TOYOTA LAND CRUISER
Denne blir det rift om
Toyota Land Cruiser kommer i helt ny versjon. En spesialversjon i begrenset antall vil det til å bli rift om.
Land Cruiser har sine aner tilbake til Toyota BJ, det første firehjulsdrevne kjøretøyet fra Toyota.
Kort etter oppstarten av Koreakrigen i 1950 fikk Toyota en forespørsel fra US Army og japanske politistyrker om å produsere en lett og anvendelig jeep som kunne brukes både av sivile og militære.
Bilen sto klar i 1951 og ble kjent som Toyota Jeep, men siden Jeep var et registrert varemerke hos Willys Overland Motors, ble den kalt BJ.
I 1954 ble den siste BJ, type 25, gitt navnet Land Cruiser – et navn som siden bare har vokst i legendestatus.
Les også: Land Cruiser-eventyret startet for over 70 år siden. Les om de eldre generasjonene her
Nå er en helt ny Land Cruiser klar, foreløpig upåvirket av fokuset på elektrifisering. Det dreier seg som før om en 2,8-liters diesel med 204 hestekrefter og 500 Nm, men den maksimale hengervekten øker fra 3000 til 3500 kilo.
Når det gjelder digre SUV-er med bunnsolide egenskaper offroad er det muligens slik at de gamle fortsatt er eldst. Nå skal det sies at Land Cruiser blir å få som mildhybrid i 2025.
Ny girkasse
Fortsatt dreier det seg om klassisk rammekonstruksjon, men den nye rammen er 50 prosent mer rigid og den kombinerte karosseri- og rammestivheten er økt med 30 prosent, ifølge Toyota. Endringene skal bidra til forbedret respons og kjørekomfort.
Den sekstrinns automatkassa erstattes av en ny åttetrinns Direct Shift automatgirkasse. For første gang får også Land Cruiser elektrisk servostyringssystem.
Det reduserer ikke bare slag gjennom rattet dersom du kjører over ujevne overflater, men skal også gi en jevnere og mer direkte styring samt smidigere manøvrering i alle hastigheter. Bruken av elektrisk servo åpner for flere elektroniske førerstøttesystemer, som filskifteassistent.
Kobler ut stabilisatorstagene
Solide evner til ta seg frem i ulendt landskap er blant Land Cruiser mest bemerkelsesverdige egenskaper, og de er ytterligere forbedret ved at stabilisatorstagene kan frikobles elektronisk ved å trykke på en knapp på dashbordet merket SDM - Stabiliser with Disconnection Mechanism.
LC kommer som før med to såkalte Multi-Terrain-systemer. Kameraer sender et klart bilde til berøringsskjermen av området rundt og under kjøretøyet. Multi-Terrain Select på sin side tilpasser automatisk kjøretøyets ytelse til forholdene.
Lavserie er selvsagt på plass sammen med muligheten til sperre på en eller flere differensialer. Dessuten har den en Crawl-funksjon, som er en cruisekontroll for terrengkjøring.
Retro-look
At Land Cruiser er helt ny er ikke vanskelig å få øye på utvendig. Designen er kraftig retroinspirert og vi synes den minner om både 50- 60- og 70-versjonen i langt større grad enn forgjengeren 150.
Les også: Her finner du vår 2021-test av Toyota Land Cruiser 150
Med en lengde på 492 centimeter er den åtte centimeter lengre enn dagens versjon. Innvendig ser den også ut til å ha fått seg et løft mot det luksuriøse, men store knapper og oversiktlige paneler er beholdt.
Kun 3000 utgaver
Toyota åpner for forhåndssalg av nye Land Cruiser for europeiske kunder i oktober. De første kundene skal da få bilen sin i løpet av første halvdel av 2024.
Den kommer også som en spesiell First Edition-modell, som kun kan reserveres i oktober.
Kun rundt 3000 enheter av First Edition-modellen vil bli produsert for Europa. Den skiller seg fra standardmodellen med eksklusive detaljer som runde frontlykter og dedikerte tofargede eksteriørfarger.
Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, sier de allerede har fått flere henvendelser fra folk som vil melde sin interesse for nye Land Cruiser, og vi tviler ikke. For den kostbare SUV-en er populær, særlig som varebil.
Ifølge tungt.no endte Land Cruiser opp med 1293 registrerte varebiler i fjor, som gjorde den til Norges femte mest solgte varebil i 2022, foran modeller som Hilux og Isuzu D-Max. Fjoråret var faktisk et av de aller beste årene for Land Cruiser i Norge.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2023
Denne saken ble første gang publisert 10/08 2023, og sist oppdatert 24/08 2023.