Test: Dacia Duster vs Mercedes GL
Dette burde vært lett match
Du får nesten seks Dacia Duster for prisen av én godt utstyrt Mercedes GL 350 BluTec. Hva er vel mer naturlig enn å la dem møtes til tikamp?
I den ene enden av slepetauet: Dacia Duster, luringen fra Romania. Norges nye billig-SUV. Upretensiøs og ærlig om at den er enkel og rimelig. 110 hk lånt fra moder Renault. Firehjulsdrift hentet fra fader Nissan. Innvendig plast kjøpt på billigsalg, støydemping holdt på et minimum, lyktespylere ofret på den lave pris' alter. Bygd for finanskriser og ujålete folk. Kjennetegn: Satser på basiskvaliteter til lav pris (fra 253 000 kroner).
I den andre enden av tauet: Mercedes GL 350 BlueTec, den tyskamerikanske kjempen. Et 2,5 tonn tungt flygende teppe, et godstog, et hurtigruteskip. Mer elektronikk og datakraft enn et middels u-land. Motoren kan trekke kontinentalplater fra hverandre, basshøyttalerne kan endre hjerterytmen. Kjennetegn: Ferdig pimpet (totalpris med ekstrautstyr: lommerusk under 1,5 millioner kroner).
Felles for begge: I offisielle, norske bilstatistikker puttes de uten forbehold inn i samme bilklasse - SUV-ene. Derfor har vi bestilt påfyll av nysnø og konstruert vår egen vinter-tikamp. Testsjåfør er vår egen «Stig» Petter Handeland, den norske fetteren til den britiske originalen og en racer på isbanekjøring.
Måtte den beste vinne.
Øvelse 1: Dragkamp
Dusters 240 Nm mot GLs 620 Nm. Mercedesens 2455 kg versus Dacias 1369 kg. Det er bare nødt til å gå én vei.
Slepetauet hektes på (i Dacia er kroken alltid framme både foran og bak - et signal om at den alltid kan hjelpe andre, men kanskje trenge hjelp selv også?). Forsiktig strammes tauet. Så senker dommeren armen. Begge sjåfører gir gass. Jeg sitter i Duster og bare venter på at Stig Petters Mercedes skal dra meg bakover som om jeg satt i en tilhenger.
Men vent! Duster gir seg ikke på tørre møkka. Alle fire hjul spinner på begge biler. Men begge blir stående bom stille. GLs lokomotivkrefter hjelper ingenting på snø og is. Sjokk og vantro.
Resultat: Uavgjort.
Øvelse 2: Lukeparkering
Mercedesen er 512 cm lang og 193 cm bred. Tilsvarende mål for Dacia Duster er 432 og 182 cm. I utgangspunktet bør den rumenske sluggeren gi GL juling. Men Mercedesen flommer over av elektronikk. Med lyd- og lyssignaler fra følsomme parkeringssensorer, og ryggekamera på toppen av det hele, får sjåføren veldig god hjelp.
GL er først. Selv ei ganske stor luke blir trang for GL. Innryggingen går greit, så litt fram og tilbake. Skjerm og lyd varsler når det må bremses. Tid: 19,7 sekunder.
Dusters tur. Her finnes ikke noe som helst av elektronikkhjelp. Men store, fine speil, det har den (de er faktisk elektrisk justerbare). Det holder for Dacia og Stig Petter når bilen er kort. Tid: 13,3 sekunder.
Resultat: Dacia Duster vinner.
Øvelse 3: Akselerasjon i løs snø
Oppgitte akselerasjonstall er 12,5 sekunder for Dacia fra 0-100 km/t, og 7,9 sekunder for Mercedes. Rått parti, altså. Men i vinter-tikamp handler det ikke om 0-100 km/t på varm asfalt. Det handler om en 100 meter lang simulert lyskrysspurt med 10 centimeter nysnø over noen centimeter halvfast snø, og med fast snø og is i bunnen. Vil Mercedesen grave seg ned i stedet for å skyte fart, og bringe skam over sin tungt belånte eier?
Ja, det vil den. I hvert fall på de første meterne. Elektronikken jobber som besatt for at 20-tommerne skal få feste. Men det siger knapt nok framover. Så får den tak, og som et rullende hus dundrer den over målstreken. Tid: 9,7 sekunder.
Dacia har vekten på sin side. Starten er mye bedre. Førstegiret, som har svært lav utveksling, er tømt på et blunk. Stig Petter girer som besatt. «Dette må da ha gått mye raskere», sier han etterpå, og tar feil. Duster har ikke krefter nok når det begynner å gå unna. Tid: 10,7 sekunder.
Resultat: Mercedes GL vinner.
Øvelse 4: Breisladd
(Selvsagt på lukket bane)
La oss være ærlige. En del av vitsen med firehjulsdrift er å kunne dra en skikkelig breisladd når anledningen byr seg. Plassen er stor og åpen, underlaget som under øvelse 3. Perfekte forhold, med andre ord.
Dusters firehjulsdrift settes i «lock», som skal gi 50/50-fordeling av kreftene. Det er lett å vippe hekken ut, så er det i teorien bare å balansere gass og rattutslag. Det går fint en stund, så greier ikke motoren å dytte ut hekken mer. «Mangler kraft», sier Stig Petter.
Det gjør ikke GL. I begynnelsen er den et avsindig syn. Et fjell ploger seg sidelengs over ei slette så snø kastes flere meter til værs. Men GL er på langt nær ideell til formålet. De tyske datamaskinene roper «Achtung, vorsicht, das geht nicht». De tror bilen er i ferd med å kræsje og setter inn hele arsenalet av kollisjonsforberedelser: Belter strammes, motorkraft slås ned, bremser på. Breisladd verboten.
Verken kjempen eller billig-SUV-en er spesielt godt egnet. Men Mercedesen taper fordi den overstyrer sjåføren når det ikke er ønsket.
Resultat: Dacia Duster vinner.
Øvelse 5: Overlevelse
Det kan faktisk skje: På tur over vinterfjellet fyker alt igjen. Du er nødt til å overnatte i bilen.
Stig Petter er faretruende nær 2 meter lang. Selv om Duster er rommelig i forhold til sine ytre mål, ser testsjåføren ut som en elefant i et tomannstelt når han prøver å finne komfortable stillinger i Dusters bakre avdeling.
I GL er det derimot plass til en sofa på tvers, en 60-tommer i baksetet, komfyr i sideveggen og badekar i hjulbrønnen.
Resultat: Mercedes vinner.
Øvelse 6: Bremsing på snø
Bilene bremses fra 50 km/t og fra 70 km/t til stillestående. Underlaget består av pakket snø. På forhånd tror vi at den steintunge Mercedesen vil være like lett å stoppe som en amerikabåt.
Men fra 50 km/t har bilene så godt som identisk bremselengde. Sett fra utsiden er GLs nedbremsing jevnere, men altså ikke mer effektiv.
Fra 70 km/t ser vi betydelig større forskjeller. I praksis er det forskjellen på billig og enkelt på den ene siden og dyrt og avansert på den annen vi ser. I Mercedesen jobber antiblokkeringselektronikken lynkjapt og med svært raske pulseringer fra første trykk på pedalen.
I Duster, som har noe så 2013-sjeldent som trommelbremser bak, greier ikke elektronikken lenger å jobbe effektivt med det festet som finnes. Den seiler forbi Mercedesens stoppunkt med to billengder. Bremsestrekningen er 20 prosent lengre.
Resultat: Mercedes vinner.
Øvelse 7: Hverdagsframkommelighet
Clarkson og co. flirer når de bulker i Top Gear. Slik er det ikke for oss. Vi har egenandeler å forholde oss til, og dessuten forhåpentlig litt norsk folkeskikk. Derfor kan vi ikke herje med testbiler i ville offroadløyper, og derfor kan vi ikke gi deg svaret på hvilken av disse bilene du kunne kjørt til toppen av Glittertind. Vi må nøye oss med hverdagsframkommelighet.
Igjen er GL et overflødighetshorn av elektronikk og teknologi, med lavgir, en egen innstilling for terrengkjøring og luftfjæring som hever hele bilen. Fra en tidligere prøvekjøring med lillebror ML vet vi at systemene bidrar til at du kan kjøre dit du aldri vil fantasere om å dra med en millionbil du har betalt for selv. Men samtidig merker vi en side ved GL som gjør at vi aldri har lyst til å kjøre den ut der snøen er dyp. Den synker. Det som har sunket, er ikke enkelt å rikke.
Duster, derimot, kan kunsten å kravle. Igjen og igjen krafser den seg ut av skavlene. Den har mer bakkeklaring (21 cm) enn moderne (by-)SUV-er flest, og foran og bak har den former som gir ekstra god klaring. Duster greier, til tross for at den har et langt enklere firehjulsdriftssystem, å starte fra null i like bratte bakker som GL. Dette holder til hverdagskniper, i godt monn.
Dommeravgjørelsen er skjønnsmessig, men enstemmig.
Resultat: Uavgjort.
Øvelse 8: Dytting
Underligere ting har hendt: Bilen vil ikke gå, men du trenger å få flyttet den noen meter for at den ikke skal stå utsatt til.
Svaret er enkelt: Newtons lover gjelder fortsatt (du husker kanskje vagt noe om kraft og masse fra niendeklasse). Verken muskler eller tro kan flytte fjell. Men Stig Petter kan flytte Duster alene.
Resultat: Dacia Duster vinner.
Øvelse 9: Storslalåm
610 meter med store svinger brøytet opp på ei gammel flystripe. Underlaget er ujevnt, med issvuller og løssnø i skjønn forening. Velegnet til å kjenne på håndterbarhet og hvordan anti-spinn- og antiskrenselektronikk virker. Kan den dobbelt så store Mercedesen virkelig være smidig i svingene? Blir 1,5-literen i Dacia for sped?
Aldri har opplevelsen av bilene vært mer forskjellig enn her. Duster skvetter, hopper og spretter. Antiskrenssystemet slår inn brått, hardt og høylytt. Men på den gode siden, den reagerer kjapt på Stig Petters kommandoer.
Mercedesen er seig og tung. Den flyter oppå på luftfjærene sine. Elektronikken er inne og justerer ustanselig, men i langt mer forsiktige doser enn i Duster.
Stig Petter er igjen bombesikker på at Dacia er mye raskere enn Mercedes. Men stoppeklokka sier noe annet: Duster: 55,9 sekunder. GL: 55,3 sekunder. Veldig liten forskjell, men nok til å kåre den raskeste.
Resultat: Mercedes GL vinner.
Øvelse 10: Oppmerksomhet
Selv om hver fjerde nybil i Norge er en SUV, finnes det fortsatt mange som mener at SUV-er er for dem som er ute etter å vise seg fram. Derfor gir tiende og avgjørende øvelse seg selv: Hvilken bil er det folk kikker mest på?
I utgangspunktet stiller hver av bilene med ting som kan tippe utfallet i sin retning, rettferdig eller ikke. GL har størrelsen som sitt trumfkort. Det som er stort, det ser du. Ny er den også, i hvert fall facelift-ny.
Hva har vi lært?
Dette er biler som i utgangspunktet ikke kan prøves mot hverandre, men når vi likevel gjør det, er resultatet interessant. Mercedes GL 350 BlueTec er en i alle ordets betydninger grandios SUV. Rett og slett et imponerende byggverk med masse komfort og ikke minst en sikkerhetsfølelse i bankhvelv-klassen.
Men nesten seks ganger bedre enn Duster, slik prisen kunne tyde på? Klart ja i form av ting som masserer din indre jålebukk - her stryker Dacia. Like klart nei så lenge vi snakker om brukskvaliteter. Dacia Duster viser at rimelig hyllevare fra Renault og Nissan kan gi en dugelig bruksbil for norske forhold. Du må gi avkall på mye - blant annet virker sikkerhetsnivået som et litt for åpent spørsmål (se www.vimennbil.no for mer) - men Duster er ikke dustete.
Duster er påklistret Nord-Europas styggeste markedsføringspåskrift, og er dessuten helt ny i Norge. Juryen mener at de blå bokstavene er på grensen, men lar tvilen kommer underdogen til gode.
Vinneren er soleklar, selv når vi tar et kjent fenomen med i betraktningen: Mange vil med vilje ikke se på oppblåste statusbiler. De har bestemt seg for at eieren er ei klyse, og vil ikke skjenke vedkommende et blikk.
Duster får derimot biler til å stoppe opp. Folk kommer bort til oss når vi fyller tanken. De lurer på hva den koster, hvordan den er å kjøre. Ingen går bort til stakkars GL.
Resultat: Dacia Duster vinner.
Totalt: 4-4 og uavgjort
Tekniske data og testdata
TEKNISKE DATA |
Dacia Duster |
Mercedes GL 350 BlueTec |
Motor, cm3: |
1461 |
2987 |
Effekt, hk ved o/min: |
110/4000 |
258/3600 |
Dreiemoment, Nm ved o/min: |
240/1750 |
620/1600 |
Egenvekt, kg: |
1369 |
2455 |
Tilhengervekt, kg: |
1500/680 |
3500/750 |
Lengde/bredde/høyde, cm: |
432/182/170 |
513/193/185 |
Bagasjerom, liter: |
408-1570 |
680/2300 |
Standard dekkdimensjon: |
215 /65 R16 |
295/40R21 |
Forbruk, EU-mix l/mil: |
0,53 |
0,8 |
Testforbruk, l/mil: |
0,59 |
0,95 |
CO2-utslipp, g/km: |
137 |
209 |
0-100 km/t, fabrikk, sek.: |
12,5 |
7,9 |
Toppfart, km/t: |
168 |
220 |
Pris fra, kr: |
253 000 |
1 131 900 |
Pris testbil, kr: |
275 000 |
1 485 000 |
TESTDATA |
||
60-100 km/t, 4. gir: |
7,6 |
|
60-100 km/t, 5. gir: |
9,4 |
|
60-100 km/t, 6. gir: |
13,9 |
|
60-100 km/t, kickdown: |
5,2 |
|
80-120 km/t, 5. gir: |
11,8 |
|
80-120 km/t, 6. gir: |
16,2 |
|
80-120 km/t, kickdown: |
6,6 |
|
Støy tomgang, dBA: |
49,1 |
42,3 |
Støy 50 km/t, dBA: |
64,0 |
58,9 |
Støy 80 km/t, dBA: |
67,6 |
63,4 |
Støy 100 km/t, dBA: |
69,3 |
66,2 |
Les også:
Slik fikser du deg varebil på grønne skilter etter 29. april
Dette er Norges billigste firehjulstrekker
De som kjøper denne SUV-en er svært heldige
SUV-en blir 7-seter med 28 cm bakkeklaring
Denne saken ble første gang publisert 26/04 2013, og sist oppdatert 01/11 2024.