BYD Sealion 7

Det er nesten bare karaokemikrofonen som er ekstrautstyr

Omtrent samme størrelse, mye utstyr og hyggelig pris, gir importøren av BYD Sealion 7 stor selvtillit i konkurransen mot bestselgeren Tesla Model Y.  

<b>PRISBOMBE:</b> En svært godt utstyrt BYD Sealion 7 koster fra 469 900 kroner. Da mangler bare hengerfeste og karaokemikrofon. 
PRISBOMBE: En svært godt utstyrt BYD Sealion 7 koster fra 469 900 kroner. Da mangler bare hengerfeste og karaokemikrofon.  Foto: Produsenten
Først publisert

Kinesiske BYD Sealion 7 ble først avduket på Paris Motor Show i oktober, men nå er det kommet mye informasjon om bilen som nå har fått norsk pris. Den koster fra 469 900 kroner med firehjulsdrift, og importøren RSA kan levere biler allerede i desember.

Prisen ligger tett på Tesla Model Y med firehjulsdrift og karosseriformen er også ganske lik. Med en lengde på 483 centimeter er Sealion 7 litt lengre enn 475 centimeter lange Model Y. BYD-en har en akselavstand på 293 centimeter, fire centimeter mer enn Tesla-en.

Les også: Test: Tesla Model Y Performance: Teslaen greier det «umulige»

Rekkevidde og lading

Batteripakken på 91,3 kWt skal gi en rekkevidde opptil 502 kilometer (WLTP kombinert), og maks ladehastighet (DC) er 230 kW. Det skal gjøre det mulig å fylle batteriet fra 10 til 80 prosent på 24 minutter under optimale forhold. 11 kW trefas AC-lading er standard.

<b>YPPER MED TESLA:</b> BYD Sealion 7 er åtte centimeter lengre enn Tesla Model Y. 
YPPER MED TESLA: BYD Sealion 7 er åtte centimeter lengre enn Tesla Model Y.  Foto: Produsenten

Sealion 7 skal greie sprinten fra null til hundre på 4,5 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 215 km/t. Det skorter ikke på praktiske egenskaper heller. Bagasjerommet tar 520 liter, som øker til imponerende 1789 liter med baksetene nedfelt. I tillegg har bilen 58-liters frunk og evnen til å trekke tilhenger på 1500 kilo. Hengerfeste koster 14 643 kroner.

Les også: Det kinesiske gigantforetaket har mer enn biler i ermet

Stor tro på konkurranseevnen

Sealion 7 plasserer seg i det mest konkurranseutsatte segmentet i Norge, men importøren har stor tro på konkurranseevnen. Det legges ikke skjul på at Tesla Model Y er den argeste konkurrenten.

– Vi anbefaler alle som vurderer en Tesla Model Y å prøvekjøre denne først, uttaler Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

<b>ROTASJON:</b> Den store berøringsskjermen kan roteres, som vanlig når det gjelder BYD-modeller.
ROTASJON: Den store berøringsskjermen kan roteres, som vanlig når det gjelder BYD-modeller. Foto: Produsenten
<b>BREDDEFORMAT:</b> Multimediaskjermen er 40 centimeter bred.
BREDDEFORMAT: Multimediaskjermen er 40 centimeter bred. Foto: Produsenten

– Sealion 7 er en bil som vi er sikre på vil appellere til norske familier. Den tilbyr god plass til både voksne og barn, med romslig bagasjeplass og en imponerende rekkevidde. I tillegg får man en rekke praktiske løsninger og den tryggheten som kommer med firehjulstrekk, som blant annet gjør den til en ultimat hyttebil. Med det nyeste innen teknologi og innovasjon leverer Sealion 7 alt man kan forvente fra en premiumbil, til en svært konkurransedyktig pris. Dette er nok en gang et bevis på hvorfor BYD er verdens største elbilprodusent, sier Wøien Christensen.

<b>STANDARD:</b> Setetrekk i nappaskinn er standard. Baksetene har varme i to trinn, mens forsetene har både varme og kjøling. 
STANDARD: Setetrekk i nappaskinn er standard. Baksetene har varme i to trinn, mens forsetene har både varme og kjøling.  Foto: Produsenten

Mye utstyr

I Norge tilbys topputgaven Excellence som standard, noe som innebærer masse utstyr. Forsetene i nappaskinn har elektrisk justering i åtte retninger, samt fireveis justerbar korsryggstøtte. Begge forsetene har både varme og ventilering. Sealion 7 kommer med BYDs nyeste infotainmentsystem, som inkluderer en 40 centimeter bred berøringsskjerm, som kan roteres, og og et 26 centimeter bredt instrumentpanel. Et lydanlegg fra Dynaudio med 12 høyttalere samt trådløs tilkobling via Android Auto eller Apple CarPlay, er også standard.

Det samme er head up-display, trådløs mobillading, klimaanlegg med to soner, varmepumpe og stemningslys med 128 forskjellige farger. Bilen har Vehicle to Load-teknologi (V2L), som innebærer at du kan bruke den som strømkilde til elektriske apparater når bilen står stille.

<b>BAGASJEPLASS:</b> 520-liters bagasjerom. Bakseteryggen mangler skiluke. 
BAGASJEPLASS: 520-liters bagasjerom. Bakseteryggen mangler skiluke.  Foto: Produsenten

Listen over ekstrautstyr er kort. Ut over hengerfeste, takstativ og andre felger, finner vi karaokemikrofon type-C til 1312 kroner.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn