Prøvekjørt: Mercedes GLS 450d 4Matic

Dette kan Mercedes til fingerspissene

Den er storfamiliens drømmebil, men kjøpes primært med to seter.

Pluss ikon
<b>MEKTIG KOMFORT:</b> Visuelt kommer faceliften til uttrykk i form av voldsommere grill og mer fremtredende støtfanger. 
MEKTIG KOMFORT: Visuelt kommer faceliften til uttrykk i form av voldsommere grill og mer fremtredende støtfanger.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

I den grad en bil kan ha alt, så er Mercedes GLS trolig noe av det nærmeste man kommer.

Sittekomforten, fjæringen, motorkraften, utstyret og rekkevidden på rundt 1000 kilometer gjør at det sannsynligvis er lekende lett å å kjøre denne bilen fra importøren på Karihaugen i Oslo til Nordkapp eller Roma. Eller begge deler. Det omtrent eneste den mangler er bakhjulsstyring og bedre miljøprofil.

GLS har siden introduksjonen vært et utstillingsvindu for siste skrik fra Mercedes sammen med S-klasse.

Tredje generasjon GLS kom blant annet med en elektronisk styrt gyngefunksjon, til hjelp dersom bilen skulle sette seg fast. En funksjon du neppe visste at du trengte.

<b>FØRSTE GENERASJON:</b> De første bildene av Mercedes GL ble sluppet desember 2005. 
FØRSTE GENERASJON: De første bildene av Mercedes GL ble sluppet desember 2005.  Foto: Mercedes-Benz AG

Mercedes viste de første bildene av sin største SUV i desember 2005, og tidlig i 2006 hadde 509 centimeter stor GL verdenspremiere i Detroit. Det var nettopp det amerikanske markedet bilen var rettet mot.

Den ble produsert ved DaimlerChrysler-fabrikken i Tuscaloosa, Alabama, Mercedes' første fabrikk utenfor Europa.

Motorutvalget besto av V6 og V8, diesel eller bensin. GL kom også til Norge, der rimeligste 320 CDI med 224 hestekrefter var det mest opplaget valget. Vi testet den i 2008.

Les også: Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI: Mercedes GL-klasse banker selv voldsomme Audi Q7 på ytre mål

<b>FÅ UTSTYRSMANGLER:</b> Alt av utstyr? Ja, nesten, men ikke alt. Den har ikke bakhjulsstyring. GLS er kostbar. Det samme er ekstrautstyret. 
FÅ UTSTYRSMANGLER: Alt av utstyr? Ja, nesten, men ikke alt. Den har ikke bakhjulsstyring. GLS er kostbar. Det samme er ekstrautstyret.  Foto: Martin Jansen

Vidunderlig komfortabel

Vi hopper frem til 2024 og facelift av tredje generasjon kjempe-SUV som i 2016 byttet navn til GLS. Den produseres fortsatt i Alabama og er fortsatt summen av all erfaringen som er samlet opp gjennom mange år hos Mercedes-Benz AG.

Les også: Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic: SUV-en som har alt

Motorutvalget har endret seg noe, og de mest aktuelle for Norge nå er 350d 4Matic med rekkesekser diesel, 312 hestekrefter og 650 Nm. Eller versjonen som vi har kjørt: 450d 4Matic med 367 hestekrefter og 750 Nm.

Den gjør 0-100 km/t på 6,1 sekunder. Det er en ganske formidabel opplevelse i en 5,3 meter lang bil på 2,5 tonn. Drivlinje med forbrenningsmotor er noe Mercedes kan til fingerspissene.

<b>NY FARGE:</b> Interiør med skinnfargen Bahia brown og nyeste generasjon multifunksjonsratt er nytt på GLS. Vi er ikke superbegeistret for de berøringsfølsomme rattknappene. De mer analoge knappene på forrige generasjon var minst like funksjonelle. 
NY FARGE: Interiør med skinnfargen Bahia brown og nyeste generasjon multifunksjonsratt er nytt på GLS. Vi er ikke superbegeistret for de berøringsfølsomme rattknappene. De mer analoge knappene på forrige generasjon var minst like funksjonelle.  Foto: Martin Jansen

Og luksus. GLS er så vidunderlig komfortabel og stillegående at den uvegerlig blir målestokken for alt. Selv med massive valser av noen gummidekk festet til 23-tommers felger er det nesten ikke en lyd å høre. Sittekomforten i forsetene og på andre seterad er i toppklasse. Barn kan sitte komfortabelt på tredje seterad, og selv på bakerste rad er det varme i setene, lufteventiler, koppholdere og USB-C-porter.

<b>BAKSETELUKSUS:</b> Baksete med MBUX Multi-Seat Entertainment-systemet til 43 000 kroner ekstra. 
BAKSETELUKSUS: Baksete med MBUX Multi-Seat Entertainment-systemet til 43 000 kroner ekstra.  Foto: Martin Jansen

Les også: Prøvekjørt: Mercedes GLS 400 d 4Matic: Bilen med teknologien du ikke visste du trengte

Fornyet front og mer utstyr

Visuelt kommer faceliften til uttrykk i form av voldsommere grill og mer fremtredende støtfanger. Innvendig dreier det seg om nytt ratt med ny knappebetjening.

Med MBUX Multi-Seat Entertainment-systemet (43 000 kroner ekstra) kan baksetepassasjerene oppleve det samme omfattende utvalget av infotainment- og komfortfunksjoner som de foran. Baksetet kan utstyres med opptil tre berøringsskjermer, og flere kommandoalternativer som «Hei, Mercedes»-stemmeassistenten.

<b>MYE PLASS:</b> 355 liter bagasjeplass med syv seter er ikke verst. 
MYE PLASS: 355 liter bagasjeplass med syv seter er ikke verst.  Foto: Martin Jansen

GLS har også fått bedre offroad-evner, men som fordrer en Off-Road Engineering-pakke til 8555 kroner. Oppgraderingen inkluderer beskyttelse under bilen og tre centimeter høyere bakkeklaring.

I offroad-modus kan du få informasjon om styrevinkel, kompass og stigning på skjermen. Med 360-graders kamera får GLS «røntgensyn» slik at du kan se gjennom panseret. Systemet generer et virtuelt bilde av situasjonen under fronten. Visningen er sammensatt av bildene fra 360°-kameraet og kan hjelpe til med å se hindringer som store steiner.

<b>OSEANER AV PLASS:</b> Et hav med plass med alle setene felt ned, noe som selvsagt skjer helt elektrisk. 
OSEANER AV PLASS: Et hav med plass med alle setene felt ned, noe som selvsagt skjer helt elektrisk.  Foto: Martin Jansen

Populær varebil

GLS er trolig drømmebilen for en storfamilie, men kun de bemidlede kan realisere drømmen. Prisen starter på to millioner kroner, og så må du legge ytterligere noen hundre tusen kroner i ekstrautstyr for å få den bilen du faktisk vil ha. Bilen vi kjørte hadde ekstrautstyr for rundt 600 000 kroner, og det er ikke så fryktelig mye man har lyst til å kutte vekk, bortsett fra kanskje duftlys-systemet Air Balance.

<b>FORBRUK:</b> Etter å ha kjørt 828 kilometer, ender vi opp med et forbruk på 0,75 l/mil, ifølge kjørecomputeren. 
FORBRUK: Etter å ha kjørt 828 kilometer, ender vi opp med et forbruk på 0,75 l/mil, ifølge kjørecomputeren.  Foto: Martin Jansen

Det er ikke slik at den kommer ribbet for utstyr. Ting som elektrisk bakluke, ventilerte og elektriske forseter med minnefunksjon, panoramasoltak, parkeringspakke med 360-kamera og navigasjon med utvidet virkelighet er standard. Det samme er elektrisk innfellbart tilhengerfeste, og det vil man gjerne ha for bilen kan trekke 3,5 tonn.

<b>MAYBACH:</b> I løpet av andre halvår åpnes det også for bestilling av det de heftigste variantene fra Mercedes-AMG og det ultimate innen luksus fra Mercedes-Maybach (bildet) med fireliters V8 med 557 hestekrefter
MAYBACH: I løpet av andre halvår åpnes det også for bestilling av det de heftigste variantene fra Mercedes-AMG og det ultimate innen luksus fra Mercedes-Maybach (bildet) med fireliters V8 med 557 hestekrefter Foto: Mercedes-Benz AG Communications & Marketing photo by Lukas Müller on behalf of Mercedes-Benz AG
<b>612 HESTEKREFTER:</b> Mercedes-AMG GLS har fireliters V8 som leverer 612 hestekrefter
612 HESTEKREFTER: Mercedes-AMG GLS har fireliters V8 som leverer 612 hestekrefter Foto: Mercedes-Benz AG Communications & Marketing photo by Lukas Müller on behalf of Mercedes-Benz AG

Konkurrenter

Det er trolig bare syvseters-utgaver av BMW X7 (518 cm) og Range Rover LWB (525 cm) som kan konkurrere med GLS i Norge. BMW X7 xDrive40d med 352 hesters diesel koster fra 1 690 852 kroner, mens Range Rover HSE med lang akselavstand og 350 hester koster fra 2 600 900 kroner.

Les også: Test: Range Rover TDV6 (2013): Herlig luksus-SUV

Hvem kjøper?

Litt forenklet kan vi si at dette er bilen storfamilien drømmer om, men som håndverkere kjøper på grønne skilter. Siden 1.januar 2023 og frem til utgangen av mars ble det registrert 10 GLS på hvite skilter i Norge, men hele 132 som varebil på grønne skilter. Det er ikke bare storfamilier som liker GLS. 350d 4Matic koster fra kr 1 531 625 kroner som varebil. 450-modellen er 60 000 kroner dyrere.

TEKNISKE DATA

Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic

Motor, cm³: 2989, rekksekster

Gir: 9-trinns 9G-Tronic

Drivhjul: Firehjulstrekk

Effekt, hk ved o/min: 367/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 750/1350

Egenvekt, kg: 2540

Tilhengervekt, kg: 3500

Lengde/bredde/høyde, cm: 521/196/182

Akselavstand, cm: 314

Bakkeklaring, cm: 20 – 30

Bagasjerom, liter: 335 – 2400

Standard dekkdimensjon: 275/50R20

Forbruk, WLTP l/mil: 0,8

CO₂-utslipp, g/km: 210

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,1

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 1 992 625,

Pris testbil, kr: 2 619 314

Pris, varebil, kr:  1 589 625 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr


Denne saken ble første gang publisert 29/09 2024, og sist oppdatert 29/09 2024.

Les også