Ny bilmodell: Citroën ë-C3 Aircross,

Blir den Norges billigste syvseter?

Akselavstanden på den 439 centimeter lange bilen skal være så god at den trolig kan leveres som syvseter. Kanskje blir den Norges billigste syvseter?

<b>SYV SETER:</b> Citroën ë-C3 Aircross er ikke lengre enn en Toyota C-HR, men kan trolig fås som syvseter. Kanskje greit å ikke ha kjempestore forventninger til beinplassen på tredje seterad. 
SYV SETER: Citroën ë-C3 Aircross er ikke lengre enn en Toyota C-HR, men kan trolig fås som syvseter. Kanskje greit å ikke ha kjempestore forventninger til beinplassen på tredje seterad.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Citroën har sluppet de første bildene av nye og elektriske ë-C3 Aircross, en 4,39 meter lang SUV i kompaktklassen.

Til tross for kompakte ytre mål, byr den kompakte SUV-en på segmentets lengste akselavstand, ifølge Citroën.

Akselavstanden skal være så god at bilen trolig kan leveres som syvseter.

Batteri og rekkevidde?

Citroën holder foreløpig de tekniske dataene tett til brystet, men Citroën er en del av bilgiganten Stellantis, sammen med blant andre merker som Peugeot, Opel og Jeep.

Det innebærer at ë-C3 Aircross kan være basert på den samme e-CMP-plattformen som sine konsernslektninger. Det vil i tilfelle bety forhjulstrekk, 54 kWt-batteri, 115 kW/156 hk og en rekkevidde rundt 400 kilometer.

<b>BAKKEKLARING:</b> Citroën ë-C3 Aircross blir neppe å få med firehjulstrekk, men bakkeklaringen skal være en liten SUV verdig. 
BAKKEKLARING: Citroën ë-C3 Aircross blir neppe å få med firehjulstrekk, men bakkeklaringen skal være en liten SUV verdig.  Foto: Produsenten

Les også: Test: Peugeot e-2008 mot Honda e:Ny1: Begge er rimelige, men der slutter likhetene

Les også: Test: Jeep Avenger: Jeep klarer kunsten å skille seg ut fra alle slektningene.

Det kan imidlertid også være snakk om en mindre batteripakke på 44 kWt og 320 kilometer rekkevidde - samme som nye ë-C3. Og det er lett å se slektskapet til den mindre og enda rimeligere ë-C3 i designspråket.

Men også i form av plass, komfort og et mål om å ta en posisjon i et stadig viktigere markedet med rimelige familiebiler.

<b>TIL NORGE:</b> Flere detaljer om bilen kommer når introduserer nye ë-C3 Aircross senere i år. Bilen er ventet til Norge høsten 2024.
TIL NORGE: Flere detaljer om bilen kommer når introduserer nye ë-C3 Aircross senere i år. Bilen er ventet til Norge høsten 2024. Foto: Produsenten

Ventet til høsten

– Sammenlignet med forgjengeren har nye ë-C3 Aircross blitt skarpere og tøffere, samtidig som den har hentet mye av den fleksibiliteten som vi husker fra storhetstiden til flerbruksbilene. Borte er det avrundede og vennlige utseendet fra forgjengeren, sier Reidar Holtedahl hos Citroën-importøren, Bertel O. Steen.

– Citroën har over 100 års erfaring med å levere praktiske og svært komfortable biler, ë-C3 Aircross sjekker av i alle de riktige boksene. Dette er en bil som vil komplettere modellutvalget til Citroën i Norge, og tar plass mellom nye ë-C3 og ë-C4, sier Holtedahl.

<b>LILLESØSTER:</b> Før ë-C3 Aircross kommer 401 cm lange Citroën ë-C3, som skal koste under 250 000 kroner og være klar for Norge i løpet av våren. Med et 44 kWt-batteri skal bilen ha en rekkevidde på maks 320 kilometer. 
LILLESØSTER: Før ë-C3 Aircross kommer 401 cm lange Citroën ë-C3, som skal koste under 250 000 kroner og være klar for Norge i løpet av våren. Med et 44 kWt-batteri skal bilen ha en rekkevidde på maks 320 kilometer.  Foto: William Crozes

Mer detaljer rundt nye ë-C3 Aircross kommer nærmere sommeren, mens bilen er ventet til Norge høsten 2024.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn