BYD Sealion 7
Det er nesten bare karaokemikrofonen som er ekstrautstyr
Omtrent samme størrelse, mye utstyr og hyggelig pris, gir importøren av BYD Sealion 7 stor selvtillit i konkurransen mot bestselgeren Tesla Model Y.
Kinesiske BYD Sealion 7 ble først avduket på Paris Motor Show i oktober, men nå er det kommet mye informasjon om bilen som nå har fått norsk pris. Den koster fra 469 900 kroner med firehjulsdrift, og importøren RSA kan levere biler allerede i desember.
Prisen ligger tett på Tesla Model Y med firehjulsdrift og karosseriformen er også ganske lik. Med en lengde på 483 centimeter er Sealion 7 litt lengre enn 475 centimeter lange Model Y. BYD-en har en akselavstand på 293 centimeter, fire centimeter mer enn Tesla-en.
Les også: Test: Tesla Model Y Performance: Teslaen greier det «umulige»
Rekkevidde og lading
Batteripakken på 91,3 kWt skal gi en rekkevidde opptil 502 kilometer (WLTP kombinert), og maks ladehastighet (DC) er 230 kW. Det skal gjøre det mulig å fylle batteriet fra 10 til 80 prosent på 24 minutter under optimale forhold. 11 kW trefas AC-lading er standard.
Sealion 7 skal greie sprinten fra null til hundre på 4,5 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 215 km/t. Det skorter ikke på praktiske egenskaper heller. Bagasjerommet tar 520 liter, som øker til imponerende 1789 liter med baksetene nedfelt. I tillegg har bilen 58-liters frunk og evnen til å trekke tilhenger på 1500 kilo. Hengerfeste koster 14 643 kroner.
Les også: Det kinesiske gigantforetaket har mer enn biler i ermet
Stor tro på konkurranseevnen
Sealion 7 plasserer seg i det mest konkurranseutsatte segmentet i Norge, men importøren har stor tro på konkurranseevnen. Det legges ikke skjul på at Tesla Model Y er den argeste konkurrenten.
– Vi anbefaler alle som vurderer en Tesla Model Y å prøvekjøre denne først, uttaler Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
– Sealion 7 er en bil som vi er sikre på vil appellere til norske familier. Den tilbyr god plass til både voksne og barn, med romslig bagasjeplass og en imponerende rekkevidde. I tillegg får man en rekke praktiske løsninger og den tryggheten som kommer med firehjulstrekk, som blant annet gjør den til en ultimat hyttebil. Med det nyeste innen teknologi og innovasjon leverer Sealion 7 alt man kan forvente fra en premiumbil, til en svært konkurransedyktig pris. Dette er nok en gang et bevis på hvorfor BYD er verdens største elbilprodusent, sier Wøien Christensen.
Mye utstyr
I Norge tilbys topputgaven Excellence som standard, noe som innebærer masse utstyr. Forsetene i nappaskinn har elektrisk justering i åtte retninger, samt fireveis justerbar korsryggstøtte. Begge forsetene har både varme og ventilering. Sealion 7 kommer med BYDs nyeste infotainmentsystem, som inkluderer en 40 centimeter bred berøringsskjerm, som kan roteres, og og et 26 centimeter bredt instrumentpanel. Et lydanlegg fra Dynaudio med 12 høyttalere samt trådløs tilkobling via Android Auto eller Apple CarPlay, er også standard.
Det samme er head up-display, trådløs mobillading, klimaanlegg med to soner, varmepumpe og stemningslys med 128 forskjellige farger. Bilen har Vehicle to Load-teknologi (V2L), som innebærer at du kan bruke den som strømkilde til elektriske apparater når bilen står stille.
Listen over ekstrautstyr er kort. Ut over hengerfeste, takstativ og andre felger, finner vi karaokemikrofon type-C til 1312 kroner.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn