ID. Buzz

Her er den endelig i Norge - det som trolig er årets kuleste elbil

VW har jobbet med en ny folkevognbuss siden 2001. Nå er sluttproduktet endelig klart og helt elektrisk. 

BUZZEN: De første utgavene av ID Buzz har ankommet Norge. Nærmere bestemt Bekkelagskaia i Oslo..
BUZZEN: De første utgavene av ID Buzz har ankommet Norge. Nærmere bestemt Bekkelagskaia i Oslo.. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Microbus het konseptbilen som daværende VW-boss Ferdinand Piëch viste frem på bilutstillingen i Detroit i 2001. Konseptet var første tegn på at en ny folkevognbuss var i gjære.

Men det skulle gå hele 21 år før et endelig produkt var klar for serieproduksjon.

ID. Buzz heter sluttproduktet, det samme som konseptet som ble presentert i 2017, og som vi prøvekjørte i California (Vi Menn Bil november 2017) samme år. Da sa Volkswagen at det endelige produktet ville bli presentert i 2022.

Konseptet som vi prøvekjørte hadde 111 kWt-batteri, to elmotorer og firehjulstrekk. På de første versjonene som er ventet til Norge i løpet av året, dreier det seg om et mindre batteri, én elmotor og bakhjulstrekk.

GOD PLASS: Personbilvarianten kommer i førsteomgang som en familievennlig 5-seter, og en bagasjeplass på hele 1121 liter.
GOD PLASS: Personbilvarianten kommer i førsteomgang som en familievennlig 5-seter, og en bagasjeplass på hele 1121 liter. Foto: Martin jansen

MPV og varebil

Forhåndssalget på personbilversjonen åpner før sommeren, og de første bilene har nå ankommet Norge. Det gjelder også varebilutgaven Buzz Cargo.

<b>KONSEPT:</b> Det endelig Buzz-produktet er temmelig likt konseptet (bildet) som vi fikk prøvekjøre i 2017. Til venstre står originalen (T1 Bulli) som ble produsert fra 1960 til 1967. 
KONSEPT: Det endelig Buzz-produktet er temmelig likt konseptet (bildet) som vi fikk prøvekjøre i 2017. Til venstre står originalen (T1 Bulli) som ble produsert fra 1960 til 1967.  Foto: Produsent

I midten av februar fikk vi prøve­kjøre en kamuflert Cargo-­versjon under et arrangement i København.

– Et nyttekjøretøy har aldri vært så moderne!

Kommentaren kom fra Volkswagens representant under førpremieren i den danske hovedstaden. Og selv om produsenten må stå for det utsagnet selv, så er de inne på noe.

Vi snakker om en elvarebil som kan lære hvordan du parkerer, kommuniserer med andre biler rundt seg og oppdaterer seg over nett. Både drivlinje, batterier og varmepumpe blir stort sett de samme som allerede finnes i populære ID.4. Det gjelder også ladekapasiteten.

<b>SETER:</b> Personbilutgaven kommer i første omgang med fem seter. Senere vil den komme med seks seter samt en lengre modell med seks og syv seter.
SETER: Personbilutgaven kommer i første omgang med fem seter. Senere vil den komme med seks seter samt en lengre modell med seks og syv seter. Foto: Produsent
<b>LITT RETRO:</b> Moderne interiør med ambient-belysning, 10 eller 12-tommers berøringsskjerm, godt med oppbevaringsplass og en liten dose retrostil. 
LITT RETRO: Moderne interiør med ambient-belysning, 10 eller 12-tommers berøringsskjerm, godt med oppbevaringsplass og en liten dose retrostil.  Foto: Produsent

380 kilometer

ID. Buzz er det første nytte­kjøretøyet fra MEB-plattformen (Modu­l­arer E-Antriebs-Baukasten), som også danner basen for de andre ID-modellene samt Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq og Cupra Born.

Buzzen kommer i første omgang med en batteripakke på 82 kWh (77 kWh netto effekt) og en elmotor bak på 150 kW. Da vi testet ID. 4 med nøyaktig samme batteri og elmotor på sommerføre i Norge i fjor, målte vi en rekkevidde på 410 kilometer med et forbruk på 1,82 kWh per mil.

Rekkevidden på ID. Buzz sa ikke produsenten noe om da vi kjørte den rundt i København, men på displayet viste den 250 kilometer da vi avsluttet turen. Det utgjorde rundt 65 prosent av den totale batterikapasiteten. Fulladet på morgenen sto det 380 kilometer rekkevidde, fikk vi fortalt. Temperaturen under turen var syv varmegrader.

<b>FLERBRUKSBIL:</b> MPV-versjonen har en lastekapasitet på 1121 liter når baksetene er i oppreist posisjon. Felles ryggene på baksetene ned, økes plassen til 2205 liter. 
FLERBRUKSBIL: MPV-versjonen har en lastekapasitet på 1121 liter når baksetene er i oppreist posisjon. Felles ryggene på baksetene ned, økes plassen til 2205 liter.  Foto: Produsent
<b>VAREBILEN CARGO:</b> Her får du inn drøyt fire kubikkmeter. Gulvarealet er stort nok for to europaller.
VAREBILEN CARGO: Her får du inn drøyt fire kubikkmeter. Gulvarealet er stort nok for to europaller. Foto: Produsent

Superstille

Litt forutsigbart kanskje, at det første vi legger merke til er hvor stillegående en ny elbil er, men her må det nevnes. Det er helt tyst, ingen knirkelyder og ingen hjulstøy. Også på motorveien er lyddempingen god.

Innvendig er skjermer og ratt likt som på ID-modellene og girvelgeren er plassert på høyre side av rattstammen. Cargo kommer med opptil fem USB-C-porter.

I København opplevde vi Buzz som svært lettkjørt og oversiktlig. Selv om det er langt frem til frontvinduet gjør vinduene i A-stolpene det lettere å få med seg hva som skjer i blindsonene. Snuradiusen er oppgitt til 11 meter, noe som gjør den smidig også i trange parkeringshus.

<b>FIREHJULSTREKK SENERE:</b> Henger­vekten på ett tonn er ikke så imponer­ende, men kapasi­teten økes til 1,8 tonn når Buzz Cargo kommer med 4Motion og større batteri.
FIREHJULSTREKK SENERE: Henger­vekten på ett tonn er ikke så imponer­ende, men kapasi­teten økes til 1,8 tonn når Buzz Cargo kommer med 4Motion og større batteri. Foto: Produsent
<b>2001:</b> For hele 21 år siden ble konseptet Microbus vist frem som et tidlig tegn på at en ny folkevognbuss var på gang.
2001: For hele 21 år siden ble konseptet Microbus vist frem som et tidlig tegn på at en ny folkevognbuss var på gang. Foto: Fredrik Saugstad

Nesten fire kubikkmeter

ID Buzz Cargo er åtte centimeter bredere enn Transporter T6.1. I normal lengde får den lastevolum på 3,9 kubikkmeter og gulvplass nok til to europaller. Nyttelasten anslås til å være cirka 600 kilo, men det vil variere med de tre batteripakkene og gå opp til cirka 750 kilo med det minste batteriet.

PRISER: ID. Buzz har en angitt WLTP-rekkevidde på 418 km, og en startpris på 494 200 kroner. ID. Buzz Cargo skal ha en WLTP-rekkevidde på inntil 423 km, og et lasterom på nesten fire kvadratmeter. Den koster fra 452 700 kroner
PRISER: ID. Buzz har en angitt WLTP-rekkevidde på 418 km, og en startpris på 494 200 kroner. ID. Buzz Cargo skal ha en WLTP-rekkevidde på inntil 423 km, og et lasterom på nesten fire kvadratmeter. Den koster fra 452 700 kroner Foto: Martin Jansen

Tilhengervekt på ett tonn imponerer nok ikke de som er vant til dagens Transporter, men det skal økes til 1,8 tonn når versjonen med 4Motion og det store batteriet kommer.

Begge Buzz-modellene blir lansert i høst med 77-kWh batteri. Ved hurtiglading (DC) skal begge modellene kunne lade med opptil 170 kW effekt, ifølge Volkswagen.

Det betyr at ladekapasiteten er økt fra 125 kW sammenlignet med ID. 4 som vi testet i 2021. Med maks effekt skal det dermed være mulig å lade batteriet fra fem til 80 prosent på rundt 30 minutter, ifølge Volkswagen.

2001: For hele 21 år siden ble konseptet Microbus vist frem som et tidlig tegn på at en ny folkevognbuss var på gang.
2001: For hele 21 år siden ble konseptet Microbus vist frem som et tidlig tegn på at en ny folkevognbuss var på gang. Foto: Produsent
<b>BULLI:</b> T1, ofte omtalt som folkevognbuss eller hippiebuss. Den ble erstattet av T2 i 1967.
BULLI: T1, ofte omtalt som folkevognbuss eller hippiebuss. Den ble erstattet av T2 i 1967. Foto: Produsent

– Norge er et viktig marked for Volkswagen. Som flerbruksbil er ID. Buzz skreddersydd for flere markedssegmenter. Det er en perfekt bil for de som setter pris på god kjørekomfort kombinert med mye plass.

- Men det er også en bil vi tror vil treffe mange i varebilsegmentet, som ønsker å ta et bevisst valg ved å kjøre en nullutslippsbil med rikelig med plass til både verktøy og annet utstyr, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

TEKNISKE DATA

Motor: Bakmontert elmotor

Fremdrift: RWD

Effekt: 204 hk/150 kW

Dreiemoment: 310 Nm

Toppfart: 145 km/t

Rekkevidde: 418 km

Lading: Opptil 170 kW

Batteri: 77 kWh netto (82 kWh brutto)

Lengde/bredde/høyde: 471/199/194 cm

Akselavstand: 299 cm

Varerom, Cargo: 3,9 m³

Nyttelast: Ca 600 kg

Tilhengervekt: 1000 kg

Pris, ID Buzz: 494.200 kr.

ID.Buzz Cargo har en startpris på 452.700 kr.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 16 2022