Test: BYD Sealion 7

Selv ikke grov motorveiasfalt greier å ødelegge godfølelsen

Når det gjelder kvalitetsfølelse og totalkomfort blir jeg tatt litt på senga av denne bilen.

Pluss ikon
<b>BRA KONSEPT:</b> I klassen for mellomstore-SUV-modeller byr Sealion 7 på litt andre egenskaper, med et mer coupéaktig snitt over designet. 
BRA KONSEPT: I klassen for mellomstore-SUV-modeller byr Sealion 7 på litt andre egenskaper, med et mer coupéaktig snitt over designet.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

BYD er det ledende kinesiske bilmerket, og klatret i 2024 til en sjetteplass over de største bilprodusentene i verden, målt i antall. Det er med elektriske biler BYB skal erobre de store eksportmarkedene i USA og Europa, der særlig konkurransen med Tesla om å være den største elbilprodusenten er knallhard.

I 2024 produserte de to gigantene omtrent like mange biler (snaut 1,8 millioner hver), men her i Norge er det ingen tvil om hvem som er storebror: Tesla var en soleklar nummer én med over 24 000 biler, og nesten 19 prosent markedsandel, mens BYD havnet som nummer 13 med 2669 solgte biler og 2,1 prosent andel av det norske bilsalget.

Rekken av sjøpattedyr

Isolert sett er ikke det så verst for et relativt nytt og ubeskrevet blad, fra et kinesisk hjemmemarked der prioriteringer av egenskaper tradisjonelt har vært ganske annerledes enn her på berget. Aller mest har det nok smertet den norske importøren RSA (mest kjent for distribusjon av Suzuki) at de har manglet en moderne modell midt i det norske smørøyet: SUV-modellene i mellomklassen står nemlig for 46,7 prosent av alle solgte biler i Norge.

Les også: Test: BYD Atto 3 og Tesla Model Y RWD: Det er ikke lett å komme opp med et godt svar på en Tesla Model Y til drøyt 400 000 kroner. Kan BYD Atto greie det?

<b>GODT INNTRYKK:</b> Interiøret gir lette Lexus-assosiasjoner, og testbilen etterlater en god kvalitetsfølelse. 
GODT INNTRYKK: Interiøret gir lette Lexus-assosiasjoner, og testbilen etterlater en god kvalitetsfølelse.  Foto: Terje Bjørnsen

Det endrer seg i 2025. Den helt nye Sealion 7 føyer seg inn i rekken av nye modeller med navn fra sjøpattedyr, der allerede kompaktbilen Dolphin, sedanen Seal og kompakt-SUV-en Seal U har begynt å gjøre et visst inntrykk på norske bilkjøpere.

Men det er med Sealion 7 BYD virkelig ønsker å ta store steg her i Norge. Ifølge RSA har starten vært bra, med omkring 1500 bestillinger ved utgangen av januar 2025.

Les også: Det er nesten bare karaokemikrofonen som er ekstrautstyr

Egentlig motpol

BYD er naturlig nok opptatt av konkurransen med Tesla Model Y, men det tar ikke mange mil bak rattet før jeg tenker at BYD Sealion 7 er rene motpolen til Tesla Model Y. Nærmest en sånn vil du ikke ha Model Y, kjøp denne.

Årsakene er flere, og etter hvert som milene ruller unna på mine drøyt 700 testkilometer, blir forskjellene mellom de to enda tydeligere. Nå kommer Tesla Model Y med en kraftig facelift i løpet av våren, men det vil ikke til å endre på ulikhetene i konseptet.

Les også: Nye Tesla Model Y: Tesla har tydeligvis lyttet til kritikken

<b>VINKLET:</b> En noe varebil-aktig vinkel på rattet kjennes malplassert. Ellers er betjeningen enkel å venne seg til, og alle påtrengende advarsler lar seg kjapt skru av. 
VINKLET: En noe varebil-aktig vinkel på rattet kjennes malplassert. Ellers er betjeningen enkel å venne seg til, og alle påtrengende advarsler lar seg kjapt skru av.  Foto: Terje Bjørnsen

Der Model Y er et SUV-typisk plassvidunder av en bil, går Sealion 7 mer i retning av en crossovercoupé. Uten sammenligning for øvrig, minner den mest om en BMW X4, en bil vi sannsynligvis får se som elektrisk iX4 om ikke altfor lenge.

Les også: Test: Tesla Model Y Long Range RWD: Den største fordelen er bak

Den coupéaktige fasongen barberer selvsagt av litt plass her og der, men siden Sealion 7 er lang (4,83 meter, akselavstand 2,93 meter) er den på ingen måte trang.

<b>MIDT PÅ TREET:</b> Bagasjeplassen holder grei klassestandard. Under gulvet i bagasjerommet er det et ekstra oppbevaringsrom, i tillegg til frunk på 76 liter under panseret. 
MIDT PÅ TREET: Bagasjeplassen holder grei klassestandard. Under gulvet i bagasjerommet er det et ekstra oppbevaringsrom, i tillegg til frunk på 76 liter under panseret.  Foto: Terje Bjørnsen

Bagasjerom på 520 liter er normal størrelse i denne klassen, mens benplass og bredde i baksetet er blant de aller beste. Vinkelen på bakruten gir elegant design, men stjeler takhøyde i baksetet og bagasjeplass de gangene du skal stappe bilen helt full.

Blir tatt på senga

BYD Sealion 7 har svært gode spesifikasjoner, særlig når vi tar introduksjonsprisen på 470 000 kroner med i betraktningen. 4WD, 390 kW/530 hk og fullstappet av utstyr. Vel og bra, men det er på kvalitetsfølelse og totalkomfort jeg blir tatt litt på senga av denne bilen.

<b>LANGTURSBIL:</b> Seter og sittestilling bør passe de fleste. God totalkomfort, selv om vi kunne ønske oss smidigere fjæring på skarpe ujevnheter. 
LANGTURSBIL: Seter og sittestilling bør passe de fleste. God totalkomfort, selv om vi kunne ønske oss smidigere fjæring på skarpe ujevnheter.  Foto: Terje Bjørnsen

En ting er at alt ser pent og fint ut (har noen hos BYD plukket en Lexus fra hverandre...?) - en annen at interiør og kjøreopplevelse på tidvis gufne vinterveier gjør et veldig solid inntrykk. Bilen er helt fri for ulyder, og er en av de svært få i denne klassen som faktisk kan kategoriseres som stillegående. På vinterdekk klarer selv ikke grov motorveiasfalt å ødelegge godfølelsen.

<b>MANGE MULIGHETER:</b> Vi finner oss stort sett til rette med betjeningen, selv om det kan bli mange trykk for å finne vei i skjermmenyen. Her et rikholdig utvalg av sikkerhetssystemer. 
MANGE MULIGHETER: Vi finner oss stort sett til rette med betjeningen, selv om det kan bli mange trykk for å finne vei i skjermmenyen. Her et rikholdig utvalg av sikkerhetssystemer.  Foto: Terje Bjørnsen

Jeg kan fortsatt sette noen forbedringspunkter: Fjæringen gir for mye opp/ned-bevegelse på skarpe ujevnheter, og mangler smidigheten de beste elbilene kan oppvise. Rattet kunne gjerne stått litt flatere mot en ellers fin sitteposisjon, mens detaljer som DAB-radio, stemmeinstruksjoner og skjermbetjening fortsatt kan finpusses. Likevel: BYD har kommet et godt stykke på vei i Europa-tilpasningen av sin nyeste modell.

Skiller klinten fra hveten

Å få testet nye bilmodeller når det blir ordentlig vinterforhold er en klar fordel. Det skiller ofte klinten fra hveten, særlig når det kommer til veiegenskaper. Sealion 7 har en matchvekt på rundt 2,5 tonn, og er dermed ikke noen lekebil du slenger rundt med.

<b>MYKE LINJER:</b> Avrudet karosseri ser pent ut, tar bort noe plass i baksete og bagasjerom. God fremkommelighet og stabile vinteregenskaper, kombinert med svært rask akselerasjon. 
MYKE LINJER: Avrudet karosseri ser pent ut, tar bort noe plass i baksete og bagasjerom. God fremkommelighet og stabile vinteregenskaper, kombinert med svært rask akselerasjon.  Foto: Terje Bjørnsen

Hvis kjøreforholdene blir riktig røffe, får du svært god stabilitet og forutsigbarhet ved å sette kjøreinnstillingen i Snow. Det er heldigvis lett tilgjengelig via en knapp i midtkonsollen, du slipper å bla deg inn i en skjermmeny.

Setter du bilen i Sport får du litt mer spillerom fra den elektroniske vaktmesteren, og bilen vekter mer kraft til bakhjulene. Ikke helt BMW, men morsomt nok for de aller fleste.

Lading og rekkevidde

BYD Sealion 7 har med 91,3 kW et stort batteri for denne klassen. I vår testperiode var det vinterlige kjøreforhold med -3 til +3 grader. Forbruket varierte fra 1,8 til 2,5 kWh per mil, med et snitt på 2,2 kWh/mil og en maksimal rekkevidde på 420 km. Større batteri gir dermed noe lenger rekkevidde enn vi har oppnådd med Model Y og ID.4 under lignende forhold.

BYD oppgir maks ladefart på 230 kW, og ladetid fra 10-80 prosent på 24 minutter. Det gjelder ikke under norske vinterforhold, siden bilen mangler effektiv forvarming av batteriet. Likevel er ladeopplevelsen god, med 30 minutter fra 10 til 80 prosent. Vi registrerer maks hastighet på 184 kW, en snittfart på 139 kW og håper BYD får til en løsning slik at ladingen kommer litt raskere i gang i kjølig vær.

<b>TESLA-UTFORDRER:</b>  Men sin helt nye Sealion 7 har kinesiske BYD rivalen Tesla Model Y midt i siktet. 
TESLA-UTFORDRER:  Men sin helt nye Sealion 7 har kinesiske BYD rivalen Tesla Model Y midt i siktet.  Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil mener:

Det er mye godt å si om basiskvalitetene til BYD Sealion 7, og det er ingen tvil om at den gjør en solid innsats som en anti-Tesla. Rett og slett fordi den konseptmessig er rene motpolen til en Model Y. Samtidig skal Sealion 7 også friste kunder vekk fra tungvektere som VW, Toyota og Nissan - for å nevne noen. Der modellene har andre egenskaper enn Model Y, og ligner mer på det BYD kan by på. Det gjør at det ikke blir noen parademarsj til salgstoppen. Samtidig er Sealion 7 utvilsomt det beste kortet BYD har hatt på hånden til nå.

Testdata

0-100 km/t, sek.: 4,5

60-100 km/t: 2,1

80-120 km/t: 2,8

Støy 50 km/t, dBA: 60,5

Støy 100 km/t, dBA: 66,0

Testforbruk, kWh/mil: 2,2

Rekkevidde i test, km: 420

Misvisning 50 km/t: 46

Misvisning 100 km/t: 95

Tekniske data

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 390/530

Dreiemoment, Nm: 690

Egenvekt, m/fører, kg: 2485

Tilhengervekt, kg: 1500

Lengde/bredde/høyde, cm: 483/193/162

Akselavstand, cm: 293

Bakkeklaring, cm: 16,3

Bagasjerom, liter: 520-1789

Standard dekkdimensjon: 245/45-20

Batterikapasitet, kWh: 93,1

Rekkevidde, WLTP km: 502

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,19

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,5

Toppfart, km/t: 215

Pris fra, kr: 470 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn