Prøvekjørt: Ford F-150 Lightning
Plutselig var drømmebilen i Norge
Den er en stor, men akk så fjern drømmebil for mange tusen nordmenn: Den elektriske versjonen av pickupen Ford F-150. Plutselig fikk vi muligheten til å prøvekjøre den i Norge.
En Ford F-150 Lightning på skryteturné i Europa er anledningen. En 5,91 meter lang og helt elektrisk pickup med en egenvekt på 2730 kilo.
I USA selges Lightning i fire versjoner: Pro, XLT, Lariat og Platinum. Pro leveres kun med den minste batteripakken på 98 kWt netto, mens toppmodellen Platinum kun kommer med det det største batteriet på 131 kWt netto.
Versjonen vi skal prøvekjøre er Lariat med det største batteriet - en bil som koster fra 74 474 dollar i USA.
Rekkevidden er oppgitt til 514 kilometer, som er ifølge den amerikanske EPA-standarden som er strengere enn den europeiske WLTP-standarden for forbruk og rekkevidde.
Prøvetur
Arrangementet er lagt til Son og det er unektelige en noe spesiell følelse å kjøre en 2,44 meter bred (inkludert sidespeilene) pickup gjennom Sons trange gater og videre på smale veier til Hølen. Oversikten fra førerplassen er heldigvis majestetisk og ved rygging får man hjelp av 360-graders kamera og varsellyder.
Midtkonsollen er gigantisk og en konvensjonelt utformet girspak er også av det rause slaget. Betjeningen av multimedia, kjøreassistenter og kjøremodus er temmelig lik andre nyere Ford-modeller, men det er noe flere knapper i Lightning.
Den store vertikale berøringsskjermen er den samme som i Ford Mustang Mach-e. På den kan du velge mellom kjøremodusene, Normal, Sport, Offroad eller Tauing.
En kort prøvetur er ikke nok til å gi et fullstendig inntrykk av bilen, men den ruller stille og komfortabelt av gårde på 20-tommers felger med helt standard sommerdekk.
Rask gigant
Med enpedalskjøring sørger motorbremsen for at den digre bilen skrubber passe bestemt uten at man må ty til bremsepedalen før det virkelig gjelder.
Lightning er første F-150 med uavhengig hjuloppheng bak i stedet for stiv bakaksel, noe som etter alle solemerker øker komforten og stabiliteten på veien når man kommer opp i hastighet.
Og unna går det. Med den største batteripakken presterer Lightning 580 hestekrefter og 1050 Nm. Det er kraftige saker. Vi er ikke et øyeblikks tvil om at den greier 0-100 km/t på 4,5 sekunder, som er det offisielle tallet.
To elmotorer, fordelt foran og bak, gir god vektfordeling og selvsagt firehjulstrekk. Ford skal ha vurdert elmotorer på hvert hjul, men falt ned på at et mer tradisjonelt elbil-oppsett sikret mer holdbarhet og forutsigbarhet.
Kunne solgt tusenvis
Dette er altså bilen som Ford garantert kunne solgt mange tusen av i Norge og radikalt endret salgsstatistikken. Ifølge salgsdirektør i Ford Motor Norge, Asgeir Nordeng, er henvendelsene om Lightning mange. Dermed er det heller ikke spesielt pussig at Ford Norge inderlig ønsker bilen til Norge, men kommer den? Det kan ikke informasjonsdirektør, Anne Sønsteby, svare på - annet enn av de håper.
For egen regning kan vi skyte inn at den ikke kommer med det første. Det skyldes først og fremst den enorme etterspørselen i USA. Da 200 000 ordrer rant inn raskt tidlig i 2021, måtte Ford stoppe bestillingsmuligheten.
Et helt nytt produksjonsanlegg, Ford Rouge Electric Vehicle Center, ble bygget i Dearborn, Michigan. Produksjonen startet i april og de første kundene skal ha fått bilen sin i mai.
Derfor er den på ønskelisten
Men hva kommer det av at så mange nordmenn ønsker seg en diger, elektrisk pickup? Få andre nasjoner er like opptatt av muligheten til å trekke tilhenger som oss og Lightning kan trekke 4,5 tonn. Nyttelasten er på 885 kilo.
Lasteplanet er 170 centimeter langt, det er nesten 130 centimeter mellom hjulhusene, og planet er smart utstyrt med lastekroker og strømuttak. Bakluken er utformet slik at den kan fungere som arbeidsbenk. Den kan utstyres med tvinger til holde planker eller annet materiale på plass slik bakluken blir en sagbenk. Metermål, koppholdere og brusopptrekker er her også.
Frunken rommer hele 400 liter, og er også utstyrt med strømuttak. Lightning kan brukes som powerbank til å lade alt fra verktøy til kjølebager. Ved en nødsituasjon skal den kunne forsyne en bolig med strøm for en kortere periode, ifølge Ford.
360 graders belysning er drøm for både campere. Det er nok ikke bare dette og mangt som frister nordmenn. En konvensjonell pickup med fire seter koster like mye som en luksus-SUV i Norge.
Men siden Lightning er elektrisk ville du med dagens avgiftsregime få en diger pickup med fem seter til en svært hyggelig pris, bilens størrelse og ytelser tatt i betraktning. At nordmenn generelt er svake for store US-biler spiller nok også inn.
Ladeutfordring
Så hva om du fikk en Ford F-150 Lightning til Norge nå? Da ville du få en potensiell ladeutfordring. Lightning kan ikke hurtiglades i Norge siden bilen er bygget for det amerikanske systemet som bruker enfasede enheter.
De fleste europeiske transformatorer er trefasede og mye større enn de amerikanske. Norge har en standard sekundærspenning på 220-240, som er opptil to ganger den nordamerikanske standarden. Men du ville kunne lade Lightning gjennom ladeboks med mellom syv og 11 kW i Norge.
TEKNISKE DATA
Ford F-150 Lightning Lariat
Motor: To elmotorer
Batterikapasitet, kWt, netto: 131
Effekt, hk/kW: 580/433
Dreiemoment, Nm: 1050
Egenvekt, kg: 2730
Tilhengervekt, kg: 4500
Nyttelast, kg: 885
Lengde/bredde/høyde, cm: 591/244/191
Akselavstand, cm: 370
Lasteplan, cm L/B: 159/156
Bakkeklaring, cm: 21
Vadedybde, cm: 60
Ombordlader, kW: 19,2
Hurtiglading, kW: 150
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,5
Toppfart, km/t: Ca. 180
Pris fra, kr: 74 474 dollar
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 49 2022