Prøvekjørt: Ford F-150 Lightning 

Plutselig var drømmebilen i Norge

Den er en stor, men akk så fjern drømmebil for mange tusen nordmenn: Den elektriske versjonen av pickupen Ford F-150. Plutselig fikk vi muligheten til å prøvekjøre den i Norge. 

<b>GJENNOM SON:</b> Fronten på Lightning skiller den fra konvensjonelle F-150. Blant annet er den store LED-listen rundt grillen og hovedlysene unik for den elektriske versjonen av F-150. 
GJENNOM SON: Fronten på Lightning skiller den fra konvensjonelle F-150. Blant annet er den store LED-listen rundt grillen og hovedlysene unik for den elektriske versjonen av F-150.  Foto: Produsenten
Først publisert

En Ford F-150 Lightning på skryteturné i Europa er anledningen. En 5,91 meter lang og helt elektrisk pickup med en egenvekt på 2730 kilo.

I USA selges Lightning i fire versjoner: Pro, XLT, Lariat og Platinum. Pro leveres kun med den minste batteripakken på 98 kWt netto, mens toppmodellen Platinum kun kommer med det det største batteriet på 131 kWt netto.

Versjonen vi skal prøvekjøre er Lariat med det største batteriet - en bil som koster fra 74 474 dollar i USA.

Rekkevidden er oppgitt til 514 kilometer, som er ifølge den amerikanske EPA-standarden som er strengere enn den europeiske WLTP-standarden for forbruk og rekkevidde.

<b>BESTSELGER:</b> F-150 har vært USAs mest solgte bil de siste 45 årene. Etterspørselen etter den elektriske versjonene har også vært formidabel i USA, noe som er det største hinderet for å få bilen til Norge. 
BESTSELGER: F-150 har vært USAs mest solgte bil de siste 45 årene. Etterspørselen etter den elektriske versjonene har også vært formidabel i USA, noe som er det største hinderet for å få bilen til Norge.  Foto: Produsenten

Prøvetur

Arrangementet er lagt til Son og det er unektelige en noe spesiell følelse å kjøre en 2,44 meter bred (inkludert sidespeilene) pickup gjennom Sons trange gater og videre på smale veier til Hølen. Oversikten fra førerplassen er heldigvis majestetisk og ved rygging får man hjelp av 360-graders kamera og varsellyder.

Midtkonsollen er gigantisk og en konvensjonelt utformet girspak er også av det rause slaget. Betjeningen av multimedia, kjøreassistenter og kjøremodus er temmelig lik andre nyere Ford-modeller, men det er noe flere knapper i Lightning.

<b>SALGBAR:</b> Diger familiebil med lasteplan, enorm hengervekt, masse praktiske løsninger og voldsomme ytelser. Den ville garantert solgt som varmt hvetebrød i Norge. 
SALGBAR: Diger familiebil med lasteplan, enorm hengervekt, masse praktiske løsninger og voldsomme ytelser. Den ville garantert solgt som varmt hvetebrød i Norge.  Foto: Martin Jansen

Den store vertikale berøringsskjermen er den samme som i Ford Mustang Mach-e. På den kan du velge mellom kjøremodusene, Normal, Sport, Offroad eller Tauing.

En kort prøvetur er ikke nok til å gi et fullstendig inntrykk av bilen, men den ruller stille og komfortabelt av gårde på 20-tommers felger med helt standard sommerdekk.

<b>LUFTIG:</b> God oversikt og masse romfølelse. 
LUFTIG: God oversikt og masse romfølelse.  Foto: Produsenten
<b>KJENT:</b> Den store, vertikale berøringsskjermen er det mange som kjenner fra Mustang Mach-e. 
KJENT: Den store, vertikale berøringsskjermen er det mange som kjenner fra Mustang Mach-e.  Foto: Produsenten
HJEMMEKONTOR: Midtkonsollen kan enkelt gjøres om til en arbeidsplass for PC.
HJEMMEKONTOR: Midtkonsollen kan enkelt gjøres om til en arbeidsplass for PC. Foto: Produsenten

Rask gigant

Med enpedalskjøring sørger motorbremsen for at den digre bilen skrubber passe bestemt uten at man må ty til bremsepedalen før det virkelig gjelder.

Lightning er første F-150 med uavhengig hjuloppheng bak i stedet for stiv bakaksel, noe som etter alle solemerker øker komforten og stabiliteten på veien når man kommer opp i hastighet.

Og unna går det. Med den største batteripakken presterer Lightning 580 hestekrefter og 1050 Nm. Det er kraftige saker. Vi er ikke et øyeblikks tvil om at den greier 0-100 km/t på 4,5 sekunder, som er det offisielle tallet.

<b>ARBEIDSHEST:</b> Med stor batteripakke kan Lightning trekke 4,5 tonn. 
ARBEIDSHEST: Med stor batteripakke kan Lightning trekke 4,5 tonn.  Foto: Produsenten

To elmotorer, fordelt foran og bak, gir god vektfordeling og selvsagt firehjulstrekk. Ford skal ha vurdert elmotorer på hvert hjul, men falt ned på at et mer tradisjonelt elbil-oppsett sikret mer holdbarhet og forutsigbarhet.

Kunne solgt tusenvis

Dette er altså bilen som Ford garantert kunne solgt mange tusen av i Norge og radikalt endret salgsstatistikken. Ifølge salgsdirektør i Ford Motor Norge, Asgeir Nordeng, er henvendelsene om Lightning mange. Dermed er det heller ikke spesielt pussig at Ford Norge inderlig ønsker bilen til Norge, men kommer den? Det kan ikke informasjonsdirektør, Anne Sønsteby, svare på - annet enn av de håper.

<b>GIGANTISK:</b> Frunken, plassen under panseret, rommer 400 liter. Foto: Martin Jansen
GIGANTISK: Frunken, plassen under panseret, rommer 400 liter. Foto: Martin Jansen Foto: Martin Jansen

For egen regning kan vi skyte inn at den ikke kommer med det første. Det skyldes først og fremst den enorme etterspørselen i USA. Da 200 000 ordrer rant inn raskt tidlig i 2021, måtte Ford stoppe bestillingsmuligheten.

FAMILIEBIL: I baksetet sitter tre personer komfortabelt.
FAMILIEBIL: I baksetet sitter tre personer komfortabelt. Foto: Martin Jansen

Et helt nytt produksjonsanlegg, Ford Rouge Electric Vehicle Center, ble bygget i Dearborn, Michigan. Produksjonen startet i april og de første kundene skal ha fått bilen sin i mai.

Derfor er den på ønskelisten

Men hva kommer det av at så mange nordmenn ønsker seg en diger, elektrisk pickup? Få andre nasjoner er like opptatt av muligheten til å trekke tilhenger som oss og Lightning kan trekke 4,5 tonn. Nyttelasten er på 885 kilo.

Lasteplanet er 170 centimeter langt, det er nesten 130 centimeter mellom hjulhusene, og planet er smart utstyrt med lastekroker og strømuttak. Bakluken er utformet slik at den kan fungere som arbeidsbenk. Den kan utstyres med tvinger til holde planker eller annet materiale på plass slik bakluken blir en sagbenk. Metermål, koppholdere og brusopptrekker er her også.

<b>PLAN:</b> Nyttelasten er på 885 kilo, lavere enn de fleste konvensjonelle pickupene som finnes i Norge. 
PLAN: Nyttelasten er på 885 kilo, lavere enn de fleste konvensjonelle pickupene som finnes i Norge.  Foto: Produsenten

Frunken rommer hele 400 liter, og er også utstyrt med strømuttak. Lightning kan brukes som powerbank til å lade alt fra verktøy til kjølebager. Ved en nødsituasjon skal den kunne forsyne en bolig med strøm for en kortere periode, ifølge Ford.

<b>PRAKTISK:</b> Bakluken kan benyttes som arbeidsbenk. 
PRAKTISK: Bakluken kan benyttes som arbeidsbenk.  Foto: Produsenten

360 graders belysning er drøm for både campere. Det er nok ikke bare dette og mangt som frister nordmenn. En konvensjonell pickup med fire seter koster like mye som en luksus-SUV i Norge.

Men siden Lightning er elektrisk ville du med dagens avgiftsregime få en diger pickup med fem seter til en svært hyggelig pris, bilens størrelse og ytelser tatt i betraktning. At nordmenn generelt er svake for store US-biler spiller nok også inn.

<b>OVERLADING:</b> En elektrisk drømmebil for campere.
OVERLADING: En elektrisk drømmebil for campere. Foto: Produsenten

Ladeutfordring

Så hva om du fikk en Ford F-150 Lightning til Norge nå? Da ville du få en potensiell ladeutfordring. Lightning kan ikke hurtiglades i Norge siden bilen er bygget for det amerikanske systemet som bruker enfasede enheter.

De fleste europeiske transformatorer er trefasede og mye større enn de amerikanske. Norge har en standard sekundærspenning på 220-240, som er opptil to ganger den nordamerikanske standarden. Men du ville kunne lade Lightning gjennom ladeboks med mellom syv og 11 kW i Norge.

TEKNISKE DATA

Ford F-150 Lightning Lariat

Motor: To elmotorer

Batterikapasitet, kWt, netto: 131

Effekt, hk/kW: 580/433 

Dreiemoment, Nm: 1050

Egenvekt, kg:  2730

Tilhengervekt, kg:  4500

Nyttelast, kg: 885

Lengde/bredde/høyde, cm:  591/244/191

Akselavstand, cm: 370

Lasteplan, cm L/B:  159/156

Bakkeklaring, cm:  21

Vadedybde, cm:  60

Ombordlader, kW: 19,2

Hurtiglading, kW: 150

0–100 km/t, fabrikk, sek:  4,5 

Toppfart, km/t:  Ca. 180 

Pris fra, kr:  74 474 dollar

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 49 2022