Hyundai Inster

Kommer med rimelig og praktisk småbil

Nå er prisen på 3,8 meter lange Hyundai Inster klar.

LITEN BIL: Hyundai Inster er 3,8 meter lang. Akselavstanden er hele 2,6 meter.
LITEN BIL: Hyundai Inster er 3,8 meter lang. Akselavstanden er hele 2,6 meter. Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Hyundai Motor Norway har endelig kunngjort pris på Inster. Med en startpris på 231 000 kroner (eks. veil. leveringstillegg på 13 900 kroner) blir den en av markedets rimeligste elbiler.

Hva slags bil er det dette dreier seg om? Med en lengde på 3,8 meter er Inster på størrelse med en Suzuki Swift. Den kommer standard med et 42 kWt-batteri som skal holde til en rekkevidde rundt 300 kilometer.

Den kan også leveres med et litt større batteri på 49 kWt, som øker den maksimale rekkevidden til 355 kilometer.

<b>REKKEVIDDE:</b> Maks rekkevidde er 355 kilometer (WLTP). 
REKKEVIDDE: Maks rekkevidde er 355 kilometer (WLTP).  Foto: Frederick Unflath

Forbruket er oppgitt til 1,5 kWt per mil med 15-tommers hjul. Maks hjulstørrelse er 17 tommer. Toppfarten ligger mellom 140 og 150 km/t, mens den trenger mellom 10,6 og 11,7 sekunder på å gjennomføre sprinten fra null til hundre.

Powerbank

På en 120 kW-hurtigladestasjon kan Inster lade fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter under optimale forhold. Bilen er utstyrt med varmepumpe og batterivarmesystem, og kommer med 11 kW ombordlader som standard. Vehicle-to-Load-egenskaper muliggjør toveis lading og gjør at du kan bruke Inster til å lade enheter som elektriske sykler, scootere og campingutstyr.

<b>STORE KNAPPER:</b> Lekent og funksjonelt førermiljø med store, oversiktlige knapper. 
STORE KNAPPER: Lekent og funksjonelt førermiljø med store, oversiktlige knapper.  Foto: Frederick Unflath

Cross-variant

Modellen kommer med et fleksibelt interiør med en sitteløsning på første rad som gir full mulighet for gjennomgang fra en side til den andre. Alle setene kan dessuten legges ned flatt – inkludert førersetet. Dermed kan du bruke bilen til overnatting. Setene på andre rad er delt 50/50 og kan skyves 16 centimeter i lengderetning. Bagasjeplassen er oppgitt til 281 liter, 351 liter dersom baksetet skyves til fremste posisjon. Felles baksetene ned skal du få 1059 liter tilgjengelig.

<b>OVERNATTING:</b> Alle setene kan felles ned, noe som innebærer at bilen kan benyttes til overnatting. 
OVERNATTING: Alle setene kan felles ned, noe som innebærer at bilen kan benyttes til overnatting.  Foto: Frederick Unflath
<b>PRAKTISK:</b> De fleksible løsningene åpner for et praktisk interiør. Baksetene er delt 50/50 og kan felles ned fra bagasjerommet. 
PRAKTISK: De fleksible løsningene åpner for et praktisk interiør. Baksetene er delt 50/50 og kan felles ned fra bagasjerommet.  Foto: Frederick Unflath

Inster lanseres først i Korea, etterfulgt av Europa, Midtøsten og Asia i tur og orden. Bilen ankommer norske forhandlere i februar 2025. Det meste av utstyr og teknologi leveres som standard, med økt bekvemmelighet og designfunksjoner tilgjengelig som ekstrautstyr. I Norge selges bilen med en rekke avanserte sikkerhets- og førerassistansefunksjoner som standard.

Innvendig kommer bilen med et 10,25-tommers digitalt instrumentpanel, en 10,25-tommers infotainment-berøringsskjerm med navigasjon og en trådløs ladeplate som er en del av en kompakt midtkonsoll designet for å skape en større følelse av romslighet.

<b>SKYVES:</b> Baksetene kan justeres i lengderetning hver for seg. 
SKYVES: Baksetene kan justeres i lengderetning hver for seg.  Foto: Frederick Unflath
Cross: Inster kommer også i en tøffere Cross-variant.
Cross: Inster kommer også i en tøffere Cross-variant. Foto: Produsenten

En ekstra variant, kalt Inster Cross vil også bli en del av Inster-familien. Den kommer med mer offroad-pynt.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn