Hyundai Inster
Kommer med rimelig og praktisk småbil
Hyundai Inster skal inn å konkurrere blant bilene i 25 000 euro-klassen
Med en lengde på 3,8 meter er Inster på størrelse med en Suzuki Swift. Den kommer standard med et 42 kWt-batteri som skal holde til en rekkevidde rundt 300 kilometer.
Den kan også leveres med et litt større batteri på 49 kWt, som øker den maksimale rekkevidden til 355 kilometer.
Forbruket er oppgitt til 1,5 kWt per mil med 15-tommers hjul. Maks hjulstørrelse er 17 tommer. Toppfarten ligger mellom 140 og 150 km/t, mens den trenger mellom 10,6 og 11,7 sekunder på å gjennomføre sprinten fra null til hundre.
Powerbank
På en 120 kW-hurtigladestasjon kan Inster lade fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter under optimale forhold. Bilen er utstyrt med varmepumpe og batterivarmesystem, og kommer med 11 kW ombordlader som standard. Vehicle-to-Load-egenskaper muliggjør toveis lading og gjør at du kan bruke Inster til å lade enheter som elektriske sykler, scootere og campingutstyr.
Cross-variant
Modellen kommer med et fleksibelt interiør med en sitteløsning på første rad som gir full mulighet for gjennomgang fra en side til den andre. Alle setene kan dessuten legges ned flatt – inkludert førersetet. Dermed kan du bruke bilen til overnatting. Setene på andre rad er delt 50/50 og kan skyves 16 centimeter i lengderetning. Bagasjeplassen er oppgitt til 281 liter, 351 liter dersom baksetet skyves til fremste posisjon. Felles baksetene ned skal du få 1059 liter tilgjengelig.
Inster lanseres først i Korea i sommer, etterfulgt av Europa, Midtøsten og Asia i tur og orden. Det meste av utstyr og teknologi leveres som standard, med økt bekvemmelighet og designfunksjoner tilgjengelig som ekstrautstyr. Lokale spesifikasjoner vil bli bekreftet nærmere lansering, ifølge Hyundai.
En ekstra variant, kalt Inster Cross vil også bli en del av Inster-familien, med mer offroad-pynt.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn