Audi Q6 e-tron
Avslører flere detaljer om ny Audi-modell
Det nærmer seg for den elektriske Audi-modellen som blir på størrelse med Q5.
Audi Q6 e-tron har forventet verdenspremiere ved årsskiftet og lansering i 2024, men Audi har for lengst begynt å vise kamuflerte versjoner av modellen som ventelig blir på størrelse med Audi Q5.
Nå har Audi de sluppet de første interiørbildene av Q6 e-tron.
Modellen kommer med et helt nytt og buet display som som består av en 37 centimeter bred berøringsskjerm og et 30 centimeter bredt instrumentpanel (virtuell cockpit).
Passasjersetet kan også utstyres med eget display integrert i dashbordet.
Dermed kan passasjeren i forsetet ha sin egen kartvisning, se på film eller bruke andre funksjoner uten at det forstyrrer sjåføren, som ikke kan se hva som som foregår på passasjerskjermen for å forhindre distraksjon.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av nye Audi Q8 e-tron
Ny programvare
Q6 e-tron kommer også med et stort head up-display, som ifølge Audi skal ta brukeropplevelsen til neste nivå. HUD-en kan brukes til å vise informasjon som hastighet, trafikkskilt og navigasjonsikoner, og teknologien gjør at objekter kan oppleves å være opptil 200 meter unna bilen, men som en naturlig del av omgivelsene.
Q6 e-tron er bygget med en helt ny programvarearkitektur. Eksempelvis kan brukerne kontrollere langt flere funksjoner ved bruk av Audis nye stemmeassistent, og med en egen avatar som aktiveres gjennom setningen «Hey Audi».
Denne assistenten vil kontinuerlig utvikles etter hvert som den blir bedre kjent med sjåføren. Det vil også bli mulig å få tilgang til tredjepartsapplikasjoner via MMI-skjermen, uten å gå via mobiltelefonen.
Audi introduserer også en helt ny infotainment-plattform utviklet av software-produsenten CARIAD (CAR, I AM DIGITAL), og basert på Android Automotive. For de som er opptatt av gode musikkopplevelser, er det trolig gledelig at Q6 e-tron kan leveres med Bang & Olufsen Premium Sond System med 3D-lyd.
Sammen med Porsche
Q6 e-tron er den første modellen bygget på PPE-plattformen (Premium Platform Electric), som Audi har utviklet i samarbeid med Porsche. Elektriske Macan skal bygges på samme plattform.
Les også: Verdens beste SUV? - Porsche Macan GTS prøvekjørt
Det dreier seg om en base utelukkende laget for elektriske modeller i det såkalte premiumsegmentet. Det skal dreie seg om en skalerbar plattform når det gjelder både størrelse på bilen og batteripakken.
Bagasjerommet på Q6 er på 526 liter - 1529 liter dersom du legger ned baksetene. Baksetene kan legges ned i en 40:20:40-fordeling. Det er i tillegg plass til oppbevaring foran med en «frunk» som rommer 64 liter.
Det er selvsagt lagt vekt på bruk av bærekraftige materialer. Eksempelvis er mye av stoffene i bilen laget av 100 prosent resirkulert polyester, og gulvmattene er laget av Econyl bestående av blant annet brukt fiskegarn.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn