter og flere smarte hurtigknapper. Vi savner hurtigknapp til seteventilasjonen og skulle gjerne hatt muligheten til å forlenge sitteputen.  Foto: Produsent

Som iX50 kan M60 dra hengere på 2,5 tonn. Ytelsene gjør at den maksimale rekkevidden reduseres og forbruket økes sammenlignet med iX50. En oppgitt rekkevidde på 561 kilometer er likevel solid.

Vi Menn Bil mener:

Vi har tidligere kåret BMW iX xDrive50 til SUV-kongen i gata. Det var litt prematurt, for den tittelen tilhører M60-versjonen.

Tekniske data

BMW iX M60

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk:  455 kW/619

Dreiemoment, Nm:  1000

Egenvekt, m/fører, kg:  2659

Tilhengervekt, kg:  2500

Lengde/bredde/høyde, cm:  495/197/170

Akselavstand, cm:  300

Bakkeklaring, cm:  20,3

Bagasjerom, liter:  500–1750

Standard dekkdimensjon: 255/50R21

Batterikapasitet netto, kWh:  105

Rekkevidde, WLTP km:  561

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  2,2

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,8

Toppfart, km/t:  250

Pris fra, kr: 1 175 620

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil