Prøvekjørt: Isuzu D-Max AT37

Her har de virkelig gått opp i størrelse

Med gigantiske hjul og økt bakkeklaring blir pickupen en enda bedre offroader, i tillegg til å se vesentlig tøffere ut. Men det koster flesk. 

<b>UT I DET FRI:</b> Akkurat denne veien ved Fardal langs Norafjorden greier en vanlig pickup helt fint, men offroad-egenskapene blir vesentlig bedre med 37-ombygging. Økt komfort er en bonus. 
UT I DET FRI: Akkurat denne veien ved Fardal langs Norafjorden greier en vanlig pickup helt fint, men offroad-egenskapene blir vesentlig bedre med 37-ombygging. Økt komfort er en bonus.  Foto: Martin Jansen
Først publisert

Pickupen Isuzu D-Max ble introdusert i Norge 2007, den gang med en 2,5-liters dieselmotor med 163 hestekrefter.

Hyggelig pris i kombinasjon med sterk motor og evnen til å trekke tungt var med på på å sikre salgssuksess. Siden 2012 har Isuzu samarbeidet med ombyggingsspesialisten Arctic Trucks.

Modifiseringene har resultert i AT33 og AT35 der tallene sikter til hjulstørrelsen. På det meste har Arctic Trucks-versjonene utgjort rundt 20 prosent av D-Max-salget.

35-ombyggingen inkluderer blant annet fire centimeters heving på akslingene foran og bak, fete skjermbreddere og tilpassing av hjulhusene til å ta 35-tommers Goodrich All Terrain-dekk.

<b>AT37:</b> Isuzu D-Max med AT37-ombygging tar plass på Sørsidevegen mellom Bjordal og Ortnevik.
AT37: Isuzu D-Max med AT37-ombygging tar plass på Sørsidevegen mellom Bjordal og Ortnevik. Foto: Martin Jansen

Les også: Slik blir den nye pickup-en enda tøffere

Opp i størrelse

I år har Isuzu-importøren RSA og Arctic Trucks tatt ytterligere steg opp i hjulstørrelse, og nå kan D-Max leveres med AT37-ombygging. Den er en bemerkelsesverdig bil å kjøre. Med stiv bakaksel og bladfjærer varter pickuper normalt opp med ganske rustikk kjøreopplevelse, men de enorme gummipotene samt spesialutviklede Bilstein-dempere gjør at understellet sluker det meste av ujevnheter.

<b>OMBYGG MED PÅBYGG:</b> Helt siden andre generasjon Isuzu D-Max kom i 2012 har spesialisten Arctic Trucks gjennomført modifiseringer på den populære pickupen.
OMBYGG MED PÅBYGG: Helt siden andre generasjon Isuzu D-Max kom i 2012 har spesialisten Arctic Trucks gjennomført modifiseringer på den populære pickupen. Foto: Martin Jansen

Les også: I 1997 kom en islending til Geilo med en Toyota med enorme hjul – det ble starten på et eventyr

En kunne kanskje forvente at den rause dekkdimensjonen ville gi en mer svømmende følelse, men den ekstra bredden som ombyggingen medfører - rundt 14 centimeter - gjør at den ligger bedre på veien og føles mer stabil i svingene enn standardutgaven.

Den ekstra bredden gjør selvsagt at den tar mye plass på trange veier. På den annen side: En bakkeklaring på 24 centimeter, hele 52 centimeter til stigtrinnene, gjør at det sjeldent er noe problem å legge seg et stykke utenfor veibanen ved møtende trafikk. 37-ombyggingen innebærer at pickupen er hevet to centimeter på fjæringen foran og 2,5 centimeter bak.

<b>UT MED LUFT:</b> Det er særlig flyteevnen og fremkommeligheten på snø som er hemmeligheten med store dekk med lavt lufttrykk, som ikke er tilfelle på bildet. 
UT MED LUFT: Det er særlig flyteevnen og fremkommeligheten på snø som er hemmeligheten med store dekk med lavt lufttrykk, som ikke er tilfelle på bildet.  Foto: Martin Jansen

Helt ny utveksling

I tillegg er karosseriet løftet fire centimeter fra rammen. Det er i tillegg gjort et temmelig omfattende arbeid for å få plass til hjulene. Med den opprinnelige girutvekslingen ville bilen trolig fått problemer med å håndtere den voldsomme hjuldimensjonen.

<b>PRISLAPP:</b> AT37-Ombyggingen til 37-tommers hjul koster 311 000 kroner. 
PRISLAPP: AT37-Ombyggingen til 37-tommers hjul koster 311 000 kroner.  Foto: Martin Jansen

Derfor har Arctic Trucks, som er faktisk sertifisert som bilprodusent, utviklet en helt ny utveksling i akslingene på AT37 i samarbeid med et engelsk selskap som er eksperter på feltet. Ved å sette inn lavere giring i akslingene har man oppnådd tilsvarende original sluttutveksling og beholdt akselerasjon og trekkraft.

<b>FUNKSJONELT:</b> Interiøret i D-Max begynner å dra på årene, men er fortsatt brukervennlig. Høyt på midtkonsollen, en 23 centimeter bred berøringsskjerm, som er trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Under den ligger en pen rekke med knapper for betjening av klima. Instrumentpanelet er stort og tydelig, og rattet har flere hurtigtaster. Rattet kan både lengde- og høydejusteres.
FUNKSJONELT: Interiøret i D-Max begynner å dra på årene, men er fortsatt brukervennlig. Høyt på midtkonsollen, en 23 centimeter bred berøringsskjerm, som er trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Under den ligger en pen rekke med knapper for betjening av klima. Instrumentpanelet er stort og tydelig, og rattet har flere hurtigtaster. Rattet kan både lengde- og høydejusteres. Foto: Martin Jansen

Grunnegenskapene i orden

Noe hurtigtog er Isuzu D-Max uansett ikke. Den skal greie 0-100 km/t på 12,7 sekunder. I 2017 ble 2,5-turbodieselen erstattet av en 1,9-liters turbodiesel med samme antall hestekrefter som 2,5-literen og et dreiemoment på 360 Nm. Den ble med videre til tredje generasjon som debuterte i Norge på tampen av 2020.

Les også: Test: Isuzu D-Max: Arbeidshesten vært i makeup-salongen uten å miste seg selv

Både hestekrefter og dreiemoment er vesentlig lavere enn i Hilux og Ranger, og D-Max er en langt mer grovkornet opplevelse enn særlig Ranger som nærmest kjører som en SUV. D-Max gjør imidlertid nyttejobben like godt som de andre og kan trekke 3,5 tonn og by på nesten ett tonn nyttelast.

<b>GROVE KNASTER:</b> Standard på ombygget bil er BF Goodrich All Terrain-dekk. 
GROVE KNASTER: Standard på ombygget bil er BF Goodrich All Terrain-dekk.  Foto: Martin Jansen

En del støy merkes i form av sus, men det skyldes primært ikke dekkene, men utstyret som er festet på den. Bilen vi testet var utstyrt med takgrind med både kjørebro og spade. Dieselmotoren til D-Max høres ganske godt når den settes under press.

<b>EKSTRAUTSTYR:</b> Plantoppen RSI Smart Canopy fra Australia koster rundt 64 000 kroner ekstra, Yakima takgrind 20 500 kroner, snorkel 9400 kroner, mens Maxtrax kjørebro, selvbergingsutstyret dersom du skulle sitte fast, koster 3400 kroner. 
EKSTRAUTSTYR: Plantoppen RSI Smart Canopy fra Australia koster rundt 64 000 kroner ekstra, Yakima takgrind 20 500 kroner, snorkel 9400 kroner, mens Maxtrax kjørebro, selvbergingsutstyret dersom du skulle sitte fast, koster 3400 kroner.  Foto: Martin Jansen

Koster flesk

D-Max kommer originalt med lavserie og sperre på bakakslingen. AT37 har i tillegg sperre på forakslingen. Legg til voluminøse all terrain-dekk og solid bakkeklaring og du har en bil som er godt egnet for terrengkjøring. Mye av poenget med bredere bil og digre gummipoter er lavere marktrykk og bedre flyteevne på sand, snø og i søle ved å senke dekktrykket, som er hele opprinnelsen til Arctic Trucks.

Det er ingen rimelig affære å få bygget om Isuzu D-Max til AT37. Prislappen er 311 000 kroner, over 50 000 kroner mer enn AT35, men så blir den også noen hakk tøffere.

TEKNISKE DATA

Isuzu D-Max Double Cab standardversjon med automat

Motor, cm³:  1898

Effekt, hk ved o/min:  163/3600

Dreiemoment, Nm ved o/min:  360/2000

Egenvekt, kg:  2105

Tilhengervekt, kg:  3500/750

Kuletrykk, kg:  245

Nyttelast, kg:  995

Lengde/bredde/høyde, cm:  527/187/179

Lasteplan lengde, cm:  157

Lasteplan bredde, cm:  153

Lasteplan bredde mellom hjulbuene, cm:  112

Lasteplan høyde, cm:  49

Lastekroker:  4

Bakkeklaring, cm:  24

Vadedybde, cm:  80

Standard dekkdimensjon:  265/60 R18

Forbruk, WLTP l/mil:  0,92

Forbruk, målt, l/mil:  0,87 (vinterføre) 

CO₂-utslipp, g/km:  241

0–100 km/t, fabrikk, sek:  12,7

Toppfart, km/t:  180

Pris fra, kr:  584 900 

Pris, Premium Black Edition kr:  609 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr