Prøvekjørt: Audi Q6 e-tron
Skreddersydd for «raske briller»
Nordmenn med sportsbriller, laftede hytter og fuglehund har akkurat fått et nytt transportmiddel på ønskelisten.
Har du etterspurt et Audi-alternativ mellom 492 centimeter lange Q8 og 459 centimeter lange Q4, så er nye Q6 e-tron svaret. Med en lengde på 478 centimeter er Q6 bare bitte litt kortere enn elektriske Porsche Macan, som den deler base med.
Les også: Test: Audi Q8 e-tron: Nå er den blitt en av våre favoritter
Audi pleier å ha god kontroll på kjøreegenskapene og forventningene til Q6 e-tron er derfor deretter. Q6 kommer med en asynkron motor på forakselen som blir aktivisert ved behov. Sammen med en synkronmotorer med permanente magneter på bakakslingen produserer Q6 maksimalt 388 hestekrefter, et dreiemoment på 855 Nm og en 0-100-akselerasjon på 5,9 sekunder.
S-versjonen av Q6, SQ6, leverer samme dreiemoment og opptil 517 hestekrefter med boost-funksjon. Den skal greie sprinten fra null til hundre på 4,3 sekunder.
Les også: Test Audi Q4 e-tron: Har det nødvendige lille ekstra
Allroad-følelsen
Q6 har et bakhjulsvektet oppsett med bredere hjul bak. Den har elektromekanisk styring med fartsavhengig rattmotstand. Det innebærer at styringen strammes når farten øker. Likevel er den overraskende lett på rattet.
Hardheten på styringen er en smakssak, men selv om styringen er lett, så oppleves den som presis. Vi fikk nylig testet den 2,3 tonn tunge bilen på smale og svingete veier i Nord-Spania og understellet demonstrerer evnen til å få bilens masse til virke mindre enn den faktisk er. Kjøreegenskapene minner om noe av det beste som har kommet fra Ingolstad: Audi A6 Allroad.
Les også: Test: Audi A6 Allroad: Dieselbilen har aldri vært bedre enn dette
Det er også gledelig å registrere at det er distinkt forskjell mellom kjøreprogrammene, for eksempel mellom sport og komfort. Den er klart hvassere i sportsmoduset som akkompagneres av en kunstig, men diskré og kledelig brumming.
Q6 kan levers med adaptiv luftfjæring med nivåregulering som bidrar til at understellet demper virkningen av ujevnheter på uklanderlig vis. I offroad-modus løftes bilen 2,8 centimeter, men den kan løftes hele 4,5 centimeter dersom du ønsker. For å lette innlasting kan Q6 også senkes fem centimeter i forhold til standard bakkeklaring som er 18, 5 centimeter
Skru av assistenter
Å starte en helt ny bil nå sammenlignet med bare for noen få år siden er blitt en ganske annerledes affære mye grunnet diverse støttesystemer. Det første man må gjøre etter at bilen er startet, er å skru av velmente, men irriterende funksjoner. Det er egentlig ganske absurd.
Les også: Test: Audi e-tron S 60 Sportback: Effektmangel er ikke noe du behøver å bekymre deg for
Alle nye biler må nå ha en akustisk varsling når fartsgrensen overskrides. Det holder med noen ørsmå kilometer, så setter pling-plonget i gang. I Q6 er lyden ganske diskré, men som i alle andre biler med samme førerstøtte, så er den enerverende i lengden. Det festlige er at den automatisk aktiveres igjen hver gang du starter bilen.
En annen funksjon som jeg pleier å skru av er filholderassistenten. Liker du å bryte med rattet fordi bilen mener du ikke ligger så sentrert i veibanen som du bør, så la den være aktivert. Det skal sies at filholderassisten i Q6 er bedre tunet enn eldre utgaver av denne formen for førerstøtte.
God rekkevidde
Q6 kommer i første omgang med 94,9 kWt batteri (nettokapasitet), som er større enn i Q8, og som skal gi en rekkevidde opp mot 619 kilometer. Komponentene i drivlinjen skal være både mer effektive og mer kompakte enn i Q8 og Q4. Effektiviseringen gir blant annet bedre krefter per vekt-forhold sammenlignet med første generasjon Audi e-tron.
Forbruket ved blandet kjøring skal ligge mellom 1,7 og 1,94 kWt per mil. 800-voltsteknologi muliggjør ladehastigheter på 270 kW, noe som under ideelle forhold skal sette bilen i stand til å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på 21 minutter. Q6 kommer standard med 11 kW ombordlader, men 22 kW vil bli tilgjengelig på en senere tidspunkt.
Kan trekke 2400 kilo
Q6s akselavstand er 290 centimeter, kun tre centimeter snauere enn Q8. Det gir godt med beinplass i baksetet. Bagasjeromsvolum er 526 liter - 1529 liter dersom du feller ned ryggen på baksetene. De kan legges ned seteryggen i en 40:20:40-fordeling.
Les også: Test: Audi RS e-tron GT: Den er blant de tre raskeste bilene vi noensinne har testet
Q6 har også et oppbevaringsrom på 64 liter under panseret. Frunken er ikke blant standardstyret på rimeligste versjon (759 900 kroner), noe som virker litt lusent. Legger du på 37 400 kroner får du imidlertid frunk, Oppbevaringsrom i midtkonsollen, hengerfeste og 19-tommers aluminiumsfelger på kjøpet.
Og apropos lusent: Kjøper du den topputstyrte Tech Pro-utgaven til 855 600 kroner og legger på en interiørpakke med sportsseter i skinn med massasje til 64 460 kroner, så må du likevel betale 14 000 kroner ekstra for å få ventilerte forseter. At den trekke henger på 2400 kilo er imidlertid raust og meget bra for klassen. Utsvingbart hengerfeste koster alene 17 600 kroner ekstra.
Fiskegarn
Utformingen av førermiljøet skiller seg fra de andre e-tron-modellene. En lysskinne med 84 LED-elementer ligger under frontruten og strekker seg ut i dørsidene. LED-skinnen endrer farge og karakter ettersom du lader, setter på nødblinklysene eller låser bilen. Som i mange nye biler, følger også Q6 trenden med resirkulerte materialer i interiøret.
Det dreier seg om stoffer av 100 prosent resirkulert polyester. Gulvmattene er laget av Econyl fra blant annet fiskegarn. Deler av interiøret kan imidlertid fås med elementer i børstet aluminium og dinamica mikrofiber, og setene kan fås med skinn og dinamica. Senterkonsollen har koppholdere, trådløs ladeplass og et oppbevaringsrom på fem liter. Fire USB-C-porter finnes også, fordelt på for- og baksetet.
Les også: Audi A6 Avant e-tron concept: Forsmak på elektrisk Audi A6
Audis største skjerm
Sammenlignet med Q8, så er eget display for klima droppet i Q6. Berøringsskjermen er er flyttet opp og henger sammen med instrumentpanelet i en tynn og buet enhet med OLED-teknologi. Instrumentpanelet er 30 centimeter bredt, mens berøringsskjermen med Android Automotive operativsystem er 37 centimeter bred - Audis største noensinne.
Rattet har heksagonal form og de berøringsfølsomme knappene på rattet har samme oppsett som på oppgraderte Q4. Passasjersetet kan også utstyres med eget 28 centimeter bredt display integrert i dashbordet. Dermed kan passasjeren i forsetet ha sin egen kartvisning, se på film eller bruke andre funksjoner. Skjermen er laget slik at sjåføren ikke kan se visningen og bli distrahert. Audi har droppet kamerabaserte sidespeil som mulig utstyr til Q6.
Q6 kan også leveres med et stort head up-display dersom du punger ut 58 840 kroner for en MMI Experience Pro-pakke. Den inkluderer et fett anlegg fra Bang & Olufsen på 830 watt med 20 høyttalere. Head up-displayet kan brukes til å vise informasjon om hastighet, trafikkskilt og navigasjonsikoner, og teknologien gjør at objekter kan oppleves å være opptil 200 meter unna bilen, men som en naturlig del av omgivelsene. Bildeflaten til head up-displayet tilsvarer en 88-tommers skjerm og bruker augmented reality - utvidet virkelighet.
TEKNISKE DATA
Audi Q6 e-tron
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 285/388
Dreiemoment, Nm: 855
Egenvekt, kg: 2325
Lengde/bredde/høyde, cm: 477/194/169
Akselavstand, cm: 289
Bakkeklaring, cm: 18,5
Bagasjerom, liter: 526-1529
Frunk, liter: 64
Tilhengervekt, kg: 2400
Taklast, kg: 75
Batterikapasitet, kWh, netto: 94
Maks, hurtiglading, kW: 270
Ombordlader, kW: 11
Maks rekkevidde, WLTP km: 619
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,7
Standard dekkdimensjon: 235/65R18
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,9
Toppfart, km/t: 210
Pris fra, kr: 759 900
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 38 2024