Elektriske Isuzu D-Max
Kommer først til Norge
Elektriske Isuzu D-Max er ventet til Norge allerede til sommeren og prisen er klar. Nyttelasten og hengervekten vil kanskje overraske deg.


Isuzu D-Max har i mange år vært blant Norges mest solgte pickuper. Nylig kom den i oppgradert utgave med en startpris på 512 099 kroner - før avgiftsøkningen i april. Nå kommer også straks den elektriske versjonen av D-Max. Importøren har åpnet for bestilling og de første bilene kommer allerede til sommeren. Isuzu har faktisk valgt Norge som første lanseringsland for elektriske D-Max.

Har brukt Norge som laboratorium
Bilen ble først vist frem i forbindelse med Bangkok International Motor Show i fjor, og ifølge Steinar Dokken, salgssjef i Norge, har Norge spilt en aktiv rolle i utviklingen av den elektriske pickupen. Bilen er testet på norske veier i flere faser.
Les også: Test: Isuzu D-Max Double Cab: Arbeidshesten vært i makeup-salongen uten å miste seg selv
– Representanter fra fabrikken har gjentatte ganger besøkt Norge for å studere det elektriske markedet både her og i Europa. I tillegg har omfattende tester blitt gjennomført på norske veier under ulike forhold, både sommer og vinter. Dette har sikret at D-Max EV oppfyller Isuzus høye standarder for kvalitet, ytelse og pålitelighet, selv under krevende kjøreforhold, sier Dokken.
– Akkurat nå er det faktisk et team fra Isuzu-fabrikken som tester bilen under tøffe norske vinterforhold, sier Dokken.
Les også: Prøvekjørt: Tesla Cybertruck AWD: Skuffer på særlig ett område

Antyder rekkevidde
D-Max EV har et 66,9 kWt batteri, men den endelige rekkevidden er ikke fastsatt. Testene i Norge skal imidlertid ha demonstrert at godt over 300 kilometer er realistisk, ifølge Isuzu. Om rekkevidden ikke blir like god som den konvensjonelle versjonen med 1,9-liters turbodiesel, så er det ingenting i veien med nytteverdiene: Hengervekten er 3,5 tonn og nyttelasten er på ett tonn.
Den er bygget på rammekonstruksjon og har firehjulstrekk. De elektriske motorene leverer 130 kW/174 hestekrefter og et dreiemoment på 325 Nm
– Dette er den første helelektriske ett-tonns pickupen på markedet med 4x4, og ekstra gøy er det at vi lanserer lenge før Toyota Hilux, Ford Ranger og Volkswagen Amarok, sier Dokken.
Prisen klar
Noen spesielt billig pickup blir elektriske D-Max ikke. Den koster fra 749 900 kroner, riktignok med fem seter. Dokken mener prisen er konkurransedyktig.

– Vi er svært fornøyde med en så konkurransedykig pris. Det gjør elektriske D-Max til et attraktivt alternativ for både profesjonelle brukere og fritidsentusiaster som ønsker en robust og elektrisk arbeidsbil. Den lanseres som femseter til en pris som gjør den vesentlig rimeligere enn de fleste toseters dieselpickuper på det norske markedet, uttaler Dokken.
D-Max EV blir tilgjengelig i to karosserivarianter: Double Cab og Extended Cab, og du kan velge mellom femseter eller toseters varebil. Pris på varebilen er foreløpig ikke oppgitt.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil