Nye BMW X7
Dette har BMW aldri gjort før
Nye X7 kommer til Norge i løpet av året, men motoriseringen som du kanskje hadde håpet på er ikke i utvalget.
BMW kom ikke med sin kjempe-SUV X7 før i 2019 - 30 år etter X5. Den så ut som en forvokst X5, men hadde bortsett fra motorene neste ingen komponenter fra lillebroren eller andre modeller, med noen få unntak. De utvendige speilene og frontruten var hentet fra X5, hjulboltene fra Rolls-Royce.
Nå er det klart for andre generasjon X7. Den meste iøynefallende endringen utvendig er fronten med et lysoppsett i to etasjer. Øverst ligger smale og horisontale LED-lys som inneholder posisjonslys, kjørelys og blinklys. Under ligger Matrix LED-enhetene for nær- og fjernlys, som først kommer til syne når de aktiveres.
I tillegg kan X7 leveres med «Iconic Glow». Da lyses nyregrillen opp både når bilen står stille og når den er i bevegelse.
For første gang i historien kan en BMW-modell også fås med 23-tommers felger rett fra fabrikken.
Hentet fra iX
Den store nyheten i interiøret er Curved Display, det samme skjermoppsettet som i elektriske iX der to paneler på henholdsvis 12,3 og 14,9 tommer smelter sammen. Det innebærer også et helt nytt operativsystem og nye digitale tjenester.
Observante kjennere vil også se at girspaken i X7 er den samme som iX. En lyslist i dashbordet med egen grafikk er et nytt element i den oppgraderte modellen.
Standardutstyret i nye BMW X7 inkluderer blant annet luftfjæring, skinnseter, tre-delt panoramasoltak, ambient interiørbelysning og firesoners klimaanlegg. Luftfjæringen kan kompletteres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.
X7 kan også leveres med Sky Lounge, hvor panoramasoltaket lyses opp med LED i et mønster av 15 000 punkter og fremstår som en stjernehimmel. Fargen på lyset kan du selvsagt velge selv. Musikkanlegg med 10 høyttalere er standard, men du kan oppgradere til et Harmon Kardon-anlegg med 16 høyttalere – eller et Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 høyttalere og en effekt på 1500 watt i 3D.
Ikke ladbar hybrid
USA, Kina og Sør-Korea er de viktigste markedene for X7 og markedssituasjonen er antakelig en medvirkende årsak til at X7 ikke kommer som plug in-hybrid. Den utmerkete 45e-versjonen med treliters rekkesekser i kombinasjon med 113-hesters elektromotor og 24 kWh-batteriet, er ikke på programmet.
Motorutvalget består av to bensinmotorer og en diesel, alle med 48V mildhybridteknologi. Startgeneratoren er integrert i girkassen og bidrar med en ekstra ytelse på 9 kW/12 hk og ytterligere dreiemoment.
Godbiten blant versjonene er M60i xDrive med 4,4-liters V8 som yter 530 hestekrefter og et dreiemoment på 750 Nm. Billig blir X7 ikke. Den rimeligste versjonen, med diesel-rekkesekser med 352 hestekrefter og 700 Nm, koster fra 1 477 600. Prisen på toppmodellen bikker to millioner kroner.
De første nye X7-modellene ruller ut fra Spartanburg-fabrikken i South Carolina fra august. Lanseringen i Europa starter i september, men allerede i mai kan den digre SUV-en bestilles hos norske forhandlere.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.