Ford Ranger som ladehybrid

Blir billigst av Ranger-versjonene

Prisen på den populære pickupen Ford Ranger som plug in-hybrid er nå klar. 

<b>3500 KILO:</b> Ladehybrid til tross, den kan trekke 3,5 tonn som de konvensjonelle Ranger-versjonene med diesel. PHEV-Ranger har noe lavere nyttelast
3500 KILO: Ladehybrid til tross, den kan trekke 3,5 tonn som de konvensjonelle Ranger-versjonene med diesel. PHEV-Ranger har noe lavere nyttelast Foto: Produsenten
Først publisert

Ford Norge har nå åpnet for bestilling av pickupen Ranger som ladehybrid. Prisene starter på 713 000 kroner for utstyrsnivå XLT, som er lavere pris enn de rimeligste Ranger-variantene i dag. Prisene på en konvensjonell Ranger som dobbeltkabin starter på 728 500 kroner med laveste utstyrsgrad.

Les også: Test: Ford Ranger Wildtrak : Kommer med et lite trinn som du vil sette stor pris på

Ranger som plug in-hybrid lanseres i utgaver: XLT, Wildtrak og spesialversjonen Stormtrak. Både XLT og Wildtrak har ifølge Ford Norge betydelige oppgraderinger fra dieselversjonene. XLT leveres blant annet med 12-tommers berøringsskjerm, multimediasystemet SYNC4, 17-tommers aluminiumsfelger, trådløs lading og klimaanlegg med to soner.

<b>REKKEVIDDE:</b> Et batteri med 11,8 kWt nettokapasitet skal gi en elektrisk rekkevidde rundt 45 kilometer. 
REKKEVIDDE: Et batteri med 11,8 kWt nettokapasitet skal gi en elektrisk rekkevidde rundt 45 kilometer.  Foto: Produsenten

Stormtrak blir toppmodellen i den ladbare serien og er priset til 858 300 kroner. Det omfatter 18-tommers Katana aluminiumsfelger, førerassistansepakke, 360-graders kamera, Bang & Olufsen-anlegg med 10 høyttalere, Matrix LED hovedlys og eksklusiv Chill Grey eksteriørfarge. De første kundeleveringene i Norge er forventet å starte våren 2025.

Rekkevidde

Drivlinjen i Ranger PHEV kombinerer en 2,3-liters EcoBoost bensinmotor med en 75 kW elmotor. Overføringen skjer med en 10-trinns automatgirkasse. Motoriseringen gir et dreiemomentet på 690 Nm, det kraftigste noensinne i en serieprodusert Ranger. 279 hestekrefter er mer enn enn Ranger med treliters V6 turbodiesel.

<b>TRE UTSTYRSVARIANTER:</b> Nye Ranger ladbar hybrid lanseres i tre godt utstyrte utgaver: XLT, Wildtrak og spesialversjonen Stormtrak. Bildet viser interiøret i Stormtrak. 
TRE UTSTYRSVARIANTER: Nye Ranger ladbar hybrid lanseres i tre godt utstyrte utgaver: XLT, Wildtrak og spesialversjonen Stormtrak. Bildet viser interiøret i Stormtrak.  Foto: Produsenten

Ladehybriden skal greie 0-100 km/t på 9,2 sekunder og har som eneste Ranger et sportsprogram. Med dette aktivert øker pedalrespons og akselerasjon samtidig som rattresponsen blir mer direkte.

Les også: Test: Ford Ranger Raptor: Et nyttekjøretøy med sportsbilegenskaper er ikke hverdagskost

Et batteri med 11,8 kWt nettokapasitet skal gi en elektrisk rekkevidde rundt 45 kilometer. Elektrifiseringen til tross, Ranger PHEV kan trekke henger på 3500 tonn som de andre Ranger-versjonene. Nyttelasten er oppgitt til maks 918 kilo, som er litt mindre enn dieselvariantene. Når du trekker tung last eller kjører i krevende terreng leverer den elektriske motoren ekstra dreiemoment ved behov.

<b>JUSTERT DEMPING:</b> Fjæringsinnstillingene på nye Ranger ladbar hybrid er kalibrert for å levere best mulig komfort og sikrere ytelse på vei og i terreng med pickupens unike chassis og vektdistribusjon.
JUSTERT DEMPING: Fjæringsinnstillingene på nye Ranger ladbar hybrid er kalibrert for å levere best mulig komfort og sikrere ytelse på vei og i terreng med pickupens unike chassis og vektdistribusjon. Foto: Produsenten

PHEV-versjonen kommer også med det nye e-4WD-systemet med en totrinns fordelingskasse og differensialsperre bak. Du kan velge mellom flere kjøremoduser, som også inkluderer programmer for mer krevende underlag.

Bilen kan kjøres som hybrid, der den veksler mellom elmotoren og Ecoboost-motoren. Eller helt elektrisk så lenge det er strøm på batteriet. Ulempen er at den trolig blir tørst når batteriet er tomt og det primært er bensinmotoren som skal drive bilen. Den er trolig tyngre enn en standard Ranger med toliters diesel.

<b>SMART UTSTYR:</b> Ladbare Ranger har elektronisk assistent for rygging med henger. Den kan også leveres med justerbar sportsbøyle og takgrind som gjør det enklere å frakte lange ting som planker, lister eller surfebrett. Bøylen er standard på Stormtrak. 
SMART UTSTYR: Ladbare Ranger har elektronisk assistent for rygging med henger. Den kan også leveres med justerbar sportsbøyle og takgrind som gjør det enklere å frakte lange ting som planker, lister eller surfebrett. Bøylen er standard på Stormtrak.  Foto: Produsenten

Powerbank

Den ladbare versjonen har en funksjon de andre Ranger-utgavene ikke kan tilby: PHEV-utgaven kan ikke bare ta imot strøm, den kan også levere strøm. Fra kontakter på lasteplanet kan standardsystemet på 2,3 kW (10 A) lade opp batterier og forsyne mindre elektriske verktøy med strøm.

<b>POWERBANK:</b> Som den første i Ranger-familien kan ladehybriden fås med Ford Pro Power Ombord. Dette gjør om bilen til en strømkilde til alt du skulle trenge av utstyr. Strømuttakene er lett tilgjengelig i kupeen og på lasteplanet på pickupen. Pro Power Ombord kommer i to forskjellige utgaver: 2,3 kW og 6,9 kW. Stormtrak kommer som standard med 2,3 kW Pro Power Ombord. For XLT og Wildtrak er dette ekstrautstyr
POWERBANK: Som den første i Ranger-familien kan ladehybriden fås med Ford Pro Power Ombord. Dette gjør om bilen til en strømkilde til alt du skulle trenge av utstyr. Strømuttakene er lett tilgjengelig i kupeen og på lasteplanet på pickupen. Pro Power Ombord kommer i to forskjellige utgaver: 2,3 kW og 6,9 kW. Stormtrak kommer som standard med 2,3 kW Pro Power Ombord. For XLT og Wildtrak er dette ekstrautstyr Foto: Produsenten

Betaler du ekstra kan pickupen fås med 6,9 kW (16 A), som gjør det mulig å forsyne tyngre utstyr med strøm, som kraftigere håndverktøy, klimaanlegg og stormkjøkken. Eller brukes til å lade el-sykkel.

Aktiv støydemping

En helt ny og smart funksjon som er standard i ladehybriden er aktiv støydemping. Ved hjelp av tre mikrofoner inni kupeen overvåkes støy fra motoren hele tiden. Når denne er over et nivå, spilles det av «antistøy-lyder» i kupeen. Dette motvirker motorlyden og resulterer i en mer stille og rolig kupe.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn