ID. Buzz
Her er den endelig i Norge - det som trolig er årets kuleste elbil
VW har jobbet med en ny folkevognbuss siden 2001. Nå er sluttproduktet endelig klart og helt elektrisk.

Microbus het konseptbilen som daværende VW-boss Ferdinand Piëch viste frem på bilutstillingen i Detroit i 2001. Konseptet var første tegn på at en ny folkevognbuss var i gjære.
Men det skulle gå hele 21 år før et endelig produkt var klar for serieproduksjon.
ID. Buzz heter sluttproduktet, det samme som konseptet som ble presentert i 2017, og som vi prøvekjørte i California (Vi Menn Bil november 2017) samme år. Da sa Volkswagen at det endelige produktet ville bli presentert i 2022.
Konseptet som vi prøvekjørte hadde 111 kWt-batteri, to elmotorer og firehjulstrekk. På de første versjonene som er ventet til Norge i løpet av året, dreier det seg om et mindre batteri, én elmotor og bakhjulstrekk.

MPV og varebil
Forhåndssalget på personbilversjonen åpner før sommeren, og de første bilene har nå ankommet Norge. Det gjelder også varebilutgaven Buzz Cargo.

I midten av februar fikk vi prøvekjøre en kamuflert Cargo-versjon under et arrangement i København.
– Et nyttekjøretøy har aldri vært så moderne!
Kommentaren kom fra Volkswagens representant under førpremieren i den danske hovedstaden. Og selv om produsenten må stå for det utsagnet selv, så er de inne på noe.
Vi snakker om en elvarebil som kan lære hvordan du parkerer, kommuniserer med andre biler rundt seg og oppdaterer seg over nett. Både drivlinje, batterier og varmepumpe blir stort sett de samme som allerede finnes i populære ID.4. Det gjelder også ladekapasiteten.


380 kilometer
ID. Buzz er det første nyttekjøretøyet fra MEB-plattformen (Modularer E-Antriebs-Baukasten), som også danner basen for de andre ID-modellene samt Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq og Cupra Born.
Buzzen kommer i første omgang med en batteripakke på 82 kWh (77 kWh netto effekt) og en elmotor bak på 150 kW. Da vi testet ID. 4 med nøyaktig samme batteri og elmotor på sommerføre i Norge i fjor, målte vi en rekkevidde på 410 kilometer med et forbruk på 1,82 kWh per mil.
Rekkevidden på ID. Buzz sa ikke produsenten noe om da vi kjørte den rundt i København, men på displayet viste den 250 kilometer da vi avsluttet turen. Det utgjorde rundt 65 prosent av den totale batterikapasiteten. Fulladet på morgenen sto det 380 kilometer rekkevidde, fikk vi fortalt. Temperaturen under turen var syv varmegrader.


Superstille
Litt forutsigbart kanskje, at det første vi legger merke til er hvor stillegående en ny elbil er, men her må det nevnes. Det er helt tyst, ingen knirkelyder og ingen hjulstøy. Også på motorveien er lyddempingen god.
Innvendig er skjermer og ratt likt som på ID-modellene og girvelgeren er plassert på høyre side av rattstammen. Cargo kommer med opptil fem USB-C-porter.
I København opplevde vi Buzz som svært lettkjørt og oversiktlig. Selv om det er langt frem til frontvinduet gjør vinduene i A-stolpene det lettere å få med seg hva som skjer i blindsonene. Snuradiusen er oppgitt til 11 meter, noe som gjør den smidig også i trange parkeringshus.


Nesten fire kubikkmeter
ID Buzz Cargo er åtte centimeter bredere enn Transporter T6.1. I normal lengde får den lastevolum på 3,9 kubikkmeter og gulvplass nok til to europaller. Nyttelasten anslås til å være cirka 600 kilo, men det vil variere med de tre batteripakkene og gå opp til cirka 750 kilo med det minste batteriet.

Tilhengervekt på ett tonn imponerer nok ikke de som er vant til dagens Transporter, men det skal økes til 1,8 tonn når versjonen med 4Motion og det store batteriet kommer.
Begge Buzz-modellene blir lansert i høst med 77-kWh batteri. Ved hurtiglading (DC) skal begge modellene kunne lade med opptil 170 kW effekt, ifølge Volkswagen.
Det betyr at ladekapasiteten er økt fra 125 kW sammenlignet med ID. 4 som vi testet i 2021. Med maks effekt skal det dermed være mulig å lade batteriet fra fem til 80 prosent på rundt 30 minutter, ifølge Volkswagen.


– Norge er et viktig marked for Volkswagen. Som flerbruksbil er ID. Buzz skreddersydd for flere markedssegmenter. Det er en perfekt bil for de som setter pris på god kjørekomfort kombinert med mye plass.
- Men det er også en bil vi tror vil treffe mange i varebilsegmentet, som ønsker å ta et bevisst valg ved å kjøre en nullutslippsbil med rikelig med plass til både verktøy og annet utstyr, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.
TEKNISKE DATA
Motor: Bakmontert elmotor
Fremdrift: RWD
Effekt: 204 hk/150 kW
Dreiemoment: 310 Nm
Toppfart: 145 km/t
Rekkevidde: 418 km
Lading: Opptil 170 kW
Batteri: 77 kWh netto (82 kWh brutto)
Lengde/bredde/høyde: 471/199/194 cm
Akselavstand: 299 cm
Varerom, Cargo: 3,9 m³
Nyttelast: Ca 600 kg
Tilhengervekt: 1000 kg
Pris, ID Buzz: 494.200 kr.
ID.Buzz Cargo har en startpris på 452.700 kr.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 16 2022