Klassiker: Toyota Land Cruiser 60
Det grove og glade 80-tallet
Den ble lansert for 40 år siden og var den første Land Cruiser som ble solgt i Norge. Den omtales gjerne som LC 60, en grovkalibret legende og kanskje den barskeste i Toyotas Land Cruiser-serie.
På lave turtall kryper den kantete bilen gjennom skogen. Toyotaen passer i alle verdenshjørner, men det var ikke så mange som kom hit til det nordlige Europa av den gedigne fullsize-terrengbilen. Kjennere kaller den gjerne bare for «sekseren», og de sier det med aktelse. Forløperen 50 ble bygd i over 900 000 eksemplarer i løpet av 13 år. Da 60-serien tok over fra 1980 (den ble produsert til 1989), skulle den etablere Toyota i de øvre 4x4-sfærer.
Særlig i USA var storslåtte statussymboler som Jeep Wagoneer og Range Rover svært populære på denne tiden. Den nye 60-serien slo ned som en bombe. Kundene kunne nyte godt av over 30 års Toyota-erfaring med firehjulsdrift i en påkostet offroader.
Til Norge i 1981
Oppmuntret av salgstallene for Hilux begynte Toyota i Norge å ta inn Land Cruiser i 1981. Det dreide seg om LC 60 Wagon, altså den store versjonen. Den kom med en sekssylindret diesel med 105 hk. Som varebil hadde den en prislapp rundt 100 000 kroner.
I dag er ikke luksus lenger et kjennetegn for 60-serien. I stedet er den et slag for det velbygde og varige i dagens bruk-og-kast-samfunn. Om det står seks, syv eller åtte hundre tusen kilometer på telleren, plager ikke entusiastiske Land Cruiser-sjåfører. Den har egentlig bare én fiende: ubarmhjertig oksidasjon. Men så lenge rusten ikke tar overhånd, kan Land Cruiser 60 kjøre rundt på planeten så lenge det er fossilt drivstoff å oppdrive.
Ingen eksperimenter
Knappe tre tiår etter at den ble erstattet er 60-serien fortsatt en uinntagelig borg av en bil. Den mekaniske kvaliteten er fascinerende, likeså autoriteten bilen utstråler. Det oppgraderte designet med strenge former ble sett på som en myk modernisering. Dette var første Land Cruiser uten frittstående skjermer. Robustheten ble skapt med tykke dimensjoner og bred hjulstilling.
I selve konstruksjonen gjaldt likevel den samme regelen som for 50-generasjonen, som kom i 1967: «Ingen eksperimenter». Den har en massiv rammekonstruksjon, bladfjærer og stive aksler. Det gir terrengegenskaper som er fremragende den dag i dag. Under panseret fantes seige seksersylindere fra start. Bensinmotorene går aldri i stå, mens dieselmotorene er forbløffende gjerrige.
Uendelig utholdenhet
LC 60 er bakhjulsdrevet med manuell innkobling av firehjulsdrift. Den har manuelle frinav og lavgir, og som ekstrautstyr fantes to differensialsperrer (i noen markeder ble også differensialbrems tilbudt). Bilen ble solgt med mellom fem og ti seter. Da den kom, ble den sett på som en koloss, i enda større grad enn de faktiske målene sier at den er i dag: Lengden er 468 cm (men hele fem meter med vinsj og større støtfangere), bredden fra 180 cm. Den rager, avhengig av dekk og takversjon, fra 179 til 218 cm i været. Mektig er bagasjeplassen på maksimalt 2760 liter – bilen var klar for jorda-rundt-reise.
Sett med dagens øyne forener den japanske youngtimeren det beste fra to verdener. Den greier alt det forgjengerne klarte, men med moderne tilpasninger kan den forbløffende enkelt brukes til hverdagstransport. Det den sto tilbake for noen av konkurrentene i glamourfaktor, tok den igjen i uendelig utholdenhet. Når det handler om å frakte folk og bagasje trygt og tillitvekkende gjennom afrikansk bush eller ørkener uten horisont, er 60-serien fortsatt blant bilene offroad-proffer verden rundt velger.
Forhistorien
Land Cruiser har sine aner tilbake til Toyota BJ, det første firehjulsdrevne kjøretøyet fra Toyota. Kort etter oppstarten av Koreakrigen i 1950 fikk Toyota en forespørsel fra US Army og japanske politistyrker om å produsere en type Jeep og en lastebil som M-621 – i Norge kjent som M-6. Målet var å lage en lett og anvendelig bil som kunne brukes både av sivile og militære. Før andre verdenskrig hadde Toyota produsert firehjulstrekkere for den japanske hæren, og basert på erfaringene presenterte Toyota i 1951 en Jeep-type. Den ble kjent som Toyota Jeep, men siden Jeep var et registrert varemerke hos Willys Overland Motors, ble den kalt BJ. Med en 3,4 liters sekssylindret motor vant den raskt anerkjennelse for sin robusthet og evne til å kjøre hvor som helst.
20-serien
I 1954 ble den siste BJ, type 25, gitt navnet Land Cruiser – et navn som er blitt brukt siden. Land Cruiser hadde kortere akselavstand og en rundere form. Den kom i 1955 med en sekssylindret 3,9 liter med 105 hk
– datidens sterkeste motor i sin klasse. Stofftaket ble skiftet ut med karosseriplater og den fikk vanlige vinduer til å åpne. Komforten ble betydelig forbedret, for lastebilfjærene ble skiftet ut med deler fra Toyota Crown. 20-serien ble en stor suksess og ble eksportert til mange markeder i Asia. Flere typer karosserier ble produsert på 50-tallet, og Toyota begynte å levere både korte og lange utgaver av firehjulstrekkeren.
Land Cruiser 40
Den første store endringen kom i 1960, da Land Cruiser 40 ble lansert. Motorens effekt økte til 125 hk og en ny girkasse kom på plass. I 1968 ble Land Cruiser nummer 100 000 produsert. Krav om mindre motorer i forbindelse med oljekrisen i 1973, gjorde at Toyota måtte ned i slagvolum, men allerede i 1975 kom Land Cruiser med en 4,2 liter med 135 hk. Sikkerheten og komforten ble forbedret. Den lange utgaven fikk en enda større og kraftigere motor. LC 40 har kultstatus og stor tilhengerskare verden over. Den finnes med flere karosseriformer og akselavstander. LC 40 kom til Europa i 1977.
Land Cruiser 50
I 1967 svarte Toyota på den populære trenden i USA med høyreiste stasjonsvogner. FJ55 med lang akselavstand og fire dører ble lansert og eksisterte side om side med den tradisjonelle jeep-formede Land Cruiser 40. 50-serien er uhyre sjelden i Norge.
Land Cruiser 60
I 1980 kom arvtageren som bød på mer komfortabel kjøring selv med bladfjærer både foran og bak. Den ble en enorm suksess både i Amerika og Europa. LC 60 hadde større akselavstand og den kunne leveres med motorer opp til 4,0 liter med 137 hk. Samtidig som Toyota i Norge begynte å ta inn LC 60 Wagon i 1981, tok de også inn 40-serien som hard-top. Den hadde en firesylindret diesel med 90 hk. LC 60 Wagon er en meget ettertraktet bruktbil.
Tekniske data
Toyota Land Cruiser 60
Motor: Seks sylindre, foran, langsstilt
Sylindervolum: 4230 cm³
Effekt: 120 hk ved 3600 o/min.
Dreiemoment: 275 Nm ved 1600 o/min
Lengde/bredde/høyde: 468/180-188/179-218 cm
Egenvekt: 1895 kg
Bagasjevolum: Inntil 2760 liter
Toppfart: 140 km/t
Forbruk: 1,5 l/mil
Pris (i Tyskland): fra 12 500 euro
Land Cruiser 70
Ble lansert i 1984 og var første Land Cruiser som tok i bruk spiralfjærer i stedet for tradisjonelle bladfjærer. Først kom den korte versjonen med en 2,4 liters bensinmotor og en 72-hesters diesel. I 1986 kom den første turbodieselen, som året etter fikk volumet økt til 3,4 liter. 70-serien ble meget populær, og den solgte bra i Norge inntil varebilreglene ble endret.
Land Cruiser 80
80-serien ble lansert i 1990 som en videreutvikling av den store 60-utgaven. Den kom med spiralfjærer også bak og fikk dermed en mer personbilpreget komfort. Til Norge kom den med 4,2 liters turbodiesel med 167 hk og et dreiemoment på 360 Nm. Den veide 2,4 tonn og kunne trekke nesten like tungt. Den ble svært kostbar i Norge.
Land Cruiser 90
Oppmuntret av salgstallene for Hilux begynte Toyota i Norge å ta inn Land Cruiser i 1981.
Noe helt annet ble det da Land Cruiser 90 ble lansert i 1996. Året etter kom den til Norge med en prislapp på 286 000 kroner. Da fikk du en råsterk 3,0 liters turbodiesel. I 1998 kom LC 100. Som personbil hadde prislappen passert én million kroner. I 2007 kunne du få LC 100 i en luksuriøs V8-utgave. I 2003 var det klart for Land Cruiser 120. Dagens utgave, 150, ble lansert i 2017 og kom på det norske markedet i 2018.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2020
LC 40 har kultstatus og stor tilhengerskare verden over.