BMW i7
Dette er baksetet i BMW i7 som snart kommer til Norge
45 år etter lansering av første generasjon, er tiden nå kommet for BMW i7.
Ikke før har Mercedes og Lexus lansert nye elektrisk flaggskip, så kommer BMW med sitt nyeste el-flaggskip.
Og med en lengde på 540 centimeter, så dreier det seg om et flaggskip av rause proporsjoner.
Raust kan også brukes om innsiden. Foran er det siste generasjon av iDrive-operativsystemet som gjelder. I tillegg til BMW Curved Display, som man kjenner fra i4 og iX kommer i7 med en Interaction Bar som strekker seg horisontalt gjennom hele cockpiten.
Det dreier seg om en lys- og funksjonslist på instrumentpanelet som blant annet omfatter nesten usynlige luftventiler.
For noen år siden begynte tyske bilprodusenter som BMW å utstyre luksusbilene sin med varmefunksjon i dørarmlenet og overflaten på midtkonsollen slik at sjåfør og passasjer skulle slippe å hvile underarmen på kjølige overflater. BMW i7 kommer det i tillegg varme fra undersiden på instrumentpanelet.
Panoramaskjerm
I baksetene setter i7 en ny standard for underholdning. Fra neste år kan i7 leveres med BMW Theater Screen. Det omfatter en 31-tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning som felles ned fra taket.
Den forvandler baksetene til en eksklusiv, privat kinosal hvor passasjerene eksempelvis kan velge sine personlige favoritter fra en rekke ulike strømmetjenester. Den store skjermen kan betjenes med 5,5-tommer store paneler som er integrert i bakdørene. Senere vil man også kunne bruke det 14,9 tommer store Curved Display foran for YouTube-strømming når bilen står stille.
Med Bowers & Wilkins Surround Sound System med 4D-teknikk, 18 høyttalere og 655 watts effekt bør tilfredsstille de audiofile, som antakelig også vil verdsette BMW «Iconic Sounds», hvor det elektriske lydbildet er komponert av Hans Zimmer, kjent for å ha produsert musikken til en rekke ikoniske filmer, som Gladiator, Bladerunner 2049 og The Dark Knight.
Åpnet for bestilling i april
BMW i7 xDrive60 er modellen som nordmenn først vil stifte bekjentskap med. Med en elektrisk motor på forakslen på 190 kW/258 hk og en elektrisk motor på bakakselen på 230 kW/313 hk, har bilen en samlet effekt på 400 kW/544 hk og et maksimalt dreiemoment på 745 Nm. Sprinten fra 0-100 km/t skal bilen greie på 4,7 sekunder og toppfarten nås ved 240 km/t.
Med et forbruk fra 18,4 kWh til 19,6 kWh (WLTP), avhengig av spesifikasjoner og utstyr, gir det i7 xDrive60 en rekkevidde på 590 – 625 km (WLTP). Energien hentes fra et høyspentbatteri med en nettokapasitet på 101,7 kW.
Ladefart
Med AC-lading på 11 kW, lades batteriet fra 10 til 100 prosent på 9,5 timer. For DC-lading har i7 en kapastitet på 195 kW og da lades batteriet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under optimale forhold, ifølge BMW.
En ladeøkt på 10 minutter skal gi 170 km med rekkevidde. Egne ladeprofiler og temperering av batteriet er også bidrag til effektive ladeøkter.
Tempereringen av batteriet kan både styres automatisk gjennom bilens navigajsonsdata og aktiveres av føreren selv ved behov.
Toppmodell og ladbar hybrid
I 2023 lanseres toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, med over 600 elektriske hestekrefter og mer enn 1000 Nm dreiemoment. Den gjør unna 0-100 km/t på under fire sekunder.
Den får blant annet følge av plug-in hybriden BMW M760e xDrive med 571 hk og 800 Nm dreiemoment, med en elektrisk rekkevidde opptil 84 km. Samme år lanseres også en pansret versjon.
Avgift på elbiler
Norske forhandlere har åpnet for bestilling av modellen i april. Da hadde i7 en startpris på 1 169 000 kroner.
– Slik verden ser ut nå, må vi ta høyde for at leveringer vil skje i 2023. Innen den tid må vi forberede oss på merverdiavgift på elbiler, slik politikerne opprinnelig varslet om i fjor, uttalte Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
– Startprisen på BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1 399 000 kroner uten merverdiavgift. Man må derfor forvente en annen pris når vi åpner for bestilling av den modellen senere, opplyste Tegneby.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.