Prøvekjørt: Citroën ë-C3 Aircross
Viser at komfort og plass ikke må koste en formue
Du må greie deg uten masse utstyr og solid rekkevidde, men prislappen på 260 000 kroner omfatter en praktisk og romslig bil med god bakkeklaring og super sittekomfort.

Citroën har lange tradisjoner for å lage rimelige biler til de brede lag av befolkningen. Det holder å nevne 2CV. I fjor kom 220 000-kroners bilen ë-C3, og snart får den selskap av den større ë-C3 Aircross. En 440 centimeter lang og høyreist bil med 19 centimeters bakkeklaring
. I andre markeder kan den fås med forbrenningsmotor og med opptil syv seter. For Norges del er det utelukkende tale om den elektriske versjonen med fem sitteplasser, 460 liters bagasjerom og muligheten til å trekke henger på 350 kilo. Som ë-C3 dreier det seg om forhjulstrekk og et 44 kWt-batteri, som i Aircross’ tilfelle skal gi en rekkevidde rundt 300 kilometer.
Les også: Prøvekjørt: Citroën ë-C3: Billig, men aldri simpel

Vi prøvekjørte bilen i traktene rundt Barcelona i januar, og dersom du har en forkjærlighet for elbiler med nakkesleng-akselerasjon, så er ikke dette bilen for deg. 113 hestekrefter og et dreiemoment på 125 Nm borger ikke for all verden. 0–100 km/t på 13 sekunder er ganske sedat, men den føles kvikk nok i mellomakselerosjonen til å foreta forbikjøringer uten at det blir hasardiøst. Hvordan den ter seg med fullastet bil, er en annen sak.
Med vinterpakke
I motsetning til ë-C3, som finnes i to utstyrsversjoner, kommer Aircross-versjonen i kun én variant: Max, som er den topputstyrte versjonen. Det omfatter blant annet cruisekontroll, trådløs lading, fire USB-C-porter - to foran og to bak - og en 26 centimeter bred berøringsskjerm, riktig nok av den enkle sorten, men trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto.

Filskifteholder har den også, som i likhet med fartsbrytervarslingen kan slås av med hurtigknapper. Utstyrsnivået omfatter også en vinterpakke med oppvarmet frontrute og varme i ratt og forseter.
Rundt 260 000 kroner gjør dette til mye bil for pengene, men du må greie deg uten en del utstyr. Varmepumpe, forvarming av batteri, cruisekontroll med avstandskontroll, varme i baksetene, elektrisk justering av seter, bakluke som kan åpnes elektrisk eller klima med flere soner? Glem det.

Materialkvaliteten i interiøret er enkel med mye plast, men detaljer som en bred remse med stoff på dashbordet samt selve utformingen gir likevel et godt helhetsinntrykk. Instrumentpanelet er svært lettlest, gir all nødvendig informasjon og er lekkert integrert i den høyeste delen av dashbordet. Rattknappene er ukompliserte og betjeningen av klima likeså.
Les også: Prøvekjørt: Citroën ë-C4 (facelift): Fjeset er strammet opp, men ikke fjæringen (heldigvis)
Enkelheten merkes
At det dreier seg om en ganske enkel bil merkes på litt hvining fra elmotoren når man gir gass, dekkstøy på grov asfalt, vindsus og noe lyder fra hjulopphenget når fartshumpene kommer brått på.

Likevel holder den bra nivå på kjøreegenskaper og demperkomfort takket være presis styring og fjæringssystemet Progressive Hydraulic Cushions, som ble introdusert med kompakt-SUV-en C5 Aircross.

Der konvensjonelle fjæringssystemer består av en støtdemper, en fjær og en mekanisk endestopper, består Citroën-demperne av to hydrauliske endestopper – puter – på hver side. Én for dekompresjon og én for kompresjon. Hensikten er å bremse bevegelsen slik at man unngår brå stopp- og sprettebevegelser. Progressive Hydraulic Cushions er som er en slags fattigmanns luftfjæring, men det fungerer.
Praktisk og romslig
Liker man å sitte høyt, så skuffer ikke Aircross. Og sittekomforten er det intet simpelt over. Setene er godt polstrede og sørger for meget god bekvemmelighet både foran og bak. Batteripakkens plassering under gulvet gir ofte noe ubehagelig sitteposisjon i baksetet på elbiler.

Høyden på gulvet gjør at man ikke får lårene ned på sitteputen. I ë-C3 Aircross sitter vi imidlertid komfortabelt særlig dersom man kan få føttene under forsetet. Benplassen og takhøyden er god. Seteryggen har 60:40-splitt og skiluke.

Rundt 260 000 kroner for 440 centimeter lang SUV med 19 centimeters bakkeklaring høres ganske så besnærende. Som prisen antyder må du greie deg uten det flotteste utstyret og være forberedt på beskjedne ytelser. Citroën ë-C3 Aircross er imidlertid en praktisk og romslig bil for deg som ikke trenger masse utstyr, raus rekkevidde og høy maksladefart.
TEKNISKE DATA
Motor: EL
Batteri, kWt: 44
Effekt, kW/hk: 82/113
Dreiemoment, Nm: 125
Egenvekt, m/fører, kg: 1504
Lengde/bredde/høyde, cm: 440/185/166
Akselavstand, cm: 267
Bakkeklaring, cm: 19,3
Bagasjerom, liter: 460–1600
Tilhengervekt, kg: 350
Taklast, kg: 80
Standard dekkdimensjon: 215/60 R17
Rekkevidde, WLTP km: 303
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,84
0–100 km/t, fabrikk, sek: 12,9
Toppfart, km/t: 132
Pris fra, kr: Cirka 260 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2025