Test: Hyundai Ioniq 6

Et forfriskende innslag

Den har linjer som minner om både Porsche og Saab, men den egentlige inspirasjonskilden er en underlig doning fra 30-tallet. 

Pluss ikon
<b>STREAMLINER:</b> Imponerende lav luftmotstandskoeffisient på bare 0,21. 
STREAMLINER: Imponerende lav luftmotstandskoeffisient på bare 0,21.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Det finnes et lite utvalg elbiler som skiller seg tydeligere fra massen enn andre. Hyundai Ioniq 6 er en slik bil. Bortsett fra kanskje Kona, så er Hyundai flinke til å lage biler med et distinkt design: Ioniq 5, den digre nyheten Ioniq 9 samt langt mindre Inster.

Les også: Tre seterader, masse bagasjeplass og flere fiffige løsninger

Les også: I denne rimelige småbilen kan du faktisk overnatte

Men ingen av dem er så avantgardistiske som Ioniq 6. Det er mulig å se trekk fra både Porsche 911, Ford Sierra og Saab 900, men den virkelige inspirasjonskilden skal være Art Deco-streamlineren Stout Scarab, designet av William Bushnell Stout på 30-tallet. Ioniq 6 burde egentlig vært den nye «arkitektbilen», etter Einar Hareide-designede Saab 900.

<b>INSPIRASJONSKILDE:</b> Stout Scarab er blitt omtalt som verdens første MPV.  Fremdriften ble besørget av en V8 fra Ford i de ni eksemplarene som ble produsert. Det finnes trolig kun fem igjen av den spesielle bilen. En av dem (bildet) står utstilt på Studebaker National Museum i South Bend i Indiana.  
INSPIRASJONSKILDE: Stout Scarab er blitt omtalt som verdens første MPV.  Fremdriften ble besørget av en V8 fra Ford i de ni eksemplarene som ble produsert. Det finnes trolig kun fem igjen av den spesielle bilen. En av dem (bildet) står utstilt på Studebaker National Museum i South Bend i Indiana.   Foto: Studebaker National Museum

Les også: Prøvekjørt: Hyundai Kona electric: Har vokst på alle mulig måter

Bra med utstyr

Ioniq 6 ble avduket i 2022 og prisene ble klare i november samme år: 489 000 kroner for den bakhjulsdrevne versjonen, 519 000 kroner med trekk på alle fire.

Nå koster den fra 477 900 kroner, men vi har kjørt AWD-versjonen med utstyrsnivå Premium til 566 375 kroner. Det inkluderer rikelig med utstyr, men den er ikke ribbet med det lavere utstyrsnivået Advanced til 517 900 kroner.

<b>PORSCHE-STYLE:</b> Det er noe Porsche-aktig over hekken med den faste vingen. 
PORSCHE-STYLE: Det er noe Porsche-aktig over hekken med den faste vingen.  Foto: Martin Jansen

Premium omfatter imidlertid seter med flere komfortinnstillinger. De kan blant annet legges bakover i hvilestilling med ett klikk. Dessuten inngår perforert kunstskinn i stedet for stoffseter, samt utstyr som tretrinns kjøling i forsetene, head up-display, Bose-lydanlegg med åtte høyttalere inkludert subwoofer og 360-graders kameravisning.

Morsom å kjøre

Det er lett å finne en god sittestilling i passasjersetet, og liker man muligheten til å sitte lavt, så innfrir Ioniq 6. 325 hestekrefter, 605 Nm og en 0-100-akselerasjon på 5,1 sekunder betyr det ikke er noe i veien med fartsressursene.

<b>FORSETER:</b> Helt grei komfort, men litt rett sittepute. Siden bilen er så morsom å kjøre, hadde noen litt mer sportslige stoler vært ønsket. 
FORSETER: Helt grei komfort, men litt rett sittepute. Siden bilen er så morsom å kjøre, hadde noen litt mer sportslige stoler vært ønsket.  Foto: Martin Jansen
<b>LASTEPLASS:</b> 401 liters bagasjerom er ikke mye, men bør holde for en arkitekt med svart høyhalset genser og minimalistiske idealer.
LASTEPLASS: 401 liters bagasjerom er ikke mye, men bør holde for en arkitekt med svart høyhalset genser og minimalistiske idealer. Foto: Martin Jansen

Firehjulsdriften, styringen og sittestillingen gir god av følelse av kontroll og trygghet på glatt føre. Understellet er passe stramt slik at bilen oppleves kontrollert, men heller ikke ukomfortabel. Ioniq 6 er kort og godt en morsom bil å kjøre. Det er noe sjenerende dekkstøy på grov asfalt, ellers er støynivået svakt.

Lekkert grep, treg skjerm

Førermiljøet pent bygget opp med en struktur og tydelighet som gjør at man ikke trenger å hente frem bruksanvisningen for å finne ut hvordan man åpner ladeluken. Et dørhåndtak som strekker seg i hele dørens lengde er lekkert grep. Berøringsskjermen er pent plassert og nærmeste nabo til instrumentpanelet.

<b>TREGHET:</b> Det må trykkes en del for å slå av blant annet fartsbrytervarsleren. Da er det litt irriterende at skjermen til tider er treg. 
TREGHET: Det må trykkes en del for å slå av blant annet fartsbrytervarsleren. Da er det litt irriterende at skjermen til tider er treg.  Foto: Martin Jansen
<b>LADEMULIGHETER:</b> Trådløs ladeplate og aldrende USB-A-kontakt. Det finnes USB-C i oppbevaringsrommet i senterkonsollen.
LADEMULIGHETER: Trådløs ladeplate og aldrende USB-A-kontakt. Det finnes USB-C i oppbevaringsrommet i senterkonsollen. Foto: Martin Jansen

Men grafikken er blass og skjermen er til tider irriterende treg. Det virker kort og godt som den mangler prosessorkraft. Tregheten kan bli frustrerende, for det blir en del trykking. Fartsbrytervarslingen må skrus av hver gang bilen startes, noe som gjeldet alle nyere biler.

Vi skrudde også av filholderen ved hver oppstart. Den oppleves som for inngripende. Det er som om man må bryte med systemet som mener bilen ikke ligger sentrert nok i feltet. Så må man trykke for å aktivere ratt- og setevarme. Noen flere knapper for klimakontroll hadde vært velkomment.

<b>MED KAMERASPEIL:</b> Bildene fra kameraspeilet vises på to skråstilte «vinger» på hver side av dashbordet. Det fungerer bedre enn i Audi e-tron der skjermen er plassert i døren. 
MED KAMERASPEIL: Bildene fra kameraspeilet vises på to skråstilte «vinger» på hver side av dashbordet. Det fungerer bedre enn i Audi e-tron der skjermen er plassert i døren.  Foto: Martin Jansen
<b>PUSSIGHET:</b> Uten kameraspeil blir avrundingen av dashbordet noe underlig. 
PUSSIGHET: Uten kameraspeil blir avrundingen av dashbordet noe underlig.  Foto: Martin Jansen

Pussighet

Ioniq 6 kan fås med digitale sidespeil som bruker utvendige kameraer og innvendige skjermer i stedet for de vanlige sidespeilene. De fungerer bedre enn de gjorde i Audi Q8 e-tron.

Les også: Test: Audi e-tron mot Jaguar I-Pace: Audi har skapt høye forventninger foran lanseringen av e-tron. Vi har med Jaguar I-Pace som målestokk på vår 1000 km lange testtur.

Men dersom man ikke velger de kamerabaserte sidespeilene, så er de to plastelementene der kameraene skulle vært likevel en del av dashbordet. Det ser litt merkelig ut.

Variabel hastighet

Ioniq 6 kommer med 77 kWt-batteri. Med firehjulsdrift og 20-tommers felger er rekkevidden oppgitt til 519 kilometer. 800-voltssystemet gir mulighet til 220 kW på hurtigladeren. Ioniq 6 har samme arkitektur som Ioniq 5 og en tidligere test av 5-modellen viser at de kan lade raskt.

Les også: Test: Hyundai Ioniq 5: Blant de mest effektive elbilene vi har testet

Med gode sommertemperaturer ladet Ioniq 6 fra 42 prosent til 85 prosent på 15 minutter ved en 150 kW-hurtiglader. Vi rakk knapt spise ferdig vårrullene på Hallingporten før batteriprosenten var på 94 prosent. Det tok 23 minutter fra 45 prosent.

<b>SEIGT:</b> I noen minusgrader og batteri med trolig lav celletemperatur, er det ikke mye action ved ladestolpen tross 800-voltsteknologi. 
SEIGT: I noen minusgrader og batteri med trolig lav celletemperatur, er det ikke mye action ved ladestolpen tross 800-voltsteknologi.  Foto: Martin Jansen

I en ladeøkt ved en 300 kW-lader i desember går det atskillig tregere. Batteriet hadde trolig ikke ideell ladetemperatur da vi starten ladeøkten med 30 prosent batterikapasitet i fem kuldegrader, men ladehastigheten burde tatt seg opp etter hvert. Det gjør den ikke, og kommer aldri over 70 kW. Vi byttet stolpe underveis uten ønsket effekt.

<b>LADEHASTIGHET:</b> Det gikk atskillig raskere i sommertemperatur. 
LADEHASTIGHET: Det gikk atskillig raskere i sommertemperatur.  Foto: Martin Jansen

Dagen etter ladet vi igjen ved en 200 kW-lader. Bilen hadde da kjørt over en time i motorveihastighet. Utetemperaturen viste fire minus da vi startet å lade med 42 prosent batterikapasitet. Rett opp på 103 kW, men så ramlet hastigheten ned på 70-tallet og ble der til 80 prosent. Hastigheten lå lenge rundt 77 kW og trengte 25 minutter fra 42 til 81 prosent. Et stykke unna 220 kW, med andre ord.

<b>ANNERLEDESBILEN:</b> Hyundai Ioniq 6 er et forfriskende innslag i elbilparken. 
ANNERLEDESBILEN: Hyundai Ioniq 6 er et forfriskende innslag i elbilparken.  Foto: Martin Jansen

Da vi kjørte Ioniq 6 i sommertemperatur, endte vi opp med et forbruk på pene 1,58 kWt per mil, ifølge kjørecomputeren. Det gir en estimert rekkevidde rundt 490 kilometer. I vintertesten ender vi på 2,27 kWt per mil og cirka 340 kilometer rekkevidde. Det stemmer bra med at rekkevidden gjerne reduseres med 30 prosent i vintertemperatur.

Vi Menn Bil mener:

<b>BLANDET KOMFORT:</b> God beinplass i baksetet, men taklinjen gjør at det blir lavt under taket, bokstavelig talt. 
BLANDET KOMFORT: God beinplass i baksetet, men taklinjen gjør at det blir lavt under taket, bokstavelig talt.  Foto: Martin Jansen

Hyundai Ioniq 6 er et forfriskende og nærmest avantgardistiske innslag i elbilutvalget. Den har potensial å være den nye "arkitektbilen", men er trolig litt for blingete. Hyundai skal ha honnør for å våge. Uansett hva man måtte mene om utseendet, så er Ioniq 6 en morsom bil å kjøre. Nedturer er en treg berøringsskjerm, begrenset bagasjeplass og lav takhøyde i baksetet.

TEKNISKE DATA

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 239/325

Dreiemoment, Nm: 605

Egenvekt, kg: 2054

Lengde/bredde/høyde, cm: 486/188/150

Akselavstand, cm: 295

Bakkeklaring, cm: 14,1

Bagasjerom, liter: 401

Frunk, liter: 12

Tilhengervekt, kg: 1500

Taklast, kg: 80

Standard dekkdimensjon: 225/55R18

Batterikapasitet netto, kWh: 72,6

Rekkevidde, WLTP km: 519

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,69 (20-tommers felger)

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,1

Toppfart, km/t: 185

RWD: Pris fra, kr: 477 900

AWD: Pris fra, kr: 517 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn