Porsche Macan Electric
Kan leveres med utstyr som nesten ikke finnes lenger
Det er ikke så mange bilprodusenter som leverer dette utstyret lenger.
876 839 kroner for en Porsche-SUV høres ikke så ille ut egentlig. Det dreier seg selvsagt om en elektrisk utgave, rettere sagt splitter nye og helt elektriske Porsche Macan.
Prisen gjelder Macan 4-versjonen og inkluderer 100 kWt-batteri (96,8 kWh netto), to elmotorer, firehjulstrekk, 480 hestekrefter og et dreiemoment på 650 Nm.
0-100 km/t skal den greie på 5,2 sekunder, mens toppfarten er 220 km/t.
800-voltsteknologi skal sørge for rask lading, opptil 270 kWt, og en 10 til 80 prosent-ladefart på drøyt 20 minutter under optimale forhold. Rekkevidden er oppgitt til 614 kilometer. Varmepumpe og 11 kW ombordlader er standard.
Røykerpakke
En liten hake er det at du må betale ekstra for en del utstyr som du trolig ønsker deg: Minimum 14 200 kroner for aktivt understell og 32 500 kroner for luftfjæring. 8000 kroner for adaptiv cruisekontroll, 14 900 kroner for hengerfeste, 5100 kroner for varme i setene foran og bak, 18 500 kroner for forseter med massasje og ventilasjon, 3300 for oppvarmet ratt, 13 400 kroner for LED Matrix og 12 400 kroner for varme- og støyreduserende vinduer.
For de beste sportssetene med 18-veis elektrisk justering må du betale 18 000 kroner ekstra og 20 200 for panoramasoltak. For det heftigste Burmester-anlegget må du ut med 58 200 kroner. Elektriske Macan kan også leveres med bakakselstyring, som koster 22 800 kroner.
Utstyret som nærmest er utryddet i nye biler, er imidlertid ganske rimelig: For 700 kroner kan du få Macan levert med røykerpakke som inkluderer sigarettenner og askebeger.
3,3 sekunder
Elektriske Macan er Porsches andre el-modell etter Taycan, og som den kan også Macan fås i Turbo-utgave. Den koster 1 236 728 kroner og kommer som Macan 4 med 100 kWt-batteri, men kraftigere ytelser, hele 639 hestekrefter og et dreiemoment på 1130 Nm.
0-100 km/t skal gå unna på 3,3 sekunder mens toppfarten sperrer på 260 km/t. Rekkevidden er oppgitt til 593 kilometer.
Sammenlignet med Macan 4-versjonen har Turbo-utgaven mer utstyr inkludert, som sportssetene med 18-veis elektrisk justering, adaptiv luftfjæring med nivåregulering og Porsche Active Suspension Management (PASM) og LED Matrix-hovedlys.
Begge versjonene har firehjulstrekk og et elektronisk styrt traction-system som ifølge Porsche handler fem ganger raskere enn konvensjonelle 4x4-systemer. Det skal reagere på mangelfullt veigrep i løpet av 10 millisekunder. Turbo-versjonen har i tillegg Porsche Torque Vectoring Plus-programmert som omfatter helt variabel kraftdistribusjon og elektronisk styrt differensialsperre på bakakslingen.
Praktiske egenskaper
Det er gjerne ytelsene som står i fokus når det dreier seg som Porsche, men Macan scorer bra på de praktiske prestasjonene også. Macan 4 har et bagasjeromsvolum på 540 liter, som øker til 1348 liter dersom bakseteryggene felles ned. Bakseteryggen har 40:20:40-fordeling.
Turbo-versjonen har noe mindre bagasjeromsplass, men begge har plass til 84 liter under panseret - frunken - og begge kan trekke henger opptil to tonn. Standard bakkeklaring er drøyt 15 centimeter, men med luftfjæring kan avstanden økes til 22,5 centimeter.
Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge, har stor tro på at nordmenn vil sette pris på den nye og helelektriske utgaven:
– Denne bilen passer nordmenn som hånd i hanske. Vi er overbevist om at den vil falle i smak blant nordmenn. Den er som skapt for norske forhold og passer perfekt til en aktiv, norsk livsstil der man veksler mellom by, fjell og sjø, sier Hiller.
Passasjerskjerm
Macan kommer standard med et 32 centimeter bredt instrumentpanel og en 28 centimeter stor berøringsskjerm på senterkonsollen. Der finnes også et eget panel for klimakontroll. Infotainmentsystemet er basert på Android Automotive OS, men foretrekker du Apple, så er trådløs Apple CarPlay standard.
Begge Macan-utgavene kan i tillegg leveres med en tredje infotainmentskjerm (17 500 kroner) for passasjersetet. Den er også 28 centimeter stor og passasjeren kan strømme innhold på skjermen mens bilen kjøres. Macan kan også leveres med head up-display med Augmented Reality - utvidet virkelighet - til 26 700 kroner.
TEKNISKE DATA
Porsche Macan 4 Porsche Macan Turbo
Motor: 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 300/408 470/639
Dreiemoment, Nm: 650 1130
Egenvekt, kg: 2330 2405
Tilhengervekt, kg: 2000 2000
Taklast, kg: 75 75
Lengde/bredde/høyde, cm: 478/194/162 478/194/162
Akselavstand, cm: 289 289
Maks bakkeklaring, cm: 18,4 22,4
Bagasjerom, liter: 540 - 1348 480 -1288
Frunk, liter: 84 84
Batterikapasitet, kWh, netto: 96,8 96,8
Maks ladeeffekt, kW: 270 270
Rekkevidde, WLTP km: 614 593
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,79 1,88
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,2 3,3
Toppfart, km/t: 220 260
Pris fra, kr: 876 839 1 236 728
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2024