1985 Mazda RX-7:
Denne er noe for seg selv: – Vi får nyte det der vi kan
Om designet skapte nærmest unison begeistring, så fikk den spesielle motoren mer blandet mottakelse. At Mazda RX-7 er noe for seg selv, er imidlertid hevet over tvil.


Gent Edland er den stolte eier av en 1985 Mazda RX-7, en bil vi ikke ser hver dag, men som mange allikevel drar kjensel på. Der mange biler med litt eksotisk utsende, gjerne med rød lakk, ofte blir misoppfattet som en «Ferrari», tar selv barn i skolealder aldri feil av Gents røde rakett.
– Selv barn på tråsykkel vet hva dette er. De roper «Far, se! En RX-7», forteller Edland
– De har nok lært det gjennom TV-spill, legger han til.
At bilen er så gjenkjennelig gjør den til en temmelig dårlig spaningsbil ifølge ham selv.

Folk peker, måper og glor
Edlands bil er tatt inn fra Sverige hvor den ble solgt ny og var opprinnelig tofarget sølv over grå. Ettersom den er en ekte «Europa-modell» er den utstyrt med baksete. Biler for det amerikanske og japanske markedet ble kun levert som tosetere. Riktig nok er baksetet intet annet enn en kuriositet, for benplassen er ytterst begrenset.

i Japan markedsført som Savanna. Navnet var inspirert av verdens første dampskip og verdens første atomdrevne handelsfartøy, som begge het «Savannah». Foto: Christopher skjæveland
Bilen ble tatt inn i februar 2019 og Edland kjøpte den i mars samme år. Bilen ble brukt litt frem til november 2019, hvor den ble satt bort for restaureringen. Eieren har nok litt problemer med å sitte stille, for bilen trillet ut av garasjen allerede 14. februar 2020, på selveste valentinsdagen – og det i denne nydelige rødfargen.
Les også: Førsteinntrykk: Mazda 6e: Rålekker, men mangler det nordmenn ønsker seg mest
Den observante leser vil også legge merke til at de svarte sidelistene, som «deler» bilen i to og knytter sammen støtfangerne foran og bak, er borte. – De ble tatt av før lakkering og de skal aldri på igjen, sier Edland kontant. Vi kan forstå holdningen. Bilen ser langt renere ut uten listene

Interiøret er urørt og det samme er motorrommet, men det står for tur. Siden den solgt ny i Sverige, er bilen utstyrt med «Cold Start Assist» som hjelper til hvis det blir skikkelig kaldt. Det er det liten fare for på Jæren og bilen pakkes uansett vekk om vinteren.
Les også: Slik oppfyller du sportsbil-drømmen uten å sprenge banken
Systemet i seg selv er ganske finurlig og består av en beholder med en slags væske, hvor en pumpe pøser denne væsken inn i innsuget for å lettere motivere den torotors wankelmotoren til å starte. Dette er kun montert på biler solgt i land med typisk nordisk klima. I tillegg har bilen manuell choke, men aktivert via bimetall/elektromagnet som gjør at choken ikke holder når motoren er varm. Bilen er greit utstyrt med elektriske vindu, elektrisk justerbare speil og cruisekontroll

Overhale eller ikke?
181 000 kilometer står det på telleren. Wankel-motorer har et nokså frynsete rykte. De bruker mye olje og bensin, og har ofte kort levetid. Motoren i Gents bil er original og ikke overhalt, men han har vært inne på tanken. Han kjøpte en langt nyere Mazda RX-8 med sliten motor for å «øve seg» til dagen da RX-7-motoren må åpnes.
– Øvingen gikk bra, opplyser Edland.
Den nyere bilens hjerte banker fint og lett, og Edland er dermed forberedt på hva som måtte komme. Den to-rotors wankelmotoren i RX-7, kalt 12A på Mazda-munne, måler 1146 kubikk. De kompakte målene er kanskje rotasjonsmotorens fremste kjennetegn. Den yter 115 hk ved 6000 omdreininger og 148 Nm ved 4000 omdreininger.

Rødmerkingen skjer ved 7000 om- dreininger, men turstallsperre finnes ikke, ei heller noen tegn fra motoren om en drar over. Derfor er det fra fabrikk montert en summer som hyler når en passerer rødmerking. Ganske finurlig løsning som gir en helt særegen kjøreopplevelse.
Les også: Test: Mazda MX-5 1,5 Sport: Gir kjøreglede som en Porsche
Tre serier
Første generasjon ble produsert til og med modellår 1985. Edlands RX-7 er dermed blant de siste. Første generasjon ble laget i tre serier: Serie 1 frem til 1980, internt kalt SA22C- Den kjennetegnes ved et litt strengere og «enklere» design, men endringene mellom seriene er ikke radikale.
Serie 2 ble laget fra 1981 til 1983 og introduserte blant annet integrerte støtfangere og store sidelister. Internt blir den nå kalt FB etter et krav fra USA om 17 siffer på rammenummeret, hvor disse da ble lagt til.

Bilen fikk større bensintank, nytt dashbord og femtrinnskasse. Selv om karosseriet også ble forsterket, ble bilene 61 kilo lettere. En GSL-versjon ble tilbudt, med differensialbrems og skivebremser på alle fire hjul som standard.




Serie 3 ble kun laget fra 1984 til 1985 og markerte slutten for FB og hinter så smått mot overgangen til FC - andre generasjon RX-7 - for modellår 1986. GSL fikk en ny undermodell kalt GSL-SE med 13B RE-EGI-motoren med 135 hk, kun tilgjengelig i USA.
I Japan kunne man få en turbomatet versjon av 12A-motoren med 165 hk. Turbomodellen ble utelukkende utviklet for å senke utslippet. Selv om bilene fremdeles har stiv bakaksel med firelink, sitter de godt på veien. Vektfordeling på 50:50 og egenvekt på 1145 kg bidrar med sitt. 0–100 km/t går unna på 9,2 sekunder
På veien
Vi spør pent om å få sitte på en runde og Edland ser på det hele som en selvfølgelighet. Det første vi biter oss merke i er lyden. Umiskjennelig lyd som bare en wankelmotor kan lage. Den produserer litt totakter-lignende «kakling».
Det andre er kraftleveransen. Den drar vanvittig jevnt. Helt til 7000 omdreininger og summeren hyler som et bilhorn om at det bør gires. Nytt gir legges inn og motoren drar like jevnt. Helt lineært. De 115 hestene er virkelig til stede og minner om langt flere.
Det er nok her bilens lave vekt spiller en rolle. Og så er det nå engang slik at det er ikke alltid hestekreftene i antall som betyr noe, men hvordan de oppleves. Dette er anvendelige hestekrefter du kan bruke og føle at du gjør noe veldig ulovlig uten at du faktisk gjør det.

Appetitt på tennplugger
Mazda RX-7 ble introdusert i 1978 og var en etterkommer etter Savanna RX-3. Den kom på markedet i Norge allerede i 1979 og kostet 120 000 kroner, noe som var dobbelt så mye som en standard 929. Vi Menn testet den i 1980, og selv om tittelen var «Kjærlighet ved første blikk», så var det ikke bare panegyrisk glede. Kritikken gikk først og fremst på wankelmotoren:
«Til tross for at de fleste hovedproblemene med motoren etter hvert er fjernet, har den fortsatt visse svakheter som vil være påtagelig negative i en ren familiebil. For det første har wankelmotoren i seg en iboende mangel på krefter i det lavere turtallsområdet. For det andre bruker wankelmotoren fortsatt noe mer bensin enn konkurrenten med tilsvarende motorvolum».
I tillegg ble problemet med den glupske appetitten på tennplugger, et problem som fulgte wankelmotoren fra fødselen, påpekt.
TEKNISKE DATA
Mazda RX-7. andre generasjon 1985-1992
Motortype: Wankel
Motor, cm³: 1308, tilsvarende 2616
som stempelmotor
Effekt, hk: 150
Dreiemoment, Nm ved o/min: 182/3000
Drivstoffsystem: Elektronisk bensin-
innsprøytning
Egenvekt, kg: 1220
Lengde/bredde/høyde, cm: 431/169/127
Akselavstand, cm: 243
Bensintank, liter: 63
Dekkdimensjon: 205/60 VR 15
Testforbruk, l/mil: 1,2
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,5
Toppfart, km/t: 215
Pris, fra kr (1986): 310 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 01 2025