Toyota GT86 TRD 2013
La det svinge!
Den er kanskje litt harry. Men foredlingen av den allerede sportslige GT86 er ikke bare til pynt, den har faktisk en funksjon. Vi har kjørt den på nye Rudskogen.
Først og fremst; vi har kjørt GT86 mer enn en gang før. Vi var til stede under den internasjonale presselanseringen av bilen i Barcelona i mai 2012, testet den da den kom til Norge i juli 2012 og vi har testet dens tekniske tvilling, Subaru BRZ, i juni i år.
Og vi har ikke vært i tvil en eneste gang; GT86 og BRZ er rasende festlige biler.
Nå har vi kjørt nok en test av GT86, i en enda råere versjon - både å se på og å kjøre. En GT86 med deler fra TRD (Toyota Racing Development) - Toyotas egen hustuner.
Kjøreegenskaper: 5
GT86 er i utgangspunktet en veldig morsom bil å ratte. Lav vekt, meget lavt tyngdepunkt, god balanse, bakhjulsdrift og en veldig direkte styring gir gokart-lignende kjøreegenskaper. Og skrur du av ESP-systemet og holder tunga rett i munnen, så har du i tillegg en veldig god sladdekompis.
Men den har en svakhet - dekkene. 215/45R17 er samme dimensjon som det du får i både Auris og Prius, og grepet står rett og slett ikke i stil til det sportslige understellsoppsettet. Dekkene "gir seg" lenge før du har kjent hvor kapabel bilen faktisk er.
Nye dekk i dimensjonen 225/40R18 sørger for å gi bilen det grepet den fortjener. Men det er ikke alt. Smidde lettvektsfelger sørger for lavere uavfjæret vekt, mens justerbare dempere, senkefjærer og tårnstag mellom støtdempertårnene foran gir enda mer sportslig kjøreegenskaper.
Resultatet er en bil som er skapt for banekjøring. Noe noen runder på nye Rudskogen bekrefter.
Du reagerer sikkert på at vi ikke gir bilen toppscore for kjøreegenskapene. Men vi må ikke glemme at dette er en bil som i bunn og grunn er konstruert for et liv på veien. Og ja, norske veier av ymse kvalitet må ta sin del av skylden, men det er ikke mye fjæringskomfort igjen i GT86 med dette oppsettet.
Motor: 4
Tekniske data:
- Motor, cm3: 1998
- Effekt, hk ved o/min: 200/7000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 205/6400-6600
- Egenvekt, kg: 1330
- Tilhengervekt, kg:
- Lengde/bredde/høyde, cm: 426/180/143
- Bagasjerom, liter: 245
- Standard dekkdimensjon: 215/45-17W
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,78
- CO2-utslipp, g/km: 181
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,6
- Toppfart, km/t: 226
- Pris fra, kr: 459 200
- Pris testbil, kr: 550 000
På samme måte som kjøreegenskapene, er motoren perfekt når du skal jage rundetider på bane.
Toliteren i GT86, en firesylindret motor uten noen form for overladning som turbo eller kompressor, trenger godt med turtall for å prestere. Fra 5000 omdreininger og oppover hyler den hysterisk og gir god akselerasjon. Men på lavt turtall er visa en helt annen.
Motoren er langt fra like fleksibel som en moderne turbomotor. Parallelt med GT86 testet vi nye Peugeot 208 GTi med 1,6-liters turbomotor og 200 hk, og i den er opplevelsen en helt annen. Turbomotoren gir godt skyv helt nede fra 1500 o/min og opp til rødmerkingen. Det gir en helt annen grad av komfort.
Men la oss droppe fornuften en liten stund. Det er jo tross alt en sportsbil vi snakker om.
Boxermotoren har nemlig noen fordeler som vi ikke må glemme. Først og fremst er plasseringen i motorrommet. Den liggende motorkonstruksjonen gjør det mulig å plassere motoren langt nede og tett inn mot brannveggen. Det gir bedre vektfordeling og ekstremt lavt tyngdepunkt, som er med på å gjøre GT86 til den svingmesteren den er.
En annen ting er lyden. Den karakteristiske boxerklangen er på plass, og spesielt over 5000 o/min forsterker den sportsbilfølelsen.
Toyota/Subaru skal også ha ros for den manuelle sekstrinnskassa i GT86/BRZ. Den er utrolig presis i skiftene og har en utveksling som er godt tilpasset motorens register.
Ytelser: 4
Med 200 hestekrefter fordelt på 1250 kilo burde GT86 gå som et olja lyn. Og ja, den er kjapp, men ikke så kjapp du kanskje skulle tro. I våre akselerasjonsmålinger klarer vi 0-100 km/t på 7,8 sekunder, 60-100 km/t i tredjegir på 5,4 sekunder og 80-120 km/t i tredjegir på 5,3 sekunder.
Det er, effekt og vekt tatt i betraktning, helt ok. Men ikke mer.
GT86 får nemlig skikkelig bank om vi igjen sammenligner med 208 GTi. Nå veier riktignok 208 GTi hundre kilo mindre, men klarer de samme akselerasjonsøvelsene på henholdsvis 7,3, 4,1 og 4,4 sekunder.
Eksteriør: 5
Det er med to sett briller vi bedømmer eksteriøret til GT86 med TRD-styling; gatebilgenerasjon-briller og voksenbriller. Grunnen er at denne bilen helt klart appellerer til gatebilgenerasjonen, men er såpass kostbar at svært få i denne gruppen har råd til den.
Testdata:
- 0-100 km/t, sek.: 7,8
- 60-100 km/t, 3. gir: 5,4
- 60-100 km/t, 4. gir: 6,9
- 60-100 km/t, 5. gir: 8,1
- 60-100 km/t, 6. gir: 13,8
- 80-120 km/t, 3. gir: 5,3
- 80-120 km/t, 4. gir: 7,3
- 80-120 km/t, 5. gir: 9,1
- 80-120 km/t, 6. gir: 13,4
- Støy tomgang, dBA: 42,3
- Støy 50 km/t, dBA: 69,7
- Støy 80 km/t, dBA: 73,3
- Støy 100 km/t, dBA: 75,7
- Testforbruk, l/mil: 0,65
Og det er kanskje grunnen til at Toyota selv sier at målgruppen er menn rundt femti med en økonomi som tillater en artig nummer to-bil.
Ved siden av de svarte felgene, inneholder TRD-pakken en del stylingelementer som jazzer opp testbilens eksteriør. Mest visuelt er uten tvil den enorme hekkspoileren, som vi vil anta gatebilgenerasjonen vil vise større glede over enn mannen på femti.
Videre består stylingpakken av en leppe som sitter utenpå frontfangeren som strekkes bakover i form av sideskjørt og runder hjørnene på bakfangeren. Stylingen gir definitivt GT86 et mer aggressivt utseende.
Foruten det har GT86 klassisk sportsbilform med langt panser, kort hekk, lav taklinje og god bredde.
Interiør: 4
Plass er naturlig nok ikke GT86 sitt sterkeste kort. Best for to, trang for tre og ekstremt trang for fire. Vi snakker om en fireseter med ekstremt dårlig bakseteplass - i prinsippet en toseter.
Men når vi først er inne på sittestilling; Ved førerplass sitter du nær perfekt. Du sitter lavt og godt i dype sportsstoler med rattet tett mot kroppen i et cockpit-orientert førermiljø. Det gir utpreget sportsbilfølelse, der du sitter med bilen bygget rundt deg som fører.
Testbilen var pyntet opp med røde interiørelementer både på ratt, girspak og håndbrekk, samt seter i rød alcantara med sort skinn på sidene. Det spriter for all del opp, men vil nok for mange oppfattes for en smule harry.
Som alltid har Toyota litt å gå på når det kommer til materialkvaliteten i interiøret, for også her er det en del hardplast.
Komfort: 3
Som nevnt under kjøreegenskapene er det ikke mye fjæringskomfort understellsoppsettet i testbilen kan vise til. Bilen er rett og slett knallstiv. Men samtidig er den ikke veldig stump, så du slipper de verste slagene fra brå ujevnheter i veibanen.
De gode stolene og den korrekte sittestillingen er vel stort sett det positive vi kan trekke fram under komfort-fanen. Støynivået innvendig er nemlig blant de høyeste vi har målt i en bil med fast tak - 75,7 desibel i 100 km/t.
Sikkerhet: 3
Foreløpig er verken BRZ eller GT86 kollisjonstestet av EuroNCAP. Derfor får den standardkarakter 3 i denne kategorien.
Blokkeringsfrie bremser, antiskrenssystem og kollisjonsputer er standard, men bilen mangler annet aktivt sikkerhetsutstyr.
Pris/utstyr: 4
Takket være vårt hk-strenge avgiftssystem vil en bil som GT86 alltid oppleves dyr i Norge. Prisen på en standard GT86 er 459 200 kroner. Da har vi ikke tatt med den omfattende TRD-pakken til 90 000 kroner - totalt 550 000 kroner.
Det er mye penger for en i utgangspunktet ganske enkel bil, men samtidig kanskje den billigste veien du kan gå om du skal kjøpe en ekte baneracer. For det er det GT86 er - en baneracer, ikke en gateramp som de mindre kostbare GTI-bilene.
Foruten TRD-pakken finnes det ikke ekstrautstyr til GT86. Her er det kun én pakke, og den har det du trenger. Klimaanlegg, navigasjon, cruisekontroll og bluetooth er det viktigste.
Har du først bestemt deg for å kjøpe GT86. er det store spørsmålet om du skal velge TRD-pakken eller ikke. Prislappen på 90 000 kroner er etter vår mening i drøyeste laget. Den gjør bilen barskere og enda mer kapabel på banen, men også enda stivere og mindre komfortabel på veien.
Verdt å ta med i vurderingen er annenhåndsverdi. Toyota-modeller holder seg stort sett godt i verdi, men visa er nok en litt annen for en biltype som GT86, som er en bil som ofte blir kjørt hardt.
Forbruk: 4
Det er ikke så ofte vi opplever at biler bruker mindre drivstoff enn oppgitt når vi kjører vår tjue mil lange forbrukstest. BRZ og GT86 har så langt vært to av ellers veldig få unntak, med 0,67 mot oppgitte 0,78 l/mil.
Og det gjentok seg også denne gang. Etter tjue mil på variert norsk vei, kjørt på idealtid, landet vi nok en gang på et forbruk på 0,67 l/mil. Et godt resultat for en bil med slike ytelser.
Resultatet er likevel litt misvisende, for du vil neppe oppleve å ha et så lavt forbruk ved normal kjøring. Du skal nemlig ikke klemme mye til før forbruket går vesentlig opp.
Med i betraktningen må vi også ta med at de små turbomotorene er mer effektive. Ikke bare er ytelsene bedre, men de går også billigere.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Vi har sagt det før og vi sier det igjen; Toyota GT86 er en rasende festlig bil. Og med TRD-pakken ser den mer aggressiv ut og kjører enda bedre. Bedre og bredere dekk sørger dessuten for å gi bilen det festet den fortjener. Resultatet er en racerbil for gata - ikke motsatt.
550 000 kroner føles likevel i overkant for denne bilen, som i bunn og grunn er ganske enkel (les: selvpustende motor og bakhjulsdrift) og som på langt nær gir en påkostet følelse. Til det er materialkvaliteten på interiøret for dårlig.
Les også:
Gjerrigste SUV-en vi har testet