Bilåret 1995:
Disse bilene er veteraner i år
Vi spoler tiden 30 år tilbake i tid og ser nærmere på hvilke bilmodeller som kom på banen dette året. Med 30 år på baken er de godkjente som veteranbiler i år – med de fordelene det innebærer.


Vi har tatt for oss et lite utvalg av alle bilene som ble lansert i 1995. Audi lanserte en helt ny modell med navnet A4, en familiebil som skulle slå godt an på markedet og bli en storselger.
Den større Audi 100 ble relansert som Audi A6. Italienerne slo til med ny Alfa Romeo med betegnelsen 146. En mellomstor modell som så stilig ut forfra, men som hadde en svært underlig design bakfra. Hos Lancia slo de til med Lancia Kappa.

Ingen av disse skulle komme til å prege den norske bilfloraen. Mitsubishi hadde flere nyheter der Carisma nok er den modellen som ble mest populær hos de vanlige kundene. Ellers kom det også en ny Mazda 323 til dette året.

Hos Ford hadde de bestemt seg for å gå «all in» med nytt design på et par modeller. Den store Scorpio fikk en underlig design som ikke akkurat bidro til at modellen ble mer populær.
Det samme kan sies om amerikanske Ford der storsuksessen Ford Taurus/Mercury Sable kom i ny drakt med et design som ikke akkurat tok av der borte heller. Den populære Ford Mondeo kom forresten med en prestisjeutgave med 2.5 liters V6er på 170 hk. I USA lanserte man Ford Contour, basert på europeiske Mondeo.

Suksess gjorde derimot nykommeren fra Chrysler Cirrus/Dodge Stratus som fikk navnet Chrysler Stratus på eksportmarkedet. Den skulle vise seg å ta av skikkelig og ble en storselger her i landet. Med toliter, automat, god plass og komfort og mye utstyr til en rimelig pris fant modellen mange norske kunder.
Avgiftsfordeler
Bilen kategoriseres som veteran når den er 30 år gammel. Dette gjelder fra og med 1. januar det året kjøretøyet først ble registrert i Norge, eller produksjonsdato hvis den er importert. Veteranbil har redusert trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift/veiavgift)) og slipper engangsavgift ved import til Norge. Du slipper ikke EU-kontroll, men kalles inn hvert femte år. Bevaringsverdig kjøretøy som er 50 år eller eldre, som er kontrollert og godkjent i det året kjøretøyet fylte 50 år, blir fritatt for EU-kontroll.
Kilde: Statens vegvesen
Chrysler lanserte også Sebring, en stilig todørs coupé som kan være en aktuell «veteran» i år. Hos Chevrolet kunne de vise til en ny utgave av den billige Chevrolet Cavalier-modellen, mens Pontiac byttet ut sin minste Sunbird med modellen Sunfire.
Skal du virkelig skille deg ut bør du ta en nærmere titt på Ladas nykommer med modellbetegnelsen 110, en firedørs sedan med et noe spesielt design. Modellen kom også som kombi (Lada 112) og stasjonsvogn (Lada 111). Ellers kan vi ta med at tsjekkiske Skoda begynte å satse og lanserte en oppgradert liten personbil som hadde modellnavnet Felicia.
Flerbruksbiler
Flerbruksbilene hadde vært i skuddet en stund og for modellåret 1995 skjedde det saker og ting her. En av de mest populære flerbruksbilene kom fra Chrysler. På det amerikanske markedet der Chrysler var toppmodellen het den Town & Country, Plymouth het Voyager, mens den billigste var Dodge Caravan.

På eksportmarkedet het modellen Chrysler Voyager, som var en svært populær bil i Norge, grunnet muligheten til å registrere den som varebil og kombinert bil med lavere avgifter. Chryslers flerbruksbil ble først lansert i 1983, deretter kom en ny utgave i 1990, mens i januar 1995 kom den helt ny og med et mer aerodynamisk utseende.

Volkswagen satt ikke stille i båten og kom med sin Sharan flerbruksbil for 1995. Modellen var et samarbeid med Ford som samtidig lanserte sin Galaxy. Begge modellene solgte nok mest som varebiler her til lands.

Mitsubishi kom også med en liten flerbruksbil med modellnavn Space Gear for 1995. Men skulle du virkelig tøffe deg med en flerbruksbil måtte man til Frankrike der nisjeprodusenten Hobbycar kom med en kort flerbruksbil som hadde modellnavnet Passport, basert på teknikk fra Opel Vectra. Med 2-liter på 204 hk og permanent firehjulsdrift var dette en skikkelig tøffing.
Luksusbiler

Hva så med nyheter for de med velbeslått lommebok? Hos britene skjedde det ting. Både Bentley og Rolls-Royce hadde nyheter. Førstnevnte kunne vise frem Bentley Turbo S høsten 1994, dessuten Continental R Convertible. Hos Rolls-Royce debuterte Flying Spur sommeren 1994, så vi tillater oss å kalle det for en 1995-modell også. Ellers kunne både Daimler og Jaguar skryte av nye utgaver av henholdsvis Six og Double-Six, samt XJ-serien.
Mitsubishi Diamante representere japanerne i denne avdelingen, med ny modell og motorer opp til 270 hestekrefter. Modellen ble kun solgt på de japanske hjemmemarkedet.

Flaggskipet til amerikanske Oldsmobile het Aurora og ble første gang vist frem på utstillingen i Detroit i 1993. 1995 var året da modellen ble satt i produksjon.
Sportsbiler
Det er ingen tilfeldighet at denne artikkelen har en Ferrari F50 som hovedbilde. Den debuterte på utstillingen i Genève i 1995 og fikk stor oppmerksomhet. Ellers kan vi ta med at Ferrari F512M kom på markedet høsten 1994. Når vi først er i Italia kan vi ikke hoppe over Fiat som kom med en sportslig utgave av Cinquecento med tilleggsnavnet Sporting. Den morsomste Fiat-nyheten var utvilsomt Barchetta som kunne tilby sportslige kjøreegenskaper i lekker innpakning, uten at lommeboka måtte blø.

Britiske AC Ace kunne nå leveres med hard-top, mens Caterham 21 ble satt i produksjon sommeren 1995. Ginetta G34 kunne nå leveres med en toliter fra Volvo på 165 eller 190 hestekrefter. Lotus stilte ut en hvassere utgave av sin Esprit S4 med tilleggsbetegnelsen S4s på utstillingen i Birmingham i 1994. MG kom med sin nykommer, MGF.

Franske Hommel lanserte en liten toseter med modellnavnet Berlinette Echappement, utstyrt med en 2-liter fra PSA på 155 hk.
I Japan hadde Honda tatt grep og kunne nå tilby sporbilen NSX med targa-tak. Modellen het da NSX-T og bilen hadde en frisk 3-liter på 274 hestekrefter. Mitsubishi sugde videre på Lancer-sukkertøyet og lanserte en Evolution III, mens sportscoupeen 3000 GT kunne leveres som åpen-versjon kalt Spyder. Opel Tigra så dagens lys, og Porsche 911 Turbo kom på plass med en 3.6 liters boksermotor på 408 hestekrefter.
Tøffe biler
Da har vi kommet frem til den siste bolken med bilnyheter for modellåret 1995. I Sør-Korea er det dette året en bilprodusent som heter Asia, eid av mer kjente Kia. De har en liten jeep-type på gang som ved første øyekast ser ut som en ekte Jeep, men er mye mindre. Den ser ut som en liten Suzuki-jeep med en skamløs etterligning av fronten til den større Jeep Wrangler.

Chevrolet Tahoe kan fra dette modellåret leveres med fem dører i tillegg til den vanlige med tre. Det samme gjelder søstermodellen GMC Yukon. Ford Explorer kommer med facelift, og Mitsubishi Pajero Mini med tre dører lanseres.

Ellers kommer aristokraten fra England, Range Rover i ny tapning, men den gamle selges fortsatt, nå under navnet Range Rover Classic. Ellers kan det nevnes at Nissan kom med en raring av en SUV som heter Rasheen. En femseter med allhjulsdrift som ikke ligner så mye annet.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 13 2025