Kia EV3
Skal gi Volvo EX30 tøff kamp
Kia kommer med en svært interessant modell sett med norske øyne.
Digre Kia EV9 har satt standarden for Kias designspråk fremover, i hvert fall for selskapets elektriske SUV-er. Det ble klart da Kia avduket tre nye små- og mellomstore elektriske modeller under Kia EV Day i Korea i fjor.
Blant bilene som ble vist frem var SUV-modellene EV5 og EV3, som begge bærer formen som ble introdusert med EV9.
Minst er EV3, som ser ut til å bli lansert i Europa før 4,6 meter lange EV5. EV3 er allerede introdusert i Korea og en europeisk lansering er ventet i nærmeste fremtid.
Les også: Test: Kia EV9: Et funn for de som trenger masse plass
SUV-formen og lengden på 4,3 meter plasserer EV3 direkte i konkurranse med Volvo EX30, MG4 og Smart #1.
Les også: Test: MG4: Henter fram elementer fra gøyale klassikere som VW Golf, Ford Focus og BMW 1-serie
To batteripakker
Til tross for at EV3 bygges på den moderne E-GMP-plattformen, som Kia deler med modellene fra moderselskapet Hyundai, har EV3 kun 400-voltsteknologi - i motsetning til sine dyrere og større søsken som bruker 800-voltsteknologi. og dermed lader raskere.
Det innebærer at hurtiglading er begrenset til 102 kW med det lille batteriet på 58,3 kWh, og 128 kW med det større batteriet på 81,4 kWh. Kia lover imidlertid at ladekurven skal være uvanlig jevn og på et høyt nivå.
I begge tilfeller er EV3 forhjulsdreven ved hjelp av en elektrisk motor på 204 hestekrefter. Rekkevidden er oppgitt til henholdsvis 429 og 600 km, og sprinten fra 0 til 100 km/t tar 7,4 sekunder. Toppfarten er 170 km/t.
Les også: Førsteinntrykk: Smart #1: Klokkebilen er tilbake i samarbeid med verdens råeste Mercedes-spesialist
Varsku, Volvo!
Kia EV3 har et bagasjerom på 25 liter foran og laster 460 liter under bagasjeromskjuleren bak. Med baksetet nedfelt øker lastvolumet til 1250 liter. Batteristørrelsen påvirker hengervekten, som bare er 300 kilo med det lille batteriet. Med det større batteriet kan du trekke 1000 kilo. Ønsker du deg firehjulstrekk, så vil det blie oppfylt, men ikke før i 2026.
Kia har som målsetting at EV3 skal oppleves som en praktisk bil til tross for en begrenset lengde. Blant annet kan midtkonsollen omdannes til et lite bord for mat og drikke eller kontorarbeid.
Vi har ikke sittet i bilen ennå, men det skal ikke være noe problem for en person av normal høyde å sitte bak seg selv. For baksetetrange Volvo EX30 er det kanskje er lite varsku.
Les også: Test: Volvo EX30: Briljerer på enkelte områder, men det er noe som skurrer
Smart detalj
En smart detalj i baksetet er at USB-C-portene er plassert høyt på baksiden av forsetene i stedet for lavt på baksiden av midtkonsollen. Dette gjør det enklere å koble til dingsene dine.
Dashbordet er selvfølgelig utstyrt med store skjermer. Essensiell førerinformasjon vises på et 12-tommers display bak rattet. I tillegg har EV3 en femtommers berøringsskjerm for klimakontroll, og en annen 12-tommers skjerm for infotainment og navigasjon. Bilen har også et 12-tommers head up-display.
Kia var tidlig ute med V2L (Vehicle-to-Load) som gjør det mulig å drive elektriske verktøy eller lade en annen bil. Kia EV3 får også V2H (Vehicle-to-Home) og V2G (Vehicle-to-Grid), som betyr at du kan bruke bilen som en powerbank. Den kan brukes til å lagre energi fra nettet og levere energi tilbake til nettet.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn