Elbilnyheter for Norge
Her er noen av de heteste elbilnyhetene samlet på ett plan
eCarExpo-messen greide å tiltrekke seg mange fete elbilnyheter.
Et av høydepunktene på eCarExpo på Nova Spektrum i Lillestrøm var nye BMW i5 Touring. Den lanseres i først omgang i to varianter, BMW i5 eDrive40 Touring og i5 M60 Touring. Dette er de samme versjonene som sedanen, som er på plass i Norge og som vi allerede har grundig testet.
Les også: Test BMW i5 eDrive40 og BMW i5 M60 xDrive - Mangler noe viktig for å være helt perfekt
eDrive Touring er den bakhjulsdrevne versjonen. Den yter 250 kW/340 hk og har et maksimalt dreiemoment på 430 Nm når Sport Boost eller Launch Control-funksjonen er aktivert. 0–100 km/t gjøres unna på 6,1 sekunder, mens toppfarten nås ved 193 km/t. Den skal ha en rekkevidde på opptil 560 km. Tillatt tilhengervekt er 1500 kg.
Toppmodellen M60 har elmotorer på begge akslingene, noe som gir firehjulstrekk, en samlet effekt på 380 kW/517 hk og 795 Nm dreiemoment - under normal kjøring.
Den kan imidlertid levere hele 601 hk og 820 Nm dreiemoment med sportsprogrammer aktivert. Da skal 0-100 gå unna på 3,9 sekunder, mens toppfarten nås ved 230 km/t (elektronisk begrenset). Maks rekkevidde er oppgitt til 506 km. Tillatt tilhengervekt er 2000 kg.
BMW i5 eDrive40 Touring har en startpris på 705 200 kroner, mens toppmodellen i5 M60 Touring koster fra 1 099 700 kroner.
Det kanskje mest interessante er at det kommer ytterligere en versjon senere i år som legger seg mellom de to første modellene i ytelse og pris.
Den vil ha elektrisk xDrive-firehjulsdrift og de to motorene byr på en samlet effekt på 290 kW/394 hk og et dreiemoment på opptil 590 Nm. Den vil trolig komme i fjerde kvartal.
Sammenlignet med forrige generasjon, har den nye 5-serien vokst hele 9,7 cm i lengden. Den har vokst i alle andre retninger også. Bagasjeromskapasiteten er på 570 liter, som øker til 1700 liter når bakseteryggene felles ned.
Har vokst 19 centimeter
På messen stilte BMW også ut nye iX2 som deler mye med sitt søsken BMW iX1 som ble lansert i fjor høst. Nye iX2 har imidlertid samme coupé-lignende form som BMW X6, som delvis rystet bilinteresserte over det ganske land da den ble lansert i 2008.
Les også: Du kan lese mer om BMW X6 her.
Sammenlignet med forrige generasjon BMW X2 har helt nye BMW iX2 vokst i lengde, bredde og høyde. Den er blant annet blitt over 19 cm lengre og måler nå 455 cm. Bagasjeromsvolumet er 525 liter, som er større enn i iX1. Godkjent hengervekt er 1200 kg.
Samlet effekt i iX2 xDrive30 er 230 kW/313 hk, med et dreiemoment på 494 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 5,6 sekunder, mens toppfarten nås ved 180 km/t. Avhengig av utstyr og vekt, vil rekkevidden variere fra 417 til 449 km i henhold til WLTP-syklusen.
Firehjulsdrevne iX2 lanseres i mars og prisene starter på 544 900 kroner. Nylig kunngjorde BMW at den firehjulsdrevne varianten får selskap av forhjulsdrevne eDrive20, som kommer noe senere. Den koster fra 480 800 kroner og kan bestilles allerede nå. BMW iX2 eDrive20 skal ha en rekkevidde opptil 478 km.
Sjokkpris
Renault Scenic har siden 1996 vært kjent som en praktisk flerbruksbil, som mellom 2000 og 2003 også kunne fås i SUV-varianten RX4 med digre beskyttelseslister og firehjulstrekk. Nå er Scenic i stedet blitt en helt elektrisk crossover på størrelse med Toyota Corolla Cross.
Scenic leveres i to batteristørrelser, der den største batteripakken er på rause 87 kWt nettokapasitet. Det skal gi en maks WLTP-rekkevidde på imponerende 620 kilometer. Maks ladehastighet er 150 kW, noe som innebærer at du potensielt skal kunne lade fra 15 til 80 prosent på rundt 30 minutter. Varmepumpe er standard.
Ved første øyekast kan Scenic minne om VW ID. 4 og Skoda Enyaq i størrelse og form, men Scenic er 11,5 centimeter kortere enn ID.4. Likevel er bagasjeromsvolumet i liter det samme, 545 liter.
Baksetene har smart 40:20:40-fordeling og kan felles ned. Scenic kan utstyres med hengerfeste og kan trekke henger på opptil 1100 kilo med 87 kWt-batteriet.
Les også: Vi har tatt en nærmere kikk på elektriske Renault Scenic
Scenic hadde nylig norgespremiere på eCarExpo-messen. Da ble også prisene sluppet: Med 60 kWt-batteri, 170 hk og opptil 429 km rekkevidde koster Scenic fra hyggelige 369 900 kroner. Med 87 kWt-batteri, 220 hk og opptil 620 km rekkevidde er startprisen 439 900 kroner. De første kundebilene er ventet til landet i mai, men allerede fra i dag av kan bilen bestilles.
Fjerner bakruten
Svensk-kinesiske Polestar Polestar viste frem den store SUV-en Polestar 3 på elbilmessen på Lillestrøm. Modellen er basert på samme plattform som Volvos elektriske XC90-ersatter, EX90.
Polestar 3 er ventet til Norge i løpet av sommeren. Launch Edition koster fra 825 050 kroner og skal ha en rekkevidde opptil 610 km med 111 kWt-batteri.
Les også: Her kan du lese mer om Polestar 3
Stjernen på Polestar-standen var imidlertid splitter nye Polestar 4. Med to elmotorer dreier det seg om 544 hk, 686 Nm og en mulig maks-rekkevidde rundt 560 kilometer.
Motoren foran kan frikobles helt dersom den ikke behøves. Sprinten fra 0 til 100 km/t skal gå unna på 3,8 sekunder, mens toppfarten ligger i området 180-200 km/t. Batterikapasiteten til Long range-variantene er 102 kWt (brutto), og med kun én elmotor leveres 272 hestekrefter, 343 Nm, og en mulig rekkevidde opptil 600 kilometer.
Les også: Her kan du lese mer om Polestar 4
Maksimal ladeeffekt er oppgitt til 200 kW ved hurtiglading og 22 kW ved normallading, og gjelder alle varianter. Toveis lading er standard, og fra lansering vil Polestar 4 leveres med funksjonen V2L (Vehicle to load) som gjør det mulig å overføre strøm fra batteripakken til eksterne apparater.
Det mest oppsiktsvekkende med Polestar 4 er at den kommer uten bakrute. Bakspeilet er blitt erstattet av en høyoppløselig skjerm som viser sanntidsvideo fra et takmontert kamera.
Det gir langt større synsfelt enn hva en fysisk bakrute på en coupé-formet bil kan gi. Den digitale visning av området bak bilen kan deaktiveres dersom føreren heller ønsker å se passasjerene i baksetet. Kameraløsningen gir også bedre plass i baksetet.
– Ved å fjerne bakruten og flytte C-stolpen lengre bak får passasjerer i baksetet mer plass, sier østerrikske Maximilian Missoni, designsjef i Polestar.
Snart på plass i Norge
Kinesiske Zeekr er en del av det enorme kinesiske bilkonsernet Zhejiang Geely Holding Group, som også omfatter merker som Volvo, Polestar, Lotus, Lynk & Co og delvis Smart Automobile Co.
Zeekr er på plass i Sverige og Nederland og skal etter planen etablere seg i Norge i løpet av året. Zeekr er foreløpig aktuelle med to modeller: Den kompakte SUV-en Zeekr X og den shooting brake-aktige luksusmodellen 001.
Zeekr X er bygget på samme base som Volvo EX30, den såkalte SEA-plattformen (Sustainable Experience Architecture). Men der EX30 fra uhyre tradisjonsrike Volvo er en minimalistisk, nærmest spartansk bil, er Zeekr X - fra et to år gammelt selskapet - mer i retning av en luksusbil.
Zeekr X kommer i to versjoner: Long Range med én elmotor og bakhjulstrekk, og Privilege med to elmotorer og firehjulstrekk. Begge har 69 kWt batteri (brutto) og 150 kW hurtigladekapasitet. Long Range-versjonen har en beregnet rekkevidde på 445 kilometer.
Privilege-utgaven på sin side en beregnet rekkevidde på maksimalt 425 kilometer, men varter til gjengjeld opp med hele 428 hestekrefter og et dreiemoment på 543 Nm.
Bilen har tre forskjellige kjøremodus som ikke gjør annet enn å justere gassresponsen. I sportsmodus er den imidlertid enormt rask. 0-100 km/t skal gå unna på 3,8 sekunder.
Les også: Prøvekjørt: Zeekr X - Volvo har fått en svært ung slektning som ypper til kamp.
Den 496 cm lange luksusbilen 001 kan leveres med trekk på to eller fire hjul, varter opp med potensielt 200 kW hurtiglading og en rekkevidde på 620 kilometer med bakhjulstrekk.
Toppversjonen Privilege er et ganske imponerende stykke luksus med 544 hestekrefter, et dreiemoment på 686 Nm og evnen til å flytte seg fra 0–100 km/t på 3,8 sekunder. Med utstyrsnivå Privilege kommer 001 standard med luftfjæring.
Les også: Prøvekjørt: Zeekr 001 - Verstingversjonen skal greie 0-100 km/t på drøyt to sekunder
0-100 på 2,78 sekunder
Lotus har så smått begynt å levere ut den digre SUV-en Eletre til norske kunder. Lotus er primært kjent for nette, britiske sportsbiler som Elite, Esprit, Elise og Evora. Nå er Lotus kinesisk under Geely-paraplyen, og fokuset er rettet mot elektriske biler, som den 510 centimeter lange luksus-SUV-en Eletre.
Den har som Porsche Taycan og Audi e-tron GT 800-volts batterisystem, som i teorien betyr at batteriet på 112 kW skal kunne lades til 400 kilometers rekkevidde på 20 minutter. Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 688 liter - 1532 liter dersom bakseteryggen felles ned.
Les også: Test: Lotus Eletre - Med denne skal det tradisjonsrike bilmerket få en ny vår
Lotus var behørig til stede på eCarExpo på Lillestrøm der de i tillegg til Eletre viste frem Emeya som omtales som en Hyper-GT. Ytelsene er i alle fall i hyperspeed-klassen: Med to elmotorer er det snakk om 905 hk og et dreiemoment på 985 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 2,78 sekunder. Toppfarten stanser rett under 260 km/t.
Emeya har også 800 volts batteriteknologi og skal under ideelle forhold lade fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. I likhet med Eletre dreier det seg om en luksusbil, men Emeya er ingen SUV, men en lav, firedørs GT. Ifølge Lotus så har Emeya nylig avsluttet et treårig program der bilen er blitt testet under alle mulige forhold.
Rimeligere luksusmodell
Og apropos luksus: Det amerikanske luksusbilmerket Lucid Motors har etablert seg i Norge med eksklusive lokaler på Karl Johans gate i Oslo.
Bilen det dreier seg om er luksussedanen Lucid Air som produseres ved merkets fabrikk i Casa Grande, Arizona. Lucid Air kommer med to elmotorer og et 118 kWt-batteri, og skal ha en rekkevidde opptil 883 kilometer forutsatt at du ikke slipper løs alle kreftene hele tiden.
For Lucid Air kan fås med hele 1111 hestekrefter og et dreiemoment på 1390 Nm. 0-100 skal gå unna på 2,8 sekunder. Lucid Air har 900 volts arkitektur og skal ved ideelle forhold kunne lade 400 kilometers rekkevidde på 15 minutter.
– Vi er glade for å kunne åpne studio i Norge, et land som ligger i forkant på elektriske biler og ladestruktur. Vi er trygge på at norske kunder vil sette pris på den enestående rekkevidden, designet, plassen og ladehastigheten, uttalte Michael van der Sande, administrerende direktør for Lucid Europe, i forbindelse med åpningen i Oslo.
Grand Touring-versjonen av Lucid Air er priset til 1 650 000 kroner, mens toppmodellen Dream Edition har en prislapp på 2 212 000 kroner. Det er ikke helt nytt at Lucid Air er på plass i Norge, men det er nytt at Air nå også kan fås i rimeligere varianter der prisene starter på 1 140 000 kroner.
Lucid Motors ledes av Bernard Tse, som i sin tid visepresident hos Tesla – i en tid da de færreste hadde hørt om Elon Musks selskap. Teknikksjefen Peter Rawlinson på sin side var sjefingeniør hos Tesla og utviklet Model S. Lucid ble startet i 2007, den gangen under navnet Atieva, og da som batteriprodusent for elbiler.
Syvseter eller varebil
Klar for en luksuriøs flerbruksbil som også kan leveres som varebil? Da er kanskje Voyah Dream bilen for deg. Voyah har vært til stede i Norge noen år med showroom i Klingenberggata i Oslo der de har vist frem SUV-en Free.
Nå får Free selskap av Dream. Modellen er en MPV egnet for storfamilier med behov plass. Dream er hele 5,3 meter lang og leveres med syv seter. Fire av setene har massasjefunksjon og tre har isofix-fester.
Firehjulstrekk og luftfjæring er standard og systemytelsen er 429 hk. Rekkevidden er oppgitt til 482 kilometer. Prisen starter på 939 000 kroner og Dream skal være leveringsklar i mai. Den kan også fås som toseters varebil.
Voyah er et kinesisk merke som importeres og distribueres av Electric Way, et selskap heleid av Sulland-gruppen.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn