Ford Ranger som ladehybrid
Blir billigst av Ranger-versjonene
Prisen på den populære pickupen Ford Ranger som plug in-hybrid er nå klar.

Ford Norge har nå åpnet for bestilling av pickupen Ranger som ladehybrid. Prisene starter på 713 000 kroner for utstyrsnivå XLT, som er lavere pris enn de rimeligste Ranger-variantene i dag. Prisene på en konvensjonell Ranger som dobbeltkabin starter på 728 500 kroner med laveste utstyrsgrad.
Les også: Test: Ford Ranger Wildtrak : Kommer med et lite trinn som du vil sette stor pris på
Ranger som plug in-hybrid lanseres i tre utgaver: XLT, Wildtrak og spesialversjonen Stormtrak. Både XLT og Wildtrak har ifølge Ford Norge betydelige oppgraderinger fra dieselversjonene. XLT leveres blant annet med 12-tommers berøringsskjerm, multimediasystemet SYNC4, 17-tommers aluminiumsfelger, trådløs lading og klimaanlegg med to soner.

Stormtrak blir toppmodellen i den ladbare serien og er priset til 858 300 kroner. Det omfatter 18-tommers Katana aluminiumsfelger, førerassistansepakke, 360-graders kamera, Bang & Olufsen-anlegg med 10 høyttalere, Matrix LED hovedlys og eksklusiv Chill Grey eksteriørfarge. De første kundeleveringene i Norge er forventet å starte våren 2025.
Rekkevidde
Drivlinjen i Ranger PHEV kombinerer en 2,3-liters EcoBoost bensinmotor med en 75 kW elmotor. Overføringen skjer med en 10-trinns automatgirkasse. Motoriseringen gir et dreiemomentet på 690 Nm, det kraftigste noensinne i en serieprodusert Ranger. 279 hestekrefter er mer enn Ranger med treliters V6 turbodiesel.

Ladehybriden skal greie 0-100 km/t på 9,2 sekunder og har som eneste Ranger et sportsprogram. Med dette aktivert øker pedalrespons og akselerasjon samtidig som rattresponsen blir mer direkte.
Les også: Test: Ford Ranger Raptor: Et nyttekjøretøy med sportsbilegenskaper er ikke hverdagskost
Et batteri med 11,8 kWt nettokapasitet skal gi en elektrisk rekkevidde rundt 45 kilometer. Elektrifiseringen til tross, Ranger PHEV kan trekke henger på 3500 kilo som de andre Ranger-versjonene. Nyttelasten er oppgitt til maks 918 kilo, som er litt mindre enn dieselvariantene.

Når du trekker tung last eller kjører i krevende terreng leverer den elektriske motoren ekstra dreiemoment ved behov. PHEV-versjonen kommer også med det nye e-4WD-systemet med en totrinns fordelingskasse og differensialsperre bak. Du kan velge mellom flere kjøremoduser, som også inkluderer programmer for mer krevende underlag.
Bilen kan kjøres som hybrid, der den veksler mellom elmotoren og Ecoboost-motoren, eller helt elektrisk så lenge det er strøm på batteriet. Ulempen er at den trolig blir tørst når batteriet er tomt og det primært er bensinmotoren som skal drive bilen. Den er trolig tyngre enn en standard Ranger med toliters diesel.

Powerbank
Den ladbare versjonen har en funksjon de andre Ranger-utgavene ikke kan tilby: PHEV-utgaven kan ikke bare ta imot strøm, den kan også levere strøm. Fra kontakter på lasteplanet kan standardsystemet på 2,3 kW (10 A) lade opp batterier og forsyne mindre elektriske verktøy med strøm.

Betaler du ekstra, kan pickupen fås med 6,9 kW (16 A), som gjør det mulig å forsyne tyngre utstyr med strøm, som kraftigere håndverktøy, klimaanlegg og stormkjøkken. Eller brukes til å lade el-sykkel.
Aktiv støydemping
En helt ny og smart funksjon som er standard i ladehybriden, er aktiv støydemping. Ved hjelp av tre mikrofoner inni kupeen overvåkes støy fra motoren hele tiden. Over et visst støynivå, spilles det av «antistøy-lyder» i kupeen. Dette motvirker motorlyden og resulterer i en mer stille kupe, ifølge Ford.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn